Thule EuroWay

Thule EuroWay
Jag köpte en EuroWay men har problem när jag lastar hojarna för spännremmen (lika som på snowboard) runt hjulen är för kort. Jag kan precis spänna fast min 27,5tums mtb men mina downhillhojar är för långa. Det är ingen idé att prata problemlösning med Thule, satt i 55 min och förklara problemet för en såskopp och svaret var att kontakta återförsäljaren för vi har inget svar. Jaha det kommer garanterat Mekonomen ha om inte tillverkaren har en lösning....
Någon som har samma problem och hur har ni löst det?

Thule EuroWay
För det första kan jag väl säga att jag valde bort Euroway av just den anledningen du nämner nu. C-C avstånde mellan där hjulen är tänkt att placeras är helt enkelt för kort på Eurowayen. Det gick med minsta möjliga marginal med min 29" strl L. Downhill-hojarna var det dock kört på.
Min lösning blev då att köpa en beggad Euroclassic så är betydligt bredare än alla nuvarande modeller från Thule.

Dock har jag sett folk som har moddat själva och det har då bestått av att "snowboardremmen" dras ut och nya hål för snowboardremmen borras upp lite längre ner på ramen. Fästet flyttas därefter ner motsvarande. Detta gör att hela fästet kommer ner kanske 5-7cm på var sida. Detta i sin tur resulterar i att C-C avstånde ökar kanske 8 cm eller nåt.

Jag tror du kommer få in lite mera svar om du lägger upp en bild som förklarar ditt problem.

Thule EuroWay
Har du justerat fästena för remmarna så att de är direkt under centrum av hjulet (där hjulet tar i eurowayen)

Tycker det låter konstigt att de ska vara för korta om de inte är dragna massa extra sträcka. Efter man har justerat så de är direkt under hjulet så känns det iaf på min som att man kan sätta dit en fatbike.

Thule EuroWay
Problemet är att det grundläget inte går att att justera in remmarna under centrum av hjulen.

Kolla denna bild: http://www.freel2.com/gallery/albums/userpics/10552/Thule EuroWay 945.JPG

Där har du grundläget och då sitter remmen kl 1630-17 och 19-1930 istället för 18 på däcken.

På bilden ovan så har du en rätt normal cykel. Tar du en 29" av större storlek eller en DH så är det helt klart en större hjulbas vilket gör att problemet ökar.

Thule EuroWay
Är du säker på att det inte går att justera dem? Har själv Euroway och jag trodde att det inte gick tills kompisen visade att det bara var att lossa med en insexnyckel.

Här är två bilder. Jag har en 922

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    41.6 KB · Besök: 368
  • image.jpg
    image.jpg
    62.3 KB · Besök: 361
Thule EuroWay
JWL: Smart, ibland är det svåra väldigt enkelt. Har själv funderat varför inte remmen följer med när man skjuter hjulstödet, nu fick man svaret.

Thule EuroWay
Tack för bilderna.

För det första ser det ju helt klart ut som det ska gå att justera hjulstödet en bit. Frågan är ju bara om det räcker. När du har den utjusterad på max vad blir hjulbasen då ?

Enligt Thules hemsida är euroway 921 102cm lång. Jag misstänker att detta mått är för litet för många DH-cyklar som har en större hjulbas än det.

Som sagt slutade det med att jag köpte en lite äldre Euroclassic efter många och långa diskussioner med en av försäljarna på Team Sportia i Uppsala. En cyklist som visste vad han pratade om och hade provat ett gäng av thules ställ. Det vi då kom fram till var att dom nyare ställen under 5k inte var aktuella utan att på egen hand modda dem.

Bara som en passus så är ju Thule helt värdelösa på att lämna ut denna typ av information. Trots idogt letande har jag ej kunna hitta den utan fick istället fysiskt åka och mäta på den Euroclassicen som jag hittade.

Thule EuroWay
Jag har också en euroway och hade samma problem. Jag vågade inte flytta remmarna som JWL visar på bilden. Jag tror att metallblecket behövs på sin ursprungligs plats för stabiliteten i konstruktionen.

Kontaktade Thule för att få längre remmar men de var inte så hjälpsamma utan konstaterade bara att det inte fanns... Borde vara enlekelt för dem att ta fram en lösning för eftermontering.

Googlade som en galning och hittade en lösning som nog funkar på många mtb med enkel gaffel: snurra styret 180 grader så blir cykeln några centimeter kortare. Gör också att den sticker ut mindre på sidorna av bilen.
Funkade bra med min stumpjumper fsr evo 26.

Thule EuroWay
Hej,

Jag arbetar på Thule och är ansvarig för våra cykelhållare. Fann denna tråd och tänkte att jag skulle kunna hjälpa till och besvara frågan.

Som bakgrund kan jag nämna att när EuroWay designades var det inte särskilt vanligt med DH eller 29"-cyklar. Därför utformades spännbanden för att passa de flesta cyklar, men tiderna förändras och därmed också kraven.

Jag skulle inte rekkommendera att man gör förändringar och flyttar på fästen för spännbanden. Det är meningen att spännbanden ska gå snett ned in mot mitten på hållaren för att skapa en "triangel" då detta säkerställer att kraften vid transport går in i hållaren på rätt sätt. När vi testar hållarna kör vi dem på skakbänk med 50% överlast (på en 922 har vi 76,5kg) där vi simulerar ca 150 dygns kontinuerligt körning på de värsta vägförhållandena. Vi gör naturligtvis även riktiga körtester och krockar på statens provningsanstalt för att se till att de är säkra. Om man börjar flytta på infästningen finns det risk för att hållaren in klarar det den är designad för.

Dock finns det en lösning. Från 2013 har vi introducerat nya längre spännband (+51mm per band) tillsammans med vad vi kallar strap guides. När vi testat de nya banden klarar vi en hjulbas på 1200mm med 2,5" DH-däck. Vi kunde inte bara kan lägga till längre band då det fanns risk att ändarna på dessa fastnade i hålen för tiltkrokarna när man fällt hållaren. När man sen slog igen hållaren fanns det risk att man trodde den var låst, men i själva verket var det endast en krok som hakat i. Därför har vi tagit fram strap guides som styr undan änden på bandet.

De längre banden går att få tag som reservdelar och kommer då som nya kompletta pump buckle attachments. De har unika produktnummer beorende på vilken position de ska monteras på. Kika på EuroWay G2 på www.thule.com och klicka på "Reservdelar" så ser ni artikelnummer. Kontakta er närmsta Thule-återförsäljare så kan de hjälpa er.

Mvh,
Eric

Thule EuroWay
Hej Eric

Tack för att du tittar in och rätar ut lite frågetecken.

Precis som du skriver så är kanske inte Euroway den mest lämpade cykelhållaren för DH och 29or även om det verkar gå att lösa med den extra remmen.

Då inställer sig ju frågan vilken av er cykelhållare som verkligen är designad för cyklar med lite större hjulbas. Då båda mina cyklar för tillfället ligger över 1200mm i hjulbas(inte mkt, dock över) känns det intressant att få svar på detta :D

MVH
Robin

Thule EuroWay
Tjenare Robin,

För att kunna lasta dessa cyklar är det främst två saker som är viktigt:

1) Hjulbas som hållaren klarar.

Dock svårt att ange ett värde för detta då det beror på A) hjulstorlek (26", 27,5" och 29" --> påverkar hjulbasen), B) däckstorlek och typ (då själva knobbarna på däcken inte ingår i däckstorleksberäkningen --> t.ex. ett 2,25" slick och ett 2,25" DH-däck anges med samma storlek) och C) om det är en hard tail eller full suspension som också påverkar hjulbasen.

2) Avståndet mellan cykelpositionerna på hållaren.

En MTB med stora stötdämpare bygger bredd och därför underlättas lastning (+ minskar risken för skrap etc) med en hållare som har större avstånd mellan cyklarna.

Min rekommendation för den som kör en större DH MTB skulle vara antingen en Thule EuroClassic G6 eller en Thule EasyFold. Båda dessa hållare klarar i princip alla hjulbaser då de har en annan geometri på infästningen och klarar större cyklar. EuroClassic finns som 2- eller 3-cykelhållare (+ adaptermöjlighet för ytterligare en cykel) och är en robust fast platform (avståndet mellan cyklarna är 20cm). Alternativet är den hopfällbara EasyFold för 2 cyklar som har 22cm mellan cyklarna.

Kika på hemsidan för mer info!

/Eric

Thule EuroWay
Stampe skrev:
-------------------------------------------------------
> Kalasbra kundservice Thule, både att svara
> kunderna här samt ta fram en lösning på
> problemet!

+1

Kör idag Thule rakt igenom f.ö; bågar, box, cykelställ. Supernöjd med allt.

Thule EuroWay
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Stampe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kalasbra kundservice Thule, både att svara
> > kunderna här samt ta fram en lösning på
> > problemet!
>
>
> +1