Thules cykelställ till tak

Kan kan du, men modellen man sätter fast gaffeln i hållaren rekommenderas för kolfiber-ramar.
Jag har sett kolfiberramar med spruckna chainstays pga för hårt dragna buntband vid montering av kandens/sensor. Jag hade inte använt en sådan hållare till min racer. Mkt sidokrafter på en takmonterad cykel. Ser hellre att gaffeln tar upp dessa.

Om du har problem med att förvara framhjulet i bilen så finns det ju takhållare för framhjul också.

Tack för era svar även om de va två
Helt skilda svar, jag vet flera stycken som har kört i flera år med sina cyklar på dom ställen, men så fick jag höra de i år att de inte va bra men jag får väl testa

En lösning kan vara att inte dra hållarn så hårt och istället ha ett litet extra 2-3 dm långt spännband runt själva klämman på hållarn och ramen. Jag har inte kolfiberproblemet men har istället problem med att enda grepp punkten på min MTB är så grov att jag inte litar på att inte ramenglider ut i kurva hur hårt jag än skruvar åt.
Funkat kanon hitills.

Lite trådkapning: det är tydligen Thules ställ man ska använda, och vad jag sett i andra trådar även deras takräcken (för rails) men vart hittar man de bästa priserna? Och visst är det väl så att man ska ha AEROvarianten av takräcket?

Inte ovanligt att få vinande ljud med aero-räckena, tror det finns någon gummilist man kan lägga i spåret på aero-räckena för att få bort det. Tror inte förbrukningsskillnaden är särskilt stor så i slutänden är det bara en fråga om utseende/kostnad. Jag har de vanliga fyrkantsprofilerna och ett outride och ett proride. Tycker det är skönt att slippa fippla med skitiga framhjul och stå i mörker och kyla (på hösten/vintern då) och ta av och på hjulet.

Aerorören har fördelar om man har en bil med krökta rails och andra hållare än thules, som kan kräva att rören har två parallella ytor för fastsättning. Skåran på Aerorören är för att kunna använda snabbfästesfunktionen på thules egna hållare och den är kanon. Det följer med en gummilist man kan lägga i för att ta bort vindljudet.

Att fästa gaffeln i räcket kan ge andra problem eftersom gaffeln inte är gjord för den typen av belastning. Sidolasterna på cykeln i takräcket är dock rätt små eftersom det normalt inte sitter någon på cykeln när man har den på taket.

Patrol skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite trådkapning: det är tydligen Thules ställ
> man ska använda, och vad jag sett i andra trådar
> även deras takräcken (för rails) men vart
> hittar man de bästa priserna? Och visst är det
> väl så att man ska ha AEROvarianten av
> takräcket?

Thule grejor köper jag via Volvo som har bättre pris än vanlig affärer som ex Mekonomen. Det enda är att det står "Volvo" istället för "Thule" på dom men det är Thule som har gjort dom för Volvo. Nackdelen för mig var att Volvo's V70 takräcke "sticker" ut en bit längre eftersom jag har en Bmw kombi.

Mekonomen har kampanj på Thule-sortimentet lite nu och då, alternativt "bli mekonomomenmedlem och få rabatt"-kampanjer. Prickar du en sån kan du få rätt bra pris.

http://www.towequipe.co.uk/products...61-roof-mounted-cycle-bike-carrier-pandp.html
£169.95
~1664 kr för två! Oklart om frakt till Sverige tillkommer... Känns inte som ett överpris direkt när Mekonomen tar 1329 kr för en...

med5612free.jpg

Thule för 2 hjul funkar riktigt bra (i lagliga farter). En positiv aspekt är att både räckena och fästet mot ramen är låsbara också. Fultemas motsvarande är sk*tdåligt.

Ett tips som nämts ovan är att meddellst spännband fästa överraman mot varsin rail, p så sätt får man riktigt bra sidtabilitet eftersom cykeln då inte kan välta åt sidan.

Vad gäller aeorräcken så är de inte sällan välvda, och då riskerar man problem om man skall motera exvis takbok som inte har motsvarande välvning på undersidan.

Boldtaar skrev:
> Någon som vet om det nu ingår en adapter för
> 15mm QR axel?

Nej det är ett tillbehör.

Fliken skrev:
> Vad gäller aeorräcken så är de inte sällan
> välvda, och då riskerar man problem om man skall
> motera exvis takbok som inte har motsvarande
> välvning på undersidan.

De är ju inte helt välvda. De är plana på en yta som är ungefär motsvarande klassiska fyrkantsrören, så det blir ingen skillnad i hur de sitter fast förutom att hela räcket inte ligger emot boxen, men det har ju ingen betydelse.

Flameboy skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad gäller aeorräcken så är de inte sällan
> > välvda, och då riskerar man problem om man
> skall
> > motera exvis takbok som inte har motsvarande
> > välvning på undersidan.
>
>
> De är ju inte helt välvda. De är plana på en
> yta som är ungefär motsvarande klassiska
> fyrkantsrören, så det blir ingen skillnad i hur
> de sitter fast förutom att hela räcket inte
> ligger emot boxen, men det har ju ingen betydelse.

Jo tyvärr, eftersom fästena för boxen (jag talar om det vanliga märket Packline i kombination med åtminstone Volvos aeroräcke) finns längst ut nästan. Med andra ord behövs ngn typ av passbrickor för att få det tillräckligt plant = strul.

Flameboy skrev:
> Fördelen med Aero-bågarna är inte bara
> utseendet. Det går väldigt mycket snabbare att
> montera av/på cykelhållaren från takräcket
> jämfört med om man har den klassiska
> fyrkantsmodellen.

Att montera på ett Thule 510 på fyrkantsrör tar för mig max 30 sekunder, så man måste ha väldigt bråttom om man kräver att det skall gå fortare än så. Eller har man gjort det besvärligare på modernare hållare.

Stumpy skrev:
> Flameboy skrev:
> -----
> > Fördelen med Aero-bågarna är inte bara
> > utseendet. Det går väldigt mycket snabbare
> att
> > montera av/på cykelhållaren från takräcket
> > jämfört med om man har den klassiska
> > fyrkantsmodellen.
>
> Att montera på ett Thule 510 på fyrkantsrör tar
> för mig max 30 sekunder, så man måste ha
> väldigt bråttom om man kräver att det skall gå
> fortare än så. Eller har man gjort det
> besvärligare på modernare hållare.

Nix, Jag tänkte precis skriva samma sak. Det tar ju ingen tid att sätta dit. Jag rekommenderar aldrig någon att köpa aerobågar om man inte har dem på permanent möjligtvis.

Stumpy skrev:
> Att montera på ett Thule 510 på fyrkantsrör tar
> för mig max 30 sekunder, så man måste ha
> väldigt bråttom om man kräver att det skall gå
> fortare än så. Eller har man gjort det
> besvärligare på modernare hållare.

Jaja, det kanske är jag som behöver öva då. Innan jag bytte takräcke & cykelhållare hade jag i alla fall ett väldigt sjå med alla bultar/muttrar som skulle dras åt på de gamla Thule-hållarna (4 fram och 2 bak per cykelhållare, totalt 12st i mitt fall).

Efter bytet till Aero-båge och Outride är det bara 2 snabbfästen per hållare.

Det kanske inte syns så bra på bilden, men ytorna framför/bakom spåret är helt plana på Thule Aerobar, så anläggningsytan blir densamma som för ett fyrkantsrör (förutom spåret i mitten).
thule.aero.jpg

Har en fråga ang Outride 561: Grejar gaffelfästet gaffeländar med "advokatläpparna" kvar? Jag har ett flertal cykelhållare av en äldre modell som har vanliga snabbkopplingar. Det är mindre kul att lyfta upp en cykel och försent inse att kamraten har lämnat "läpparna" kvar....

Båda varianterna fungerar. Föredrar att fästa i gaffeln vid transport. Att dra runt röret är nog egentligen inget problem. Man behöver inte dra så hårt. Det blir dock lätt repor på ramen och det känns inte helt hundra. Å andra sidan är kolfibrern mer elastisk än Al.

Tappade en reservcykel när vi körde pave i Tyskland med en Thule-hållare. Hjulen var ej fastspända för att kunna ge snabbare service. Den flög länge men klarade sig.

Köpte nyligen Thule Wingbar, edgevarianten för ett mer slimmat utseende + ett Outrideställ.

Jag har aldrig ägt ett takräcke då jag aldrig behövt det tidigare, men har tröttnat lite på att sätta på nytvättad racer på dragkroksstället... som sen blir skitig så fort man kört en bit.

Blev lite besviken över hur meckigt det vara att montera. 12st skruva-insex-moment, dessutom ska de jämnspännas runt om vilket ökar antalet moment. På med 4st kåpor, som inte direkt satt som en smäck utan det var lit knivigt att få på dem rätt, sen skulle de låsas individuellt.

Spontant så känns det som om det skulle kunna vara mycket smidigare. Men jag kanske vänjer mig ;)

Cykelstället var rätt smidigt, av med gummilisten i med stället i skenan, på med gummilist, klämma på stället... och sen på med hojjen.

Jag är också nöjd med resultatet på bilen. Var lite nojjig kring hur hårt jag borde/vågade spänna fast cykeln.

Resultatet:
IMAG1295.jpg

IMAG1296.jpg

IMAG1297.jpg

Intressant, mina avslut på wingbarsen ser annorlunda ut (mindre).

Hur hårt drar ni åt i framgaffeln? Är nojig att jag drar för hårt, men är också nojig för att dra för löst.

När jag köpte mina wingbar fick jag intrycket att de skulle sitta åt andra hållet (med tjocka delen fram, som en vinge).

pme skrev:
> När jag köpte mina wingbar fick jag intrycket
> att de skulle sitta åt andra hållet (med tjocka
> delen fram, som en vinge).

Jag fick mina monterade i butiken, och de monterade dem som du beskriver.

Torwald skrev:
> pme skrev:
> -----
> > När jag köpte mina wingbar fick jag intrycket
> > att de skulle sitta åt andra hållet (med
> tjocka
> > delen fram, som en vinge).
>
> Jag fick mina monterade i butiken, och de
> monterade dem som du beskriver.

Även jag har mina som en vinge :)

thomalin skrev:
> Köpte nyligen Thule Wingbar, edgevarianten för
> ett mer slimmat utseende + ett Outrideställ.
>
> Blev lite besviken över hur meckigt det vara att
> montera. 12st skruva-insex-moment, dessutom ska de
> jämnspännas runt om vilket ökar antalet moment.
> På med 4st kåpor, som inte direkt satt som en
> smäck utan det var lit knivigt att få på dem
> rätt, sen skulle de låsas individuellt.
>
> Spontant så känns det som om det skulle kunna
> vara mycket smidigare. Men jag kanske vänjer mig
> ;)

Far har typ samma fötter, och det är ett jävla meck med att montera hans räcke. Blir ju tyvärr så när man har den typ av takreling som ni har.

Men låt de sitta på hela sommaren. Har mitt på hela sommaren.

Dumstruten på! :)

Hm, såklart att jag vänt vingen fel, tyckte jag såg det på någon bil när jag googlade bilder inför köp :/

Nu när jag ändå är i IQ-fiskmås-läge... Vad är de åtta skruvarna som blev över till för?
(ja, jag har ställt frågan till Thule)

[edit] numera sitter vingen rätt :) kändes inte lika meckigt att få på det... Övning ger som sagt färdighet.

Senast ändrad:
Torwald skrev:
> Intressant, mina avslut på wingbarsen ser
> annorlunda ut (mindre).

Tror de som har högre rails, får den lite smäckrare foten.
>
> Hur hårt drar ni åt i framgaffeln? Är nojig att
> jag drar för hårt, men är också nojig för att
> dra för löst.

Har samma nojja ;) drog nog lite väl hårt första gången men har nu hittat en nivå som jag tror är bra...

Tillbaka
Topp