The Gravel tråd
Tack!Snygg! ?
Vad är det för några märkliga dropouts där bak?
Inga alls. ? De är inte monterade än.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack!Snygg! ?
Vad är det för några märkliga dropouts där bak?
"Vad" är billigt?Tjena. Är det någon som vet bra affär för att köpa en billig gravel-ram? Stål eller aluminium spelar ingen större roll, men jag vill ha fästen för skivbromsar. Jag har en cykelcross som är lite liten, lite kort och har lite för begränsad möjlighet till bredare däck, men jag vill inte köpa en helt ny hoj just nu...
Om du hittar en billig hybrid, de kan funka ibland (de brukar ha längre reach så en kan behöva gå ner i storlek). Monstercrossar som xxl cykeln ovan är alltid trevliga annarsTjena. Är det någon som vet bra affär för att köpa en billig gravel-ram? Stål eller aluminium spelar ingen större roll, men jag vill ha fästen för skivbromsar. Jag har en cykelcross som är lite liten, lite kort och har lite för begränsad möjlighet till bredare däck, men jag vill inte köpa en helt ny hoj just nu...
Italienska ridewill.it har ett gäng ramar till låga priser.Tjena. Är det någon som vet bra affär för att köpa en billig gravel-ram? Stål eller aluminium spelar ingen större roll, men jag vill ha fästen för skivbromsar. Jag har en cykelcross som är lite liten, lite kort och har lite för begränsad möjlighet till bredare däck, men jag vill inte köpa en helt ny hoj just nu...
Något att tänka på är att en hybridram sannolikt inte har flatmount-fästen. Jag vet inte om det är en fördel, nackdel eller betydelselöst i ditt fall.Om du hittar en billig hybrid, de kan funka ibland (de brukar ha längre reach så en kan behöva gå ner i storlek). Monstercrossar som xxl cykeln ovan är alltid trevliga annars
Vilken storlek? För precis som med allt annat så är tipsen ganska värdelösa för dig om ramen bara finns i M men du skall ha XLTjena. Är det någon som vet bra affär för att köpa en billig gravel-ram? Stål eller aluminium spelar ingen större roll, men jag vill ha fästen för skivbromsar. Jag har en cykelcross som är lite liten, lite kort och har lite för begränsad möjlighet till bredare däck, men jag vill inte köpa en helt ny hoj just nu...
Vettig åsikt om det är så att komponenterna skall flyttas. Då är det också intressant att veta i alla fall navstandard ocksåNågot att tänka på är att en hybridram sannolikt inte har flatmount-fästen. Jag vet inte om det är en fördel, nackdel eller betydelselöst i ditt fall.
Hej. Large. Vad gäller nav får jag kolla när jag kommer hem. Det är en gammal Merida CX 100 med qr-axlar, tror det är 100mm fram och 135mm bakVilken storlek? För precis som med allt annat så är tipsen ganska värdelösa för dig om ramen bara finns i M men du skall ha XL
Om du har tur och de finns inne:Tips på ny gravelbike till våren? 180cm, budget 25k. Värt att gå ner i kvalite på delar för en lättare ram?
Ja, det är nog ett bra pris, men overkill för de komponenter som sitter på cykelcrossen som ska donera sina delar. Jag får kanske köpa en helt ny gravelhoj istället.Aluram, kolfibergaffel och styrlager, https://bikeshop.se/gavia/nyterraalfr/gavia-terra-al-ramset-röd-aluminium-pressfit-12-mm-ta för 5995:- det är ganska biligt
Blir nog både enklast och billigast i slutändan.Ja, det är nog ett bra pris, men overkill för de komponenter som sitter på cykelcrossen som ska donera sina delar. Jag får kanske köpa en helt ny gravelhoj istället.
Bikeshop har en del i lager.Jag får kanske köpa en helt ny gravelhoj istället.
Hej. Large. Vad gäller nav får jag kolla när jag kommer hem. Det är en gammal Merida CX 100 med qr-axlar, tror det är 100mm fram och 135mm bak
Jo, så är det ju och cykeln kostade bara ett par tusen så det är liksom inte värt att lägga några direkta pengar.Skulle tro det är begagnat som gäller om du inte vill köpa nya hjul.
Det mesta(allt?) nu är thru axle.
Fin ram!Dags att bygga stålgrävel igen. This one will be a keeper.
Visa bilaga 539442
5S!Fin ram!
Bilden från din arbetsbänk får mig att tänka på en legendarisk verkstadschef hos Ferrari som krävde av mekarna att verkstaden skulle vara så ren att de kunde äta sin rösti direkt från golvet. Tjusigt att se :)
Vad är pinnen vid ringklockan till?Körde en femmilare (lite drygt) idag och fy f-n vad kallt, blåste betydligt mer än jag räknat med och första paret mil var motvind, 20 km/h på asfalt i värsta nedförsbacken säger en del om vinden. Resten av turen var fin men jag var inte riktigt mig själv efter den inledande delen. Cykeln, Miyatan, gick dock som en dröm :)
![]()
![]()
![]()
![]()
Det saknas en gummiring under klockan så utan pinne blir det som en kattpingla även på asfalt. Men jag har ringen och den kommer snart dit igen för en fungerande ringklocka är bra att ha.Vad är pinnen vid ringklockan till?
Jag gillar mina 47or på asfalten med dom rullar på fint tack vare lågt och utspritt mönster, men dom får ju som en Citroën med luftfjädring så tar det mot lite extra rullmotstånd alla dagar .En fråga: Ni som har 45-50 mm, skulle ni välja samma bredd på en cykel som går två tredjedelar på asfalt och en tredjedel på grus- och skogsvägar? Köpte precis nya däck till min och valde 40 mm, mest för att inte behöva köpa nya skärmar men börjar fundera på om jag inte skulle köpt 47 mm istället.
Haha nu ser det ut så här här nere ?WTF, sluta lägga upp bilder på grusvägar och stigar, här i Stockholm är det dödsis på i stort sett alla grusvägar!
Kanske inte helt rätt person att svara på frågan men jag cyklar nog minst två tredjedelar asfalt och har valt att anskaffa 43 mm till våren samt anpassa cykeln därefter med nya bredare skärmar. Detta efter att ha kört dels 38 mm grusdäck, 32 mm slicks och nu 40 mm dubbat. Så jag har valt bredare men ännu inte hunnit använda dem.En fråga: Ni som har 45-50 mm, skulle ni välja samma bredd på en cykel som går två tredjedelar på asfalt och en tredjedel på grus- och skogsvägar? Köpte precis nya däck till min och valde 40 mm, mest för att inte behöva köpa nya skärmar men börjar fundera på om jag inte skulle köpt 47 mm istället.
Pendlar mest men tar grusturer och bikepackingäventyr (asfalt, grus, singletrack) när tiden och peppen finns. Har gått från 40 till 42 till 44 (tidigare WTB Byway, nu RH Snoqualmie Pass) och tycker bredare bara blivit bättre. Dessutom snabbare enligt Strava.En fråga: Ni som har 45-50 mm, skulle ni välja samma bredd på en cykel som går två tredjedelar på asfalt och en tredjedel på grus- och skogsvägar? Köpte precis nya däck till min och valde 40 mm, mest för att inte behöva köpa nya skärmar men börjar fundera på om jag inte skulle köpt 47 mm istället.
Kul, e du nöjd? Nu när du cyklat på den 2 ggr, har du någon självklar uppgradering?Andra rundan avklarad på nya hojen. Idag lite blandat "xc" och grus/asfalt körning .Visa bilaga 541355Visa bilaga 541356
Kul, e du nöjd? Nu när du cyklat på den 2 ggr, har du någon självklar uppgradering?
Grattis!Hämtas på måndag?. Aldrig testat innan, men man måste ju ha en cykel till varje sak. Cannondale Topstone 2
Ja härlig pearl effekt i lackenGrattis!
Polaren fick sin här om dagen. Jäkligt "glassig" lack ? han har inte hunnit test köra den än dock .
Du hann före mig (tänkte exakt samma sak...)! Får panik snart. ? Däremot har du ju ett passande nickname för våra "grusvägar" just nu.WTF, sluta lägga upp bilder på grusvägar och stigar, här i Stockholm är det dödsis på i stort sett alla grusvägar!
Hur tycker du att bromsarna funkar? För det är sådana där "hybrid-bromsar", dvs mekanisk-hydrauliska?Andra rundan avklarad på nya hojen. Idag lite blandat "xc" och grus/asfalt körning .Visa bilaga 541355Visa bilaga 541356
Hur tycker du att bromsarna funkar? För det är sådana där "hybrid-bromsar", dvs mekanisk-hydrauliska?