Till er som köper kinakopior...

eiskall sa:
DRQ96 sa:
De allra flesta har nog vanliga ramar, samma som man kan köpa.

Ja, det borde vi kunna enas om.

Och om man då tar Tarmac som exempel så har dom ju typ 3-4 olika nivåer på ramarna från 30-100k. Vilket gör att de flesta åker runt på ganska basic ramar...

Fast det priset är väl mer relaterat till utrustningen och inte ramen i sig, även om det finns olika modeller. Det skiljer 8-9000kr mellan en Specialized Tarmac pro och en S-Works Tarmac. Dvs mellan 3-4000 dollar för ramen. Allt annat är ju bling precis som inom bilindustrin med diverse tillval.

DRQ96 sa:
Det varierar nog en hel del, för även om man använder samma form ("mould") så kan man ändra egenskaperna hos ramen en hel del vid själva rambygget, tex genom att använda olika mkt kolfiber.
Så här skrev de i tidningen Tour redan för flera år sedan när Focus började sponsra Milram-stallet
"Jörg Arenz, Produktmanager bei Focus, erklärt, wie die Entwicklung des Izalco-Rahmen-Sets für Milram gelaufen ist: “Als der Deal mit Milram offiziell war, haben wir bei unserem Hersteller in China unterschiedliche Prototypen bauen lassen, mit unterschiedlichen Carbon-Belegungen an Lenkkopf und Tretlager.” Heraus kamen drei Räder mit unterschiedlichen Fahreigenschaften."
Från: http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/focus-izalco-team-milram-einzeltest/a6828.html
Om det är annorlunda idag vet jag inte, men jag tror inte det.

Redigerat
Det kanske finns en och annan som inte riktigt klarar tyskan, så här blir det via Google Translate https://translate.google.se/
"Jörg Arenz, produktchef på Focus, förklarar hur utvecklingen av Izalco frame set gick till Milram:" När affären med Milram var officiellt, kan vi bygga olika prototyper med våra tillverkare i Kina, med olika kol uppdrag på styrhuvudet och vevlagret. "Ta bort tre hjul kom med olika köregenskaper."
(Jag vet inte om det är bättre, men.....)

/Håkan

Senast ändrad:
DRQ96 sa:
Häromåret fanns ju en artikel om att det bara var Cancellara och Sagan som hade egen "mould" dvs egen geometri.
En mould kostar 500000 kr så de har knappast det till hjälpryttare. Det är mer än deras årslön i vissa fall...
En sak att ta fram en hel "form" för ramen och en helt annan sak att ändra upplägget i delarna eller sammanfogningen.
För annan geometri så krävs ju nya formar men för att biffa upp eller byta kolfiber i säg vevhuset eller ha stummare skarvar mot andra delar klarar man sig fint med samma "form". Vill man inte krångla till det så så mäter man bara isär ramarna till teamen och ramarna till konsumenterna. Det är ju lixom inte utan tillverkningstoleranser...

Ja. Att man har speciella kolfiberupplägg har jag inte förnekat, jag skrev ju tex ovan om Code Red ramarna från Spec. Där är det bara kolfiberkvaliten som skiljer. Inte geon. Spec har dock tidigare haft specialgafflar mm åt proffsen så det är nog ett märke som ligger i framkant när det gäller vad teamen kan välja.

Å andra sidan har tex Merckx sagt att ramarna till TopSport Vlaanderen-teamet är rena produktionslinjeramar utan förändring. Det som skiljer de från de EMX 525 man kan köpa är att teamet kör med trissor och lager från Ceramic Speed.

Canyon så ju för ett par år sen att de inte har några specialramar för proffsteamen

Hur andra stall gör vet jag inte..

Tillbaka
Topp