Berk
Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag har mött exakt en cyklist på ca 100 mil i närområdet![]()
Men då bor du kanske inte nära Stockholm?
Jag minns inte en tur i Sverige där jag inte mötte en cyklist (förutom MTB tur i skogen).
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har mött exakt en cyklist på ca 100 mil i närområdet![]()
Det händer titt som tätt när jag kör de längre grusrundorna.Men då bor du kanske inte nära Stockholm?
Jag minns inte en tur i Sverige där jag inte mötte en cyklist (förutom MTB tur i skogen).
Kol är bättre än Alu på allt utom pris så har du råd, köp kol. För pendling inte så viktigt med breda däck men vill du ut i terrängen sen så är breda däck väldigt trevligt så köp en med plats för brett och brukar 1x vara det som finns. Nya Diverge are trevlig ut på allt utom den där dämparen som säkert är trevlig men jag är allergisk mot onödigt underhåll.Hej, lånar tråden och frågar om lite tips än att skapa ny tråd.. har blivit sugen på en gravel att cykla med till jobbet, men även som komplement till min mtb.
Har kikat på Trek Checkpoint ALR 5 gen 3, Specialized Diverge samt tittat en del på Orbea Terra men även Lapierre som det är bra pris på hos TCM. Även kikat på Canyon men går inte att prova.. Ska man satsa på Alu eller kolfiber? 1x alt 2x?
Vad säger folket, något man ska kolla på eller vad som är bra/mindre bra med respektive?
X2 om du har behov av lätta växlar och om du vill cykla fort på landsväg. Blir tättare kassett. Skulle själv aldrig välja något annat.Hej, lånar tråden och frågar om lite tips än att skapa ny tråd.. har blivit sugen på en gravel att cykla med till jobbet, men även som komplement till min mtb.
Har kikat på Trek Checkpoint ALR 5 gen 3, Specialized Diverge samt tittat en del på Orbea Terra men även Lapierre som det är bra pris på hos TCM. Även kikat på Canyon men går inte att prova.. Ska man satsa på Alu eller kolfiber? 1x alt 2x?
Vad säger folket, något man ska kolla på eller vad som är bra/mindre bra med respektive?
Har 38 fram och 11-42. Körde Siljan runt med snitt på 33km. Hängde med i snabb klunga men det gick fort förbi Siljan schark 52 km . Trampade inte ur. Ni som trampar ur vad snittar ni och när trampar ni ur?X2 om du har behov av lätta växlar och om du vill cykla fort på landsväg. Blir tättare kassett. Skulle själv aldrig välja något annat.
Jag har Specialized Diverge med dubbla kedjehjul och är väldigt nöjd. Lite onödigt med den inbyggda fjädringen på en pendlarcykel, men samtidigt väldigt trevlig när det är stökigt grus och långcykling. Den spar kroppen! Något hela ramen på Specialized Diverge gör väldigt bra är att ge komfort.
Lite fusk med att det är så pass torrt i markerna.Härligt med höstgravel.
Det handlar inte om att trampa ur utan om att ha tätt mellan stegen. Jag tycker det är otroligt frustrerande när man har en växel som är för lätt och en som är för tung.
Någon klunga lär det inte bli, eventuellt turer på 7-10 mil på asfalt och då ligger man kanske runt 30 km/h. Har inga direkta stora uppförsbackar så jag behöver ha lilla klingan så har varit inne på 1x men många förespråkar just 2x. Har kikat på denna https://www.tcmcykel.se/p/cyklar/gravelbike/lapierre-crosshill-60-gravelbike men även en Trek Checkpoint ALR5 gen 3, men även en Orbea Terra eller Canyon ligger bra till.Kolfiber är dyrt och inte alltid lättare än alu cyklar. Men det är snyggt och coolt. Har de förvaring i ramen är det imo stor bonus.
x1 är ett krav för mig. Ser ingen anledning till att ha x2. Inga problem att cykla i klunga på landsväg med de som har x2 (annars en vanlig invändning). Om budgeten tillåter så är elektroniska växlar mer värt än allt det andra imo.
38/11 blir väldigt hög kadens om det går fort en längre sträcka. 110-130 i kadens känns inte effektivt någon längre stund. Det ger ca 49-58 km/h vilket är en vanlig fart när det är lite medvind och lätt utför i klunga.Har 38 fram och 11-42. Körde Siljan runt med snitt på 33km. Hängde med i snabb klunga men det gick fort förbi Siljan schark 52 km . Trampade inte ur. Ni som trampar ur vad snittar ni och när trampar ni ur?
Någon klunga lär det inte bli, eventuellt turer på 7-10 mil på asfalt och då ligger man kanske runt 30 km/h. Har inga direkta stora uppförsbackar så jag behöver ha lilla klingan så har varit inne på 1x men många förespråkar just 2x. Har kikat på denna https://www.tcmcykel.se/p/cyklar/gravelbike/lapierre-crosshill-60-gravelbike men även en Trek Checkpoint ALR5 gen 3, men även en Orbea Terra eller Canyon ligger bra till.
X2 har räddat mig flera gånger. Just för att jag då har två växlar istället för en.7-10 platta mil hade jag nog inte brytt mig faktiskt. Jag kör både touring med tält, 20-mils rundor på asfalt, grusrundor med mycket backar och rundor med landsvägsklubben på samma cykel. Då är 2x guld.
Men - jag har svårt att se fördelen med 1x. Det vanligaste argumentet är att det är en sak mindre som kan krångla. Men - hur ofta krånglar framväxeln? Och om man ändå inte använder den så ofta - spelar det någon roll? Sedan är ju sannolikheten att bakväxeln lägger av lika stor för 1x och 2x. Men - med framväxel har du i alla fall två växlar att välja på om bakväxeln lägger av. Med 1x sitter du fast med en växel.
Bra beskrivet tycker jag.Men - jag har svårt att se fördelen med 1x. Det vanligaste argumentet är att det är en sak mindre som kan krångla. Men - hur ofta krånglar framväxeln? Och om man ändå inte använder den så ofta - spelar det någon roll? Sedan är ju sannolikheten att bakväxeln lägger av lika stor för 1x och 2x. Men - med framväxel har du i alla fall två växlar att välja på om bakväxeln lägger av. Med 1x sitter du fast med en växel.
Men då är ju inte problemet 2X (eller 1X), utan att du har valt fel utväxling,För mig som är klen och enbart cyklar själv/ej klunga, så är stora drevet fram för stort för att kunna använda de lägre täta stegen på kassetten. De fyra tyngsta på min cykel med 2x fram använder jag aldrig![]()
Jag använde sällan mitt 11T, eller 32T så bytte till en 12-28T kasett.För mig som är klen och enbart cyklar själv/ej klunga, så är stora drevet fram för stort för att kunna använda de lägre täta stegen på kassetten. De fyra tyngsta på min cykel med 2x fram använder jag aldrig![]()
Precis! Rätt utväxling är som rätt verktyg - det är halva jobbet!Men då är ju inte problemet 2X (eller 1X), utan att du har valt fel utväxling,
ffa ett(2?) för stort drev fram verkar det som.
Vad har du för utväxling i dag?
Och varför inte börja med att byta drev, eller kanske hela vevpartiet, som ett första steg till att anpassa utväxlingen till dig?
Du kan köra en tätstegad kassett OCH 1x om du vill.Ok så 2x ger tätare kassett än 1x som kanske har 44 klinga fram och 11-46 bak eller något. Men mellan Trek, Orbea, Canyon är det något man ska tänka på?
Bra formulerat!Oavsett 1x eller 2x så är det sett till terräng eller egen kapacitet man väljer något av det.
Det är inte komplicerat och man är varken det ena eller det andra beroende på vad man väljer.
En sak till som kan vara bra att tänka på:Oavsett 1x eller 2x så är det sett till terräng eller egen kapacitet man väljer något av det.
Det är inte komplicerat och man är varken det ena eller det andra beroende på vad man väljer.
CF SLVilken Grizl är det?
Vad ska du "planka"?Hyvlar lite plank så länge.
LackenVäl väl planerat bygg av ny gravelbike. Skulle slutföras i tisdags men saknade två delar. Distansbricka till vevpariet och endcap till framhjulet. Blir förhoppningsvis klart om tvåveckor. Hyvlar lite plank så länge.Visa bilaga 797951Visa bilaga 797952
Det är ett golv till min ladugård. Men korna är sedan länge borta. Golvytan är 36 kvadratmeter. Hyvlar, riktar och fräser not. Hinner inte gravla måste bli klar så elektriken kan komma. Men det är tunga plank så det är bra styrketräning.Vad ska du "planka"?