Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Glatt med ny cykel! Ang bromsar: jag har mekaniska Avid BB7 Road, och de har väl sina för och nackdelar (mest nackdelar), men bromsförmåga vid max inbromsning är inget problem ens i jämförelse med hydraliska. Kolla att du har dem rätt inställda etc?Jaha, då har man till slut fastnat i gravelträsket..... köpte denna begagnad från en riktig cykelentusiast som skulle flytta tillbaka hem utomlands där han såklart redan ägde diverse cyklar, och inte hade möjlighet att ta med denna. Jag ville egentligen ha en gravel för att fortsätta cykla landsväg även på vinterhalvåret men det visade sig vara mycket roligare att cykla på riktiga grusvägar! (Skräll!) Mitt enda problem är att bromsförmågan får mig att gråta, det är mekaniska tektro spyre som ju ska vara de bästa mekaniska men bromssträckan är så lång jag hinner få grått hår innan cykeln stannat helt. Dock vet jag inte hur meckigt det är att byta till hydrauliska, antar man måste byte hela sti-reglaget och det är ju dyrt....
Visa bilaga 666505Visa bilaga 666506
Bäst enligt ”the Internets” är:Jaha, då har man till slut fastnat i gravelträsket..... köpte denna begagnad från en riktig cykelentusiast som skulle flytta tillbaka hem utomlands där han såklart redan ägde diverse cyklar, och inte hade möjlighet att ta med denna. Jag ville egentligen ha en gravel för att fortsätta cykla landsväg även på vinterhalvåret men det visade sig vara mycket roligare att cykla på riktiga grusvägar! (Skräll!) Mitt enda problem är att bromsförmågan får mig att gråta, det är mekaniska tektro spyre som ju ska vara de bästa mekaniska men bromssträckan är så lång jag hinner få grått hår innan cykeln stannat helt. Dock vet jag inte hur meckigt det är att byta till hydrauliska, antar man måste byte hela sti-reglaget och det är ju dyrt....
Visa bilaga 666505Visa bilaga 666506
Du får väl räkna 15k+frakt för en Faran, så räkna 30k åtminstone om du ska ha delar som matchar ramen.Hej gänget.
Är på jakt efter en ny cykel som ska rulla till jobbet åretrunt och ändå vara kul på grus. Alltså inte för ”fin” men ändå schysst. Just nu är det två ramset som lockar, om någon har input på Brother Kepler eller Fairlight Faran så skulle det uppskattas.
Priserna har jag koll på och delar finns (till viss del). Är mest nyfiken på vad dom som har ramen har att säga om den.Du får väl räkna 15k+frakt för en Faran, så räkna 30k åtminstone om du ska ha delar som matchar ramen.
Är det inom budget så är det ett toppenval.
Är det för dyrt så skulle jag köra keplern.
Ingen idé att köpa dyrt ramset och sen behöva snåla på komponenterna (ffa hjul) för att få budgeten att gå ihop
Min kommentar kvarstår.Priserna har jag koll på och delar finns (till viss del). Är mest nyfiken på vad dom som har ramen har att säga om den.
Av ren nyfikenhet. Vad är vettigt enligt dig?Min kommentar kvarstår.
Har du budget att bygga upp en faran med fina hjul och vettiga grejer skulle jag tagit den över keplern alla dagar i veckan.
det känns som en annan nivå av detaljtänk på dom ramarna motför brothers.
Matchande prestanda på saker i bygget. Ingen idé att köpa en fräsig ram ifall budgeten tar slut och man tvingas slänga på 2kg+ bojsänken till hjul, enklare däck osv :)Av ren nyfikenhet. Vad är vettigt enligt dig?
Håller med här. Har gjort exakt den resan. Köpte fin stålram och fina tubhjul för cyclocross och vilken jäkla hoj det var! Sen slutade jag med cyclocrossandet och skulle köra gravel istället men då räckte pengarna bara till skräphjul. Väldigt stor skillnad, hojen är inte alls så livlig och kvick som med de lätta hjulen. Typ som att först ha haft en rallybil och sen bytt till samma bilmodell fast ”vanlig”.Matchande prestanda på saker i bygget. Ingen idé att köpa en fräsig ram ifall budgeten tar slut och man tvingas slänga på 2kg+ bojsänken till hjul, enklare däck osv :)
Jag skulle säga (utan att ha provat) att Kepler är lite för mycket offroad för att ha kul på pendlingen?Hej gänget.
Är på jakt efter en ny cykel som ska rulla till jobbet åretrunt och ändå vara kul på grus. Alltså inte för ”fin” men ändå schysst. Just nu är det två ramset som lockar, om någon har input på Brother Kepler eller Fairlight Faran så skulle det uppskattas.
Det är ju ingen nyhet att bra hjul gör upplevelsen trevligare.Håller med här. Har gjort exakt den resan. Köpte fin stålram och fina tubhjul för cyclocross och vilken jäkla hoj det var! Sen slutade jag med cyclocrossandet och skulle köra gravel istället men då räckte pengarna bara till skräphjul. Väldigt stor skillnad, hojen är inte alls så livlig och kvick som med de lätta hjulen. Typ som att först ha haft en rallybil och sen bytt till samma bilmodell fast ”vanlig”.
CDF var med på listan. Har tidigare haft en ram från Genesis, skulle vilja testa en annan tillverkare. Sour ser spännande ut!Jag skulle säga (utan att ha provat) att Kepler är lite för mycket offroad för att ha kul på pendlingen?
Kanske Sour Clueless eller Genesis Croix De Fer? Lite mer vägcyklar men ändå kapabla på grusväg.
Jag har en kepler, och använder den väl typ som du. Elelr jag har den som vinterpedlare/gruscykel. Nu har jag bara haft den i ca 4 månader och haft mycket vid sidan om så det har inte blivit överdrivet mycket grusykling än. Men min känsla är att det känns som en pansarvagn typ, galet stabil både på väg och på grus. Inte speciellt seg, utan mer stabil bara. Men inte heller någon spurtcykel. Tänk dig en gör det allt cykel typ, som överlever ett kärnvapenkrigHej gänget.
Låter som en framtidssäker cykel;) Dom är fina. Har sett en del kanonbyggen på diverse sidor. Får se om Urban bike wear har en inne som man kika närmre på.Jag har en kepler, och använder den väl typ som du. Elelr jag har den som vinterpedlare/gruscykel. Nu har jag bara haft den i ca 4 månader och haft mycket vid sidan om så det har inte blivit överdrivet mycket grusykling än. Men min känsla är att det känns som en pansarvagn typ, galet stabil både på väg och på grus. Inte speciellt seg, utan mer stabil bara. Men inte heller någon spurtcykel. Tänk dig en gör det allt cykel typ, som överlever ett kärnvapenkrig
+1Det är ju ingen nyhet att bra hjul gör upplevelsen trevligare.
Gjorde tidigare en del tester på cykelhjul av både kolfiber- och aluminiumkonstruktion på arbetet. Krocktestade och penetrerade kolfiberfälgar med olika uppbyggnad. Gav en hel del kunskap. Rent generellt gick det att få ett bra, sidostabilt och lätt hjul genom att använda en lätt fälg med många ekrar. Medan ett aerohjul kunde ha en tyngre fälg med färre ekrar och fortfarande få ett bra resultat, gällande att klara sidobelastning. En hög 75-100mm aerofälg börjar ofta vika sig med sidobelastning. Optimalt var då 50-60mm. Men det var en del år sedan. Det kan ha förändrat sig sedan dess.+1
Enl mig och många andra är det inte totalvikten i 1a hand man bör sikta på att hålla ner utan ffa den roterande vikten.
I praktiken betyder det fälg + däck
En annan sak är hjulens sido styvhet (den laterala styvheten), det betyder i praktiken att man inte bör välja hjul med onödigt få ekrar, även om fler ekrar ökar vikten (marginellt).
Måste man dricka öl??Har nån lust cykla 3 dagar i "värme" (21-23 grader)
Billiga biljetter till Cypern ( från Köpenhamn)
Torsdag kväll til Larnaca- söndag kväll hem
Jag funderar och planerar ?
dag 1 - https://en.mapy.cz/s/muburotuva
dag 2 - https://en.mapy.cz/s/cohadogoma
dag 3 - https://en.mapy.cz/s/cazamocumo
Du skapar riktigt fina budgetresor. Blir redigt sugen. Hade -7C här i morse...Har nån lust cykla 3 dagar i "värme" (21-23 grader)
Billiga biljetter till Cypern ( från Köpenhamn)
Torsdag kväll til Larnaca- söndag kväll hem
Jag funderar och planerar ?
dag 1 - https://en.mapy.cz/s/muburotuva
dag 2 - https://en.mapy.cz/s/cohadogoma
dag 3 - https://en.mapy.cz/s/cazamocumo
Hur jag packar? LÄTT!!! Jag är minimalist, så jag packar verkligen bara det jag behöver. Visade bilder (du måste gräva djupare) på ALLT jag tar med mig. Planerar? Har alltid nån plan HUR vill jag cykla. Ritar först grovt, och finsliper senare, för att INTE missa nåt vackert i närheten. Boende? Bokar oftast första natt. Nu, efter säsongen behöver man inte boka i förväg ( jag menar andra nätter). Det gör dig lite "friare". Viktigt är också SISTA dagen. Man MÅSTE hinna till flyget. Och det är allt ?Berätta gärna mer hur du packar, planerar och boende?
Hur långt är varvet? Eller kanske ska jag ställa frågan hur långt går det att fläta ihop slingorna?En kort runda i fint vinterväglag. Tog mej ut på en tur med temat motionsspår. Blev fyra stycken iVisa bilaga 666964Visa bilaga 666965 lätt kuperad terräng. En delsträcka på I1:s övningsområde. Det var häst fredat område. Se väl spännande ut?Visa bilaga 666966
Det går att göra en längre slinga om den går inne på skjutfältet men det förutsätter att det inte är spärrat. Om det är öppet går det att köra alla backar en gång på varvet och få ihop över 600hm på kontot.Hur långt är varvet? Eller kanske ska jag ställa frågan hur långt går det att fläta ihop slingorna?
Tack så mycket! Bra att känna till lite nya grusvägar norr om Stockholm.Det går att göra en längre slinga om den går inne på skjutfältet men det förutsätter att det inte är spärrat. Om det är öppet går det att köra alla backar en gång på varvet och få ihop över 600hm på kontot.
Missade en km på rundan, problem med gps:ns att hitta positioner vid start.Visa bilaga 667031
Jag kikar ut på snön som faller här i Stockholm. Inte så svårt att bli sugen på en sväng till Cypern.Så blir det efter ändringar:
fredag : https://en.mapy.cz/s/mefosopuku
lördag : https://en.mapy.cz/s/cajevanuha
söndag: https://en.mapy.cz/s/marenusuvo
På lördag förmiddag badar jag på uddens udde
Visa bilaga 667592
Tack!Jag kikar ut på snön som faller här i Stockholm. Inte så svårt att bli sugen på en sväng till Cypern.
Väldigt intresserad av allt på din resa. Vägar, grus, backar, trafik, boende, människor, vilda hundar, förvaring av transportlådan, mat, vatten, bad, cykelaffärer, osv... Hoppas att du kan förmedla något av det. Önskar dig en riktigt trevlig och säker resa!
Kan tänka mig att hänga på någon gång. Är nog billigare än att cykla i hemmet/Swift 170:- kronor månad. Har ändå inget vettigt att göra nu på vintern!Tack!
Bäst du ansluter nån gång, då vet du ALLT på 3 dagar![]()
Allt över 10 km/h är kulUte med gruscykeln ungefär varannan dag fortfarande, men på dessa breddgrader ser det ut så här på kvällarna (bild), så det blir inte så säljande bilder. Det går grymt tungt att cykla med vinterdäck, vinterväglag och vinterkläder, men man vänjer sig snabbt med den nya verkligheten. Och så kan man ju varva med längdskidor.
Visa bilaga 666698
Om man kikar på de fina bilderna kan man tro att du redan är på Cypern! I Stockholm är det snö och is. Använder ni dubbdäck eller vanliga grusdäck?
Vanliga.Om man kikar på de fina bilderna kan man tro att du redan är på Cypern! I Stockholm är det snö och is. Använder ni dubbdäck eller vanliga grusdäck?