The Gravel tråd

aben

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ja det är ju det både vad gäller geometri (förutom hjulstorleken) och vad gäller själva cyklingen. Och visst hade vi roligare på den tiden, när det var svårare att cykla.
Precis, jag roade mig med att jämföra geometrin för Miyatas All-Terrain-Bikes från 1990 och Faran som nämndes ovan i tråden och det är i princip en karbonkopia av Miyata-geometrin med ett undantag, 28" hjul istället för 26", vilket förstås har en viss betydelse.

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Fairlight är lite mysko. Maken till väldesignade ramar, med massor av storlekar, möjlighet till anpassningar vid beställning - för en förvånansvärt ringa penning. 870 pund för en Faran. Kom ihåg att Brexit innebär att du hellre köper en ram än en hel cykel från öarna.
870 GBP är väl ändå priset utan tull och moms?
(För att ngn inte skall "lura" sig själv och "kasta" in en beställning)

Peth

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ja, det är exklusive moms, frakt och tullavgifter. Man får räkna med att det blir ganska mycket dyrare i slutändan. Vill minnas att Faran 2.0 vid lanseringen för ett och ett halvt år sedan kostade 899 gbp inkl moms och då var det ju ingen tull heller. BREXIT och COVID i en fantastisk symbios.

moros

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ja, det är exklusive moms, frakt och tullavgifter. Man får räkna med att det blir ganska mycket dyrare i slutändan. Vill minnas att Faran 2.0 vid lanseringen för ett och ett halvt år sedan kostade 899 gbp inkl moms och då var det ju ingen tull heller. BREXIT och COVID i en fantastisk symbios.
Borde landa på ca 14-15000 när den är hemma i Sverige

Glenn Dahl

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Det är bara att tugga och svälja om man vill köra stål 2022 och klicka hem en finram i Raynolds 853 och vara en laglydig och pliktrogen momsbetalare. Anglosaxerna kan sitt stål...

För övrigt så all heder till Fairlight för support. Min Secan 2,0 gick sönder efter en vurpa och växelörat fick sig en smäll och sprack. Ett telefonsamtal, några bilder på mail och 20 min senare ringde dom tillbaka och meddelade att dom löser det.
4 veckor senare och en ny ram fanns hos mig levererat utan kostnad dessutom fick jag en 2,5.
Weltklasse 👍

Pfaff

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Om jag läser Fairlights prislista rätt räcker inte ens det på långa vägar

” EU Duty - The Secan 2.5 is made in Taiwan (full bikes are assembled in the UK) so therefore does not fall within the UK/EU free trade agreement. The Secan 2.5 incurs duty at the following rates: frameset = 4.0%, full builds = 14.0%
When the bike has shipped, DHL (our shipping partner) will send you an Import Invoice for Customs Duty, VAT and Fees. You will need to pay this in order to release and ship your Fairlight.
• Customs Duty @ 4% for framesets and 14% for full bikes.
• VAT is dependent on your country. It ranges from 19% in Germany to 27% in Hungary.
• Fees: DHL charge a ‘Disbursement Fee’ to handle the customs arrangements. This differs with country but is typically between 10
and 15 Euros. Worked example:
Example Calculation of overall cost for customer with country 21% VAT Rate: Bicycle Cost (excluding VAT) .e.g. Strael frameset - £1,124.17
Shipping - £55
Total Charged by Fairlight - £1,179.17
Customs/Duty Costs - Recovered by DHL Duty @4% = £44.97
VAT @21% = £245.52
Disbursement Fee = approx £15
Total Duty, VAT & Fees = £305.49
Overall Total Including Shipping = £1,484.66”

Och för Faran är just rampriset netto rätt men

” Currently our EU pricing is set at 10% higher than UK or Rest of World pricing. This a reflection of the extra costs we’re experiencing administering sales into the EU, and the risks associated with EU countries accidentally levying duty on our European made models. Any duty incurred by the customer on receipt of a Fairlight bicycle will be refunded in full by Fairlight. All orders secured with a deposit are always honoured at the agreed price at time of order
When the bike has shipped, DHL (our shipping partner) will send you an Import Invoice for Customs Duty, VAT and Fees. You will need to pay this in order to release and ship your Fairlight.
• Customs Duty should be Zero as all Fairlight bikes qualify as EU/UK built under the trading agreement between the UK and EU.** • VAT is dependent on your country. It ranges from 19% in Germany to 27% in Hungary.
• Fees: DHL charge a ‘Disbursement Fee’ to handle the customs arrangements. This differs with country but is typically between 10
and 15 Euros.
** If the DHL Import Invoice includes Duty, please do not pay. Contact us immediately. This is a mistake on the part of the customs agents in your country.
Worked example:
Example Calculation of overall cost for customer with country 21% VAT Rate: Bicycle Cost (excluding VAT) .e.g. Faran GRX600 - £1924.08
Shipping - £130
Total Charged by Fairlight - £2,054.08
Customs/Duty Costs - Recovered by DHL Duty = Zero
VAT @21% 21% x £1924.08 = £404.06 Disbursement Fee = approx £15
Total Duty, VAT & Fees = £419.06
Overall Total Including Shipping = £2,473.14”

Tyvärr.

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Fairlight är lite mysko. Maken till väldesignade ramar, med massor av storlekar, möjlighet till anpassningar vid beställning - för en förvånansvärt ringa penning. 870 pund för en Faran. Kom ihåg att Brexit innebär att du hellre köper en ram än en hel cykel från öarna.

Ovanstående med Sram Rival eTap AXS, ett Nitto randorack och nabbade René Herse i 650b x 55 får mig att tvivla på att jag behöver gå till en rambyggare som jag tänkt.

Sedan har man ju redan en lustcykel - stackars planet.
Blir ju lite sugen på att köpa en ram från Farlight. Synd bara att dom har så tråkiga färger.

Murdock

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tull på de flesta cykelramar
Om jag läser Fairlights prislista rätt räcker inte ens det på långa vägar

” EU Duty - The Secan 2.5 is made in Taiwan (full bikes are assembled in the UK) so therefore does not fall within the UK/EU free trade agreement. The Secan 2.5 incurs duty at the following rates: frameset = 4.0%, full builds = 14.0%
• Customs Duty @ 4% for framesets and 14% for full bikes.
• VAT is dependent on your country. It ranges from 19% in Germany to 27% in Hungary.
and 15 Euros. Worked example:
Example Calculation of overall cost for customer with country 21% VAT Rate: Bicycle Cost (excluding VAT) .e.g. Strael frameset - £1,124.17
Shipping - £55
Total Charged by Fairlight - £1,179.17
Customs/Duty Costs - Recovered by DHL Duty @4% = £44.97
VAT @21% = £245.52
Disbursement Fee = approx £15
Total Duty, VAT & Fees = £305.49
Overall Total Including Shipping = £1,484.66”

Och för Faran är just rampriset netto rätt men

” Currently our EU pricing is set at 10% higher than UK or Rest of World pricing. This a reflection of the extra costs we’re experiencing administering sales into the EU, and the risks associated with EU countries accidentally levying duty on our European made models. Any duty incurred by the customer on receipt of a Fairlight bicycle will be refunded in full by Fairlight. All orders secured with a deposit are always honoured at the agreed price at time of order
• Customs Duty should be Zero as all Fairlight bikes qualify as EU/UK built under the trading agreement between the UK and EU.** • VAT is dependent on your country. It ranges from 19% in Germany to 27% in Hungary.
and 15 Euros.
** If the DHL Import Invoice includes Duty, please do not pay. Contact us immediately. This is a mistake on the part of the customs agents in your country.
Worked example:
Example Calculation of overall cost for customer with country 21% VAT Rate: Bicycle Cost (excluding VAT) .e.g. Faran GRX600 - £1924.08
Shipping - £130
Total Charged by Fairlight - £2,054.08
Customs/Duty Costs - Recovered by DHL Duty = Zero
VAT @21% 21% x £1924.08 = £404.06 Disbursement Fee = approx £15
Total Duty, VAT & Fees = £419.06
Overall Total Including Shipping = £2,473.14”

Tyvärr.
Just därför menade jag att det är ram och inte hel cykel man är intresserad av. Då blir VAT 12% istället för 25% och tullen tar 4,7% istället för 14%.

Jag har inte hängt med i "köpa från GBR efter Brexit"-trådarna, så hojta gärna ifall jag är helt fel ute gällande VAT och tull för en ram.

Pfaff

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tull på de flesta cykelramar

Just därför menade jag att det är ram och inte hel cykel man är intresserad av. Då blir VAT 12% istället för 25% och tullen tar 4,7% istället för 14%.

Jag har inte hängt med i "köpa från GBR efter Brexit"-trådarna, så hojta gärna ifall jag är helt fel ute gällande VAT och tull för en ram.

Svensk moms är 25% och det är vad du får betala. Var fick du 12% ifrån?

iMats

Aktiv medlem
The Gravel tråd

liveforthis

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ja jävlar vilken runda det blev idag. Började med ösregn och 3grader, gick sen över till snö och sedan lite regnade is typ 😂 men det ger starkt pannben sägs det.
IMG_20220108_093546_916.jpg
IMG_20220108_102603_059.jpg
IMG_20220108_104811_012.jpg
IMG_20220108_111320_436.jpg
IMG_20220108_111313_401.jpg

Murdock

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Svensk moms är 25% och det är vad du får betala. Var fick du 12% ifrån?
Jag hoppades på reducerad moms (25/12/6/0), men jag inser nu när jag läser att beställa en ny ram nog inte kan kategoriseras som "reparation av cyklar". :(

Tack.

Veloheld IconX är bästa valet för plånboken helt klart. Båda ramarna har ofta frekventerat bikeinsights.com hos mig.

Murdock

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Det som är underligt är att den kostar £790 i UK, det ger 10 procents påslag men vad jag läst är tulltariffen 4,7 %?
"Currently our EU pricing is set at 10% higher than UK or Rest of World pricing. This a reflection of the extra costs we’re experiencing administering sales into the EU, and the risks associated with EU countries accidentally levying duty on our European made models."

790 x 1,1 är nästan 870.

edit: 949 i UK, 790 i övriga världen utanför EU.

aben

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Spa Cycles har börjat sälja till EU igen såg jag, har tidigare funderat på en sådan här ram, Wayfarer i Reynolds 725 men de har nu höjt priset från £395 till £455 (incl. VAT) och med frakt och avgifter blir det ganska dyrt tycker jag så jag avvaktar nog
3873-13521-main-wayfarer-low-res--8-17.jpg

aben

Aktiv medlem
The Gravel tråd
"Currently our EU pricing is set at 10% higher than UK or Rest of World pricing. This a reflection of the extra costs we’re experiencing administering sales into the EU, and the risks associated with EU countries accidentally levying duty on our European made models."

790 x 1,1 är nästan 870.

edit: 949 i UK, 790 i övriga världen utanför EU.
Jag tror de förlorar på att själva lägga på ytterligare ~5 % i "straffavgift" för de som köper från EU, känns inte helt ok, nu kan de väl sälja allt de kan få fram oavsett men på längre sikt är det nog inte bra för varumärket

NickPick

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag tror de förlorar på att själva lägga på ytterligare ~5 % i "straffavgift" för de som köper från EU, känns inte helt ok, nu kan de väl sälja allt de kan få fram oavsett men på längre sikt är det nog inte bra för varumärket
Det bör du framföra till Dom på fairlight. Ångrar att jag sålde min faktiskt, men den kom till en bra ägare.

izar

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Kan man få tips här på nån vettig gravelhoj? Hade ju tänkt köpa en Grizl 7 eTap men tyckte Canyon strulade så mkt typ med ändringar av leveranstid hela tiden så nån Canyon blir det inte! Fick även ett mejl att cykeln fanns på lager men när jag dubbelkollade så stämde det inte alls. Lite osäker oxå när tydligen svensk kontakt inte längre finns.
Söker alltså en lätt fin gravel stl large (58) med 40-42 klinga fram och 11-12 delad kassett. Den får oxå gärna ta lite fetare däck.
Har kollat lite på en Spec. Diverge med fjädring i styrhuvudet som är låsbar med en ratt...undrar kan det vara nått?
Tar tacksamt emot lite tips på hojar jag kan kolla på!
Jag har en Diverge, 40 klinga fram och 12 delad 11-50bak. Försök leta upp en butik i din närhet som har en sådan i lager.
Det finns ett litet fack i ramen för småsaker som är en fullkomligt brilliant lösning på vart man ska förvara småsaker istället för i en sadelväska.

Det går in 47mm 700c däck på den, går du ner till 650 så borde du kunna få in ännu bredare däck.

Stuvarn

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag har en Diverge, 40 klinga fram och 12 delad 11-50bak. Försök leta upp en butik i din närhet som har en sådan i lager.
Det finns ett litet fack i ramen för småsaker som är en fullkomligt brilliant lösning på vart man ska förvara småsaker istället för i en sadelväska.

Det går in 47mm 700c däck på den, går du ner till 650 så borde du kunna få in ännu bredare däck.
Japp ska kolla med SCS (Göteborg) på måndag!
Vilken modell av Diverge har du?

Pfaff

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Spa Cycles har börjat sälja till EU igen såg jag, har tidigare funderat på en sådan här ram, Wayfarer i Reynolds 725 men de har nu höjt priset från £395 till £455 (incl. VAT) och med frakt och avgifter blir det ganska dyrt tycker jag så jag avvaktar nog
3873-13521-main-wayfarer-low-res--8-17.jpg

Fast du betalar ju ingen engelsk vat utan svensk moms. Vilket iof inte gör så stor skillnad på totalpriset.

aben

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Fick äntligen på en vettig stänklapp på framhjulet. Körde en tur nu i em med några mil på sliriga och leriga grusvägar och vilken skillnad i hur mycket mindre skitig cykeln blev :) Skärmarna är aningen för smala men jag har andra, bredare, jag skall montera.

The Gravel tråd
A4787D9A-291B-420D-BF7C-34D2DE59F44D.jpeg

Den här cykeln är ”som gjord för” det här vädret. Toppröret är det kortaste jag någonsin har haft på en cykel. Jag får en ljuvligt gubbanpassad reach. Funderar på en något längre styrstam men det kan nog vara så att det bara är mina ögon och inte min sittställning som tycker att den nuvarande är för kort…
Stålgaffeln är tung men bidrar till ett ”lugn” i körningen. Som man kan gissa av geo&spec går cykeln bättre utförs än uppförs.
På singelstrack känns den som en mtb. Dropper och brett styre kompenserar nog en del för utebliven dämpning.
Kort sagt en rolig cykel.
Jag hade tänkt köpa en Rove men hittade ingen. Det här är inte alls en Rove men jag kommer nog att hitta hem på den snart.
Vore smutt med ett par smala däck på 29” och ett par 650b-hjul med 2,4or.
Nu måste jag hitta stänkskärmar, pendlade 40k igår under snösmältning med bara en asssaver…

aben

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Visa bilaga 532926
Den här cykeln är ”som gjord för” det här vädret. Toppröret är det kortaste jag någonsin har haft på en cykel. Jag får en ljuvligt gubbanpassad reach. Funderar på en något längre styrstam men det kan nog vara så att det bara är mina ögon och inte min sittställning som tycker att den nuvarande är för kort…
Stålgaffeln är tung men bidrar till ett ”lugn” i körningen. Som man kan gissa av geo&spec går cykeln bättre utförs än uppförs.
På singelstrack känns den som en mtb. Dropper och brett styre kompenserar nog en del för utebliven dämpning.
Kort sagt en rolig cykel.
Jag hade tänkt köpa en Rove men hittade ingen. Det här är inte alls en Rove men jag kommer nog att hitta hem på den snart.
Vore smutt med ett par smala däck på 29” och ett par 650b-hjul med 2,4or.
Nu måste jag hitta stänkskärmar, pendlade 40k igår under snösmältning med bara en asssaver…
Du skrev inte vad det är för cykel?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer