Tillbehör för nybliven cykelpendlare?

Clevinger

Medlem
Jag bestämde mig för att börja cykla till jobbet och trodde i min enfald att det räckte med att köpa en cykel...

Nu har jag, efter att ha frågat om råd på detta forum, köpt en Canyon Roadlite som ska köras 2x19 km dagligen när vädret tillåter. Med det menar jag så länge det är plusgrader och relativt torrt (naturligtvis får man räkna med att det kan börja regna).

Men ju mer jag pratar med erfarna cyklister, desto mer inbillar jag mig att jag "behöver" massor av tillbehör. Har hittills beställt ett par stänkskärmar (SKS Velo 42 Urban). En hjälm har jag sedan tidigare, liksom regnkläder.

Saker jag kanske vill ha:
- Spd-pedaler (kombi) och cykelskor
- Pakethållare/väska eller vettig ryggsäck
- Lysen & ringklocka
- Cykelbyxor (folk säger att man sliter ut byxor annars)
- Cykelhandskar
- Annat i klädväg?

Vad är högsta prio för en oerfaren pendlare? Vad kan jag skippa?

Till saken hör att jag ser cyklingen till jobbet som transport snarare än träning. Helst skulle jag cykla i jobbkläder (jeans & skjorta) men inser att det kanske inte är optimalt. I möjligaste mån vill jag undvika att se ut som en proffscyklist, men tweedkostym förefaller opraktiskt...

Alla råd och tips mottages tacksamt!

Nu börjar det bli så korta dagar att med mindre än att lyse börjar bli närapå nödvändigt, åtminstone om din arbetsdag emellanåt blir en bit mer än åtta timmar.

Pendlar du där det är mycket folk är en ringklocka faktiskt inte så dumt. Finns små smidiga saker som är lätta att knäppa fast på styret.

För min del funkar en ryggsäck bra. Innehåller klädombyte och matlåda. Undvik helst långa remmar som hänger och dinglar.

Vad gäller kläder och skor är det väl mkt frågan om tycke och smak. Personligen finns det inte en chans att jag skulle orka hålla nere farten så lågt att jag inte blev svettig och då kan jag lika gärna sätta på mig full cykelmundering och duscha på jobbet + när jag kommer hem. Flexibilitet i klädseln (=flera lager) är dock inte så dumt då det kan vara betydligt kallare på morgonen än på eftermiddagen.

Dubbdäck, Vindväst, lösa ben och ärmar för enklare påklädning, kortärmade och långärmade tröjor. På vintern kombinerar jag vanliga kortbenta cykelbyxor med padding med långbenta utan padding när det är kallt.

Skoöverdrag av lite olika modell för regn samt snö/vinter.

En cykelkeps bör du ha. Både en tunnare sommarvariant och en mer fodrad med örontäckning för kyligare väder.

Oslagbart i regn/snöglopp.

IngvarW sa:
Dubbdäck, Vindväst, lösa ben och ärmar för enklare påklädning, kortärmade och långärmade tröjor. På vintern kombinerar jag vanliga kortbenta cykelbyxor med padding med långbenta utan padding när det är kallt.

TS skriver ju att det är cykling i plusgrader som gäller. Då känns väl råd för snö och vinter som lite overkill!?

Stumpy sa:
Regnkläder kommer du inte kunna använda om du cyklar 19 km. Du kommer bli kokt.
Om man ska duscha efter spelar det väl ingen roll!? Om det öser ner kallt regn är det rätt bra med en regnjacka för att inte bli kall själv.

Tips angående pedaler.

M324 kombi är förbjudna, svinfula och 530 gram svintunga. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=967
A530 kombi är 15 år nyare än M324, väger 380 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=61876

M520 dubbelsidig SPD, så att man alltid har rätt sida upp istället för tvärt om, 380 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=61889
WAM-M19 är samma funktion som M520 men bara 300 gram http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Pedaler/Klickpedaler-2000019094/

A520 enkelsidig SPD på 315 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=3251
A600 enkelsidig SPD och lyxigare 285 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=215613

Målsättningen är att inte behöva duscha. Tänkte inte köra så det ryker och svettas inte jättemycket. Men det kan komma att behöva omvärderas. Men utgå tills vidare från att det är barmark och inte duscha som gäller.

Din lista är ett absolut minimum för bekväm pendling med det avståndet. Vill du inte köpa allt på en gång så skulle jag nedpriotera pedalerna

Tänkte också det. Om det ska cyklas mest i finväder så går ju det mesta. Jag har cyklat året om i 5,5 år och har inte "riktiga" vindjackor utan vanliga lite mer slimmade typ löparjackor. Dock så är det skönt med cykelbrallor med padding även om jag kör långa perioder utan på vintern då jag inte har blöja i de brallorna. Jag har inegt emot att bli lite eller mycket blöt och kör sällan med mer än regnjacka vid plusgrader. Accepterar att bli fuktig till blöt men då har jag dusch och torkskåp både hemma och på jobbet. Skoskydd tycker jag är djävulens påfund, tjorvigt och lätt att de går sönder. Har ett par Shimano som inte släpper igenom så mycket vid tådelen så det krävs rejält med regn för att det ska gå igenom.

Jag tycker att brillor med olika glas är bra. Har några för 400 spänn med klara, orange och solglas. Brukar sällan byta utan kör med mörka hela sommaren och numer med de andra. Jag har ryggsäck och tänker inte skaffa pakethållare.

Måsten:
Bra lysen om det räknas vara mörkt
Handskar
Vindjacka
Cykelbyxor
SPD-pedaler och skor
Glasögon
Hjälm
Kit i en plastpåse med gummisnodd om med extra slang, multiverktyg, däckkrängare, två nitrilhandskar så man slipper bli oljig/skitig och minipump

Granman sa:
En cykelkeps bör du ha. Både en tunnare sommarvariant och en mer fodrad med örontäckning för kyligare väder.

Oslagbart i regn/snöglopp.

+1

Yepp. Det är ett plagg som minskar missären vid rejäl nedernörd - hjälper mot lågt stående sol dessutom.

Tror inte jag såg glasögon? Det bör man alltid ha för förr eller senare ångrar det annars - hummlor, vind, stenskott är onajz i ögonen.

Sikta på justerbar värme i klädseln. Trist att ge sig ut på morgonen klädd för +4 och råfukt och cykla hem konfigurerad på samma sätt i +14 sol och medvind ..

Du hade väl en ganska bra lista där, men jag skulle säga:
Lysen
Ryggsäck
Tunna överdrags- regnkläder
Bra lås
Vettiga skor och överdrag

Sen kan ju listan bli oändlig, men som en början.

Mvh Ulf S.

Sixten Fors sa:
Tips angående pedaler.

M324 kombi är förbjudna, svinfula och 530 gram svintunga. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=967
A530 kombi är 15 år nyare än M324, väger 380 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=61876

M520 dubbelsidig SPD, så att man alltid har rätt sida upp istället för tvärt om, 380 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=61889
WAM-M19 är samma funktion som M520 men bara 300 gram http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Pedaler/Klickpedaler-2000019094/

A520 enkelsidig SPD på 315 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=3251
A600 enkelsidig SPD och lyxigare 285 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=215613

Just pedaler har jag googlat en del på, och hittade väl ungefär de du nämner. Kollade även på PD-T400/420 CLICK´R.

Lyse och ringklocka bör du skaffa omgående, resten är tycke och smak som GoranS säger ovan. Du får prova dig fram. Tycker du att det är pest att ha ryggsäck så skaffa pakethållare, men har du väl skaffat pakethållare lär den inte åka av... jag pendlade med vanliga pedaler i sex år utan problem, kör sen en tid tillbaka med SPD (kombi) och tycker det är bättre men fan vet om det var värt 1000 spänn i skor plus ett par hundra för pedalerna..

Vad gäller kläder är vi alla olika. Jag har tex minimalt med kläder då jag blir tokvarm efter nån kilometer eller två, jag fryser hellre lite i början än känner mig kokt efter en stund. Närmast kroppen bör du ha något som inte blir iskallt när du blir svettig eller blöt av regn. Således går tex bomull bort.

Vanliga regnkläder kommer inte funka, du blir mycket riktigt kokt, däremot kan det vara skönt med något som inte suger åt sig vatten de dagar det regnar.

Clevinger sa:
tweedkostym förefaller opraktiskt.
Långtifrån alla håller med dig
Tweed_Stockholm_02a.png

Redigerat
Här står det mer: https://www.facebook.com/BikeInTweed/

/Håkan

Senast ändrad:
GoranS sa:
IngvarW sa:

TS skriver ju att det är cykling i plusgrader som gäller. Då känns väl råd för snö och vinter som lite overkill!?

Det kan ju bli kallare under dagen. För några veckor sedan stod det 12 grader på termometern men ute i skogen var det nollgradigt. Iof hade jag inte bytt till dubbdäck. Fakta i målet är att jag inte läste så noga.. :-)

Vill gärna ha lite konkreta byxtips. Tänker mig någon slags bekväm långbyxa nu under hösten. Vadderad? Blöja är ett begrepp jag stött på, men inte riktigt fattat vad det är. Låter ju lite kinky...

Är det lite varmare och regnar måttligt är det nästan svårt att cykla 19 km i ett svep utan att bli svettig. Å andra sida, utan regnkläder kommer det att vara totalt klädombyte och torkning av "cykelkläder" som gäller.

En lite tunnare ylleundertröja kan vara rätt trevlig i flera hänseenden under höst/vår. Dels värmer den på ett rätt bra sätt, dels luktar den inte pyton om man råkar svettas lite i den och dels är det inte alltför obehagligt att ta på sig den även om den inte hunnit torka helt.

Clevinger sa:
Just pedaler har jag googlat en del på, och hittade väl ungefär de du nämner. Kollade även på PD-T400/420 CLICK´R.
>500 gram känns sådär, vad skall du med plastkorgen runt pedalen till?
Jag skulle köpt Wellgo 300 gram från Biltema för 350 kr. Jättebra pedal till rätt pris. Jag vägrar att cykla 1 meter utan SPD cykelskor.
Tips på funkis skor http://www.wiggle.se/shimano-m065-spd-mountainbikeskor/ eller vattentäta skitväderskor http://www.wiggle.se/shimano-mw5-dry-shield-winter-cykelskor-mtb/

Senast ändrad:
Clevinger sa:
Vill gärna ha lite konkreta byxtips. Tänker mig någon slags bekväm långbyxa nu under hösten. Vadderad? Blöja är ett begrepp jag stött på, men inte riktigt fattat vad det är. Låter ju lite kinky...
Blöja är detsamma som att det sitter stoppning isydd i byxan i "grenpartiet". Det vanliga är att om man har sådana så har man inga underkläder utan har stoppningen närmast huden. Tanken är delvis att med underkläder får du kanter/veck som kan orsaka skav medan du slipper detta med "blöjan".

Senast ändrad:
En variant som en del kör med är en vanlig cykelbyxa och sen en långbent ytterbyxa utanpå. Är väl mer åt det svalare hållet. Om man går på cykelbyxor och inte fullt så kallt finns varianten med löstagbara ben (benvärmare) eller om det är ännu lite varmare knävärmare där nedre delen av vaden blir bar men man skyddar knäna och övre delen av vaden.

Pendling i finväder? Bor du i Sverige så kommer det inte bli mycket cyklat. Bara att bestämma sig att alltid cykla oavsett väder.

Om pedaler: https://happyride.se/2009/09/25/pedal-for-den-som-inte-satter-ner-foten/

Tycker själv inte om A530, för smal för att vara användbar någon längre sträcka på icke-SPD sidan. Skall du använda båda sidor ”på riktigt” då skulle jag tagit dom tyngre m324 om du vill hålla mera priset. Skall du bara cykla väldigt sällan och kort med vanliga skor, så funkar ju det mesta däremot och då kan du prioritera annat.

PD-T8000 om du vill ha en (förvisso dyrare) pedal som ser trevlig ut och går att använda med bra resultat på båda sidor.

Jag cyklar iofs bara 15 km enkel väg men det kan nog vara rätt lika ändå. Har under åren skaffat en uppsjö av kläder att passa väder. Byxvis är det alltid cykelbyxor med blöja närmast kroppen. Om sommaren MTB-shorts över (enbart cykelbyxor på en renodlat pendelcykel känns lite sådär att visa upp sig i, men vi kan ju ha olika preferenser... :-) ) - och som har fördelen av att ha gott om fickor för nycklar, kort, mobil etc. När det blir för kallt drar jag ett par långa cykelbyxor med fleecad insida och utan blöja över cykelbyxorna. Funkar bra för mig.
Hatar att cykla med SPD i stadstrafik så på pendeln är det plattisar.
Sadelstångsväska finns som bra alternativ till rygga och utan att behöva montera pakethållare.
Batteribelysning när det krävs.
Nån sorts regnjacka är oundvikligt, Rainlegs är toppen för benen. Jag ser som en mullvad utan glasögon så dom vilar alltid på näsan ändå.
Och ett ombyte civila kläder på jobbet för att kunna se något så när städat ut där.

Jag skulle skippat tanken på kombipedaler. Antingen SPD eller plattform. Har själv kört med kombipedaler på pendlaren i flera år, men ledsnade totalt med att den roterar upp SPD allt som oftast när man skulle upp med foten på pedalen.
Skruvade bort dem och kör nu med Shimano Saint plattform med vanliga sportskor. Bra grepp i dessa pedaler och skönt med den stora plattformen. SPD sparar jag till träningscykeln istället.

weldion sa:
Jag skulle skippat tanken på kombipedaler. Antingen SPD eller plattform. Har själv kört med kombipedaler på pendlaren i flera år, men ledsnade totalt med att den roterar upp SPD allt som oftast när man skulle upp med foten på pedalen.
Skruvade bort dem och kör nu med Shimano Saint plattform med vanliga sportskor. Bra grepp i dessa pedaler och skönt med den stora plattformen. SPD sparar jag till träningscykeln istället.

Kommer behöva sätta ner foten ytterst få gånger under min pendling, om inget oförutsett händer. Men jag kommer helt klart prova med plattisar till att börja med. Men det skulle ju vara intressant att jämföra sedan.

Plagg som är vindtäta framåt och inte fladdrar, plagg som går att öppna och stänga för att reglera värmen. Varma och funktionella handskar och skor. Få saker förstör nöjet mer än kalla händer och fötter. Tunn mössa eller pannband som ryms under hjälm.

Ekerreflexer av rörtyp modell 3M. Cykelspecifik reflexväst kan vara bra utanför tätbebyggt område, tex denna:
https://www.rosebikes.se/artikel/b-lite-reflective-vest-speed/aid:526048
Reflexer på cykeln och kraftigt lyse. Kraftigt lyse kan transformera hela cykelupplevelsen från hunsad osynlig underdog till gatans kung.

Jösses vilken seriös tråd. Jag tittar in om ett tag igen och ser om det "hänt nåt"
:)
PS för pendling är det enda viktiga ett heavy duty lås så man kan cykla hem också!

Ett annat bra tips, repa sönder hela ramen så den ser ful och trasig ut. Och sätt på ett antal happy-klibbor. Det kan skrämma iväg en del initierade tjuvar.

staine sa:
Jösses vilken seriös tråd. Jag tittar in om ett tag igen och ser om det "hänt nåt"
PS för pendling är det enda viktiga ett heavy duty lås så man kan cykla hem också!

Lås? Jag låser aldrig cykeln på jobbet. Behovet beror nog på arbetsplats.

För att pendla krävs ett lite tjockare pannben än hos vanliga döda resten kommer du upptäcka allt eftersom.

Pakethållare hade jag haft högt upp på listan.

Clevinger sa:
weldion sa:

Kommer behöva sätta ner foten ytterst få gånger under min pendling, om inget oförutsett händer. Men jag kommer helt klart prova med plattisar till att börja med. Men det skulle ju vara intressant att jämföra sedan.

"Om inget oförutsett händer" är nyckelorden här. ;-)

Cykla 4/5 dagar per vecka så du kan transportera kläder/käk. Duscha på jobb i max 3 minuter. Du lär uppskatta det!
Annars får du ha många cykelkläder som lager. Även på jobb.

Nämnde någon reflexer och ringklocka? Det är lag på det. För hjul räcker det med ett hjul. Om du inte har reflexsidor på däcken då.

Har du möjlighet så köp en kryptonite mini ihop med en vajer och häng på jobbet. Bygel-lås blir rejält kalla på vintern och är inte så roligt att ha i ryggsäcken mot ryggen. Dessutom är det ganska obekvämt.

Freddanakrm sa:
Har du möjlighet så köp en kryptonite mini ihop med en vajer och häng på jobbet. Bygel-lås blir rejält kalla på vintern och är inte så roligt att ha i ryggsäcken mot ryggen. Dessutom är det ganska obekvämt.

+ att man bör undvika att lägga en stålbygel mot ryggen i händelse av en eventuell vurp.

Bengt-re sa:
staine sa:

Lås? Jag låser aldrig cykeln på jobbet. Behovet beror nog på arbetsplats.
+1
Har ställt mina cyklar olåsta i Stockholm city i 17 år. Ingen stulen.

Tillbaka
Topp