The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd

Jag är tillbaka i San Remo (hotell ?). 85 km och 995 m (en låååång klättring + några mindre backar). Annars 70% grus och 30% asfalt. Har 4 timmar till mitt flyg. Sitter i solen och dricker öl. Det är 100% varmaste dagen idag. 23-24 (och INGEN vind)!!! P.S. Innan min klättring träffade jag ett gäng vandrare,.De tittade på mig och sa ganska bestämt: du kan INTE cykla den väg ???.Visa bilaga 669063Visa bilaga 669064Visa bilaga 669065Visa bilaga 669066Visa bilaga 669067Visa bilaga 669068Visa bilaga 669069Visa bilaga 669070Visa bilaga 669071Visa bilaga 669072Visa bilaga 669073Visa bilaga 669074Visa bilaga 669075Visa bilaga 669076Visa bilaga 669077Visa bilaga 669078Visa bilaga 669079Visa bilaga 669080Visa bilaga 669081Visa bilaga 669082
Svävare!!! Vad används dessa till? På snö, is eller sand?

The Gravel tråd
Motstridiga bud här, tror jag. ?

Från tidigare i tråden: "Bilder, har ja bara från första 70 km. Sen ville jag spåra VARJE sekund ?"
Nu: "Har ALDRIG bråttom på gravel."

The Gravel tråd
Det är en hel del som skiljer i sittställning mellan typiska/moderna MTBer och typiska racer/bockstyre-cyklar, mer än endast avstånd och höjd till styret, det kan därför leda riktigt fel att rakt av kopiera sittställningen mellan MTBer och racer-cyklar
Det finns de som har försökt och misslyckats och inte inser sitt eget misslyckande utan istället gnäller över hur oergonomiskt och obekvämt det är med bockstyre, eller att det är bättre att använda graveln/CXen på Cykelvasan.
Det är olika typer av cyklar och det gäller även sittställningen.

Men oavsett styre eller sittställning är det kul att du har hittat en cykel som funkar bra för dig.
Lite sent svar. Men jag gjorde tvärt om. Kopierade sittställningen från racern till 26-tums MTBn. Kanske till och med var ännu mer aggressiv sittställning. Funkade utmärkt, då jag tävlade på landsväg och ändå bara nötte asfaltsmil med MTBn på vintern.

Samma MTB blev även oväntad snabb som pendlarcykel med 28mm slicks.

The Gravel tråd
Glömde visa VAD köpte jag på flygplatsen (Larnaca):

IMG_1915.JPG

The Gravel tråd
Idag körde jag stadsgravel! Av 60km, 25km inom Malmö och 75% av det, grus!!! Lättklädda damer, hundar på koppel och massa folk.
Resten utanför stan (95% grus). Ganska varmt ( 7 grader), men blåsigt och 150% fuktighet ?
Det var min första runda efter Cypern ( hade cykel i väskan tills igår kväll! ). Nu blir det bara mer!

IMG_2102[1].JPG
IMG_2104[1].JPG
IMG_2105[1].JPG
IMG_2106[1].JPG
IMG_2107[1].JPG

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Idag körde jag stadsgravel! Av 60km, 25km inom Malmö och 75% av det, grus!!! Lättklädda damer, hundar på koppel och massa folk.
Resten utanför stan (95% grus). Ganska varmt ( 7 grader), men blåsigt och 150% fuktighet ?
Det var min första runda efter Cypern (cykel hade i väskan tills igår kväll). Nu blir det bara mer!

Visa bilaga 671452Visa bilaga 671453Visa bilaga 671454Visa bilaga 671455Visa bilaga 671456
Fina bilder. Kul att göra en runda, som är på grus även i civilisationen. Bara för att man kan.

PS. Trevligt snöfritt underlag du har i Malmö.

The Gravel tråd
Segtrampat i helgen. Bara några centimeter snö, men drevor, blöt snö och en tunn isskorpa på som däcket ska trycka sig igenom. Byggde på en del runt vevpartiet också upptäckte jag när jag kom tillbaka till garaget. Det är bra upplevelse att ha i bakhuvudet till sommaren när man tycker regnblöta grusvägar är trögrullade.

Fast gegga är värre förstås. Men detta före var optimalt för att anstränga sig, inte så tungt att man var tvungen stiga av och gå eller hade svårt att få grepp. Bara väldigt jobbigt ?

1702887673633.png

1702887686603.png

The Gravel tråd
Segtrampat i helgen. Bara några centimeter snö, men drevor, blöt snö och en tunn isskorpa på som däcket ska trycka sig igenom. Byggde på en del runt vevpartiet också upptäckte jag när jag kom tillbaka till garaget. Det är bra upplevelse att ha i bakhuvudet till sommaren när man tycker regnblöta grusvägar är trögrullade.

Fast gegga är värre förstås. Men detta före var optimalt för att anstränga sig, inte så tungt att man var tvungen stiga av och gå eller hade svårt att få grepp. Bara väldigt jobbigt ?

Visa bilaga 671559
Visa bilaga 671560
Bra kört idag. Du får ytterligare en stjärna i betyg för din välskötta kedja. Min ser mycket värre ut redan före cykelrundan, men så är det sista gången jag använder den innan jag byter kedja. Så jag får blunda. ;-)

Som alltid. Ren cykel. Snabb cykel.

The Gravel tråd
Bra kört idag. Du får ytterligare en stjärna i betyg för din välskötta kedja. Min ser mycket värre ut redan före cykelrundan, men så är det sista gången jag använder den innan jag byter kedja. Så jag får blunda. ;-)

Som alltid. Ren cykel. Snabb cykel.
Tack för de vänliga orden :-). Tror i och för sig att färsk blötsnö som slungas runt i kedjan rengör snarare än smutsar ned, så den kan nog vara renare efter än före i detta fallet.

Jag använder också vaxsmörj som inte drar åt sig lika mycket smuts som olja. Vaxet brukar dock sköljas bort fort i vätan, men Smoove som jag kör med nu sitter lite bättre än annat vaxbaserat jag provat, tillräckligt bra så jag kan ha det på gruscykeln, som får se lite grisig cykling nu och då. Det är dock en tradeoff, mer ofta än olja får man smörja ändå, och lite klibbigare och smutsigare blir det med Smoove än med vaxerna som inte alls sitter i väta.

Det jobbigaste med vaxbaserat är att man måste tvätta kedjan helt fri från olja innan första appliceringen, vilket tar några dagar i otrevliga lacknafte-bad. Orkar man med det är det helt klart värt att prova.

The Gravel tråd

*går ner i bunkern och tar på hjälmen*
Det enda jag funderar på är q-faktor och hur saker ändras med kedjelinje och max drevstorlek fram osv när man går över till MTB som har boost och utrymme för breda däck. Ingenting som skulle störa mig, men man ser många som verkar ha mycket fokus på de detaljerna. Men en ht är onekligen en betydligt mer kapabel cykel

Senast ändrad:
The Gravel tråd

*går ner i bunkern och tar på hjälmen*

Benämningen "gravel bike" är lite passé nuförtiden i min mening. Vi har; adventure bikes, all-road bikes, drop bar mountain bikes — och gravel bikes.

Jag brukar, för den oinsatte, jämföra det med en Jeep; vissa vill bara ha en tuff bil, vissa vill ha en bil som är lika rolig att köra till jobbet som den är att åka på skogsvägar upp till stugan, andra vill ha en ordentlig off-road maskin de kan köra vart som helst med.

Scrollar man genom den här tråden, eller r/gravelcycling på Reddit, så hittar man alla möjliga olika cyklar som inte liknar den andra på många sätt och vis. Personligen tycker jag att "adventure bike" är ett bättre samlingsbegrepp, likt ADV-motorcyklar, där i den gruppen så finns det massa olika typer av hojar. Vissa mer kapabla än andra.

The Gravel tråd
Adventure bike borde väl översättas till äventyrscykel, vilket i mina öron låter som en cykel man ger sig ut på cykeläventyr med. Ett cykeläventyr kan väl dock innebära allt möjligt från en tur i obanad terräng på en cykel med extremt stora däck (typ fatbike) till kreditkortstouring på asfaltsvägar med en lättviktig lvg-cykel. Så för mig är det tämligen oklart vad termen adventure bike syftar på för typ av cykel.

The Gravel tråd
För min del går nog gränsen rätt mkt vid just dämpning. Är det så knöligt att jag inte klarar mig med helstelt så är det ett underlag jag inte är intresserad av att cykla på.

The Gravel tråd
Helt klart värt med dämpning vid fortåka och dåligt före.
På svensk grusväg, not so much.....
Kanon på Cykelvasan, men där får ju tävlingsåkare inte använda bockstyre av någon underlig anledning. Jag frågade CV varför de inte kallade det för ett gravellopp o tog bort dåliga regler o fick svaret att svenskarna inte vet vad gravellopp är.'

The Gravel tråd
Kanon på Cykelvasan, men där får ju tävlingsåkare inte använda bockstyre av någon underlig anledning. Jag frågade CV varför de inte kallade det för ett gravellopp o tog bort dåliga regler o fick svaret att svenskarna inte vet vad gravellopp är.'
I know, har testat med cross med 55mm däck fram. INTE helskönt när den framför på fs såklart kör genom gropar?
Edit: stod 50mm, kör TB 2,1"

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp