The Gravel tråd

liveforthis

Aktiv medlem
The Gravel tråd

kroem

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Lägger in här med då, eftersom det kommer bli en GRÄVEL. Ny Waltly-ram;
IMG_5040.jpg

Kommer byggas upp med:
Carbonda 707 eller Lauf-gaffel (vi får se...)
Carbonda 707 bar/stem
Shimano R785 + XT di2
SRAM Red vevar
Speedsafe (?) 650B på Novatec 411/412, ramen tar upp till 2.3"

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
En livlig man pratade nyss i Ring P1 om att all asfalt skulle rivas bort i Sverige och det skulle endast vara grusväg. Anledningen: bättre avrinning och att det knastrade så gott om cykeldäcken.
Vi får väl se om hans planer blir verklighet, men det kan bli ett rejält uppsving för gruscyklar om mannen i radio får bestämma.

C-dale

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Att ta bort runda flaskor är enligt aerocoach 2,1 watt för downtube och 1,6 watt för seat tube vid 30 km/h, så lite mindre men tar man bort båda är man inte jättelångt efter. Har man en modern aero-ram så är det nog mer komplicerat då de numera gjorts breda för att funka bättre med runda flaskor som regelverket kräver. Hursomhelst man ser ju att proffsen kastar flaskorna innan upploppen.

Hjul är dock en rätt bekväm uppgradering som har effekt oavsett om man väljer att ha vatten med sig eller ej, så det är väl mer en pris/prestanda-ekvation och om man kanske föredrar satsa på lättvikt istället. Men känns som sagt svårsålt på en grushoj, och inte bara pga lägre snittfarter... för att göra aeroprofiler som funkar med breda däck måste de vara riktigt feta och då får man ganska stor viktökning, vilket man inte får i samma utsträckning på landsväg med smalare fälgar, aerohjul kan vara ganska lätta samtidigt och de är inte utsatta för elaka förhållanden på samma sätt som vid gruskörning heller.
Enligt Analytic cycling kan vattenflaskorna ge en segeleffekt om man cyklar lite bidevind

Singular

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Vad har du för invändningar på detta test:

1) Mavic R-Sys SLR

At 200W (200W actual, 201W normalized) - Distance travelled: 5120m at 30.7 kph
At 300W (299W actual, 299W normalized) - Distance travelled: 6070m at 36.4 kph

2) Enve Smart 4.5

At 200W (202W actual, 203W normalized) - Distance travelled: 5460m at 32.7 kph
At 300W (301W actual, 302 normalized) - Distance travelled: 6442m at 38.6 kph

3) Hed GT3 Trispoke and Lightweight Autobahn

At 200W (200W actual, 202W normalized) - Distance travelled: 5520m at 33.1 kph
At 300W (300W actual, 300 normalized) - Distance travelled: 6600m at 39.6 kph

...och hur kommer det sig att du tror att det har mindre effekt? Detta är inte det enda test jag sett som visar denna storleksordning, men det är det enda jag kunde dra fram på rak arm. Om det ger mycket mindre så borde det finnas bra test som visar det också.
Nja, det där är som nämnt tidigare ingen schysst jämförelse - R-Sys är ett par riktigt balla hjul, men de är (inte bara för att de är kantiga och låga) fullständigt chanslösa redan på förhand av flera orsaker; dels är det en gammelsmal konstruktion (jag tror de är knappa tjugo millimeter externt, vilket såklart ger en tydlig päronform på däck/fälg) men har framförallt historiens förmodligen värsta grisjävlar till ekrar och nipplar när det kommer till aerodynamik. Hjulen som de jämförs med (Enve 4.5) är mig veterligen nånstans runt 45/55 höga, 26-27 breda och har precis som det mesta i samma segment CX-Ray (alt Aerolite) och hålls/hölls av många som guldstandarden för moderna medelhöga hjul/fälgar. Hur bra de är kan väl nästan intygas av hur liten skillnaden är mot de då i praktiken marknadsledande tempohjulen som är blott 0,4 km/h snabbare vid samma hastighet (...en hastighet som de inte är optimerade för, nota bene).

Hade man byggt en modern alufälg i samma höjd som R-Sys (Kinlin 26?) med "rätt" däckbredd och aeroekrar hade det såklart fortfarande varit skillnad - men klart mindre delta än vi ser i testet.

bonbon

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ville inte bumpa den diskussionen men inte bara jag som tyckte R-sys var jäkligt märkligt att jämföra med alltså.
Är inte snitthöjden på fälgarna man får se om man går in på butik och ber att få kolla på en gravel typ 40mm nuförtiden iallafall?

Igår var det fö så mycket nysnö att man drog nytta av moderna fälghöjder, men hade åas. blivit långsammare med skoöverdrag.
IMG_3940.jpeg

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Nja, det där är som nämnt tidigare ingen schysst jämförelse - R-Sys är ett par riktigt balla hjul, men de är (inte bara för att de är kantiga och låga) fullständigt chanslösa redan på förhand av flera orsaker; dels är det en gammelsmal konstruktion (jag tror de är knappa tjugo millimeter externt, vilket såklart ger en tydlig päronform på däck/fälg) men har framförallt historiens förmodligen värsta grisjävlar till ekrar och nipplar när det kommer till aerodynamik.
Här syns både den kantiga fälgen och ekrar + nipplar
R-SYS_review2.jpg

Bild härifrån
Liksom den här sammanställning av aerotest av ganska många hjul
TEST-aero-wheels-s.jpg

Stor bild här.

Kort tid efter att R-SYS hade lanserades var det många som postade sin besvikelse över dem på nätet
For performance and durability and cost combined, the R sys are simply the worst wheels I have ever seen.

uandt

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Här syns både den kantiga fälgen och ekrar + nipplar
R-SYS_review2.jpg

Bild härifrån
Liksom den här sammanställning av aerotest av ganska många hjul
TEST-aero-wheels-s.jpg

Stor bild här.

Kort tid efter att R-SYS hade lanserades var det många som postade sin besvikelse över dem på nätet
For performance and durability and cost combined, the R sys are simply the worst wheels I have ever seen.
Jag hade ett par såna. Skitbra hjul. Lite störigt förvisso att baknavet exploderade just när jag skulle göra filbyte på motorväg. Framhjul finns kvar i källaren för den som är intresserad av något svinlätt, svinstyvt och svin-o-aero

The Gravel tråd
Jag kan redan nu konstatera att jag behöver fler tänder fram (36t nu) Hur stort funkar? Toptube känns väldigt kort men bra. Mest när man står still och fipplar med något. Dropper är aldrig fel så jag tar den vikten. Kona specar eget styre men den levererades med ett Ritchey som kan vara Venturemax xl?

Pfaff

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag kan redan nu konstatera att jag behöver fler tänder fram (36t nu) Hur stort funkar? Toptube känns väldigt kort men bra. Mest när man står still och fipplar med något. Dropper är aldrig fel så jag tar den vikten. Kona specar eget styre men den levererades med ett Ritchey som kan vara Venturemax xl?

Om du kör 2X får du ju ett brukbart spann för alla sorters väg 😉

Venturemax känner du igen på bulan i nedersta positionen.

The Gravel tråd
Varför så medveten begränsning?
Särskilt med en cykel som har bra förutsättningar för all road-användning.
Bara skoj, precis som cykling skall vara.
Vidare känner jag sedan +15 år att 1x är bäst för mig och den cykling den här cykeln skall användas för. Droppern använder vä växelreglage som remote vilket är en fin lösning.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
GRX-reglagen med tillhörande bromsar verkade inte gilla kallgraderna riktigt. Vandrande bromspunkt som attans, växelreglaget klickade luft ganska så ofta.
95A129D4-54B0-42C7-A36E-8F3A5775FD9A.jpeg

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
GRX-reglagen med tillhörande bromsar verkade inte gilla kallgraderna riktigt. Vandrande bromspunkt som attans, växelreglaget klickade luft ganska så ofta.
Det var -18 vid Jarlstugan på fm, och det ser ut som om isen har lagt sig på hela Rättviken (östra Siljan) under dagen, så nog har det varit kallt idag!
Att fett blir fast i kyla med efterföljande obefintliga växlingar är vi många som har råkat ut för, i andra Forum har jag läst att cyklister i stark kyla brukar "spola ur" fettet och i stället smörja med silikon. Men det är inget jag har provat själv.
Hur man åtgärdar frusna skivbromsar har jag ingen aning om.
Men återkom gärna om/när du har en lösning

Pfaff

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Det var -18 vid Jarlstugan på fm, och det ser ut som om isen har lagt sig på hela Rättviken (östra Siljan) under dagen, så nog har det varit kallt idag!
Att fett blir fast i kyla med efterföljande obefintliga växlingar är vi många som har råkat ut för, i andra Forum har jag läst att cyklister i stark kyla brukar "spola ur" fettet och i stället smörja med silikon. Men det är inget jag har provat själv.
Hur man åtgärdar frusna skivbromsar har jag ingen aning om.
Men återkom gärna om/när du har en lösning

Hydraulolja/bromsvätske lär inte frysa. Så fryser bromsen måste det vara vatten i systemet. Alltså genomsköljning och byte.

Och här är det +3-4˚ och regn från sidan hela dagen. Gissa landskapet…

Stuvarn

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Kan man få tips här på nån vettig gravelhoj? Hade ju tänkt köpa en Grizl 7 eTap men tyckte Canyon strulade så mkt typ med ändringar av leveranstid hela tiden så nån Canyon blir det inte! Fick även ett mejl att cykeln fanns på lager men när jag dubbelkollade så stämde det inte alls. Lite osäker oxå när tydligen svensk kontakt inte längre finns.
Söker alltså en lätt fin gravel stl large (58) med 40-42 klinga fram och 11-12 delad kassett. Den får oxå gärna ta lite fetare däck.
Har kollat lite på en Spec. Diverge med fjädring i styrhuvudet som är låsbar med en ratt...undrar kan det vara nått?
Tar tacksamt emot lite tips på hojar jag kan kolla på!

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Kan man få tips här på nån vettig gravelhoj? Hade ju tänkt köpa en Grizl 7 eTap men tyckte Canyon strulade så mkt typ med ändringar av leveranstid hela tiden så nån Canyon blir det inte! Fick även ett mejl att cykeln fanns på lager men när jag dubbelkollade så stämde det inte alls. Lite osäker oxå när tydligen svensk kontakt inte längre finns.
Söker alltså en lätt fin gravel med 40-42 klinga fram och 11-12 delad kassett. Den får oxå gärna ta lite fetare däck.
Har kollat lite på en Spec. Diverge med fjädring i styrhuvudet som är låsbar med en ratt...undrar kan det vara nått?
Rea, om någon storlek passar:
Den tar dock inte lika stora sulor som Grizl.

Peth

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Söker alltså en lätt fin gravel med 40-42 klinga fram och 11-12 delad kassett. Den får oxå gärna ta lite fetare däck.
Beroende på vilken storlek du är ute efter så kanske en Fairlight Secan?

Murdock

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Fairlight är lite mysko. Maken till väldesignade ramar, med massor av storlekar, möjlighet till anpassningar vid beställning - för en förvånansvärt ringa penning. 870 pund för en Faran. Kom ihåg att Brexit innebär att du hellre köper en ram än en hel cykel från öarna.

Ovanstående med Sram Rival eTap AXS, ett Nitto randorack och nabbade René Herse i 650b x 55 får mig att tvivla på att jag behöver gå till en rambyggare som jag tänkt.

Sedan har man ju redan en lustcykel - stackars planet.

erik h

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag satte ihop den här knassetupen på min ram som ju egentligen är en kort, brant och låg 29+. Och det visade sig vara en rätt lovande gravel! Bortsett från det alldeles för låga sadelröret förstås. Men kul att inse att gravel och en 90-talspuristisk MTB-geo har så mycket gemensamt.

06F908EC-ED8D-4847-8555-A3A552F7A108.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer