Till dig som är på väg att köpa din första mtb.

SuperIor sa:
Hallå forumet.
(jag lånar denna gamla tråd så behöver jag inte göra en ny "Min första MTB")

Jag står inför inköp av en MTB då jag har fått ett erbjudande via min arbetsgivare som jag tänkte utnyttja och det gäller dessa tre hojjar:

https://www.bikester.se/cube-aim-pro-mtb-hardtail-svart-856813.html

https://www.bikester.se/gt-bicycles-avalanche-comp-mtb-hardtail-herr-29-bla-silver-785605.html

https://www.bikester.se/726941.html

Jag är 186 cm lång, blir 40 vilken dag som helst och på tok för överviktig.
Så jag ser det kanske som en medelålderskris men också som ett lätt, ganska förmånligt men framförallt kul sätt för mig att få se lite mer natur och förhoppningsvis få göra av med ett par kilo.

Jag har surfat rundor här ett tag och snappat åt mig vad jag kunnat och vad jag förstår det som så spelar egentligen inte cykeln så stor roll för mig på min nivå, utan "välj en" och "känn efter om detta är något för dig" och "välj sedan upp i sådannafall om ett par år om känslan sitter kvar".

MEN, jag tänktte ändå kolla om någon vänlig själ här inne kunde råda och röna om dessa tre modeller?
Är det enbart pengar i vasken eller kommer jag kunna förstå mig på det roliga med att cykla med en av dessa hojjar?
Är någon ett bättre val än dom andra?

Tack för er hjälp!

Tror definitivt du kommer "kunna förstå det roliga" med vilken som helst av de där tre. De fixar allihopa vilka skogsstigar som helst. Om än i stundtals relativt låg fart.

Problemet med alla tre (och alla andra cyklar i denna prisklass) är främst vikten. +14kg cykel är mycket att släpa runt på, särskilt uppför. Personligen tycker jag cyklingen är kul ändå, men här finns det minst sagt delade meningar.

Gällande cyklarna i sig är de ganska likvärdiga. Egentligen spelar det mycket riktigt liten roll vilken du väljer. För och nackdelar med allihop. Med det sagt:

Första (Cube) har sämst växlar, kort/hög/omodern ram ihopparat med dåliga däck. Tredje (Serious) är absolut inte värd sitt ursprungliga pris, så låt dig inte luras av rean. Kort och hög cykel även här, fast med bäst komponenter överlag. GTn är vad jag håller högst, fast på papperet väger den visserligen bly. Den har den mest moderna ramen tillsammans med OK komponenter. Däck, handtag och styre är lätt att byta vid behov - ramen är det inte :-)

Tack SGS för snabbt svar!

Det har tillkommit en cykel jag kan välja på och vad jag har förstått efter att ha pratat med några lokala cykelfantaster så är den iallafall ett snäpp bättre än de övriga tre.

https://www.cykelkraft.se/merida-big-seven-100-gron-rod

Vad säger du?
GT´n tilltadae mig faktiskt rent utseendemässigt mest och gör det nog fortfarande.
Jag vet inte om jag riktigt är så frän att jag klarar rocka en turkos grön hojj, men den kanske växer på en hahaha ;)

Jag kommer bli tvungen att bestämma mig under dag och det lutar nog ändå mot den senare Merida´n men ska ta mig en ordentlig funderare, jag tar gärna fortfarande emot synpunkter.

Tack!

Per sa:
En viktig sak är komponenter. Det finns hur mycket dyra, lätta o sexiga MTB-komponenter som helst, men funktionellt är skillnaderna relativt små eller obefintliga för den som köper sin första MTB.

Däremot finns en nedre gräns. Den går vid Deore. Deore är stryktåligt och gjort för att hålla i skogen. Grupperna under bör man undvika. Nav, vevparti, växlar, rubbet bör vara minst Deore.

Bra tråd trots ålder, borde lyftas varje vår!

Ja, det finns ingen anledning att köpa XTR eller XX1, men samtidigt finns det inget som är så sjukt störigt som krånglande komponenter, så man måste hitta en bra miniminivå.

En annan sak att undvika är billiga cyklar som väger så mycket att de förtar all glädje från cyklingen. Biltema har tidigare varit ett bra exempel på detta, vet inte hur de är nu.

Senast ändrad:
SuperIor sa:

Det har tillkommit en cykel jag kan välja på och vad jag har förstått efter att ha pratat med några lokala cykelfantaster så är den iallafall ett snäpp bättre än de övriga tre.

Vad säger du?
GT´n tilltadae mig faktiskt rent utseendemässigt mest och gör det nog fortfarande.
Jag vet inte om jag riktigt är så frän att jag klarar rocka en turkos grön hojj, men den kanske växer på en hahaha ;)

Jag kommer bli tvungen att bestämma mig under dag och det lutar nog ändå mot den senare Merida´n men ska ta mig en ordentlig funderare, jag tar gärna fortfarande emot synpunkter.

Tack!

Jag hade en Merida big 7 600 ett tag. Jag var väldigt nöjd med den och en del Stravatider står sig fortfarande trots dyrare och modernare cykel. Däremot är jag tveksam till att en 27,5 tums cykel passar dig. Kolla om det finns någon big 9 om du ska köpa Merida. Jag håller GT:n högst av de du hittat.

SuperIor sa:

Vad säger du?

Tack!

Meridan är ju svinsnygg (i sammanhanget). Bara det borde ju göra valet enkelt :-)

I övrigt är den helt OK. Samma tråk-gaffel på närmare tre kg som hos flera av de andra. (Trots det schysst totalvikt). Halv-modern geometri och ram. OK komponenter och däck.

Ang. 29 mot 27.5 är det en evighetsdiskussion. De flesta större personer brukar föredra 29, det är sant. Fast egentligen är det en ren smaksak. Större hjul är mer förlåtande och oftast snabbare. 27.5 kräver lite bättre linjeval, men kan i gengäld upplevas som livligare.

Tack alla för hjälpen!
Till slut så blev inte arbetsgivarens erbjudande så förmånligt, men nu var jag redan taggad på en MTB så jag tog saken i egna händer och då blev det denna (enligt mig) skönhet.
Typ samma "tråkiga" komponenter som i övriga cyklar jag länkade till, men jag tror den blir perfekt för mig att börja med.

Min fina Specialized Rockhopper Expert 2018 (ja jag vet, jag skulle beställt en Grand Canyon, men nu blev det inte så ?)

Bilagor

• 5A6E5BF4-4374-4C60-9E36-6982E84A5C6E.jpeg
    5A6E5BF4-4374-4C60-9E36-6982E84A5C6E.jpeg
    394.6 KB · Besök: 117
Grattis, riktigt snygg ju! :-)

Stabilt val. Kan aldrig bli helt fel med en Specialized. Klart bättre framgaffel än hos de tidigare kandidaterna med för den delen.

Tillbaka
Topp