Till Vaxholm utan V274

Till Vaxholm utan V274
Hej
Sitter här med google earth och drömmer fram en ny långrunda som skall gå över skärgården. Tänkte börja med vaxholm-rindö. Men det ser ut som att man måste åka på väg 274 en bit. Den ser väldigt otrevlig ut! Får man ens köra på den med cykel? Jag ser att man kan ta en Rydbovägen och sedan pålsundsvägen, men däremellan måste man kanske ta 274?

Till Vaxholm utan V274
Hej
Sitter här med google earth och drömmer fram en ny långrunda som skall gå över skärgården. Tänkte börja med vaxholm-rindö. Men det ser ut som att man måste åka på väg 274 en bit. Den ser väldigt otrevlig ut! Får man ens köra på den med cykel? Jag ser att man kan ta en Rydbovägen och sedan pålsundsvägen, men däremellan måste man kanske ta 274?

Kolla strava heatmaps hur folk cyklar. Brukar kunna ge bra ideer.

Screenshot_20200410-112119_Chrome.jpg
Screenshot_20200410-112032_Chrome.jpg
Screenshot_20200410-112040_Chrome.jpg

Till Vaxholm utan V274
gillar också heatmap. för att få bästa kvalitet där behöver man skapa ett gratis inlog. programmet dock lite buggigt, och det kan krävas lite tålamod för de bästa inzoomningarna, särskilt med satellitkarta. och att använda det privat utan cookies är nästan omöjligt.

Till Vaxholm utan V274
Du har hittat rätt. På racern är det omöjligt att undvika 274 mellan Rydbo och Pålesundsvägen. På mtb kan man undvika 274 helt, som man ser på heatmaps. Pålesundsvägen är jättefint! Tyvärr tycker många bilister och motorcyklister samma.

Till Vaxholm utan V274
Tack för svaren. Misstänkte att man måste åka på 274. Strava har jag faktiskt inte använt.
där kan man väl tävla mot folk? Men antar att alla rekord sätts med tempocyklar o spetsiga hattar?

Till Vaxholm utan V274
De flesta brukar köra Rydbovägen-274-Bogesundsvägen. 274:an har en ganska bred vägren på den sträckan som fungerar bra så länge vägverket inte ställer ut skyltar somn tvingar ut cyklister i vägbanan. Efter Bogesundsavfarten är 274:ans vägren mycket smalare.
Tidiga sommarmorgnar med lite biltrafik är 274:an helt okej

Till Vaxholm utan V274
Jag körde där igår på MTB. Om man vill skippa så mycket som möjligt av väg 274 är också följande sektion cyklingsbar (men inte mer än så) även med racer, man kan sedan ta sig ut på 274 där jag har markerat grönt. Där jag har markerat svart blir det traktorväg med nylagd stenkross (se suddig bild), där ska man nog helst ha åtminstone gravel med lite bredare däck.

Om man cyklar rätt söder om min svarta markering kan man köra traktor- och grusvägar hela vägen bort till Bogesundsvägen är jag rätt säker på, men jag hamnade så klart på lite stigar pga hade inte kollat så noga innan.

wax3.png

vlcsnap-2022-07-13-20h06m50s657.jpg

Till Vaxholm utan V274
Jag körde där igår på MTB. Om man vill skippa så mycket som möjligt av väg 274 är också följande sektion cyklingsbar (men inte mer än så) även med racer, man kan sedan ta sig ut på 274 där jag har markerat grönt. Där jag har markerat svart blir det traktorväg med nylagd stenkross (se suddig bild), där ska man nog helst ha åtminstone gravel med lite bredare däck.

Om man cyklar rätt söder om min svarta markering kan man köra traktor- och grusvägar hela vägen bort till Bogesundsvägen är jag rätt säker på, men jag hamnade så klart på lite stigar pga hade inte kollat så noga innan.

Vill även för sakens skull lägga till att jag tycker det är anmärkningsvärt att det inte finns en bättre cykelväg ut till Vaxholm västerifrån, men allt kostar väl... När jag kom till Arninge från Vaxholm såg jag dock cykelskyltning mot Vaxholm, så det kanske finns en familjevänlig väg någonstans numera.

Tillbaka
Topp