The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Helt klart värt med dämpning vid fortåka och dåligt före.
På svensk grusväg, not so much.....
Du tittade inte på videon va? Största poängen var att kunna använda betydligt större däck än vad de flesta grushojar tillåter. Sen verkar han ju inte ha några som helst bekymmer med att cykeln blir "slö" med längre reach och flackare gaffel.

Vad exakt du menar med "svensk grusväg" vet jag dock inte, för det finns mängder med riktigt usla traktorvägar i detta land där fjädring gör nytta. Edit: Inte för att jag vill ha fjädring på en sån cykel själv då, men stora däck gör verkligen skillnad.

The Gravel tråd
Du tittade inte på videon va? Största poängen var att kunna använda betydligt större däck än vad de flesta grushojar tillåter. Sen verkar han ju inte ha några som helst bekymmer med att cykeln blir "slö" med längre reach och flackare gaffel.

Vad exakt du menar med "svensk grusväg" vet jag dock inte, för det finns mängder med riktigt usla traktorvägar i detta land där fjädring gör nytta. Edit: Inte för att jag vill ha fjädring på en sån cykel själv då, men stora däck gör verkligen skillnad.
Dålig svensk grusväg som mest skapar vibrationer har ingen av mina mtb-gafflar lyckats hjälpa mot, därav testade jag att köra cross sist på Vasan och trodde att det skulle funka. Det funkar skitbra med stor luftkammare i däck förutom när det är skumpigt på riktigt och man ligger på hjul. Kanske lika mkt bak som fram. Kör man själv eller konstant i spets tror jag man klarar sig helt ok även på Vasan med cross/gravel, i mitt fall slutade det med att jag köpte tillbaka min fs.

The Gravel tråd
Dålig svensk grusväg som mest skapar vibrationer har ingen av mina mtb-gafflar lyckats hjälpa mot, därav testade jag att köra cross sist på Vasan och trodde att det skulle funka. Det funkar skitbra med stor luftkammare i däck förutom när det är skumpigt på riktigt och man ligger på hjul. Kanske lika mkt bak som fram. Kör man själv eller konstant i spets tror jag man klarar sig helt ok även på Vasan med cross/gravel, i mitt fall slutade det med att jag köpte tillbaka min fs.
Nu säger du ju emot dig själv. Nyss var fjädring meninglöst på "svensk grusväg", men nu plötsligt ska man ha FS på cykelvasan. Hur går det ihop?

Jag har aldrig kört och kommer aldrig köra cykelvasan, så jag vet inte exakt hur underlaget ser ut. Men av alla bilder att döma är det ju mestadels ett grusvägslopp.
Att jag länkade till filmen var för att det är en som tävlar i grusvägscykling som uppenbarligen inte är överens med branschen eller normerna om vad som är snabbast.

The Gravel tråd
Nu säger du ju emot dig själv. Nyss var fjädring meninglöst på "svensk grusväg", men nu plötsligt ska man ha FS på cykelvasan. Hur går det ihop?

Jag har aldrig kört och kommer aldrig köra cykelvasan, så jag vet inte exakt hur underlaget ser ut. Men av alla bilder att döma är det ju mestadels ett grusvägslopp.
Att jag länkade till filmen var för att det är en som tävlar i grusvägscykling som uppenbarligen inte är överens med branschen eller normerna om vad som är snabbast.
Läs igen.

The Gravel tråd
Felpost:

Edit: Blev plötsligt sugen på en pizza med Gustafskorv (hästkorv) ?

Senast redigerad av en moderator:
The Gravel tråd
Kanon på Cykelvasan, men där får ju tävlingsåkare inte använda bockstyre av någon underlig anledning. Jag frågade CV varför de inte kallade det för ett gravellopp o tog bort dåliga regler o fick svaret att svenskarna inte vet vad gravellopp är.'
Hög tid att upplysa massan isf. De borde kunna bli duktigt påhejade av olika cykeltillverkare.

The Gravel tråd
Gruscykling är lite som långlopp på skidor. Det är tekniskt enkelt, passar motionärer och gamlingar väl, men precis som långlopp så kan elit tävla i det också. Cykeln behöver inte heller vara så komplicerad, så den kan vara rätt billig (med cykelmått mätt), och enkel att underhålla.

En inkluderande bred motionsform. Jag hoppas att det håller sig så.

The Gravel tråd
Gruscykling är lite som långlopp på skidor. Det är tekniskt enkelt, passar motionärer och gamlingar väl, men precis som långlopp så kan elit tävla i det också. Cykeln behöver inte heller vara så komplicerad, så den kan vara rätt billig (med cykelmått mätt), och enkel att underhålla.

En inkluderande bred motionsform. Jag hoppas att det håller sig så.
Håller i stort sätt med. Men "Cykeln behöver inte heller vara så komplicerad, så den kan vara rätt billig (med cykelmått mätt), och enkel att underhålla."

1. Det är väl ingen skillnad mot en racercykel gällande teknik och ekonomi/kostnad?
2. Gruscyklingen sliter enligt mig mer än landsvägscykling på hela drivlinan. Håller man efter och tvättar drivlinan på gruscykeln, så blir skillnaden mindre. Men ändå något mer.

The Gravel tråd
Håller i stort sätt med. Men "Cykeln behöver inte heller vara så komplicerad, så den kan vara rätt billig (med cykelmått mätt), och enkel att underhålla."

1. Det är väl ingen skillnad mot en racercykel gällande teknik och ekonomi/kostnad?
2. Gruscyklingen sliter enligt mig mer än landsvägscykling på hela drivlinan. Håller man efter och tvättar drivlinan på gruscykeln, så blir skillnaden mindre. Men ändå något mer.
Nä precis, racercykel kan ju vara ännu billigare och enklare om man inte hade slutat tillverka skivbromsar, det var mer en kommentar relaterat till MTB.

Landsvägscykling är också en bra motionsform, men som motionsidrott är det väl sådär, lite för komplicerat att arrangera och klungcykling är lite scary för vanligt folk.

Jag cyklar ganska mycket landsvägscykel (på egen hand), och hade nog gjort det ännu mer om det fanns mer asfalt och de vägarna vore mer inbjudande, mindre trafik och mer backigt och kurvigt som på grusvägar. Förhållandena för både gruscykel och landsvägscykel varierar ju kraftigt beroende på var man bor.

The Gravel tråd
Sjöisgravel är visst det nya svarta? På Drevviken idag. Vi inte så balla åkte skridskor.
IMG_2288.jpeg

The Gravel tråd
Halva priset på ramen!!! :

Ny cykel kostar över 4000 EUR!

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Ska köpa av honom drev (SRAM CX 11speed - 42).
Min har så många km , att snart blir det dags att byta.
Av en annan Tysk köper jag drev 38 som jag ska använda i Armenien. Där har jag dagar med 4000+ höjdmeter (och 150+ km) och med min "rysk" kadens kan det bli (kanske) jobbigt ?

The Gravel tråd
Sambons nya gravel kom med 15, inte 12x100mm TA fram. Ovanligt eller vanligt? Funderade på att byta hjul med henne rakt av men jag har 12mm TA så nu blir det ju omständigare..

The Gravel tråd
Sambons nya gravel kom med 15, inte 12x100mm TA fram. Ovanligt eller vanligt? Funderade på att byta hjul med henne rakt av men jag har 12mm TA så nu blir det ju omständigare..
Ovanligt men förekommer (som du märker). Med lite tur så kan en sån här fungera åt ena hållet. Men kolla så gaffeln får in ett nav som är större (läs "note" på länken nedan, men kortfattat så kan din gaffel vara urfasad för ett nav med yttermått som är mindre än hennes, så då hjälper det inte att axeln funkar)

Finns också billigare varianter på Ali, Amazon mfl,

För att få ditt 12 att funka på hennes 15 så är det nog ett navspecifikt konverteringskit som

The Gravel tråd
Ovanligt men förekommer (som du märker). Med lite tur så kan en sån här fungera åt ena hållet. Men kolla så gaffeln får in ett nav som är större (läs "note" på länken nedan, men kortfattat så kan din gaffel vara urfasad för ett nav med yttermått som är mindre än hennes, så då hjälper det inte att axeln funkar)

Finns också billigare varianter på Ali, Amazon mfl,

För att få ditt 12 att funka på hennes 15 så är det nog ett navspecifikt konverteringskit som
Ja alltså, hennes hjul är ju skräp så jag tänkte ge henne mina och köpa nya fina(re) till mig..

The Gravel tråd
Tips på gafflar som tar bredare däck, 50-60mm, och inte kostar skjortan tas gärna emot.
Helst inte över 440 a-c mått.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Tips på gafflar som tar bredare däck, 50-60mm, och inte kostar skjortan tas gärna emot.
Helst inte över 460mm a-c mått.
460mm? Skall den vara dämparkorrigerad? jag sitter och klurar på gaffel nu och gräver ner mig i 393 vs 400mm, där någonstans verkar de flesta gravelgafflar ligga.

Kolfiber? Rake? fästen för skärmar, anycages mm?

The Gravel tråd
460mm? Skall den vara dämparkorrigerad? jag sitter och klurar på gaffel nu och gräver ner mig i 393 vs 400mm, där någonstans verkar de flesta gravelgafflar ligga.

Kolfiber? Rake? fästen för skärmar, anycages mm?
Blev en liten tankevurpa kanske men de flesta gafflar jag hittat som ligger runt 400mm tar inte mer än 45mm breda däck.

Tänkte att om man ökar a-c måttet lite så får man kanske med bredden oxå. Är väl medveten om att geon oxå ändras isf.

Kolfiber är att föredra, fästen för skärmar och dyl. är inte viktigt.

The Gravel tråd
dBlev en liten tankevurpa kanske men de flesta gafflar jag hittat som ligger runt 400mm tar inte mer än 45mm breda däck.

Tänkte att om man ökar a-c måttet lite så får man kanske med bredden oxå. Är väl medveten om att geon oxå ändras isf.

Kolfiber är att föredra, fästen för skärmar och dyl. är inte viktigt.
Frågan är var gränsen för billigt går, denna har standard AC mått och skall klara 55 mm 700c. Det verkar vara samma som Brother säljer som sin "Gravel Fork v2", även Nordest säljer en gaffel som ser identiskt ut

The Gravel tråd
Grusvägarna kan verkligen suga musten ur en ibland så här års, cyklade en längre tur upp i Småland förrförra helgen och våta vägar med tjäle under blir som ren sirap, man sugs fast och får ingenting gratis utan får kämpa för varje meter. Och inte blev det mycket bättre på asfaltvägarna i Skåne med halv storm i motvind med ett fint ösregn som kronan på det hela, sista sex milen över slätten tog sju timmar.

Men det var riktigt fint emellanåt på banvallarna som här söder om Värnamo

53501686807_e422a52280_o_d.jpg

The Gravel tråd
En poetisk runda på 50 km under gårdagens besök av den där gula grejen på himlen. Halt som attan så länge jag var på asfalt, blev rent av en liten vurpa, men det var bara en transportsträcka till grusrull med lite kamp i.

1000014125.jpg

Helt plötsligt står den där, solen. Så självklar mitt i den blå himlen, men så längesen att jag knappt minnas känslan av den.
Långsamt värmer den upp grusvägarna, vinden i ryggen, solstrålar i ansiktet. Jag susar ner i dalar, men så plötsligt förvandlas gruset till fingrar längst ut på armen av en Golem!
Med våldsam kraft försöker den gripa tag om cykeldäcket och varje centimeter blir en kamp. Hjärtat bultar som om det extraknäckte bakom batteriet i ett punkband.
Isflak knäcks under min tyngd på den nyss så torra vägen, men så svänger det igen och plötsligt omvandlas hjärttrummans pumpande till eld i blodomloppet, rakt ner i låren där det tillfälligt verkar som musklerna omvandlas till raketmotorer!

Vinddraget smeker min kind och råkar samtidigt peta till mig i ögat. Tårdroppen blir till ett prisma där världen exploderar i fler färger än en studentfest på 60-talet.

Bilagor

• 1000014126.jpg
    1000014126.jpg
    1.2 MB · Besök: 60
The Gravel tråd
En poetisk runda på 50 km under gårdagens besök av den där gula grejen på himlen. Halt som attan så länge jag var på asfalt, blev rent av en liten vurpa, men det var bara en transportsträcka till grusrull med lite kamp i.

Visa bilaga 681587

Helt plötsligt står den där, solen. Så självklar mitt i den blå himlen, men så längesen att jag knappt minnas känslan av den.
Långsamt värmer den upp grusvägarna, vinden i ryggen, solstrålar i ansiktet. Jag susar ner i dalar, men så plötsligt förvandlas gruset till fingrar längst ut på armen av en Golem!
Med våldsam kraft försöker den gripa tag om cykeldäcket och varje centimeter blir en kamp. Hjärtat bultar som om det extraknäckte bakom batteriet i ett punkband.
Isflak knäcks under min tyngd på den nyss så torra vägen, men så svänger det igen och plötsligt omvandlas hjärttrummans pumpande till eld i blodomloppet, rakt ner i låren där det tillfälligt verkar som musklerna omvandlas till raketmotorer!

Vinddraget smeker min kind och råkar samtidigt peta till mig i ögat. Tårdroppen blir till ett prisma där världen exploderar i fler färger än en studentfest på 60-talet.
För en långtur upp i dina trakter under de närmsta dagarna, skulle det kännas meningsfullt att ha med sig ett dubbdäck till fram i packningen? Här nere på sydligare breddgrader behövs det inte.

The Gravel tråd
För en långtur upp i dina trakter under de närmsta dagarna, skulle det kännas meningsfullt att ha med sig ett dubbdäck till fram i packningen? Här nere på sydligare breddgrader behövs det inte.
Tror mest det skulle kännas som onödig packning. Möjligen i de skuggigaste partierna, men det är på gränsen.

The Gravel tråd
Lördagens grustur norr om Västerås bedrevs på isvägar. Enbart asfalterade vägar är isfria. Är vägarna så små att det inte åks bil så är de ocykelbara.

Lär vara samma längs din rutt men mer snö.

The Gravel tråd
Aj fan, inte rapporten jag ville ha.. får se hur jag gör!
Jag säger kör ändå! Men utgå från en ganska låg medelhastighet och var felxibel för väg- och ruttändringar. Försök ta reda på om några av vägarna har bommar eller ingen genomfart för bilar och skippa dem.

Isvägarna var fina men ganska långsamma i lördags och nu har det varit varmt så de är sannolikt änn långsammare --> mer tid att uppleva naturen.

Tillbaka
Topp