The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Från gårdagens tur kring Skokloster:

2024-10-20-08-14-44-420.jpg

2024-10-20-08-15-23-277.jpg

2024-10-19-19-09-19-668.jpg

2024-10-20-08-16-16-165.jpg

The Gravel tråd
Nu har jag kört över 40 mil med tpuslangar från kina. Håller än!
Kör med latexslang i racerhjulen. Har funderat på att testa TPU, men har fått för mig att de har högre rullmotstånd än latex?! När jag talade med en säljare i en cykelbutik menade han att TPU hade lika lågt motstånd som latex.
Vad säger folk om detta? Skall kolla med Google också...

The Gravel tråd
Kör med latexslang i racerhjulen. Har funderat på att testa TPU, men har fått för mig att de har högre rullmotstånd än latex?! När jag talade med en säljare i en cykelbutik menade han att TPU hade lika lågt motstånd som latex.
IMG_0398.jpeg

Vikten plus att man inte behöver pumpa speciellt ofta och den lilla skillnaden i rullmotstånd mot latex gör att jag skulle välja TPU alla dagar i veckan.

The Gravel tråd
Jan Heine påstår att tpu är lika snabba som latexslangar, men så säljer han även bara de förstnämnda, hmm. Då jag köpt djupare hjul passar inte längre mitt lager av latexslangar jag köpte på Bikesters 80% rensning - ventilen är för kort. Så jag slog till mycket pga lättare lagning:
”if that happens, patching the tubes is very easy. You use an alcohol wipe to clean the tube, then stick a self-adhesive patch on the hole. There's no need to roughen the tube with sandpaper or use vulcanizing fluid. It takes less than 30 seconds to patch the tube, and it's as good as new.” Källa: https://abovecategory.com/blogs/jou...jKWgIaMMTKjJZRyuL5TpIdrSqxkfc3SxxfCYFlO0k-w2D

Vi får väl se. Jag svalde iaf betet helt och hållet och ryckte till mig en Nuda minipump på en gång.

The Gravel tråd
Jan Heine påstår att tpu är lika snabba som latexslangar, men så säljer han även bara de förstnämnda, hmm. Då jag köpt djupare hjul passar inte längre mitt lager av latexslangar jag köpte på Bikesters 80% rensning - ventilen är för kort. Så jag slog till mycket pga lättare lagning:
”if that happens, patching the tubes is very easy. You use an alcohol wipe to clean the tube, then stick a self-adhesive patch on the hole. There's no need to roughen the tube with sandpaper or use vulcanizing fluid. It takes less than 30 seconds to patch the tube, and it's as good as new.” Källa: https://abovecategory.com/blogs/jou...jKWgIaMMTKjJZRyuL5TpIdrSqxkfc3SxxfCYFlO0k-w2D

Vi får väl se. Jag svalde iaf betet helt och hållet och ryckte till mig en Nuda minipump på en gång.
TPU från aliexpress, där ingår några "lappar" (laddat ord nuförtiden), och slangarna kostar småpesetas :) Anser att det "låter" annorlunda när man rullar asfalt. Jag hade latexslang innan och det gillar man ju också. Får dock pumpa oftare.
56 mil hade jag tydligen cyklat med TPU.

The Gravel tråd
TPU från aliexpress, där ingår några "lappar" (laddat ord nuförtiden), och slangarna kostar småpesetas :) Anser att det "låter" annorlunda när man rullar asfalt. Jag hade latexslang innan och det gillar man ju också. Får dock pumpa oftare.

56 mil hade jag tydligen cyklat med TPU.

Ny Cannondale gravel på gång, och det surrar rykten att den ska döpas om/tillbaka till SuperX. Någon som hört något mer?

Kommentar:

"From a Cannondale dealer... they're bringing back the SuperX marque."

Varför skulle den behöva ett nytt namn? Lab 71 gravel går väl bra.

The Gravel tråd
Ny Cannondale gravel på gång, och det surrar rykten att den ska döpas om/tillbaka till SuperX. Någon som hört något mer?

Kommentar:
"From a Cannondale dealer... they're bringing back the SuperX marque."

Visa bilaga 733829
Rimligt, detta var anledningen till den fina rean på "förra modellen".
Det roliga är ju att X står ju inte för "exx" utan "cross" och många gravelhojar kommer ju från cycloCROSS-scenen. Crux betyder tyligen "cross" på latin tex.

The Gravel tråd
Men "Lab 71 gravel" är ett nytt namn, eller?

SuperX är ett gammalt namn. Ramen på bilden liknar SuperSix Evo SE, som jag har. Jag köpte en begagnad SuperX till min son. Liknar mycket, men SuperSix Evo SE har sänkt sadelstag och större utrymme till däck. Tycker att ramen på bilden är mindre snygg or mer generisk än SuperSix Evo SE.

The Gravel tråd
Men "Lab 71 gravel" är ett nytt namn, eller?

SuperX är ett gammalt namn. Ramen på bilden liknar SuperSix Evo SE, som jag har. Jag köpte en begagnad SuperX till min son. Liknar mycket, men SuperSix Evo SE har sänkt sadelstag och större utrymme till däck. Tycker att ramen på bilden är mindre snygg or mer generisk än SuperSix Evo SE.
Lab 71 är deras svar på S-works och liknande

The Gravel tråd
Så blir det på fredag. Efter 5 timmar i sängen (landar 2.05) väntar mig 152 km med 3360 höjdmeter.
Försöker komma (före solnedgången) till Pukë. Det blir INTE många bilder på vägen 😉

The Gravel tråd
Så blir det på fredag. Efter 5 timmar i sängen (landar 2.05) väntar mig 152 km med 3360 höjdmeter.
Försöker komma (före solnedgången) till Pukë. Det blir INTE många bilder på vägen 😉

Vi är glada och blir inspirerade av de bilder vi får se. Hoppas att du får en bra resa med fin cykling och några öl. Det verkar vara ett annat stort intresse... :ROFLMAO:

The Gravel tråd
Lördag. Bara 80 km (längs Koman sjö), men från Shkoder, cyklar säkert vidare till Shiroke som ligger vid Shkodersjön (några km från Shkoder). Det blir lite "semesterdag" (många öl och bra mat) 😉

Söndag; Shkoder - Tirana (153 km)

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Lördag. Bara 80 km (längs Koman sjö), men från Shkoder, cyklar säkert vidare till Shiroke som ligger vid Shkodersjön (några km från Shkoder). Det blir lite "semesterdag" (många öl och bra mat) 😉

Söndag; Shkoder - Tirana (153 km)

Du måste pröva att äta karp.

The Gravel tråd
VARJE Polack äter karp åtminstone en gång om året: JUL!
Karp i Polen, är ett MÅSTE på julbordet 😉

Men klart, testar Shkoder karp, om jag hittar.
Mina föräldrar är uppvuxna med att karpen simmar runt i badkaret dagarna innan jul. Oklart om det fortfarande är så (i Tyskland) men har det funnits samma tradition i polen?
Detta då såklart för att karpen ska vara så färsk som möjligt när man äter den sen

The Gravel tråd
Mina föräldrar är uppvuxna med att karpen simmar runt i badkaret dagarna innan jul. Oklart om det fortfarande är så (i Tyskland) men har det funnits samma tradition i polen?
Detta då såklart för att karpen ska vara så färsk som möjligt när man äter den sen
Allt stämmer!!! Idag köper mad dag innan, för 35 år köpte man när man fick (därför badkar) :LOL:
Lekte själv flera ggr med julkarpen i badkaret. Men måste fråga mama, HUR vi tvättades då?
Vi hade BARA 1 badrum :ROFLMAO:
P.S. Om jag minns rätt, så vi försökte mata fiskar i badkaret, men jag tror att fiskarna visste, att snart är deras slut och ville inte äta :oops:

The Gravel tråd
Välkomskommitte på flygplatsen i Tirana 😂😂. Hundarna gick med mig nästan till hotellet!

Bilagor

• IMG_2705.jpeg
    IMG_2705.jpeg
    412.9 KB · Besök: 73
  • IMG_2704.jpeg
    IMG_2704.jpeg
    506.6 KB · Besök: 71
  • IMG_2703.jpeg
    IMG_2703.jpeg
    298.8 KB · Besök: 78
  • IMG_2697.jpeg
    IMG_2697.jpeg
    501.1 KB · Besök: 65
  • IMG_2702.jpeg
    IMG_2702.jpeg
    684.4 KB · Besök: 66
  • IMG_2701.jpeg
    IMG_2701.jpeg
    625.1 KB · Besök: 76
The Gravel tråd
Tog en tur till slottsparken och hamnade under en bumling. Jag var inte först där, en viking ristade i sten. Trevligt utflyktsmål ändå med fina stigar, park, krattade gångar och ett slott Det är försvarets Rosersbergs som gravelturen gick till. Startade i Kungsängen sen Ängsjö friluftsgård- Kairo( Ja det heter så
IMG_20241024_130131.jpg
) -Runsa-Rosersberg.
IMG_20241024_130143.jpg
IMG_20241024_124911.jpg
IMG_20241024_125735.jpg
IMG_20241024_124654.jpg
IMG_20241024_125646.jpg

Bilagor

• IMG_20241024_125546.jpg
    IMG_20241024_125546.jpg
    1.5 MB · Besök: 39
The Gravel tråd
The Gravel tråd
Tog en tur till slottsparken och hamnade under en bumling. Jag var inte först där, en viking ristade i sten. Trevligt utflyktsmål ändå med fina stigar, park, krattade gångar och ett slott Det är försvarets Rosersbergs som gravelturen gick till. Startade i Kungsängen sen Ängsjö friluftsgård- Kairo( Ja det heter såVisa bilaga 734376) -Runsa-Rosersberg.Visa bilaga 734374Visa bilaga 734375Visa bilaga 734373Visa bilaga 734379
Anade att den var falsk.
Grottan också men det finns en skeppssättning och en fornborg vid Runda som är äkta.

The Gravel tråd

Härliga vyer. Udda saker längs vägen...

Tillbaka
Topp