Hej,
Jag arbetar på Thule och är ansvarig för våra cykelhållare. Fann denna tråd och tänkte att jag skulle kunna hjälpa till och besvara frågan.
Som bakgrund kan jag nämna att när EuroWay designades var det inte särskilt vanligt med DH eller 29"-cyklar. Därför utformades spännbanden för att passa de flesta cyklar, men tiderna förändras och därmed också kraven.
Jag skulle inte rekkommendera att man gör förändringar och flyttar på fästen för spännbanden. Det är meningen att spännbanden ska gå snett ned in mot mitten på hållaren för att skapa en "triangel" då detta säkerställer att kraften vid transport går in i hållaren på rätt sätt. När vi testar hållarna kör vi dem på skakbänk med 50% överlast (på en 922 har vi 76,5kg) där vi simulerar ca 150 dygns kontinuerligt körning på de värsta vägförhållandena. Vi gör naturligtvis även riktiga körtester och krockar på statens provningsanstalt för att se till att de är säkra. Om man börjar flytta på infästningen finns det risk för att hållaren in klarar det den är designad för.
Dock finns det en lösning. Från 2013 har vi introducerat nya längre spännband (+51mm per band) tillsammans med vad vi kallar strap guides. När vi testat de nya banden klarar vi en hjulbas på 1200mm med 2,5" DH-däck. Vi kunde inte bara kan lägga till längre band då det fanns risk att ändarna på dessa fastnade i hålen för tiltkrokarna när man fällt hållaren. När man sen slog igen hållaren fanns det risk att man trodde den var låst, men i själva verket var det endast en krok som hakat i. Därför har vi tagit fram strap guides som styr undan änden på bandet.
De längre banden går att få tag som reservdelar och kommer då som nya kompletta pump buckle attachments. De har unika produktnummer beorende på vilken position de ska monteras på. Kika på EuroWay G2 på www.thule.com och klicka på "Reservdelar" så ser ni artikelnummer. Kontakta er närmsta Thule-återförsäljare så kan de hjälpa er.
Mvh,
Eric