The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Grusväg till Norr Lindberg, det ser intressant ut.
Är det den från grusvägen/banvallen nerifrån Västgärde eller är det ngn annan, dvs ngn jag ännu inte känner till eller har provat?
Kör så från småbåtshamnen i Rättvik:
IMG_0308.jpeg

Stig från hamnen och sedan upp på gamla järnvägen, under riksvägen i Utby, upp på gamla järnvägen igen, sväng höger efter Västgärde och sedan lite bonusbackar efter det.

Finns även med på denna rutt (som utgår från campingen i Tällberg).

The Gravel tråd
Tja!

Dags för mig att serva drivlinan på min gravel och jag söker tips på en hållbar kedja till hojen.
Jag kör 1x11 med blandade komponenter:
Sram XG-1175 10-42 kassett
Shimano Grx reglage och bakväxel
Alugear 48t klinga

Finns det någon kedja som håller bättre än andra?

The Gravel tråd
Tja!

Dags för mig att serva drivlinan på min gravel och jag söker tips på en hållbar kedja till hojen.
Jag kör 1x11 med blandade komponenter:
Sram XG-1175 10-42 kassett
Shimano Grx reglage och bakväxel
Alugear 48t klinga

SRAM X01/XX1 Eagle tycker jag fungerar bra. Brukar få bra resultat i tester också.
Kör XX1 Eagle-kedja på snarlik drivlina som du. Kör Wolftooth fram istället för Alugear och så kör jag XX1-kassett istället för XG-1175.

The Gravel tråd
Hur är det med fingrus runt Österlen? Åker ner på semester med min gravida sambo. Där kommer vi vilja cykla fins grusvägar :) finns de något? Kommer bo nära Kivik.

The Gravel tråd
Jag kör 1x11 med blandade komponenter
SRAMs kedjor brukar inte klara sig särskilt bra i kedjeslitagetester men det skall funka även med shimanokedjor för 11-delat på i övrig SRAM
Shimano säljer sedan några år slitstarkare kedjor till 11-delat, tex
CN-E8000
Den är iofs dyrare men skall enl Shimano vara 50% slitstarkare jmf med den vanliga 11-delade CN-HG701 och den är inte 50% dyrare (där jag köpte den åtminstone)
Den var lätt att montera och växlar (minst) lika bra som kedjan den ersatte, även fram ngt som den inte skall vara konstruerad för enl Shimano, men jag har ännu inte använt den så mkt att jag kan säga ngt om livslängden.

The Gravel tråd
SRAMs kedjor brukar inte klara sig särskilt bra i kedjeslitagetester men det skall funka även med shimanokedjor för 11-delat på i övrig SRAM
CN-E8000
Den är iofs dyrare men skall enl Shimano vara 50% slitstarkare jmf med den vanliga 11-delade CN-HG701 och den är inte 50% dyrare (där jag köpte den åtminstone)
Den var lätt att montera och växlar (minst) lika bra som kedjan den ersatte, även fram ngt som den inte skall vara konstruerad för enl Shimano, men jag har ännu inte använt den så mkt att jag kan säga ngt om livslängden.
Tack för tipset Håkan.

Eagle X01/XX1 är ju kända för just sin livslängd, har du någon uppfattning hur den länkade Shimano kedjan står sig mot just de dyrare Eagle?

The Gravel tråd
CN-E8000
SRAM XX1 för 11-delat tycker jag inte är bra, men samma fast för 12-delat är riktigt bra när det kommer till slitage.
Den förstnämnda körde jag slut väldigt snabbt, sistnämnda håller väldigt länge.

The Gravel tråd
SRAM XX1 för 11-delat tycker jag inte är bra, men samma fast för 12-delat är riktigt bra när det kommer till slitage.
Många använder sedan några år tillbaka även 12-delade kedjor på cyklar med i övrigt 11-delat och många av de som själva har provat tycker även att det fungerar bättre jmf med en 11-delad kedja.
Jag är en av dem.
Men just SRAMs kedjor för 12-delat verkar vara gjorda av mjukost. Åtminstone enl tidningen Tours test i nr 3-23 av flera olika kedjor för 12-delat.
Förutom att SRAMs "fiasko" överraskar tycker jag även att det att Ultegra/XT/CN-M8100 kedjan klarar sig en aning bättre jmf med Dura-Ace/XTR/CN-M9100 kedjan är överraskande (gissningsvis pga de ihåliga och då "klenare" nitarna).
tour-2023-03-kedjeslitage-12-delat-png.609106

The Gravel tråd
Många använder sedan några år tillbaka även 12-delade kedjor på cyklar med i övrigt 11-delat och många av de som själva har provat tycker även att det fungerar bättre jmf med en 11-delad kedja.
Jag är en av dem.
Men just SRAMs kedjor för 12-delat verkar vara gjorda av mjukost. Åtminstone enl tidningen Tours test i nr 3-23 av flera olika kedjor för 12-delat.
Förutom att SRAMs "fiasko" överraskar tycker jag även att det att Ultegra/XT/CN-M8100 kedjan klarar sig en aning bättre jmf med Dura-Ace/XTR/CN-M9100 kedjan är överraskande (gissningsvis pga de ihåliga och då "klenare" nitarna).
tour-2023-03-kedjeslitage-12-delat-png.609106
Har du inget test där X01/XX1 Eagle är med?

The Gravel tråd
De kedjor som jag tyckt slitits väl snabbt är som sagt XX1 11 spd och även en 11 spd KMC.
Eagle X01/XX1 har varit väldigt bra.
Har Flattop på 3 st hojar och de mår alla bra. Landsväg och Gravel.

Ja, Eagle X01 och X11 har Hard Chrome. Håller ungefär dobbelt så långa som vanliga Stan kedjor.

The Gravel tråd
Min resa är över! Blev påkörd bakifrån av ukrainsk minibus. Cykel är skrotad (hjul i delar, sprickor i ramen, halva utrusning också och alla kläder och hjälm) men jag lever (vet inte varför ärligt sagt. Flög i luften länge och landade på hans bil med cykeln. Stor buckla har han iaf!!!) INGA brutna ben, men i ganska dåligt skick. Kan gå iaf. Halva byn kom efter smällen. Polisen, ambulans ETC. PS: KAN dricka öl ?

Bilagor

• IMG_0819.jpeg
    IMG_0819.jpeg
    1.2 MB · Besök: 231
  • IMG_0818.jpeg
    IMG_0818.jpeg
    1.3 MB · Besök: 224
The Gravel tråd
Min resa är över! Blev påkörd bakifrån av ukrainsk minibus. Cykel är skrotad (hjul i delar, sprickor i ramen, halva utrusning också och alla kläder och hjälm) men jag lever (vet inte varför ärligt sagt. Flög i luften länge och landade på hans bil med cykeln. Stor buckla har han iaf!!!) INGA brutna ben, men i ganska dåligt skick. Kan gå iaf. Halva byn kom efter smällen. Polisen, ambulans ETC. PS: KAN dricka öl ?
Uff! Been there done that och vill inte göra det igen.
Ta dig till ett sjukhus och dokumentera skadorna (om du inte redan gjort det).
Tråkigt!

The Gravel tråd
Tur att det gick så bra ändå! Otäckt!

The Gravel tråd
Skönt att det gick så pass bra ändå. Kunde ju ha slutat rejält illa det där.
Satsa på ölen nu!

The Gravel tråd
Herrejävlar. Tur att det förhoppningsvis bara är materiella skador. Gå till sjukhus oavsett som sagt. Kan kännas bra först sen blir det kass.

The Gravel tråd
Just att du flög länge i luften gjorde att du blev av med en del rörelseenergi då nedslaget inte gick lika snabbt dom om du plötsligt smackat in i en stolpe. Krya på dig.

The Gravel tråd
Några foton från dagens tur. Jag började med att ta pendeltåget från Farsta till Nynäshamn. Jag stannade till vid kiosken i hamnen och köpte en glass som efter någon tagen tugga hamnade på marken, turen kunde börjat bättre. Min tredje bild är från en gammal landsväg, i vänsterkant finns ett vägräcke av huggen sten och kraftiga bräder och lite längre upp finns en stolpe från en gammal mötesskylt. Fjärde bilden, jag funderar på vilka kunder någon har mitt ute i skogen ....
Totalt blev det lite över 120 km på mestadels enkla grusvägar.

Bilagor

• 20240709_132602.jpg
    20240709_132602.jpg
    793.8 KB · Besök: 69
  • 20240709_131428.jpg
    20240709_131428.jpg
    877.6 KB · Besök: 74
  • 20240709_131354.jpg
    20240709_131354.jpg
    631.8 KB · Besök: 74
  • 20240709_123108.jpg
    20240709_123108.jpg
    1.7 MB · Besök: 76
  • 20240709_122559.jpg
    20240709_122559.jpg
    1.5 MB · Besök: 70
  • 20240709_113949.jpg
    20240709_113949.jpg
    1 MB · Besök: 74
The Gravel tråd
Eftermiddagen började med paddling i billig gummibåt nedför Våmån, oklart vem som kom torrskodd till Orsasjön . Blev inspirerad på att ta en kort gravelrunda med en brant stig upp till Näsberg, har aldrig lyckats med att cykla hela stigen upp. Trodde att jag klarat branten den här gången men det kom en till med löst grus och sten. Fick hoppa av och gå 50 meter.
IMG_20240713_175051.jpg
IMG_20240713_175101.jpg
IMG_20240713_175119.jpg
IMG_20240713_161452.jpg

The Gravel tråd
Eftermiddagen började med paddling i billig gummibåt nedför Våmån, oklart vem som kom torrskodd till Orsasjön . Blev inspirerad på att ta en kort gravelrunda med en brant stig upp till Näsberg, har aldrig lyckats med att cykla hela stigen upp. Trodde att jag klarat branten den här gången men det kom en till med löst grus och sten. Fick hoppa av och gå 50 meter.Visa bilaga 711775Visa bilaga 711776Visa bilaga 711912Visa bilaga 711913
Gillar färgen på din gravel.
Är det egen custom eller går det välja den vid köp av ram?

Tillbaka
Topp