Tillåtet springa med cykeln?

Tympanon

Ny medlem
På vissa partier av mtb-vättern är det ju fullt med stora och små stenar och sådant så att man måste cykla ganska långsamt och snirkligt. En sådan sträcka är runt en kilometer. Här tjänar man ju helt klart på att hoppa av och springa med cykeln.

Men är det tillåtet att göra det några längre sträckor? (i tävlingssammanhang)

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Självklart. Det är ju ingen fördel att springa
> rent hastighetsmässigt.

Jo om man hamnar bakom någon som är kass tekniskt

JT skrev:
> Självklart. Det är ju ingen fördel att springa
> rent hastighetsmässigt.

Säker på det? "Stigen" som jag pratar om är riktigt eländig, och balansen blir ju mycket bättre när man springer plus att man slipper sicksacka mellan de kantiga stenarna och sakta in - accelerera samt sätta ner foten hela tiden?

Alltså, tänk dig en stig som följer en sjö ca 1 km. Stigen lutar svagt mot sjön. Stigen är nästan som ett långt stenröse, med kantiga stenar som sitter fast i marken överallt och riktigt tätt. Puckelpist med konstanta återvändsgrändar :)

Men jag är ju knappast någon elitcyklist.

Den här tråden kommer att flamas något alldeles fantastiskt.

Jag försöker hugga en brandgata redan nu genom att säga;

1) På tävling är det viktigt att komma fram fort, då får man respektera de som väljer att springa istället för att cykla.

2) Min högst personliga åsikt är att det är ett nederlag varenda gång foten vidrör marken, därför väljer jag också att inte tävla. Det är inte för mig, helt enkelt.

TnT: Försten att sätta ner en fot förlorar! Helt korrekt inställning! När det tar stopp framför får man ju ett ypperligt tillfälle att träna trackstand!

I regel så varje gång jag gör en OAS (Oönskad AvStigning) så går jag tillbaks 5-10 meter och tar samma sektion igen, för jag ser inte min cykel som något ultimat för att ta sig fram i skogen, det är utmaningen jag är ute efter!

lleberg skrev:
> I regel så varje gång jag gör en OAS (Oönskad
> AvStigning) så går jag tillbaks 5-10 meter och tar
> samma sektion igen, för jag ser inte min cykel som
> något ultimat för att ta sig fram i skogen, det är
> utmaningen jag är ute efter!

OCD tror jag du menar. ;-)

Beundransvärt hur ortodoxa de flesta verkar vara i sitt MTB-utövande.

Tobias/Frost skrev:
> Fan det borde vara 1 minuts tillägg för varje
> steg...
>
> Alla mina vänner är cyklar!

Det är i trial man får avdrag=)

Man kanske skulle dra ihop en Happy-no-fotnedsättnings-ride? Den som sätter ner foten får böta en kanelbulle per gång! Till mig alltså.

Kaijan: Hmm, får skaffa en Extracycle. Eller släpkärra. Kan man koppla en hästtrailer på 700kg tomvikt till en cykel eller blir det för tungt? Kan lasta många kanelbullar i den nämligen, lastar 800kg... :)

Stök-XC med nedsättningsavdrag är en given succé! Publiksuccé också, tror jag. Måste vara jättemycket roligare att vara hangaround på en sådan tävling än att åka bort en hel helg, för att under 15 sekunder se tonårssonen blåsa förbi på en grusväg nånstans i Dalarna?

Hmm, ska nog dra ihop en sån grej i samband med SSSM som ju går här i stada i sommar! Kanske blir succe, vem vet! Återkommre med mer info om det blir så. Förresten, vem arrangerar SSSM?

Hej jag heter Muerto och vill ha en hoj för max 10 000, det skall vara en hardtail.

Hej jag heter Muerto och jag har precis köpt en hoj för 18400 och det är en fulldämpad sak.

Fredrik Larsson: Schhh... Säg inte så. Jag får ångest!

Edit: Dessutom är den inte betald än, bara beställd! (Om det nu är någon skillnad.)

Senast redigerad av en moderator:
F-L: 17.5 tum. Väga den? Varför då? Vikten är inte viktig! Den är inte jätte lätt och inte jätte tung, det vet jag redan nu. Gaffeln sägs vara den lättaste 130mm på marknaden. Review kommer när jag kört den. Om en dryg vecka alltså. Suck, vad göra under tiden?!

Tympanon skrev:
> Alltså, tänk dig en stig som följer en sjö ca 1
> km. Stigen lutar svagt mot sjön. Stigen är nästan
> som ett långt stenröse, med kantiga stenar som
> sitter fast i marken överallt och riktigt tätt.

Jag tror jag vet vilken stig du pratar om (ett stycke nyröjd stig längs med en sjö, sjön ligger på vänster sida i färdriktningen). Där ska du inte behöva kliva av och springa. Se till att träna lite på stök-stigar innan MTB-V, så kommer du att greja den där stigen utan problem. Och bra mycket snabbare än till fots.

/Dag

dag skrev:
> Tympanon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alltså, tänk dig en stig som följer en sjö ca
> 1
> > km. Stigen lutar svagt mot sjön. Stigen är
> nästan
> > som ett långt stenröse, med kantiga stenar
> som
> > sitter fast i marken överallt och riktigt
> tätt.
>
> Jag tror jag vet vilken stig du pratar om (ett
> stycke nyröjd stig längs med en sjö, sjön ligger
> på vänster sida i färdriktningen). Där ska du inte
> behöva kliva av och springa. Se till att träna
> lite på stök-stigar innan MTB-V, så kommer du att
> greja den där stigen utan problem. Och bra mycket
> snabbare än till fots.
>
> /Dag

Japp, det är nog den jag tänker på. Men jag springer jäkligt snabbt med min cykel ska du veta =)

cal: Stigbiten vi pratar om ligger några kilometer norr om borensberg, inte allt för långt ifrån linköping och tillhör den sista halvan av årets mtb-vättern. Den går norr om östra långsjön. Kolla länken till den stora kartan nedan så hittar du nog dit. Mycket vacker natur också :)

Länk till karta: http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=415494&CatId=221443

Utmanar du mig på en duell dag, löpning med cykel VS cykling av stenstigen? :)

Det är som sagt tillåtet att kliva av. Men prova att springa en kilometer med cykeln på axeln eller ledandes den bredvid dig, och du kommer att märka att du blir omkörd av dom som har större vana på att köra i terräng.
På väldigt korta sträckor (10-60 meter) kan man tjäna tid på att springa med cykeln medans andra tragglar sig fram. Men då menar jag alltså att verkligen springa, och det tar tid att komma på och av cykeln också. Är det totalt ocykelbart (och här snackar vi lyft!) så kan du nog med fog utgå ifrån att den som är snabbare och tekniskt mer skicklig på att cykla än dig också kommer att komma fram snabbare, om det så handlar om att klättra på en stege med cykeln hängande på axeln ;-)

Och en sak till: Det är alltid mer energieffektivt att cykla. Vid ett långlopp spelar energihushållning en stor roll.

Tympanon skrev:
> Utmanar du mig på en duell dag, löpning med cykel
> VS cykling av stenstigen? :)

Ah! En utmaning! Visserligen svårt att tacka nej till, men... Vi får trycka av våra tidtagarur när vi passerar där på MTB-V och sen jämföra tiderna :)

/Dag

Att ta cykeln under armen å springa ät tillåtet.....om det inte är trial tävling då vill säga;) moha

Speed trial. Det är XC på spektakulära banor, man mot man, där man får tidspåslag om man sätter ner foten. Kortast tid vinner.

Det ni diskuterar finns redan, fast det är en annan diciplin.

Oavsett ifall det går snabbare att springa det aktuella avsnittet (tvivlar på det) kommer du göra av med mycket mer energi och öka risken för kramp radikalt om du springer där i slutet av ett långlopp. Se till att träna upp tekniken istället, du har ju hittat ett bra ställe att göra det på! Gillar du åas att springa med cykeln finns det ju numera ett par cyclocrosstävlingar per år.

museew skrev:
> Oavsett ifall det går snabbare att springa det
> aktuella avsnittet (tvivlar på det) kommer du göra
> av med mycket mer energi och öka risken för kramp
> radikalt om du springer där i slutet av ett
> långlopp. Se till att träna upp tekniken istället,
> du har ju hittat ett bra ställe att göra det på!
> Gillar du åas att springa med cykeln finns det ju
> numera ett par cyclocrosstävlingar per år.

Jo, det är säkert ett riktigt bra ställe att träna på. Lite bättre dämp på hojen skulle inte sitta fel heller, då skulle det antagligen gå bättre. Blir det mycket lättare med heldämpat eller är skillnaden marginell? *nyfiken*

the_TnT skrev:
> Man borde kunna sätta en sensor i SPD-mekanismen
> som registrerar varje gång någon tar loss foten
> och sedan ge tidspåslag utifrån det! :-D

Lite mycket hightech, va? Små vid markkontakt utlösande sprängladdningar under skorna är mer min stil. Lagom kraftiga för att bedöva ordentligt men inte skada :D

Sätta ner fötter?! Näää, det gör man väl inte frivilligt?! :)

Senast redigerad av en moderator:
Calle F skrev:
> Lite mycket hightech, va? Små vid markkontakt
> utlösande sprängladdningar under skorna är mer min
> stil. Lagom kraftiga för att bedöva ordentligt men
> inte skada :D

Vad med att ha en fet kondensator i hjälmen, med pluspolen kopplad till skallen och minus hänger som en sådan där spyflärp som man hade under bilarna förr. Så länge däcken är det enda i övrigt som tar i backen så går allt fint. Sätter man däremot ner foten... "Nu är han jordad." -Lindeman. Hade dock inte velat ha en sådan lösning på Kinnekulle, då foten ofta var jordad även i översta vevläget.

Dan skrev:
> Vad med att ha en fet kondensator i hjälmen, med
> pluspolen kopplad till skallen och minus hänger
> som en sådan där spyflärp som man hade under
> bilarna förr. Så länge däcken är det enda i övrigt
> som tar i backen så går allt fint. Sätter man
> däremot ner foten... "Nu är han jordad."
> -Lindeman. Hade dock inte velat ha en sådan
> lösning på Kinnekulle, då foten ofta var jordad
> även i översta vevläget.

Ett gäng funktionärer med var sin kodressör ("Elpistol" för kor) är nog helt tillräckligt :D

Tillbaka
Topp