Nu tänker jag komma och vara motvalls gubbe och påstå att det inte alls är ett måste att cykla i cykelbyxor. Allt som ingår i att vara "cyklist" måste inte omsättas till pendling, och TS säger själv att hen vill undvika lycrakostym.
Det går utmärkt att cykla i jeans/chinos/vardagsbyxor. Visst är det lite varmare, men det kan man kringgå med kortbyxor, om klädkod tillåter. Följande är väl visserligen anekdotisk bevisföring, men de senaste tre åren har jag pendlat i vardagsbyxor året om (30-35 km/dag) och det syns inga slitage på något byxpar.
Det allra viktigaste är säkerheten, dvs ett gott omdöme och att synas i trafiken, så reflexer och lampor.
Det näst viktigaste är att vilja cykla igen i morgon, dvs pannben och möjlighet att hålla sig någorlunda varm, så stänkskärmar och regnöverdrag
På tredje plats kommer möjlighet att transportera lite prylar, här får du pröva dig fram.
Cykelkläder, spd etc är lullull som kan vänta.
Med det sagt så vill jag ändå tipsa om några småprylar som kostar lite, är enkla att ha med sig och gör väldigt stor skillnad när de används. Cykelkepsen har redan nämnts, den är överlägsen för att hålla regnet borta från ögonen. Skoöverdrag håller vardagsskor snygga de mornar det ligger lite nattregn kvar på vägbanan, eller då man överraskas av ett ösregn. De håller dessutom tårna varma och gosiga när temperaturen kryper nedåt.