The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
10 smutsiga mil (och 8,5 igår). Bilder från idag.

IMG_1377[1].JPG
IMG_1372[2].JPG
IMG_1373[1].JPG
IMG_1377[1].JPG
IMG_1378[1].JPG
IMG_1379[1].JPG
IMG_1380[1].JPG

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Jaha, då har man till slut fastnat i gravelträsket..... köpte denna begagnad från en riktig cykelentusiast som skulle flytta tillbaka hem utomlands där han såklart redan ägde diverse cyklar, och inte hade möjlighet att ta med denna. Jag ville egentligen ha en gravel för att fortsätta cykla landsväg även på vinterhalvåret men det visade sig vara mycket roligare att cykla på riktiga grusvägar! (Skräll!) Mitt enda problem är att bromsförmågan får mig att gråta, det är mekaniska tektro spyre som ju ska vara de bästa mekaniska men bromssträckan är så lång jag hinner få grått hår innan cykeln stannat helt. Dock vet jag inte hur meckigt det är att byta till hydrauliska, antar man måste byte hela sti-reglaget och det är ju dyrt....

20231118_125719.jpg
20231118_125740.jpg

The Gravel tråd
Jaha, då har man till slut fastnat i gravelträsket..... köpte denna begagnad från en riktig cykelentusiast som skulle flytta tillbaka hem utomlands där han såklart redan ägde diverse cyklar, och inte hade möjlighet att ta med denna. Jag ville egentligen ha en gravel för att fortsätta cykla landsväg även på vinterhalvåret men det visade sig vara mycket roligare att cykla på riktiga grusvägar! (Skräll!) Mitt enda problem är att bromsförmågan får mig att gråta, det är mekaniska tektro spyre som ju ska vara de bästa mekaniska men bromssträckan är så lång jag hinner få grått hår innan cykeln stannat helt. Dock vet jag inte hur meckigt det är att byta till hydrauliska, antar man måste byte hela sti-reglaget och det är ju dyrt....

Visa bilaga 666505Visa bilaga 666506
Glatt med ny cykel! Ang bromsar: jag har mekaniska Avid BB7 Road, och de har väl sina för och nackdelar (mest nackdelar), men bromsförmåga vid max inbromsning är inget problem ens i jämförelse med hydraliska. Kolla att du har dem rätt inställda etc?

The Gravel tråd

Visa bilaga 666505Visa bilaga 666506
Bäst enligt ”the Internets” är:
…och

…bästa mekaniska skivbromsok på marknaden. Men speciellt Klampers är så dyra så att man nästan kan byta till hydrauliska bromsar istället.

Däremot är det som redan sagts, hur väl man installerat och justerat mekaniska bromsar och med vilka höljen gör en enorm skillnad. Inkörda klossar gör även de sitt. Jag har adekvat bromsförmåga på pendlarens sketna Promax-bromsar, inte som mina hydrauliska såklart - men hydraulik gör cyklingen roligare för mig. Jag tyckte inte Sphyre gjorde någon större skillnad mot Promax.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Hej gänget.
Är på jakt efter en ny cykel som ska rulla till jobbet åretrunt och ändå vara kul på grus. Alltså inte för ”fin” men ändå schysst. Just nu är det två ramset som lockar, om någon har input på Brother Kepler eller Fairlight Faran så skulle det uppskattas.

The Gravel tråd
Ett ytterligare ett lätt och smidigt förslag gällande mekaniska skivbromsar är om du söker på: "semi hydraulics brakes". eller semi-mekanisk broms. Det vill säga att det är ett mekaniskt bromshandtag som man sedan kopplar på en oljefylld broms. Det finns lite olika lösningar, pris och kvalité. Har pratat med cyklister som använder den lösningen (Juin) och varit nöjda. De har byggt en lättare lösning, med befintliga delar.

Trace velo testar här:

Exempel på hur det kan se ut:

1700384612061.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Hej gänget.
Är på jakt efter en ny cykel som ska rulla till jobbet åretrunt och ändå vara kul på grus. Alltså inte för ”fin” men ändå schysst. Just nu är det två ramset som lockar, om någon har input på Brother Kepler eller Fairlight Faran så skulle det uppskattas.
Du får väl räkna 15k+frakt för en Faran, så räkna 30k åtminstone om du ska ha delar som matchar ramen.

Är det inom budget så är det ett toppenval.
Är det för dyrt så skulle jag köra keplern.

Ingen idé att köpa dyrt ramset och sen behöva snåla på komponenterna (ffa hjul) för att få budgeten att gå ihop

The Gravel tråd
Du får väl räkna 15k+frakt för en Faran, så räkna 30k åtminstone om du ska ha delar som matchar ramen.

Är det inom budget så är det ett toppenval.
Är det för dyrt så skulle jag köra keplern.

Ingen idé att köpa dyrt ramset och sen behöva snåla på komponenterna (ffa hjul) för att få budgeten att gå ihop
Priserna har jag koll på och delar finns (till viss del). Är mest nyfiken på vad dom som har ramen har att säga om den.

The Gravel tråd
Priserna har jag koll på och delar finns (till viss del). Är mest nyfiken på vad dom som har ramen har att säga om den.
Min kommentar kvarstår.

Har du budget att bygga upp en faran med fina hjul och vettiga grejer skulle jag tagit den över keplern alla dagar i veckan.
det känns som en annan nivå av detaljtänk på dom ramarna motför brothers.

The Gravel tråd
Matchande prestanda på saker i bygget. Ingen idé att köpa en fräsig ram ifall budgeten tar slut och man tvingas slänga på 2kg+ bojsänken till hjul, enklare däck osv :)
Håller med här. Har gjort exakt den resan. Köpte fin stålram och fina tubhjul för cyclocross och vilken jäkla hoj det var! Sen slutade jag med cyclocrossandet och skulle köra gravel istället men då räckte pengarna bara till skräphjul. Väldigt stor skillnad, hojen är inte alls så livlig och kvick som med de lätta hjulen. Typ som att först ha haft en rallybil och sen bytt till samma bilmodell fast ”vanlig”.

The Gravel tråd
Hej gänget.
Jag skulle säga (utan att ha provat) att Kepler är lite för mycket offroad för att ha kul på pendlingen?

Kanske Sour Clueless eller Genesis Croix De Fer? Lite mer vägcyklar men ändå kapabla på grusväg.

The Gravel tråd
Håller med här. Har gjort exakt den resan. Köpte fin stålram och fina tubhjul för cyclocross och vilken jäkla hoj det var! Sen slutade jag med cyclocrossandet och skulle köra gravel istället men då räckte pengarna bara till skräphjul. Väldigt stor skillnad, hojen är inte alls så livlig och kvick som med de lätta hjulen. Typ som att först ha haft en rallybil och sen bytt till samma bilmodell fast ”vanlig”.
Det är ju ingen nyhet att bra hjul gör upplevelsen trevligare.

The Gravel tråd
Ute med gruscykeln ungefär varannan dag fortfarande, men på dessa breddgrader ser det ut så här på kvällarna (bild), så det blir inte så säljande bilder. Det går grymt tungt att cykla med vinterdäck, vinterväglag och vinterkläder, men man vänjer sig snabbt med den nya verkligheten. Och så kan man ju varva med längdskidor.

1700395393024.png

The Gravel tråd
Hej gänget.
Jag har en kepler, och använder den väl typ som du. Elelr jag har den som vinterpedlare/gruscykel. Nu har jag bara haft den i ca 4 månader och haft mycket vid sidan om så det har inte blivit överdrivet mycket grusykling än. Men min känsla är att det känns som en pansarvagn typ, galet stabil både på väg och på grus. Inte speciellt seg, utan mer stabil bara. Men inte heller någon spurtcykel. Tänk dig en gör det allt cykel typ, som överlever ett kärnvapenkrig

The Gravel tråd
Jag har en kepler, och använder den väl typ som du. Elelr jag har den som vinterpedlare/gruscykel. Nu har jag bara haft den i ca 4 månader och haft mycket vid sidan om så det har inte blivit överdrivet mycket grusykling än. Men min känsla är att det känns som en pansarvagn typ, galet stabil både på väg och på grus. Inte speciellt seg, utan mer stabil bara. Men inte heller någon spurtcykel. Tänk dig en gör det allt cykel typ, som överlever ett kärnvapenkrig
Låter som en framtidssäker cykel;) Dom är fina. Har sett en del kanonbyggen på diverse sidor. Får se om Urban bike wear har en inne som man kika närmre på.

The Gravel tråd
Det är ju ingen nyhet att bra hjul gör upplevelsen trevligare.
+1
Enl mig och många andra är det inte totalvikten i 1a hand man bör sikta på att hålla ner, utan ffa den roterande vikten.
I praktiken betyder det fälg + däck
En annan sak är hjulens sido styvhet (den laterala styvheten), ett (onödigt) flexigt hjul upplevs ofta som segt och trögs.
Det betyder i praktiken att man inte bör välja hjul med onödigt få ekrar, även om fler ekrar ökar vikten (marginellt). Sådant som fälg, nav och ekerdiameter spelar också roll, men inte lika mkt som antalet ekrar.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
+1
Enl mig och många andra är det inte totalvikten i 1a hand man bör sikta på att hålla ner utan ffa den roterande vikten.
I praktiken betyder det fälg + däck
En annan sak är hjulens sido styvhet (den laterala styvheten), det betyder i praktiken att man inte bör välja hjul med onödigt få ekrar, även om fler ekrar ökar vikten (marginellt).
Gjorde tidigare en del tester på cykelhjul av både kolfiber- och aluminiumkonstruktion på arbetet. Krocktestade och penetrerade kolfiberfälgar med olika uppbyggnad. Gav en hel del kunskap. Rent generellt gick det att få ett bra, sidostabilt och lätt hjul genom att använda en lätt fälg med många ekrar. Medan ett aerohjul kunde ha en tyngre fälg med färre ekrar och fortfarande få ett bra resultat, gällande att klara sidobelastning. En hög 75-100mm aerofälg börjar ofta vika sig med sidobelastning. Optimalt var då 50-60mm. Men det var en del år sedan. Det kan ha förändrat sig sedan dess.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Har nån lust cykla 3 dagar i "värme" (21-23 grader)
Billiga biljetter till Cypern ( från Köpenhamn)

Torsdag kväll til Larnaca- söndag kväll hem

Jag funderar och planerar ?

dag 1 - https://en.mapy.cz/s/muburotuva
dag 2 - https://en.mapy.cz/s/cohadogoma
dag 3 - https://en.mapy.cz/s/cazamocumo
Du skapar riktigt fina budgetresor. Blir redigt sugen. Hade -7C här i morse...
Förväntar mig lika rikligt med fina bilder som från Ungern. :-)

Berätta gärna mer hur du packar, planerar och boende?

The Gravel tråd
Berätta gärna mer hur du packar, planerar och boende?
Hur jag packar? LÄTT!!! Jag är minimalist, så jag packar verkligen bara det jag behöver. Visade bilder (du måste gräva djupare) på ALLT jag tar med mig. Planerar? Har alltid nån plan HUR vill jag cykla. Ritar först grovt, och finsliper senare, för att INTE missa nåt vackert i närheten. Boende? Bokar oftast första natt. Nu, efter säsongen behöver man inte boka i förväg ( jag menar andra nätter). Det gör dig lite "friare". Viktigt är också SISTA dagen. Man MÅSTE hinna till flyget. Och det är allt ?

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Hur långt är varvet? Eller kanske ska jag ställa frågan hur långt går det att fläta ihop slingorna?
Det går att göra en längre slinga om den går inne på skjutfältet men det förutsätter att det inte är spärrat. Om det är öppet går det att köra alla backar en gång på varvet och få ihop över 600hm på kontot.
Missade en km på rundan, problem med gps:ns att hitta positioner vid start.
Screenshot_2023-11-21-10-14-12-83_3bb53944894d9646ec5754b62cc2584b.jpg

The Gravel tråd
Det går att göra en längre slinga om den går inne på skjutfältet men det förutsätter att det inte är spärrat. Om det är öppet går det att köra alla backar en gång på varvet och få ihop över 600hm på kontot.
Missade en km på rundan, problem med gps:ns att hitta positioner vid start.Visa bilaga 667031
Tack så mycket! Bra att känna till lite nya grusvägar norr om Stockholm.

The Gravel tråd
OK, Cypern är bokat (men NÄSTA helg). Ännu billigare ?
Nu måste jag ändra lite mina "dagar", för att inte alla hotell är öppna.
Så mycket danska (+ cykel) betalar jag för resa!
153,50 till och 236 tillbaka!!!

Titta också på väder. 23 grader hela helgen!
Biljetter finns om nån är sugen ?

Bilagor

• IMG_1559[1].JPG
    IMG_1559[1].JPG
    960.2 KB · Besök: 48
The Gravel tråd
Fick paket (BIKEINN) tidigare idag. Beställde 2 st. Can Tool Bottle Black One Size.
Det löser mina problem med alla småsaker i ramväskan som skramlar hemsk när man cyklar terräng. I ena ska jag ha alla verktyg och cykelgrejer, och i andra: laddare, kablar, powerbank ETC.
Det var sista svaga länken bland mina resetillbehör.

IMG_1561[1].JPG
IMG_1562[1].JPG

Senast ändrad:
The Gravel tråd
j12d342; Cypern utan dig, är INGEN Cypern!
Försöker boka samma rum, med samma säng på SAN REMO hotell. Hoppas att de har inte tvättat lakan efter dig ( jag är nästan hundra, att på San Remo har de stortvätt bara en gång om året) och jag kan krama den och känna din svett när jag somnar :love:

P.S. en bild från San Remo hotell i Larnaca 2023.03.05 kl. 7:25 :ROFLMAO:

IMG_4288.JPG

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Så blir det efter ändringar:
fredag : https://en.mapy.cz/s/mefosopuku
lördag : https://en.mapy.cz/s/cajevanuha
söndag: https://en.mapy.cz/s/marenusuvo

På lördag förmiddag badar jag på uddens udde (y)

Visa bilaga 667592
Jag kikar ut på snön som faller här i Stockholm. Inte så svårt att bli sugen på en sväng till Cypern.
Väldigt intresserad av allt på din resa. Vägar, grus, backar, trafik, boende, människor, vilda hundar, förvaring av transportlådan, mat, vatten, bad, cykelaffärer, osv... Hoppas att du kan förmedla något av det. Önskar dig en riktigt trevlig och säker resa!

The Gravel tråd
Jag kikar ut på snön som faller här i Stockholm. Inte så svårt att bli sugen på en sväng till Cypern.
Väldigt intresserad av allt på din resa. Vägar, grus, backar, trafik, boende, människor, vilda hundar, förvaring av transportlådan, mat, vatten, bad, cykelaffärer, osv... Hoppas att du kan förmedla något av det. Önskar dig en riktigt trevlig och säker resa!
Tack!
Bäst du ansluter nån gång, då vet du ALLT på 3 dagar (y)

The Gravel tråd
Ute med gruscykeln ungefär varannan dag fortfarande, men på dessa breddgrader ser det ut så här på kvällarna (bild), så det blir inte så säljande bilder. Det går grymt tungt att cykla med vinterdäck, vinterväglag och vinterkläder, men man vänjer sig snabbt med den nya verkligheten. Och så kan man ju varva med längdskidor.

Visa bilaga 666698
Allt över 10 km/h är kul

(men ju snabbare ju roligare förstås)

Tillbaka
Topp