The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Mer mud än gravel igår...
20220214_200101.jpg

The Gravel tråd
Tjena. Är det någon som vet bra affär för att köpa en billig gravel-ram? Stål eller aluminium spelar ingen större roll, men jag vill ha fästen för skivbromsar. Jag har en cykelcross som är lite liten, lite kort och har lite för begränsad möjlighet till bredare däck, men jag vill inte köpa en helt ny hoj just nu...

The Gravel tråd
Tjena. Är det någon som vet bra affär för att köpa en billig gravel-ram? Stål eller aluminium spelar ingen större roll, men jag vill ha fästen för skivbromsar. Jag har en cykelcross som är lite liten, lite kort och har lite för begränsad möjlighet till bredare däck, men jag vill inte köpa en helt ny hoj just nu...
"Vad" är billigt?

Här är några alternativ, om du inte vill beställa en Open Mold från Kina/Taiwan:

The Gravel tråd
Om du hittar en billig hybrid, de kan funka ibland (de brukar ha längre reach så en kan behöva gå ner i storlek). Monstercrossar som xxl cykeln ovan är alltid trevliga annars

The Gravel tråd
Italienska ridewill.it har ett gäng ramar till låga priser.

The Gravel tråd
Om du hittar en billig hybrid, de kan funka ibland (de brukar ha längre reach så en kan behöva gå ner i storlek). Monstercrossar som xxl cykeln ovan är alltid trevliga annars
Något att tänka på är att en hybridram sannolikt inte har flatmount-fästen. Jag vet inte om det är en fördel, nackdel eller betydelselöst i ditt fall.

The Gravel tråd
Vilken storlek? För precis som med allt annat så är tipsen ganska värdelösa för dig om ramen bara finns i M men du skall ha XL

The Gravel tråd
Körde en femmilare (lite drygt) idag och fy f-n vad kallt, blåste betydligt mer än jag räknat med och första paret mil var motvind, 20 km/h på asfalt i värsta nedförsbacken säger en del om vinden. Resten av turen var fin men jag var inte riktigt mig själv efter den inledande delen. Cykeln, Miyatan, gick dock som en dröm :)

8ma0E5T.jpg

apP13JA.jpg

dT9GuMX.jpg

EjNtxKz.jpg
Vad är pinnen vid ringklockan till?

The Gravel tråd
En fråga: Ni som har 45-50 mm, skulle ni välja samma bredd på en cykel som går två tredjedelar på asfalt och en tredjedel på grus- och skogsvägar? Köpte precis nya däck till min och valde 40 mm, mest för att inte behöva köpa nya skärmar men börjar fundera på om jag inte skulle köpt 47 mm istället.

The Gravel tråd
En fråga: Ni som har 45-50 mm, skulle ni välja samma bredd på en cykel som går två tredjedelar på asfalt och en tredjedel på grus- och skogsvägar? Köpte precis nya däck till min och valde 40 mm, mest för att inte behöva köpa nya skärmar men börjar fundera på om jag inte skulle köpt 47 mm istället.
Jag gillar mina 47or på asfalten med dom rullar på fint tack vare lågt och utspritt mönster, men dom får ju som en Citroën med luftfjädring så tar det mot lite extra rullmotstånd alla dagar .

The Gravel tråd
Kanske inte helt rätt person att svara på frågan men jag cyklar nog minst två tredjedelar asfalt och har valt att anskaffa 43 mm till våren samt anpassa cykeln därefter med nya bredare skärmar. Detta efter att ha kört dels 38 mm grusdäck, 32 mm slicks och nu 40 mm dubbat. Så jag har valt bredare men ännu inte hunnit använda dem.

The Gravel tråd
Pendlar mest men tar grusturer och bikepackingäventyr (asfalt, grus, singletrack) när tiden och peppen finns. Har gått från 40 till 42 till 44 (tidigare WTB Byway, nu RH Snoqualmie Pass) och tycker bredare bara blivit bättre. Dessutom snabbare enligt Strava.

The Gravel tråd
Det verkar som att bredare hade varit bättre men men jag vill inte skicka tillbaka så det får bli nästa gång, 40 mm går förhoppningsvis att cykla på också :)

The Gravel tråd
Klämde på 45 mm Pirelli Cinturato GRAVEL H, de rullar förvånansvärt bra på asfalt för att vara så breda. Mysigt med ordentlig kudde när det blir stökigt.

Hade jag mest kört finare grusvägar så hade jag nog på på typ 38 mm Pathfinder.

The Gravel tråd
Jväldigt nöjd än så länge och det brukar va ett bra tecken , inget jag känner att jag behöver uppdatera igentligen. Mer än däcken (re-fuse) orginal vilket va för lite mönster för min åkning . Sen har jag bytt styre och styrstam samt syntace carbon stolpe.
Kul, e du nöjd? Nu när du cyklat på den 2 ggr, har du någon självklar uppgradering?

Tillbaka
Topp