thejonaslarsson
Aktiv medlem
The Gravel tråd
2023-års upplaga hade två loopar, 8+8 mil, tror nog att det blir liknande 2024 ;)Det är ju 10 mil längre än jag orkar cykla :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
2023-års upplaga hade två loopar, 8+8 mil, tror nog att det blir liknande 2024 ;)Det är ju 10 mil längre än jag orkar cykla :)
Det är ju perfekt, då ska jag nog göra ett försök. Alltid trevligt med lopp på "hemmaplan".2023-års upplaga hade två loopar, 8+8 mil, tror nog att det blir liknande 2024 ;)
Idag var det många jägare (med hundar) i bergen. Kom i stora pickups med släp (hundsläp)Var det annat folk och bilar som du såg på grusvägarna eller var det öde?
Tänkte samma, en lätt XC hardtail med bra lås på dämparna hade varit mumma ser det ut som.Uppskattar verkligen fotografierna. Blir målbild framöver för mig.
Vissa partier ser ut att vara lämpade för bredare däck. Kanske till och med MTB?
Svävare!!! Vad används dessa till? På snö, is eller sand?Jag är tillbaka i San Remo (hotell ?). 85 km och 995 m (en låååång klättring + några mindre backar). Annars 70% grus och 30% asfalt. Har 4 timmar till mitt flyg. Sitter i solen och dricker öl. Det är 100% varmaste dagen idag. 23-24 (och INGEN vind)!!! P.S. Innan min klättring träffade jag ett gäng vandrare,.De tittade på mig och sa ganska bestämt: du kan INTE cykla den väg ???.Visa bilaga 669063Visa bilaga 669064Visa bilaga 669065Visa bilaga 669066Visa bilaga 669067Visa bilaga 669068Visa bilaga 669069Visa bilaga 669070Visa bilaga 669071Visa bilaga 669072Visa bilaga 669073Visa bilaga 669074Visa bilaga 669075Visa bilaga 669076Visa bilaga 669077Visa bilaga 669078Visa bilaga 669079Visa bilaga 669080Visa bilaga 669081Visa bilaga 669082
Om på snö, så 100% INTE här
Det var många km, där MTB skulle passa MYCKET BÄTTRE ?Tänkte samma, en lätt XC hardtail med bra lås på dämparna hade varit mumma ser det ut som.
Låter med andra ord som om du rekommenderar fetare grusdäck.Det var många km, där MTB skulle passa MYCKET BÄTTRE ?
Lite sent svar. Men jag gjorde tvärt om. Kopierade sittställningen från racern till 26-tums MTBn. Kanske till och med var ännu mer aggressiv sittställning. Funkade utmärkt, då jag tävlade på landsväg och ändå bara nötte asfaltsmil med MTBn på vintern.Det är en hel del som skiljer i sittställning mellan typiska/moderna MTBer och typiska racer/bockstyre-cyklar, mer än endast avstånd och höjd till styret, det kan därför leda riktigt fel att rakt av kopiera sittställningen mellan MTBer och racer-cyklar
Det finns de som har försökt och misslyckats och inte inser sitt eget misslyckande utan istället gnäller över hur oergonomiskt och obekvämt det är med bockstyre, eller att det är bättre att använda graveln/CXen på Cykelvasan.
Det är olika typer av cyklar och det gäller även sittställningen.
Men oavsett styre eller sittställning är det kul att du har hittat en cykel som funkar bra för dig.
Nödvändig bedövning av omdöme för att våga cykla höghjuling?
Oöppnad mineralvatten?
Fina bilder. Kul att göra en runda, som är på grus även i civilisationen. Bara för att man kan.Idag körde jag stadsgravel! Av 60km, 25km inom Malmö och 75% av det, grus!!! Lättklädda damer, hundar på koppel och massa folk.
Resten utanför stan (95% grus). Ganska varmt ( 7 grader), men blåsigt och 150% fuktighet ?
Det var min första runda efter Cypern (cykel hade i väskan tills igår kväll). Nu blir det bara mer!
Visa bilaga 671452Visa bilaga 671453Visa bilaga 671454Visa bilaga 671455Visa bilaga 671456
Trevligt snöfritt underlag du har i Malmö
Bra kört idag. Du får ytterligare en stjärna i betyg för din välskötta kedja. Min ser mycket värre ut redan före cykelrundan, men så är det sista gången jag använder den innan jag byter kedja. Så jag får blunda. ;-)Segtrampat i helgen. Bara några centimeter snö, men drevor, blöt snö och en tunn isskorpa på som däcket ska trycka sig igenom. Byggde på en del runt vevpartiet också upptäckte jag när jag kom tillbaka till garaget. Det är bra upplevelse att ha i bakhuvudet till sommaren när man tycker regnblöta grusvägar är trögrullade.
Fast gegga är värre förstås. Men detta före var optimalt för att anstränga sig, inte så tungt att man var tvungen stiga av och gå eller hade svårt att få grepp. Bara väldigt jobbigt ?
Visa bilaga 671559
Visa bilaga 671560
Tack för de vänliga orden :-). Tror i och för sig att färsk blötsnö som slungas runt i kedjan rengör snarare än smutsar ned, så den kan nog vara renare efter än före i detta fallet.Bra kört idag. Du får ytterligare en stjärna i betyg för din välskötta kedja. Min ser mycket värre ut redan före cykelrundan, men så är det sista gången jag använder den innan jag byter kedja. Så jag får blunda. ;-)
Som alltid. Ren cykel. Snabb cykel.
Bra sätt att lösa problemet, bara att gå därifrån?. Borde han förstått det var jue ändå valpar. Mannen verkar vara kvar för att diskutera iaf.Det händer INTE i Albanien ?
Du får inte sabba mitt goda julhumör! Mitt blodtryck klarar inte odresserade hundar utan koppel.Det händer INTE i Albanien ?
Pepparspray brukar ordna fyrbenta problem. Om man är skadeglad kan man skratta åt dom upprörda ägarna.Du får inte sabba mitt goda julhumör! Mitt blodtryck klarar inte odresserade hundar utan koppel.
Pepparspray brukar ordna fyrbenta problem. Om man är skadeglad kan man skratta åt dom upprörda ägarna.
Hur var det nu, behöver man inte ha en vapenlicens? ;)Pepparspray brukar ordna fyrbenta problem. Om man är skadeglad kan man skratta åt dom upprörda ägarna.
Är dyslektiker så jag vet faktist inte :)Hur var det nu, behöver man inte ha en vapenlicens? ;)
Det är licenspliktigt sen 96. Så att använda det "på måfå" och att skratta åt upprörda ägare är nog kanske inte det smartasteÄr dyslektiker så jag vet faktist inte :)
Se där.Det är licenspliktigt sen 96. Så att använda det "på måfå" och att skratta åt upprörda ägare är nog kanske inte det smartaste
Härligt väder!Visa bilaga 672757Visa bilaga 672758
Fin liten runda idag. ?
PS. Blev en elastomer-styrstam på svarta fredagen. Jag är nöjd. ?
Det enda jag funderar på är q-faktor och hur saker ändras med kedjelinje och max drevstorlek fram osv när man går över till MTB som har boost och utrymme för breda däck. Ingenting som skulle störa mig, men man ser många som verkar ha mycket fokus på de detaljerna. Men en ht är onekligen en betydligt mer kapabel cykel
*går ner i bunkern och tar på hjälmen*
Helt klart värt med dämpning vid fortåka och dåligt före.
Kanon på Cykelvasan, men där får ju tävlingsåkare inte använda bockstyre av någon underlig anledning. Jag frågade CV varför de inte kallade det för ett gravellopp o tog bort dåliga regler o fick svaret att svenskarna inte vet vad gravellopp är.'Helt klart värt med dämpning vid fortåka och dåligt före.
På svensk grusväg, not so much.....
I know, har testat med cross med 55mm däck fram. INTE helskönt när den framför på fs såklart kör genom gropar?Kanon på Cykelvasan, men där får ju tävlingsåkare inte använda bockstyre av någon underlig anledning. Jag frågade CV varför de inte kallade det för ett gravellopp o tog bort dåliga regler o fick svaret att svenskarna inte vet vad gravellopp är.'