Tillbehör för nybliven cykelpendlare?

staine sa:
Åt sidan. Ej nödvändigtvis på hjulen. Och endast i mörker. Står det ju!
ok, sant, aldrig tänkt på det, har alltid fått höra att de ska sitta i hjulen men man kan ju lika gärna sätta en reflextejp runt sadelstolpen så kanske man uppfyllt det där kravet!? Och mörker är det ju när man pendlar i sverige under vinterhalvåret så det känns ju dumt att inte ha, om man inte tar bort den när det inte behövs men det låter ju konstigt på en pendlare också.

Apropå lås, det var en artikel i Aftonbladet igår :)
https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/227630

Tillägg: jag är lite övertaggad i synas-frågan kan erkännas, efter att ha varit nära att smälla med folk som kommer utan lyse nu när det varit mörkt och regning. Kl halvsex.

Vad är viktigast, uppfylla lagkraven eller synas bra. Good enough är ju good practise där :)

Jaja. Ska inte skriva mer om det där. Här på forumet har ju folk rätt bra standard ändå jämfört med gemene Svensson på stan, inga Stvzo-lysen och grejjer där inte.

Apropå övrig utrustning. Med tanke på senare tids regnoväder så plockade jag fram mina "damasker", det är rätt bra att ha också tycker jag, slipper man att regnet rinner ner i skorna.

Dimfria glasögon skulle man haft idag också för övrigt :)

Bilagor

• 2017-10-05 08_36_00-9037786120222_1107596_123269_jpg.jpg (1200×1200).png
    2017-10-05 08_36_00-9037786120222_1107596_123269_jpg.jpg (1200×1200).png
    22.4 KB · Besök: 45
Skippa spd eller andra sitta fast pedaler. Till vardagscykling är de knappast värda besväret. En ocean av bra skor öppnar sig om man inte måste ha specialdojor.

Nu tänker jag komma och vara motvalls gubbe och påstå att det inte alls är ett måste att cykla i cykelbyxor. Allt som ingår i att vara "cyklist" måste inte omsättas till pendling, och TS säger själv att hen vill undvika lycrakostym.

Det går utmärkt att cykla i jeans/chinos/vardagsbyxor. Visst är det lite varmare, men det kan man kringgå med kortbyxor, om klädkod tillåter. Följande är väl visserligen anekdotisk bevisföring, men de senaste tre åren har jag pendlat i vardagsbyxor året om (30-35 km/dag) och det syns inga slitage på något byxpar.

Det allra viktigaste är säkerheten, dvs ett gott omdöme och att synas i trafiken, så reflexer och lampor.
Det näst viktigaste är att vilja cykla igen i morgon, dvs pannben och möjlighet att hålla sig någorlunda varm, så stänkskärmar och regnöverdrag
På tredje plats kommer möjlighet att transportera lite prylar, här får du pröva dig fram.

Cykelkläder, spd etc är lullull som kan vänta.

Med det sagt så vill jag ändå tipsa om några småprylar som kostar lite, är enkla att ha med sig och gör väldigt stor skillnad när de används. Cykelkepsen har redan nämnts, den är överlägsen för att hålla regnet borta från ögonen. Skoöverdrag håller vardagsskor snygga de mornar det ligger lite nattregn kvar på vägbanan, eller då man överraskas av ett ösregn. De håller dessutom tårna varma och gosiga när temperaturen kryper nedåt.

Aron sa:
Nu tänker jag komma och vara motvalls gubbe och påstå att det inte alls är ett måste att cykla i cykelbyxor. Allt som ingår i att vara "cyklist" måste inte omsättas till pendling, och TS säger själv att hen vill undvika lycrakostym.

Det går utmärkt att cykla i jeans/chinos/vardagsbyxor. Visst är det lite varmare, men det kan man kringgå med kortbyxor, om klädkod tillåter. Följande är väl visserligen anekdotisk bevisföring, men de senaste tre åren har jag pendlat i vardagsbyxor året om (30-35 km/dag) och det syns inga slitage på något byxpar.

Det allra viktigaste är säkerheten, dvs ett gott omdöme och att synas i trafiken, så reflexer och lampor.
Det näst viktigaste är att vilja cykla igen i morgon, dvs pannben och möjlighet att hålla sig någorlunda varm, så stänkskärmar och regnöverdrag
På tredje plats kommer möjlighet att transportera lite prylar, här får du pröva dig fram.

Med det sagt så vill jag ändå tipsa om några småprylar som kostar lite, är enkla att ha med sig och gör väldigt stor skillnad när de används. Cykelkepsen har redan nämnts, den är överlägsen för att hålla regnet borta från ögonen. Skoöverdrag håller vardagsskor snygga de mornar det ligger lite nattregn kvar på vägbanan, eller då man överraskas av ett ösregn. De håller dessutom tårna varma och gosiga när temperaturen kryper nedåt.

Bra tips!

Jag hade tänkt cykla i vanliga byxor, och kommer inte att ta på mig lycra. Det som fick mig att överväga annat än jeans var påståendet om att man sliter ut byxor. Jag har ett par enkla Lundhags vandringsbyxor jag skulle kunna testa att köra i.

I morse när det var lite kallt insåg jag att det nog kan vara en bra idé att köpa någon slags tunn mössa att ha under hjälmen.

Handskar är nog också ett måste (har vanliga "finhandskar" i skinn, men misstänker att det inte är så smart). Biltema kanske?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader-och-glasogon/Cykelhandske-pendla-2000037923/

Senast ändrad:
GoranS sa:
Stumpy sa:
Bengt-re sa:
staine sa:
Jösses vilken seriös tråd. Jag tittar in om ett tag igen och ser om det "hänt nåt"
:)
PS för pendling är det enda viktiga ett heavy duty lås så man kan cykla hem också!

Lås? Jag låser aldrig cykeln på jobbet. Behovet beror nog på arbetsplats.
+1
Har ställt mina cyklar olåsta i Stockholm city i 17 år. Ingen stulen.
Utomhus eller inomhus?

Ute kanske men isåfall med 3 beväpnade dygnet runtvakter, försök inte med mig inte!

GoranS sa:
Stumpy sa:
Bengt-re sa:
staine sa:
Jösses vilken seriös tråd. Jag tittar in om ett tag igen och ser om det "hänt nåt"
:)
PS för pendling är det enda viktiga ett heavy duty lås så man kan cykla hem också!

Lås? Jag låser aldrig cykeln på jobbet. Behovet beror nog på arbetsplats.
+1
Har ställt mina cyklar olåsta i Stockholm city i 17 år. Ingen stulen.
Utomhus eller inomhus?
Inomhus så klart. Skulle aldrig lämna de utomhus, ens med bra lås. Som sagt, "Behovet beror nog på arbetsplats.".

Jag tycker att träningskläder gäller och kanske inte tvunget cykelbyxor även om det är skönast. Är det någon här som cyklar milen eller mer i jobbkläderna? Jag blir fasen svettig om jag cyklar mer än 3 km så att ha brallor och skjorta/tröja jag tänkt ha under dagen går fetbort.

Mina råd är:

Cykla med vanliga pedaler.
Ha på vanliga byxor men byt kläder på överkroppen.

Jag har tränat i många år i billiga och enkla montörs hanskar från biltema och tycker de fungerar bra.

Nu var det väl prat om cykling i fin väder men om du ska fortsätta att cykla när det blir kallt så är det lätt att man fryser om fötter och händer och varmare varianter av skor och hanskar är bra att ha.

Freddanakrm sa:
Har du möjlighet så köp en kryptonite mini ihop med en vajer och häng på jobbet. Bygel-lås blir rejält kalla på vintern och är inte så roligt att ha i ryggsäcken mot ryggen. Dessutom är det ganska obekvämt.

Förklara för mig som är lite korkad! Är inte kryptonite mini ett bygellås?

Clevinger sa:
Jag hade tänkt cykla i vanliga byxor, och kommer inte att ta på mig lycra. Det som fick mig att överväga annat än jeans var påståendet om att man sliter ut byxor. Jag har ett par enkla Lundhags vandringsbyxor jag skulle kunna testa att köra i.

I morse när det var lite kallt insåg jag att det nog kan vara en bra idé att köpa någon slags tunn mössa att ha under hjälmen.

Handskar är nog också ett måste (har vanliga "finhandskar" i skinn, men misstänker att det inte är så smart). Biltema kanske?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader-och-glasogon/Cykelhandske-pendla-2000037923/

Jag har som sagt inte kunnat hitta ett enda litet slitage på bakparterna på mina byxor, och vandringsbyxorna skulle jag betrakta som odödliga.

Utan handskar blir det väl frostigt om fingrarna. Strunta i biltemas cykelhandskar och kolla vad som finns på byggavdelningen i stället. Det finns massor av funktionella hantverkarhandskar till en spottstyver av vad ditto cykelhanske kostar.

I stället för mössa så skulle jag rekommendera en buff, då går det enklare att variera isoleringen. Personligen tycker jag också att det är skönt med värme på öronen och ventilation upptill på huvudet. Kör buff i kombination med keps ned till ca -10 då jag drar på en tunn windstopperhuva i stället.

Kan tillägga att jag cyklar i t-shirt i funktionsmaterial sommarhalvåret och tunn undeställströja i merino vintertid, kombinerar detta med vindjacka/väst efter behov. På jobbet byter jag till skjorta.

nikasp sa:
Jag tycker att träningskläder gäller och kanske inte tvunget cykelbyxor även om det är skönast. Är det någon här som cyklar milen eller mer i jobbkläderna? Jag blir fasen svettig om jag cyklar mer än 3 km så att ha brallor och skjorta/tröja jag tänkt ha under dagen går fetbort.

Jag har 14 km enkel väg kortaste vägen. Cyklar i jobbkläder, anpassar farten, men i torrväder när jag kör racern är det väldigt få som kör om.

Å andra sidan kan jag på mitt kontor ha shorts utan att någon klagar. Långbyxor över 10 °C går bort.

Clevinger sa:
Aron sa:

Bra tips!

Jag köpte och invigde ett par cykelhandskar från biltema idag. Funkade jättebra. 119 riksdaler fick jag punga ut med vilket kändes överkomligt.

Glasögon mot insekter är ett måste för mig ~ också nybliven cyklist

Bättre med många billiga blöjbyxor, än ett fåtal dyra/bättre. Orena byxor (eller ännu värre kalsonger) som ej tvättas, eller åtminstone sköljs ordentligt efter varje tur riskerar ge dig problem med underredet. Tex Decathlon har billiga (under hundringen) och hyfsat tunna funktionella cykelbyxor som funkar under en annan byxa. De har för övrigt även andra billiga och rimligt bra handskar, glasögon och allt annat du behöver i ett första steg innan du vet säkert vad du vill ha och som är värt att köpa dyrt (nej jag jobbar inte där även om det låter så).
Jag röstar också för stor sadelväska istället för svettdrivande ryggsäck.

Lejon sa:
Bättre med många billiga blöjbyxor, än ett fåtal dyra/bättre. Orena byxor (eller ännu värre kalsonger) som ej tvättas, eller åtminstone sköljs ordentligt efter varje tur riskerar ge dig problem med underredet. Tex Decathlon har billiga (under hundringen) och hyfsat tunna funktionella cykelbyxor som funkar under en annan byxa. De har för övrigt även andra billiga och rimligt bra handskar, glasögon och allt annat du behöver i ett första steg innan du vet säkert vad du vill ha och som är värt att köpa dyrt (nej jag jobbar inte där även om det låter så).
Jag röstar också för stor sadelväska istället för svettdrivande ryggsäck.
Vilken grym sida! Supertips!

Bra gammal tråd, bumpar den.

Har ett jobb där det inte lämpar sig att komma sent. Punktering, kedjebrott mm är trist.
Vilka prylar har ni för att snabbast avhjälpa eventuella problem?
Kedjelås? Verktyg? slang? punp eller kolsyrepatron?

för pendling brompton. och lite tidsmarginal. vid eventuella olösliga problem, byt färdsätt och ta med den hopfällda cykeln.

när det är sagt är min vanliga taktik att på plats laga punkan som det oftast handlar om. har man inte snabbfäste som qr eller ta, är det lättast att lämna hjulet kvar på cykeln, mata fram slangsegmentet där punkan sitter, och laga den. glöm inte taggen i däckets insida. allt klart på 5-10 min.

däckjärn, multiverktyg, liten skiftnyckel och polygrip liksom kedjebrytare och en kassetthylsa tar inte mycket plats, och har var och en varit räddningen ett antal gånger. även några kedjelås, ventiler och växelvajer. och pump.

har för worst case med slang och fällbart reservdäck, både pendling, lvg och mtb. och en sprayburk från lidl med tätgucka. i mtb-ryggan ligger dessutom en kedjespännare, flera växelöron inkl ett egenmoddat som passar alla cyklar. kläms fast på axeln, man får vidga baktriangeln något.

det är trist att behöva gå.

Förebyggande underhåll! Byt däck innan de blir för slitna. Kanske fylla lite tubeless-vätska i slangen i förebyggande syfte?
Kedjebrott är ovanligt. De gånger de hänt mig eller cykelkompisen har det varit pga ny felmonterad kedja eller vid växling under belastning i skogen.
Pump, lagningskitt/slang och miniverktyg skadar inte om man är orolig och cyklar lite längre.

Har med multitool, pump, slang, kedjelås, låsolja, verktyg för stöldskyddad qr och några buntband. Har hittills aldrig fått punktering eller annat mekaniskt problem under själva pendlingen som gjort att jag inte kunnat ta mig hem eller till jobbet. Kör dock rätt så punkteringssäkra däck. Låsoljan har räddat mig från frusna eller kärvande lås några gånger.

Tillbaka
Topp