Till dig som är på väg att köpa din första mtb.

Rippa

Ny medlem
Efter att ha läst ett flertal inlägg på Happy med frågor om "första mtb" inköpet så följer här några tankar kring mtb inköp. Själv har jag cyklat i skog sedan början av 90 talet, så en och annan erfarenhet har väl plockats upp under åren.

Frågan ställs ofta i stil med "jag vill ha den till asfalt (till o från jobbet), grusväg och lite skogskörning. Tävling får vänta".

I ärlighetens namn så behöver man faktiskt ingen mtb till detta. Moderna hybridcyklar funkar oftast
bättre och är mindre underhållskrävande. Men vill man nu ta det första steget in i
skogscyklingsvärlden så kan en billigare mtb i alla fall vara på sin plats.

Först och främst. Har man aldrig cyklat mtb innan så kan man lätt få för sig att dessa cyklar som
ser så stöddiga ut med sina feta ramar och traktorliknande däck är hållbara som stridsvagnar.
Tyvärr, så är icke fallet. Din gamla 3-växlade stål crescent från tidigt 80-tal har förmodligen
längre livslängd än en ny mtb, eller åtminstonde lägre servicekrav. Mountainbikes kräver ganska
mycket underhåll och service, givetvis beroende på hur mycket och hur hårt de används, men icke
desto mindre är det absolut inte frågan om några evighetsmaskiner som bara rullar och rullar.

Löpande underhåll, service och reparationer hör till sporten. Tyvärr, för det kan kosta en slant
ibland. Det är iofs inte bara tråkigheter med detta. För många blir det med åren nästan en "sport i
sporten" att bygga, fixa, modifiera, uppgradera sin cykel.

Priset då? Runt 6-7000 bör man hitta något som funkar tillfredställande men det går givetvis bra
med lite billigare varianter runt 5000:- oxå. Har man råd/lust att lägga upp till 10.000 så har man
en riktigt fin cykel att börja leka med.

Nytt eller begagnat? Jag hävdar bestämt att det är NYTT i BUTIK som gäller om man skall köpa sin
första mtb. Att köpa begagnat eller beställa billigt från utlandet kan locka med många sköna
insparade slantar men risken är stor att man gör sig en rejäl otjänst i förlängningen. Den typen av
inköp skall man vänta med tills man har skaffat sig erfarenhet och kunskap. När saker och ting
börjar strula, och det kommer dom att göra, så är det värt ganska mycket att kunna rulla ned till
sin lokala cykelhandlare och få hjälp med service och mekjobb. Dessa brukar oxå vara kostnadfria så
länge cykeln är någorlunda ny. Ju mer man håller på desto mer lär man sig hur saker och ting
fungerar och desto mindre behov har man av sin lokala butik/verkstad. Man lär sig justera bromsar,
växlar, styrlager etc. på egen hand men detta är ju oftast inget man vill hålla på med som komplett
nybörjare.

Har du en erfaren kompis som kan hjälpa dig med begagnatköp kan det vara ett alternativ. Han/hon
kan lättare se vilken kondition cykeln är i. Känner du dock på dig att du inte tillhör den "händiga
typen" skall du definitivt tänka efter innan du köper begagnat, kompisen som så gladeligen hjälpte
dig med inköp kanske inte alltid är lika pigg på att justera dina växelvajrar m.m.

Nästa dilemma är att hitta en ram vars storlek och geometri passar. Jaha, och hur vet man det då,
när man är ny in i sporten? Ja, det vet du ju inte. Visst känner man skillnad på två olika cyklar
som man provar i butiken. Men det kan precis lika gärna bero på skillnader i komponenter såsom
styren, styrstammar, sadelstolpe, framgaffel etc. Samma ram med olika "konfiguration" kan upplevas
väldigt olika med andra ord. Här är en bra butik med kunnig personal guld värd. Provcykla så många
du orkar och vill och under deras vägledning kommer du snart fram till några passande alternativ.
Var inte rädd för "dumma frågor" och prova flera olika butiker om du har möjlighet.

Märke då? Spelar knappast någon roll. Köp vad som är tillgängligt, snyggt, känns skönast osv. Köper
man en cykel av någon av de stora tillverkarna så kommer man som nybörjare inte bli besviken,
oavsett vad det är för klistermärken på ramen. Blir man biten av sporten kommer man i 9 fall av 10
att vilja köpa en ny cykel eller ram efter några år. Och vid detta inköp har man en helt annan
insikt i vad man vill ha. Exempel på välkända märken är: Scott, Kona, Specialized, Trek, Gary
Fisher. Observera att detta EJ är en komplett lista. Det finns massor av andra bra och pålitliga
cykeltillverkare där ute. Undvik dock cyklar som heter: Soda och Peak eller annat som säljs på
Cykelringen, biltema eller Coop.

Internet ett mkt bra verktyg för att skaffa information. Kolla in tillverkares hemsidor,
butikssidor, forum som detta, www.mtbr.com etc. men se till att inte bli allt för besatt av
detaljer bara. Det mesta i butik kommer att funka riktigt bra som "första cykel". Dessutom är det
relativt lätt att uppgradera komponenter gradvis vartefter behov uppstår.

Lycka till med cykelköpet. Det kommer att gå bra!!

Jag köpte min första mtb för ca 2 månader sen. Stod å vägde mot en ny citybike (hade en billig 1000 kr, som iofs dög fint till/från jobbet).

Men jag köpte en mtb för 8000 (säger inte vad, det är en personlig smaksak). Efter första turen i skogen så ställde jag frågan till alla "varför har ingen sagt att det här är så jävla kul!?".

Jag ångrar mig inte det minsta att det blev en mtb. Å den funkar perfekt i stan. Det krävs nästan en mtb i Stockholm, pga det obefintliga vägunderhållet.

Senast redigerad av en moderator:
Bra inlägg Rippa! Som nybörjare på mtb så måste man vara kritisk också, köp inte första bästa cykel du hittar efter ett par dagars letande hos de lokala cykelhandlarna. Det är lätt gjort att förhasta sig och slå till direkt, sedan efter ett tag upptäcka att man kanske inte gjorde världens klipp ändå. Så, vad göra då? Köp och läs många mtb tidningar, både svenska och utländska, läs så många tester av cyklar att du börjar förstå vad de skriver och vad de menar. Lär dig "ALLT" du orkar om olika shimano grupper, bromsar, framgafflar osv osv. Visst, det kanske låter lite jobbigt att plugga in så mycket inför ett cykelköp, men du kommer garanterat att köpa en bättre cykel när du vet lite mer om vad som finns på marknaden. Köper man "fel" mtb är det lätt gjort att man tröttnar på hela sporten och lägger ner, köper man "rätt" mtb så är du fast för alltid i mountainbiketräsket... ;-)

/Leo

Bra inlägg. Det är som Leo säger kolla runt lite först, ta inte första bästa. OBS: lokala cykelhandlare är oftast sviiiiin dyra (bara oftast).

Eric, allt är relativt. Räknar du in faktorer som frakt och utebliven på service så blir det sammantaget inte speciellt mkt dyrare att handla on-line från utlandet. Service har en prislapp den oxå.

Mycket bra inlägg Rippa!!!

Vill bara göra ett litet tillägg.
OM du är van/tycker det är skoj att meka med prylar typ bilar, mc:s, kylskåp eller tvättmaskiner eller något annat tycker jag att internet/begagnat kan vara ett alternativ för cykelköp.
Cyklar är generellt väldigt lättmekade med undantag av vissa fram och bak dämpare och information om hur man mekar med saker och ting finns lite var stans på internet t.ex. här på happys mekhjälpsektion eller på parktools hemsida <http://www.parktool.com>.

Dock kan ett varningens finger höjas för att man kanske måste investera i endel specialverktyg såsom ekernyckel, vevarmsavdragare, vevlagerhylsa, kedjebrytare, konnyckar (till hjullagrena) osv. Det kan bli lite pengar i början av sin cykelmekarbana bara på verktyg om man inte har möjligheten att låna av någon.

Min första mtb var - och är - ett begagnatköp. Något jag inte ångrar!
Med tanke på att jag då det begav sig inte hade stor koll på vad jag ville ha eller behövde, så kändes det bra att köpa en begagnad mtb billigt. Nu när det snart är dags att köpa en ny cykel vet jag precis vad jag ska leta efter, tack vare erfarenheten av min begagnade.
Men visst är det bra med viss koll när man köper begagnat, eller känner nån som har det - i mitt fall hade jag då sett att kassett och kedja var utslitet och kunnat få ner priset en bit till...

Bra info: lutar nog oxxå åt att en ny hoj kan vara att föredra. En viktig sak är komponenter. Det finns hur mycket dyra, lätta o sexiga MTB-komponenter som helst, men funktionellt är skillnaderna relativt små eller obefintliga för den som köper sin första MTB.

Däremot finns en nedre gräns. Den går vid Deore. Deore är stryktåligt och gjort för att hålla i skogen. Grupperna under bör man undvika. Nav, vevparti, växlar, rubbet bör vara minst Deore.

Jag skulle också höja ett varningens pekfinger för integrerade styrlager. De kan vara komplicerade att byta. Bättre med ett standard 1.1/8". Kör man slut på det kan det lätt ersättas med ett FSA som är utmärkt o inte kostar skjortan.

Per

Om man är nybörjare och vill ut och åka tror jag att det är betydligt bättre att köpa lokalt, iallafall första cykeln. Många handlare lämnar som tidigare nämnts fri service och det kan ju vara ovärderligt!

En kompis flickvän köpte första cykeln förra sommaren och den var väl sådär justerad och ekrarna var lite lösa (!!!). Det var bara in med den igen och hon fick tillbaka den i perfekt skick, inställd och klar att köra.

Det är ju vad man själv vill. Jag valde mellan en ny Kona och en begagnad cykel med mer godis på och så här i backspegeln har det blivit ganska mycket mekande hemma för att hålla ordning på den begagnade cykeln. Inte så roligt om man börjar på en sysselsättning första gången kanske? För min del har jag inte haft något direkt emot det eftersom det är ganska roligt (!?) att meka lite, men det gäller ju dels att man vågar sig på det själv och att kostnaderna för reparationen inte springer iväg så man egentligen inte tjänar några pengar på att köpa begagnat.

Bra skrivet Rippa!

Tänk även på att en del handlare hellre säljer den cykel som stått längst i butiken till dig än tar hem en med rätt ramstorlek... Det är svårt att bedömma cykelhandlare när man inget vet om sporten, fråga andra som trampar runt vilka butiker de rekommenderar i din trakt.

Begagnat är en osäker marknad och kan innebära mer tid i verkstad än i skogen men även klipp. Givetvis.

Tillverkare som ofta dyker upp i de här sammanhangen är Kona och Marin.

Rippa: det var inte riktigt så jag medade. Jag menar att det är bättre att åka in till stan eller till dom riktigt stora än små lokala cykel affärer. Dom har en tendens att pressa upp priserna.

Jag tycker att cykelhandlarens roll på vissa punkter är lite överdriven om man ska handla en ny cykel.

Mina åsikter om:

Cykelhandlaren som storleksframtagare:

Inte många handlare jag besökt har en sån där cykelstorleksrigg där man kan ställa in varenda mått och vinkel. De flesta handlare går efter kroppslängd och grenmått och plockar därefter fram en storlek som passar. Hamnar man mellan två storlekar blir det ändå en kompromiss. Ska man inte beställa en exakt måttanpassad cykel så får man lika gärna fram aktuell storlek genom att besöka cykelstorleksguider på nätet. Eller varför inte ställa en fråga om storlek på ett cykelforum:-)

Cykelhandlaren som modellframtagare:

Besöker man en cykelhandlare som säljer tex tre olika cykelmärken och man inte hittar någon modell som passar så kommer handlaren garanterat inte att rekommendera ett märke som förs av en annan butik.
Nej, handlaren kommer att försöka "övertyga" att de märken han har är det som gäller.
Har man då inte gjort någon research innan så kanske man lockas i fällan. Har man däremot läst tester och
omdömmen i tidningar och på internet och vet vad man vill ha, så behövs inte cykelhandlarens råd.

Cykelhandlaren som mekaniker:

Köper man en citybike, touring, hybrid eller racer och cyklar uteslutande på asfalt,så är det cyklar
som praktiskt taget inte kräver någon omfattande service. Lite smörjning och pumpa däck.
Enkla saker som inte kräver experthjälp.
Dock får man inte ha tummen mitt i handen om man är cyklist. Får man tex en punka så får man det
garanterat inte precis utanför cykelhandlaren utan på en avsides väg någonstans. Då måste man själv
klara av att fixa detta.

Köper man en MTB så måste man ha i åtanke att det är en typ av cykel som kräver ganska mycket underhåll
om man använder den i sitt rätta element dvs hårdkörning på knagliga stigar i skogen.
Då krävs det att man kan meka cykel. Går någonting sönder tex växelöra, bakväxel eller några
ekrar så sker det garanterat på det djävligaste stället inne i skogen långt bort från cykelhandlaren.
Vill man då ta sig hem så krävs vissa verktyg och att man kan meka. Då hjälper det föga med att man har
två års fri service på cykeln.

Sedan kan man diskutera detta med fri service som vissa handlare har. Cykelaffärer är inte lika utspridda som pizzerior. En del kanske har en 3-5 mil till sin närmaste cykelbutik. Ska man då ofra en lördagförmiddag genom att stuva in cykeln i bilen och åka till cykelhandlaren för att justera bakväxeln som skorrar lite. Något som kanske tar 3 sek om man gör det själv.

Nä, köper man en cykel oavsett typ, modell eller märke måste man vara inställd på att det krävs
att man klarar av att meka. Ibland lite, ibland mer.

/Anders

Jag var i samma sits för några veckor sedan, funderade på begagnat eller nytt.
Slutade med att jag köpte en ny Univega för 8000kr, och har inte ångrat det än.

Men hur länge kan man förvänta sig att kunna få fri service på en ny cykel?

AJ Skrev:
------------------------------------------------------->
> Cykelhandlaren som storleksframtagare:

> Inte många handlare jag besökt har en sån där
> cykelstorleksrigg där man kan ställa in varenda
> mått och vinkel

Det är inte nödvändigt med en exakt måttbeställd ram som "första" cykel. Hamnar man mellan 2 strl är standardrådet att köpan den mindre.

> Cykelhandlaren som modellframtagare:
>
> Besöker man en cykelhandlare som säljer tex tre
> olika cykelmärken och man inte hittar någon modell
> som passar så kommer handlaren garanterat inte att
> rekommendera ett märke som förs av en annan butik.

Så länge priset är Okej så spelar det ingen roll. Som "första" cykel är fabrikat inte kritiskt på något vis. Visst hittar man en modell som passar tillfredsställande bland "t ex tre olika cykelmärken"

> Cykelhandlaren som mekaniker:
>
> Nä, köper man en cykel oavsett typ, modell eller
> märke måste man vara inställd på att det krävs
> att man klarar av att meka. Ibland lite, ibland
> mer.
>
Håller helt med. Men detta är inget man kan kräva av något som är ny in i sporten. Mekkunskaper kommer gradvis. Fram tills dess är det bra att ha sin handlare som "back up". Om inte annat för att få tips och råd.

Även jag vill sälla mig till hyllningskören: Cred till Rippa! Bra inlägg!

Bravo Rippa.
Bra sammanställning på en nybörjares våndor inför första mtb köpet, synd att du inte skrev den tidigare (när jag var i den sitsen ähh förlåt sadeln menar jag så klart ;-) ) men bättre sent än aldrig. Håller helt klart med om att nytt från en serviceinriktad handlare som ligger bra till geografiskt är rätt val, men som nämts ovan kolla hos alla på orten och fråga dem mtb ägare du möter på stan/i skogen eller här på Happy. Tex 1 års fri service är värt många pengar, speciellt om man inte är så händig eller road av att meka (som jag tex) då är det guld att bara hiva in hojen med en lista på vad som är fel, och hämta den färdig.

Bosse, som blev med min första "riktiga" mtb i våras, den låg inom spannet 6-7000 kr (impulsköpet av en beg i höstas ser jag som lärotid/pengar).

*sällar mig till hyllningskören* *dunkar Rippa i ryggen* Ditt inlägg bör läggas under "Läsvärt"!

/Dajja

Rippa Skrev:

> Det är inte nödvändigt med en exakt måttbeställd
> ram som "första" cykel. Hamnar man mellan 2 strl
> är standardrådet att köpan den mindre.

Sant, men man kan gärna ha i bakhuvudet, att de vill sälja, en av våra LBS sålde Elisabeth en 18" ram när hon började med MTB. Att gå till en cykelhandlare innebär alltså inte att man nödvändigtvis får bästa tänkbara råd, det kan mkt väl hända att de säljer en en cykel för att få snurr på omsättningen. Ett gott råd är alltså att gå till flera o jämföra vad de säger.

Per

Andra cykeln!

Köpte cykel nr 1 för två år sedan, diamondback vectra comp med en judy tt & deore, för 8000 kr. Nu visar det sig att det är vansinnigt roligt att cykla så jag vill börja köra några cykellopp per år. Problemet är att komponenterna har tagit slut, allt glappar och är skevt trots ihärdig service.
Jag är således lite sugen på att köpa ny mtb, hur mycket måste jag ge för en cykel som funkar för 2-4 cykelpass per vecka och 2-3 tävlingar per sommar? vilken komponentgrp och dämpare bör det vara?. Eller ska jag kanske uppgradera min gamla?

Sammy; hur många mil har du kört ? Hur hårt och hur väl har du skött prylarna efter turerna ? Som sagts tidigare så kan man kanske säga att generellt från 10.000:- och uppåt. Det låter på dig som du skulle satsa på LX/XT. Med eller utan skivbromsar. Dämpare finns det många av och det är svårt att peka ut någon speciell. Men RockShox Judy TT var jag verkligen missnöjd med så den kan du hoppa.(Jag bytte till Marzocchi MX Comp ETA). Men köper du en hoj för över 10 så brukar det var hyyfsad dämpare på. (Undantaget Scott som kör lite konstig linje vad gäller dämpare). För 11.000:- får du en riktigt fin Nishiki.
Kolla in Marin, dom har bra priser. http://www.cykelnetto.se eller Scott och Trek. Och visst kan man uppgradera men frågan är hur ramen är ? Det kanske är värt att köpa nytt nu när du fått upp smaken för MTB?

//Skogling

Bra skrivet.
Men personligen köpte jag i höstas en cykel på "fel" ställe (Biltema).
Hittills är jag dock mycket nöjd med vad jag fick för pengarna, det är inte så att en del av er är cykelhandlare!

Malabike:

På Biltema får du mer cykel för pengarna än någon annanstans i Sverige. Så det är inget konstigt med att du är nöjd!

Oskar Skrev:
-------------------------------------------------------
> Malabike:
>
> På Biltema får du mer cykel för pengarna än någon
> annanstans i Sverige. Så det är inget konstigt med
> att du är nöjd!

Förutsatt att den passar då det bara finns en storlek...

Zooltrix:

Jo, det är ju jäkligt sant! Förlåt, jag har aldrig behövt tänka på det viset eftersom jag är 180cm lång.

Bra skrivet.
Men personligen köpte jag i höstas en cykel på "fel" ställe (Biltema).
Hittills är jag dock mycket nöjd med vad jag fick för pengarna, det är inte så att en del av er är cykelhandlare!

Jag jobbar som cykelförsäljare. Jag jobbar på Sportex på Surbrunnsgatan i Stockholm. Kanske inte den dyraste "cykel"butiken i stan. Men vi säljer Bianchicyklar också. Det roligaste är att möta alla dessa kunder som egentligen är intresserade av att cykla seriöst men inte vet var de ska börja eller vad de ska fråga. Jag brukar berätta varför cykeln ser ut som den gör och vad skillnaden mellan komponenterna är. Och vad de kan förvänta sig av olika ramar. När kunden väljer ut den cykeln som är bäst för dem och de vet varför dom ska ha den är det så givande.

Tack Rippa!
Jag har såld cyklar för många år....nästan ingenting att lägga till.

Storlek - prova olika butiker, om dom kommer med olika storlek - fråga varför!

Butiks relation - alla butiker vill sälja cyklar, det mesta som jobbar i butiker cyklar själv ( vi gör inte det att blir rik!); hitta den butik som man har ett bra "kontakt" med säljare ( cykelringen, biltema eller mer seriosa - bara bra kontakt med säljare). Cyklister som sälja cyklar vill delar deras upplevelse med andra - man kan inte göra det genom att sälja "fel" cykel!

>Undvik dock cyklar som heter: Soda och Peak eller annat som säljs på
>Cykelringen, biltema eller Coop.

Va? Vad har ni emot biltemas cyklar??
Har just tänkt på att köpa en ny MTB därifrån (omkring 1500 kr).. den här gång ska den vara i stål! Den förra MTB som jag köpt på coop forum var helt i aluminium (ca 1600 kr, 8 växlar).. jag var helt nöjd med den, men det fanns en irriterande grej: saken som håller i växelkugghjulen böjdes när man ramlar..

Undrar om samma problem finns på en aluminiumcykel för 6000 kr..?
Ser inte riktigt vad är poängen att köpa så dyra cyklar (mer än 3000 kr).. Har de längre livslängd eller nåt?

bulle Skrev:
-------------------------------------------------------
> >Undvik dock cyklar som heter: Soda och Peak
> eller annat som säljs på
> >Cykelringen, biltema eller Coop.
>
> Va? Vad har ni emot biltemas cyklar??
> Har just tänkt på att köpa en ny MTB därifrån
> (omkring 1500 kr).. den här gång ska den vara i
> stål! Den förra MTB som jag köpt på coop forum var
> helt i aluminium (ca 1600 kr, 8 växlar).. jag var
> helt nöjd med den, men det fanns en irriterande
> grej: saken som håller i växelkugghjulen böjdes
> när man ramlar..
>
> Undrar om samma problem finns på en aluminiumcykel
> för 6000 kr..?
> Ser inte riktigt vad är poängen att köpa så dyra
> cyklar (mer än 3000 kr).. Har de längre livslängd
> eller nåt?

Bulle, köp du den. Jag är säker på att du blir nöjd. :D Ursprungsinlägget var väl riktat till de som är intresserade av lite mer seriös mtb cykling.

By the way, den där grejjen böjs precis lika lätt på dyra cyklar. In fact, den är konstruerad att böjas så man slipper sabba den där andra grejjen som sköter växlingarna eller själva ramen. En sorts brytbult kan man kalla det.

Men grejsen är ju en del av ramen.. on den bryts så måste man byta hela ramen.. man kan ju inte hålla på och rätta till den hela tiden.

Aj, märkte just att cykeln jag ville köpa är 26".. när jag behöver 28"... ahhh.. utseendet blände mig så jag såg inte storleken.. :(

Den delvisa orsaken till att jag vill köpa en ny MTB är att jag pumpat för hårt i den gamla (3 atm), och fälgen på bakhjulet sprack... och en liknande hjul kostar 600 kr..

Bulle, ok det finns olika konstruktioner för växelöron, lösa och integrerade. I övrigt ser jag ingen som helst logik i nått av det du säger.

Kan någon av er ge ett tips på nån bra mtb för åtminstone under 7' då??

Okej, jag har inte läst allt men jag ställer frågan här iaf. Min sambo har börjat visat lite intresse för cykling och då är man ju snabb lobba på så att säga. Dock får hon ett konstigt ansiktsuttryck när jag nämner priser.

Jag undrar nu vart jag hittar en billig damMTB med schysst ram? Schysst ifråga om geometri och vikt. Resten av komponenterna är inte så viktiga. De räcker med att de håller tills jag har råd att uppgradera min egen cykel och därmed flytta över mina deoreprylar till hennes cykel :) Jag har kollat lite på Scott contessa. 40 och 30, tror jag det var, verkade rätt schyssta men jag har inte så stor koll egentligen. Det verkar inte vara så vanligt med damcyklar när man kikar runt på nätet.

Mvh
Fredrik
(Vars Duke gaffel inte längre tycks läcka luft. Drog åt toppmuttern...)

Skit i att leta efter specifika dammodeller och du har mycket mer att välja mellan. I prisklassen 5-7000 finns hur mycket som helst att välja på. Allt är enligt min erfarenhet ungefär lika bra/dåligt. Det gäller bara att svälja att de inte står XT på bakväxeln och att gaffeln innehåller elastomer. Det viktigaste är väl att hitta en hoj som känns skön att köra = testa många cyklar. Till slut brukar det säga klick!

Nja, jag vet inte det. Du har nog missat poängen i hela upplägget tror jag. Dels så skiljer sig geometrin mellan herr och damcyklar t ex med avseende på avstånd mellan sadel och styre om jag förstått saken rätt. Eftersom min sambo är rätt kort så vill jag inte springa runt och testa herrcyklar som är för stora eftersom det bara kommer att få min sambo att tappa sugen.

Sedan behöver det inte ens stå deore på prylarna. Det får gärna vara biltematjafs så länge ramen är bra. Tanken är att hon efter hand får ärva mina deoreprylar när jag byter till nått annat, om jag gör det. Så 5 - 7 tusen är helt uteslutet. Hon himmlar med ögonen när jag nämer fyra vilket jag tycker en bra ram kan vara värd. Hon får ju så småningom de prylar som sitter på en hoj för 7k. Vilket mer än väl täcker hennes nuvarande behov. Mina prylar är inte slitna och i de fall de är det så köper jag väl nya prylar åt henne oxå...

Mvh
Fredrik

Det behöver inte alls vara en sk "damspecifik" cykel för att den skall passa. Om du tittar på ramar i små storlekar, säg 14 tum, så kommer du säkert hitta något som passar. Finliret i passformen kan du justera med styre/styrstam samt sadelposition/höjd.

Den här i storlek 14 med kort styrstamm lär passa tom en pygmee:
http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_52&products_id=295

Mm, tack för tipset men ligger fortfarande way over budget för min sambo. Med en enklare gaffel och utan skivbromsar kanske den kommit i ett prisläge som varit intressant. Hon får ju ärva min Duke-gaffel så småningom :)

Vad vi är ute efter är en lätt cykel med bra ram helt enkelt, resten uppgraderar vi efter hand vi får pengar till det helt enkelt. Under förutsättning att intresset kvarstår från hennes sida. Hon har ju liksom insett att hennes Ultra Citybike väger som stridsvagn i jämförelse med min Merida...

Mvh
Fredrik

Well.. om du är ute efter en lätt cykel med bra ram så lär du knappast hitta något i prisklassen under 5-6K. Hur mkt delar har du liggandes löst? Du kan ju få loss en lös ram av bra kvalitet får runt 3000:-

Även om vikt spelar roll i sammanhanget så tror jag det blir svårt att ha det som ett prioriterat krav så länge ni inte vill lägga ut mer pengar. Kanske skall du leta efter något begagnat istället.

Tyvärr är det så att "bra" saker kostar pengar. Om det är viktigt att det är en BRA ram så tror jag nog inte att din 4kkr budget räcker till en komplett ny cykel.

Vad sägs om denna hos Cykelnetto i 13" så borde den passa en kort tjej som din sambo, tycker också att hon/du får mer för pengarna om ni köper en vanlig mtb.

Hawk Hill SE - Marin 05

5 895 kr

Ljusblå Färg

Ram: : 7000 Series Triple Butted Aluminum with Edge Top Tube and New Hydroform Edge Plus Down Tube, Disc Mounts

Gaffel:Marzocchi MZ Comp, 100mm of Travel and Preload Adjustment

Styrlager: WTB Comp ST Threadless 1 1/8”

Växelreglage:Shimano Alivio

Framväxel: Shimano Alivio

Bakväxel: Shimano Deore

Kasett: 8 Delad 11-32

Kedja: Shimano IG 31

Vevparti: TruVativ Firex, 44/32/22 with 1 Alloy Chainring and Power Spline

Vevlager: TruVativ Five D, 42/32/22 with Power Spline

Bromsar:Hayes MX-2 XC Mechanical Disc, with New V6, 6" Rotors

Bromshandtag: Forged Alloy 3 Finger

Baknav: Shimano Disc, 32 Hole