Tillbehör för nybliven cykelpendlare?
Jag bestämde mig för att börja cykla till jobbet och trodde i min enfald att det räckte med att köpa en cykel...
Nu har jag, efter att ha frågat om råd på detta forum, köpt en Canyon Roadlite som ska köras 2x19 km dagligen när vädret tillåter. Med det menar jag så länge det är plusgrader och relativt torrt (naturligtvis får man räkna med att det kan börja regna).
Men ju mer jag pratar med erfarna cyklister, desto mer inbillar jag mig att jag "behöver" massor av tillbehör. Har hittills beställt ett par stänkskärmar (SKS Velo 42 Urban). En hjälm har jag sedan tidigare, liksom regnkläder.
Saker jag kanske vill ha:
- Spd-pedaler (kombi) och cykelskor
- Pakethållare/väska eller vettig ryggsäck
- Lysen & ringklocka
- Cykelbyxor (folk säger att man sliter ut byxor annars)
- Cykelhandskar
- Annat i klädväg?
Vad är högsta prio för en oerfaren pendlare? Vad kan jag skippa?
Till saken hör att jag ser cyklingen till jobbet som transport snarare än träning. Helst skulle jag cykla i jobbkläder (jeans & skjorta) men inser att det kanske inte är optimalt. I möjligaste mån vill jag undvika att se ut som en proffscyklist, men tweedkostym förefaller opraktiskt...
Alla råd och tips mottages tacksamt!
Nu har jag, efter att ha frågat om råd på detta forum, köpt en Canyon Roadlite som ska köras 2x19 km dagligen när vädret tillåter. Med det menar jag så länge det är plusgrader och relativt torrt (naturligtvis får man räkna med att det kan börja regna).
Men ju mer jag pratar med erfarna cyklister, desto mer inbillar jag mig att jag "behöver" massor av tillbehör. Har hittills beställt ett par stänkskärmar (SKS Velo 42 Urban). En hjälm har jag sedan tidigare, liksom regnkläder.
Saker jag kanske vill ha:
- Spd-pedaler (kombi) och cykelskor
- Pakethållare/väska eller vettig ryggsäck
- Lysen & ringklocka
- Cykelbyxor (folk säger att man sliter ut byxor annars)
- Cykelhandskar
- Annat i klädväg?
Vad är högsta prio för en oerfaren pendlare? Vad kan jag skippa?
Till saken hör att jag ser cyklingen till jobbet som transport snarare än träning. Helst skulle jag cykla i jobbkläder (jeans & skjorta) men inser att det kanske inte är optimalt. I möjligaste mån vill jag undvika att se ut som en proffscyklist, men tweedkostym förefaller opraktiskt...
Alla råd och tips mottages tacksamt!