The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Plötsligt händer det. Min sambo säger att hon vill cykla Badlands 2027 och hon har en preliminär följeslagare, tyvärr inte undertecknad. https://badlands.cc/ Loppet är: +800 km, ~16 000 H.m på kanske 45-65h.

Min tjej har troligen både den fysiska och mentala kapaciten att klara uppgiften. Men det saknas lite mekanikerkunskaper, så det får vi jobba med.

Jag inser att hennes nuvarande cykel Cube C:62 Pro 2021, inte kommer att vara optimal för det uppdraget, då jag anser att det krävs bredare däck än 45mm och mycket lättare växlar än 1X40T/11-42T, som hon har nu.

Har ni förslag eller egen erfarenhet på lämplig cykel med 1X och plats för minst 50mm däck, prisläge under 80 000 SEK och varför just den cykeln/utrustning skulle vara "perfekt"?
Om hon är nöjd med Cube så tycker jag att deras Nuroad känns svårslagen när det kommer till utrustning kontra pris. Specad för 50 mm däck men har sett användare här på forumet som får plats med Thunder Burt och skärmar. Denna modell för 50k med Transmission borde vara perfekt för banor med många höjdmeter. Snabba hjul också! https://www.cube.eu/se-en/cube-nuroad-c-62-slx-reedbeige-n-chrome/130500

The Gravel tråd
Om hon är nöjd med Cube så tycker jag att deras Nuroad känns svårslagen när det kommer till utrustning kontra pris. Specad för 50 mm däck men har sett användare här på forumet som får plats med Thunder Burt och skärmar. Denna modell för 50k med Transmission borde vara perfekt för banor med många höjdmeter. Snabba hjul också! https://www.cube.eu/se-en/cube-nuroad-c-62-slx-reedbeige-n-chrome/130500
Den finns även med Shimano, den kikade jag på.

The Gravel tråd
Färdigt paket:
Rose har jag kikat på. Intressant. Även kikat på Aribikes. De klarar feta 58mm MTB-däck, vettig lätt ram för bikepacking, lucka i ramen, lång sadelstolpe, högt styrrör, mm. Dämpargaffel och knepig sadelstolpe går bort.

1769019178985.webp

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Rose har jag kikat på. Intressant. Även kikat på Aribikes. De klarar feta 58mm MTB-däck, vettig lätt ram för bikepacking, lucka i ramen, lång sadelstolpe, högt styrrör, mm. Dämpargaffel och knepig sadelstolpe går bort.

Visa bilaga 812960
Tar den igen; Kinesis Tripster AT Plus. Tar 60 mm däck. Om du kan plocka ihop den själv hamnar den kring 25’ med gruppseterbjudandet. Även om @HåkanC inte tycker sen är tillräckligt räsig.

The Gravel tråd
Tar den igen; Kinesis Tripster AT Plus. Tar 60 mm däck. Om du kan plocka ihop den själv hamnar den kring 25’ med gruppseterbjudandet.
Ska kika! Det står 50mm däck, funkar 60mm också?

The Gravel tråd
Något här?

Visa bilaga 812108
Är det någon som har mer information om Orsa Gravel?
Söker jag på loppet hittar jag bara info om fjolårets lopp.
Vore perfekt om det då i maj i år, för då skall jag helt klart vara med på det.

The Gravel tråd
Färdigt paket:
[EU-länk raderad]
Det är nog bättre att länka till den med ett pris som inkluderar svensk moms

Tar den igen; Kinesis Tripster AT Plus. Tar 60 mm däck. Om du kan plocka ihop den själv hamnar den kring 25’ med gruppseterbjudandet. Även om @HåkanC inte tycker sen är tillräckligt räsig.
Olika typer av cyklar för olika användningsområden.
Det som är en nackdel i den andra tråden är nog snarare en fördel i den här, särskilt de sista 10-20-milen efter de föregående 60-70 och med all packning

The Gravel tråd

Givet att AT tar 45 mm däck och de specar AT Plus till 50 mm tror jag mer på vad tillverkaren skrivet på sin egna hemsida än en "preview" från en mässa som det länkas till. Det kan dels vara tryckfel, och dels kan slutliga specen förändrats när produkten väl lanserats. Upplever det också som att både tillverkare och användare är lite extra optimistiska nu när vi är inne i en övergångsperiod där trenden går mot bredare däck men ramarna har inte hunnit med i utvecklingen, lite som det var på mtb för några år sen.

Här är det också en metallram och det är fasiken så mycket svårare att få till på en metallram utan att gå all in på mtb standards.

Tillkommer väl moms och tull på ramset för Kinesis skickas väl från UK?

The Gravel tråd
Givet att AT tar 45 mm däck och de specar AT Plus till 50 mm tror jag mer på vad tillverkaren skrivet på sin egna hemsida än en "preview" från en mässa som det länkas till. Det kan dels vara tryckfel, och dels kan slutliga specen förändrats när produkten väl lanserats. Upplever det också som att både tillverkare och användare är lite extra optimistiska nu när vi är inne i en övergångsperiod där trenden går mot bredare däck men ramarna har inte hunnit med i utvecklingen, lite som det var på mtb för några år sen.

Här är det också en metallram och det är fasiken så mycket svårare att få till på en metallram utan att gå all in på mtb standards.

Tillkommer väl moms och tull på ramset för Kinesis skickas väl från UK?
Går säkert att ta reda på alla dina frågor genom att googla mer noggrant än vad jag gjort.
Hittade några bilder på en cykel med 2,1” Mescal-däck (vad nu 2,1” motsvarar i människomått) här https://singletrackworld.com/forum/postid/13584152/

The Gravel tråd
Går säkert att ta reda på alla dina frågor genom att googla mer noggrant än vad jag gjort.
Hittade några bilder på en cykel med 2,1” Mescal-däck (vad nu 2,1” motsvarar i människomått) här https://singletrackworld.com/forum/postid/13584152/

Fast i tråden skriver dem ju att 2.1" Mezcal mäter 52 mm på en 29" fälg. Men att 2.2" skulle bli för tight för det skulle kännas bra.
Vilket bekräftar 50 mm som anges på hemsidan. Många 50 mm ramar klarar 2.1" däck nätt och jämnt med mer eller mindre utrymme för lera.

Så några 60 mm är totalt osannolikt.

The Gravel tråd

Visa bilaga 812960
Svarar på mitt eget tidigare inlägg. Någo med erfarenhet av Argon18 Dark Matter, 2025? Spontant verkar den fylla önskemålen för att användas på Badland-loppet. Lägger till att styrstamen inte är 100% standard och enkel byta.

https://www.argon18.com/en-dk/bikes/gravel/dark-matter/sram-force-xplr-axs

1769331514012.webp

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Svarar på mitt eget tidigare inlägg. Någo med erfarenhet av Argon18 Dark Matter, 2025? Spontant verkar den fylla önskemålen för att användas på Badland-loppet. Lägger till att styrstamen inte är 100% standard och enkel byta.

Visa bilaga 813311

Finns ju massor att välja på om du inte måste ha bredare än 50 mm.

Finns en del i denna tråd:

Personligen hade jag kollat på Handsling som @TopiN har på G.
Fara GR4 ser nice ut.
Ska.spenderarbyxorna på finns alltid 3T Exploro Extrema Italia.

Annars är det småtrista valet Giant Revolt i senaste upplaga ett rätt säkert kort med 53 mm frigång.

The Gravel tråd
Om några dagar (10 februari), BASSO presenterar sin nya gravel PALTA III. Min tvåa klarar 50 mm, så kanske trea klarar ännu mer? De ska presentera den i Nice och jag ska till Nice, men 13 feb. 😢

BASSO PALTA III

February 10, 4PM CET.

If this message found you, it wasn’t by chance.

In the coming weeks, we’ll share exclusive signals of what’s next.
Quiet hints. Carefully chosen moments. All leading to the new Palta III.
Nothing to reveal yet. Just enough to know you’re part of it.

Stay close. The journey is about to begin.

Senast ändrad:
The Gravel tråd

Visa bilaga 813311
Beställt en själv. Mycket för att få plats för breda däck för komfort o bättre rull. Valt Force XPLR grupp för 13-delat med omfång som jag tror ska passa mig bra.
Alternativ var Lauf Seigla med fjädrande gaffel. Men jag har en Lauf v1 liggande för ev. behov.

The Gravel tråd

Dagens nyhet, BASSO PALTA III !

Enkel och vackert. Inga konstigheter 😉

Tire clearence​

52/50 mm​

front/rear

Skärmbild_10-2-2026_173459_bassobikes.com.webp

Senast ändrad:
The Gravel tråd
För mina resor och smidig packning, bara med:

Strato stem and Carbon Gravel Handlebar​

Alldeles för jobbigt med integrerad.

Fina detaljer för de som reser mycket. Vi uppskattar varje vrå:

Och färg som jag gillar mycket (det blir min tredje ram i liknande färg) 😉
Skärmbild_10-2-2026_175357_bassobikes.com.webp

Vibram down tube guard​

Palta3-43-scaled.webp

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Nu finns "Milano" på Battaglins hemsida.

Tyvärr bara 50 mm däckutrymme + Ekar på instegsversionen. Charmigt för vissa, men personligen pallar jag inte med Campas egensinnighet.
Var lite sugen men nje, vill ha mer utrymme.

The Gravel tråd
Nu finns "Milano" på Battaglins hemsida.

Tyvärr bara 50 mm däckutrymme + Ekar på instegsversionen. Charmigt för vissa, men personligen pallar jag inte med Campas egensinnighet.
Var lite sugen men nje, vill ha mer utrymme.
Man undrar ju om det är en tolvkilosklump?

The Gravel tråd

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp