Thule takräcke - infästning flush rails

glitch

Aktiv medlem
Hej Bullen,

jag är numera ägare till ett Thule Wingbar lasträcke med ett antal fina cykelställ på för att underlätta familjens cykeltransporter till och från landet osv.
Stället har tidigare suttit på en Kia Optima kombi med flusha rails men ska nu sitta på en Renault Talisman kombi.
Emellertid är "adapterkitet" som är specifikt för min bil inte möjligt att få tag på vad det verkar varken från Thule eller ÅF.

Optimans rails skiljer sig lite i det att de är "ingröpta" även på insidan av railsen medan på min sida så lutar insidan något men det finns ingen ingröpning.
På utsidan är mina rails ingröpta liknande Optiman så klon sitter i spåret eller vad man ska säga.
På insidan däremot saknas ett spår, men räcket verkar sitta rejält ändå och eftersom insidan lutar något känns det som det ska rätt mycket till för att nåt ska kunna lossna.
Funderar på att sätta lite cykelslang / något gummerat emellan på insidan för klon att trycka emot också, vad tror ni? Eller tips på annat fulhack?
Kommer lasträcket börja flyga när man monterar en cykel på? Det verkar sitta som berget när jag ruckar i alla fall. Svårt när man inte kan köpa rätt kit.
Bifogar några bilder.
20200325_094246.jpg20200325_094317.jpg

Bilagor

• 20200325_094402.jpg
    20200325_094402.jpg
    379 KB · Besök: 304
Tycker det inte ser speciellt bra ut men då är det baserat på bilderna. Om du rycker och sliter i det och det inte lossnar så borde det ju vara lugnt? Men skulle nog inte våga köra mina cyklar, kajaker eller annat på det där stället tyvärr. Blir ju väldigt mkt luftmotstånd när du ställer på en cykel.

Jag tycker inte det ser jättebra ut iom att det bara är en kant som trycker mot insidan. Ska det inte vara ngn slags pigg på baksidan som går in i railsen? Ser ut att vara ett hål på bilden.

Är det rapid 4066 du ska ha? Verkar finnas här om lagersaldot nu stämmer: https://www.takbox.se/butik/184000-...999-thule-kitsats.html#/471-kitsats_4xxx-4066

Obs att jag aldrig handlat därifrån så har ingen aning om det är en vettig butik.

Finns inga nitmuttrar i railen på talisman. Hoppas jag kommer ihåg att ta någon bild på takräcket när jag kommer hem i kväll. Har original Renault ställ. Finns heller inget på takräcket som går in i de hål (i railen) som man ser på bilderna.

Jag tycker inte det ser jättebra ut iom att det bara är en kant som trycker mot insidan. Ska det inte vara ngn slags pigg på baksidan som går in i railsen? Ser ut att vara ett hål på bilden.

Är det rapid 4066 du ska ha? Verkar finnas här om lagersaldot nu stämmer: https://www.takbox.se/butik/184000-...999-thule-kitsats.html#/471-kitsats_4xxx-4066

Obs att jag aldrig handlat därifrån så har ingen aning om det är en vettig butik.

Har handlat därifrån några gånger. Alltid varit snabba leveranser. Även hämtat upp direkt i deras lager/kontor söder om Stockholm när jag haft bråttom.

Det finns alltså ett adapterkit, men ingen kan få fram det just nu? Eller finns det inget adapterkit öht?

Rätt fötter köpta, tack för tipset om takbox.se
Kanontrevliga och hade 2 kit kvar. Tydligen utgår hela systemet då thule gjort om infästningarna så framgent blir det många räcken som kommer fulhackmonteras.

Yup supernice, sen hade i ärlighetens namn de andra funkat, skulle man kapa bort bockningen längst ned hade de dessutom fäst precis som "rätt" adaptee då dessa bara är slät plåt på baksidan. Jaja nu är allt by the book i alla fall, nu vill jag transportera hojar?

Tillbaka
Topp