The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Var ute på en långrunda igår, 136 km från 12:00 till cirka 20:00, varav 5:30 aktiv cykling.

Platsen: Sandsele, Sorsele, Aha, Gargnäs, Blattniksele med krumelurer däremellan.

Det var en helt otrolig tur, ibland hamnar jag i "zonen" och det känns helt fantastiskt. Har cyklat i Norge tidigare i sommar med det mest storslagna landskap man kan tänka sig, och det var förstås episkt, men tänkte igår att även när landskapet inte har lika fotogeniska bergskedjor och inte fullt lika galna backar så kan cykelupplevelsen bli minst lika bra när man har dagen. Med det sagt så har även det här landskapet en riktig särprägel, ensamheten, byarna som dyker upp mitt ute i ingenstans, det är bara sååå fridfullt. Jag cyklade en del snuttar asfalt och då träffade man så klart på en del (hus)bilar, men ute på grusvägarna räknade jag till två bilar under alla dessa timmar.

Nedan bilder, i kronologisk ordning, med bildtexter.

signal-2025-07-22-231959.webp

Bilden ovan: strax efter start 12:00 på grusvägarna på södra sidan Vindelälven (på norra sidan går E45), små byar som Södra Blattniksele, och Övre Saxnäs.

signal-2025-07-22-231959_002.webp

Bilden ovan: Vindelälven vid Maderavan, några kilometer från Sorsele. Lite overkill-packning på cykeln, har haft den lite som fotomodell för loppet Storuman Gravel XL och vill presentera den med realistisk packning för det loppet. Har en dunjacka i sadelväskan bara för att fylla ut, inte behov av att använda den under dagen kan jag säga, med ca 28 grader i skuggan.

signal-2025-07-22-231959_004.webp

Bilden ovan: Lunch-/fika-paus på Princess Bageri (jo de stavar med c) i Sorsele. Här gjorde jag en bike-spotting på de enda andra gruscyklarna jag såg under dagen, en Specialized och en Bombtrack lastad på en tysk husbil. Gruscykling borde vara stort här lokalt med tanke på förhållandena, men det är fortfarande få som håller på. Tror det beror på att de flesta gruscyklister är landsvägscyklister från början, och landsvägscykling har aldrig varit stort här pga bristen på asfalt (som inte är trafikerad med tung trafik).

signal-2025-07-22-231959_005.webp

Bilden ovan: på väg in i Aha, byn heter alltså så (samiska).

signal-2025-07-22-231959_006.webp

Bilden ovan: liten bro över Gargån i närheten av Aha.

signal-2025-07-22-231959_007.webp

Bilden ovan: tog den här bilden för att illustrera "the nothingness" som det förstås finns en del av i norrlands inland, jag gillar det så länge det inte blir för mycket i ett sträck, man bara cruisar på i zen mode. På den här rundan var det alldeles lagom av den varan.

signal-2025-07-22-231959_008.webp

Bilden ovan: avstickare som går längs sjön Jörbokens strand.

signal-2025-07-22-231959_013.webp

Bilden ovan: paus för att gå ned till sjön.

signal-2025-07-22-231959_010.webp

Bilden ovan: rätt så fin sandstrand om än sjögräs en bit ut. Helt tom förstås för att den ligger avsides.

signal-2025-07-22-231959_011.webp

Bilden ovan: samma strand en bit ut i vattnet.

signal-2025-07-22-231959_012.webp

Bilden ovan: bad med kläderna på för att behålla lite kyleffekt även ur vattnet. Jo det var en del broms i farten, en har visst landat på pannbandet. Insekter är inget problem så länge man rör på sig, men tänker man få punktering mitt inne i tätskogen är det bra ha insektsmedel med sig om man är känslig. Pannbandet är ett sånt med silikonlist längst ned, det jag hittat som funkar minst dåligt för tunnhåriga svettpellar som mig själv.

signal-2025-07-22-231959_014.webp

Bilden ovan: bro över Jörbokenforsen (Gargån). Syns inte så tydligt i bilden men många av plankorna var helruttna så man fick välja sina steg som Indiana Jones för att inte rasa ned i ån.

signal-2025-07-22-231959_016.webp

Bilden ovan: längs en väg runt Aspkärren, lite överväxt men slät, snabb och slingrande, tekniskt och riktigt roligt faktiskt, som att blåsa på efter ett elljusspår.

signal-2025-07-22-231959_017.webp

Bilden ovan: mycket ren i området, så man får vara beredd, såg flera längs vägen.

signal-2025-07-22-231959_018.webp

Bilden ovan: på väg längs en genväg delvis över Stor-Ahaberget. Det gick ok att cykla men delar av den var så risig att jag tror jag väljer en annan lite längre väg nästa gång. Jag tycker kass väg kan vara trevligt som omväxling på en lång runda, men ibland kan det bli lite mycket på en gång.

signal-2025-07-22-231959_020.webp

Bilden ovan: på väg in i Staggträsk, enskild väg bakom, allmän (grus)väg framåt.

signal-2025-07-22-231959_021.webp

Bilden ovan: Lill-Sobbträsket, precis intill vägen. Hållit på med lite landskapsfoto som hobby tidigare, blev lite sugen på att ta upp det igen.

signal-2025-07-22-231959_022.webp

Bilden ovan: ännu en bro över Gargån, nu på asfalt på väg in mot den väldigt vackert belägna byn Gargnäs.

signal-2025-07-22-231959_023.webp

Bilden ovan: Gargnäs ahead, och massor med ström (från Grundfors gissar jag)

signal-2025-07-22-231959_024.webp

Bilden ovan: midsommarstång, hembygdsgården Gargnäs. Det finns en Pizzeria i Gargnäs, öppet 17 - 20 och jag var där kl 18. Bara en hake, det var tisdag och Pizzerian har bara öppet fredagar. Så jag fick fortsätta leva på nedpackade gels och bars (som vid det här laget hade samma konsistens som gels).

signal-2025-07-22-231959_026.webp

Bilden ovan: Gargnäs kyrka.

signal-2025-07-22-231959_027.webp

Bilden ovan: Leukerliden på väg mot Blattniksele. Ännu ett höjdaravsnitt längs rundan, grönsträngad väg som synes men snabbt sportgrus i spåren, och lite lagom backigt och slingrigt och lite landskapsglimt från höjden mellan träden.

signal-2025-07-22-231959_028.webp

Bilden ovan: Abmoberget i horisonten kanske? Fortfarande på väg mot Blattniksele.

signal-2025-07-22-231959_031.webp

Bilden ovan: Vindelälven vid Blattniksele, klockan börjar närma sig 20:00.

signal-2025-07-22-231959_032.webp

Bilden ovan: sista snutten asfalt tillbaka mot bilen vid Sandseleforsen.

The Gravel tråd
Körde grus idag trodde jag men det blev till sand. Väldigt lös och torr dessutom, fick stopp i en nedförsbacke och gick ner i backen. Cykeln stannade men jag kröp på alla fyra åt rätt håll. Var lite off visade det sig, cyklade på Vasaloppsleden
IMG_2220.webp
IMG_2219.webp
IMG_2217.webp
IMG_2215.webp
men missade en markering och kom ut på kvicksanden.

The Gravel tråd
Vilken jävla toppen sommar det varit!
Cykling och bad var och varannan dag ☀️

Visa bilaga 783402
Jag tittar hela tiden på väderprognos i södra Tyskland. Vill gärna köra min Donau (källan-Wien), men det visar mycket regn där nere. Som tur, biljetter är ganska billiga (till Basel), så jag är beredd, att flyga t.o.m. imorgon om det behövs.
Från Basel (att spåra tid) cyklar till (12 km) Weil am Rhein, tåg till Gutach-Bleibach (1 timme 40 minuter), klättring till källan (16 km) och därifrån till Wien!!! Räknar ca 6 dagar. Vill sova helst i :
Mengen (ca 160km)
Donauwörth (ca 180km)
Wiesent (ca 170km)
Atzendorf (ca 160 km)
Melk (ca 170km)
Wien (ca 140 km)

Bleibach-Öuelle

Quelle-Doneueschingen

Donaueschingen-Donauwörth

Donauwörth-Wien

Är nån sugen???

The Gravel tråd
Jag tittar hela tiden på väderprognos i södra Tyskland. Vill gärna köra min Donau (källan-Wien), men det visar mycket regn där nere. Som tur, biljetter är ganska billiga (till Basel), så jag är beredd, att flyga t.o.m. imorgon om det behövs.
Från Basel (att spåra tid) cyklar till (12 km) Weil am Rhein, tåg till Gutach-Bleibach (1 timme 40 minuter), klättring till källan (16 km) och därifrån till Wien!!! Räknar ca 6 dagar. Vill sova helst i :
Mengen (ca 160km)
Donauwörth (ca 180km)
Wiesent (ca 170km)
Atzendorf (ca 160 km)
Melk (ca 170km)
Wien (ca 140 km)

Bleibach-Öuelle

Quelle-Doneueschingen

Donauwörth-Wien

Är

Mengen (ca 160km)
Donauwörth (ca 180km)
Wiesent (ca 170km)
Atzendorf (ca 160 km)
Melk (ca 170km)
Wien (ca 140 km)

Bleibach-Öuelle

Quelle-Doneueschingen

Donauwörth-Wien

Är nån sugen???
Men jävlar vad trevligt det lät! Sugen, ja! Möjlighet, nej :(
Nästa sommarsemester ska jag försöka ta mig ner mot Tyskland med cykeln.

The Gravel tråd
Jag tänkte visa en samling av bilder som jag tog när jag promenerade i Orne i norra Frankrike häromdagen. Det är de grusvägar som jag passerade över 70km, där de värsta nog inte är med, men de bästa.

Grus är liberalt tolkat som "inte asfalt" och "används av flerhjuliga fordon", men det kom med lite romerska vägar och annat så det är ju pavé under allt ibland.

Ingenstans hittade jag svenska sommarvägar.

1000000376.webp
1000000392.webp
1000000403.webp
1000000404.webp
1000000413.webp
1000000388.webp
1000000395.webp
1000000420.webp

Bonusbild på en gammal vagnsväg där man tydligt ser vagnspåren i stenen.

1000000429.webp

The Gravel tråd
Mengen (ca 160km)
Donauwörth (ca 180km)
Wiesent (ca 170km)
Atzendorf (ca 160 km)
Melk (ca 170km)
Wien (ca 140 km)

Bleibach-Öuelle

Quelle-Doneueschingen

Donauwörth-Wien

Är nån sugen???

OK, biljetter bokade! Flyger imorgon 9.40 från Köpenhamn och hoppas börja cykla kl.14.20 från Elzach till källan. Tillbaka nästa måndag. Har 7 cykeldagar och 1000 km.
Uppgradera kartor:
Elzach-Quelle
Quelle-Donauwörth
Donauwörth-Wien

The Gravel tråd
Villhöver en ny alltiallocykel för att ersätta min stackars Miyata Sportrunner. Jag är student och har bara ekonomi till att köpa en dyr, bra cykel som ska göra allt, där tanken är att behålla den länge. Jag vill ha en gravel och jag har kollat på det mesta utan att fastna för nåt särskilt. Nu har jag blivit småkär i en för mig väldigt oväntad kandidat, en begagnad Kona Sutra touringcykel som jag funderar på att köpa.
Den lär funka till mycket av min cykling, men skulle den kunna vara en okej gravelcykel om man strippar den på allt onödigt?

Geometrin verkar vettig enligt mig som amatör och ramen sväljer feta 29” mtb-däck. Det som skrämmer mig är vikten, Sutra ska väga 14kg touring-kittad, men gissar att man kan banta bort ett antal kilo ganska lätt. Jag är mest ute och utforskar och cyklar långt och vet inte om vikten spelar så stor roll, men jag vill å andra sidan inte köpa mig ett eländigt bojsänke heller.

Utifrån dessa premisser, tror ni att Kona Sutra skulle kunna vara ett okej val för mig eller borde jag acceptera fakta, göra det logiska och köpa en riktig gravel?

Bilagor

• 071958B9-B591-4EA4-ACD3-A4A1FED789E5.webp
    071958B9-B591-4EA4-ACD3-A4A1FED789E5.webp
    64.3 KB · Besök: 52
  • AECE0D2E-C6F5-4EE9-A156-563B0E36401B.webp
    AECE0D2E-C6F5-4EE9-A156-563B0E36401B.webp
    58.8 KB · Besök: 51
The Gravel tråd
Villhöver en ny alltiallocykel för att ersätta min stackars Miyata Sportrunner. Jag är student och har bara ekonomi till att köpa en dyr, bra cykel som ska göra allt, där tanken är att behålla den länge. Jag vill ha en gravel och jag har kollat på det mesta utan att fastna för nåt särskilt. Nu har jag blivit småkär i en för mig väldigt oväntad kandidat, en begagnad Kona Sutra touringcykel som jag funderar på att köpa.
Den lär funka till mycket av min cykling, men skulle den kunna vara en okej gravelcykel om man strippar den på allt onödigt?

Geometrin verkar vettig enligt mig som amatör och ramen sväljer feta 29” mtb-däck. Det som skrämmer mig är vikten, Sutra ska väga 14kg touring-kittad, men gissar att man kan banta bort ett antal kilo ganska lätt. Jag är mest ute och utforskar och cyklar långt och vet inte om vikten spelar så stor roll, men jag vill å andra sidan inte köpa mig ett eländigt bojsänke heller.

Utifrån dessa premisser, tror ni att Kona Sutra skulle kunna vara ett okej val för mig eller borde jag acceptera fakta, göra det logiska och köpa en riktig gravel?

Kona Sutra är väll ändå en riktig gravel? Steel is real osv
Tycker det låter som en bra cykel för dina ändamål.

The Gravel tråd
Vikten har betydelse vid igångdrag och i uppförsbackar men inte supermycket. Sedan är det skillnad på vad klockan visar och din subjektiva känsla, känslan är känsligare än klockan. Du plus cykel blir många fler kilon än skillnaden mellan en lätt cykel och Sutran.

The Gravel tråd
Nu har jag blivit småkär i en för mig väldigt oväntad kandidat, en begagnad Kona Sutra touringcykel som jag funderar på att köpa.

För mig verkar Sutran i första hand vara en touringcykel och det är mer än enbart vikten som skiljer inte minst geometrin, jmf med tex Konas CXar
Kona själva skriver så här om nackdelarna med en touringram: "the stable but often sluggish beast of burden world of touring"
Men för dig kanske mångsidigheten är det som dominerar över den eventuella nackdelen med touringgeometri vid annan cykling än tungt lastad touring?

Vikten har betydelse vid igångdrag och i uppförsbackar men inte supermycket.
+1

Sedan är det skillnad på vad klockan visar och din subjektiva känsla, känslan är känsligare än klockan.
+1

Kona Sutra är väll ändå en riktig gravel? Steel is real osv
Nja. Rammaterialet är ingen som helst garanti för hur cykeln kommer att upplevas. Det viktiga är hur konstruktion och tillverkning är gjort

Tycker det låter som en bra cykel för dina ändamål.
+1

The Gravel tråd
För mig verkar Sutran i första hand vara en touringcykel och det är mer än enbart vikten som skiljer inte minst geometrin, jmf med tex Konas CXar
När det kommer till geometrin kan jag se att Sutran är lite högre, längre och med en aning brantare vinklar än moderna gravels. Här jämfört med Sutra LTD, vilken marknadsförs som en mtb med bockstyre;
908CE512-A711-49DC-AF8D-96567D847277.webp

Men den är fortfarande flackare i vinklarna är en all-road cykel, här jämfört med Surly Midnight Special:
E1CCAFF6-681D-4642-AA97-6EEB59FBAE3C.webp

Nu kan jag egentligen inget om geometri, men jag tycker det ser ut som att den borde funka okej på vägen, men ändå inte göra bort sig i skogen. Några specifika mått man borde kolla närmare på?

Nja. Rammaterialet är ingen som helst garanti för hur cykeln kommer att upplevas. Det viktiga är hur konstruktion och tillverkning är gjort
Jag antar att ramen kommer kännas helt död, då den är säkerligen är grovt överdimensionerad, men om jag köper cykeln tror jag att jag kommer vilja köra till exempel Conti Racekings på den. Då tänker jag att komforten i ramen borde spela mindre roll

The Gravel tråd
När det kommer till geometrin kan jag se att Sutran är lite högre, längre och med en aning brantare vinklar än moderna gravels. Här jämfört med Sutra LTD, vilken marknadsförs som en mtb med bockstyre;
Men den är fortfarande flackare i vinklarna är en all-road cykel, här jämfört med Surly Midnight Special:
Det var ingen av de jag jmf med
Kona själva skriver så här om nackdelarna med en touringram: "the stable but often sluggish beast of burden world of touring"
Men som jag skrev också
Men för dig kanske mångsidigheten är det som dominerar över den eventuella nackdelen med touringgeometri vid annan cykling än tungt lastad touring?

Hoppas att du blir nöjd med den cykel du skaffar oavsett om det blir en Sutra eller ej

The Gravel tråd
Hej Bullen,

Har beslutssvårigheter kring hjuluppgradering på följande cykel:

f9138.jpeg

Problem: Feta 47mm 650b-däck (och enkla aluhjul) gör den rätt tung, lite rappare blir den när jag har på lättare 38mm Gravelkings. De visuella proportionerna (och fender lines när väl skärmarna åker på) blir dock åt skogen när man kör 650b utan "ballongdäck".

Lösning: 700c-hjulset med smäckra däck och lätta hjul. Klart man kollar på coolfiber typ Zipp 303 XPLR eller något billigare från Elitewheels eller annat Kina-brand, men den mer traditionella stålramen tillsammans med att jag sällan cyklar över 25 km/h på grusvägar innebär kanske att det skulle motsvara att sätta lågprofilsdäck på en Volvo PV?

Rimligare lösning (?): Ett par lätta aluhjul från Hunt/Newmen med 0 aerofördelar men vikt runt 1,4kg/set?

The Gravel tråd
Hej Bullen,

Har beslutssvårigheter kring hjuluppgradering på följande cykel:

f9138.jpeg

Problem: Feta 47mm 650b-däck (och enkla aluhjul) gör den rätt tung, lite rappare blir den när jag har på lättare 38mm Gravelkings. De visuella proportionerna (och fender lines när väl skärmarna åker på) blir dock åt skogen när man kör 650b utan "ballongdäck".

Lösning: 700c-hjulset med smäckra däck och lätta hjul. Klart man kollar på coolfiber typ Zipp 303 XPLR eller något billigare från Elitewheels eller annat Kina-brand, men den mer traditionella stålramen tillsammans med att jag sällan cyklar över 25 km/h på grusvägar innebär kanske att det skulle motsvara att sätta lågprofilsdäck på en Volvo PV?

Rimligare lösning (?): Ett par lätta aluhjul från Hunt/Newmen med 0 aerofördelar men vikt runt 1,4kg/set?
Hur breda däck får du in i ramen med 700c? Minsta du kan köra på 303 XPLR är 40 mm.
Med t.ex. 303S får du cirka 100 gram lättare hjul jämfört med XPLR S och blir samtidigt något friare i valet av däckbredd.

The Gravel tråd
IMG_8169.webp

En ram (Octane One Grid) som rullat med rakt styre 6-7 år. Då kändes det som 15x100 framaxel och postmount bromsar kunde vara framtiden. Två låder prylar ffa grx och ett styre med bock beställdes.
IMG_8176.webp

Det blev ganska trevligt även om 40-42 som lägsta växel känns väl lågt.
IMG_8178.webp

En provtur, ett par mil asfalt och ngn mil grusväg 👍. Efter bilden togs var det dags för stig och så länge det inte är rotmattor 🤮👍. Avslutade med en pinne i bakhjulet, böjd växel och hämtning 😩.
Det blir fler mil när reservdelar kommer, förhoppningsvis nästa vecka så styrlindan hinner nog på.

The Gravel tråd
Jag har en Trek Checkpoint ALR som jag använt mycket mer än jag räknat med. Ramen är en aning för liten och jag har blivit sugen på en nyare med kolfiber-ram och elektroniska växlar.
Checkpoint SL 5 AXS verkar väldigt trevlig men jag blir fundersam på om 1x12 kommer fungera för mig då jag kör 75% landsväg och 25% grus.
Om man bortser från att växlarna inte ligger lika tätt som på min nuvarande 2x11 - kommer det räcka på raksträckor? Vilken topphastighet kan man räkna med utan att kadensen blir alltför hög?
Har tyvärr ingen möjlighet att provköra och skulle uppskatta råd.

SRAM XPLR PG-1231, 11-44, 12-växlat
1x: 44 2x: 46/30

The Gravel tråd
Jag har en Trek Checkpoint ALR som jag använt mycket mer än jag räknat med. Ramen är en aning för liten och jag har blivit sugen på en nyare med kolfiber-ram och elektroniska växlar.
Checkpoint SL 5 AXS verkar väldigt trevlig men jag blir fundersam på om 1x12 kommer fungera för mig då jag kör 75% landsväg och 25% grus.
Om man bortser från att växlarna inte ligger lika tätt som på min nuvarande 2x11 - kommer det räcka på raksträckor? Vilken topphastighet kan man räkna med utan att kadensen blir alltför hög?

Högsta växel skiljer sig bara 4,5%, det är nästan ingenting. Du hamnar då som halvvägs mellan 11t och 12t med din nuvarande 46t fram.

Jag använder aldrig sån tung växel på min gruscykel.

The Gravel tråd

Är ju inte natt och dag mellan 44-11 och 46-11.
Med 90 i kadens hamnar du på runt 45 km/h vs knappa 50 km/h.
Hur ofta är du uppe i de hastigheterna en längre tid?

Tillbaka
Topp