Tilljobbetochtouringgubbhoj

• Trådstartare Trådstartare TMG
  • Start datum Start datum

TMG

Ny medlem
Oj, är helt snurrig vilken hoj jag ska välja? Cyklar dagligen till jobbet på en hybrid från xxl som jag egentligen är rätt trött på och känns trist. Har en kolfiberrejser (Scott Cr1) som passar mig bra på sommaren när medelålderskroppen ska tuktas på landsväg. Men hybriden borde bort från hushållet och ersättas med nått skönare.
Velar kraftfullt mellan Kona sutra alt Rove, Trek 720 alt 920 och Croix De Fer.
Hjälp mig att bli ännu mer velig och förvirrad.

Specialized Seqouia, hade samma funderingar som du, dammsög internet och tester och fastna för Seqouian till slut.

Stålram, alla fästen du behöver, inte vråltung.

Ps. Mängder med tillbehör från specialized om man vill.

Jag köpte en surly disc trucker. Den väger som en mindre delstat och svänger som en Scania, men den är rätt skön annars, speciellt i episka skitförhållanden. Önskar dock att jag hade något roligare alla dagar utom kanske tre per år :-)

Johan T sa:
Jag köpte en surly disc trucker. Den väger som en mindre delstat och svänger som en Scania, men den är rätt skön annars, speciellt i episka skitförhållanden. Önskar dock att jag hade något roligare alla dagar utom kanske tre per år :-)
"Svänger som en Scania" jag har alla bokstäver i körkortet så det kan funka :)

Går lite i samma funderingar. Har samma tips som alla andra, med tillägget All-City Space Horse. Skall tydligen dyka upp hos cykelkraft i januari.

Själv återkommer jag hela tiden till Soma Wolverine.

Jag har både en Wolverine och en Straggler, och måste säga att Soman känns som en roligare och mer välbyggd cykel. Priset springer ju lätt iväg, så jag skulle vara lite tveksam till att ställa någon av dem utomhus på stan någon längre tid, om den nu ska användas som pendlare. Du kanske har lyxen att parkera inomhus?

Angående Spec Sequoia så håller jag med om att den är väldigt mångsidig, men känns tung och ganska oinspirerad att cykla på.

velovin sa:
Angående Spec Sequoia så håller jag med om att den är väldigt mångsidig, men känns tung och ganska oinspirerad att cykla på.

Skyller "tunga" känslan på Seqouians originalhjul, väger 2470 gram utan däck, skivor och kassett. Jag har kolfiberhjul nu med lättare bromsskivor och däck, en helt annan hoj!

Original vägde min Seqouia elite i st M 11,5kg, nu väger den 10.2 sen hjullbytet.

Dock så är det inget måste att byta hjul så klart, allt handlar om smak, tycker Seqouian är kul på de föesta underlag, en touring/gravel hoj liksom.

Senast ändrad:
AlfaAlfa sa:
velovin sa:

Skyller "tunga" känslan på Seqouians originalhjul, väger 2470 gram utan däck, skivor och kassett. Jag har kolfiberhjul nu med lättare bromsskivor och däck, en helt annan hoj!

Original vägde min Seqouia elite i st M 11,5kg, nu väger den 10.2 sen hjullbytet.

Dock så är det inget måste att byta hjul så klart, allt handlar om smak, tycker Seqouian är kul på de föesta underlag, en touring/gravel hoj liksom.

Vad är vitsen med lika stadiga hjul som en buffalo bicycle egentligen? Dom är ju groteskt tunga rentav. Behövs det ens annat än i extremfall?

VÄldigt fin cykel i övrigt, särskilt i "mintgrön".

Senast ändrad:
NickPick sa:
AlfaAlfa sa:
velovin sa:

Vad är vitsen med lika stadiga hjul som en buffalo bicycle egentligen? Dom är ju groteskt tunga rentav. Behövs det ens annat än i extremfall?

VÄldigt fin cykel i övrigt, särskilt i "mintgrön".

De ska tåla tyngden av grymt mycket packning, därav "aningen" överbyggda samt att de är 30mm breda, overkill även där.

De rullar som vinterhjul, mina vanliga hjul är kolfibertubhjul, overkill åt andra hållet!:)

Köpte en Kinesis Tripster AT att pendla på samt köra något Randonneur varv på. Bekväm och genomgående axlar samt skivor, passar mig riktigt bra.

Bilagor

• D8B40C1A-8C94-4B39-8DB9-E19CE5ABDEFF.jpeg
    D8B40C1A-8C94-4B39-8DB9-E19CE5ABDEFF.jpeg
    349.1 KB · Besök: 49
MrGunnar sa:
Köpte en Kinesis Tripster AT att pendla på samt köra något Randonneur varv på. Bekväm och genomgående axlar samt skivor, passar mig riktigt bra.
Snygg! Men jag har nog varken tålamod eller kunskap att skruva ihop hel cykel själv.

Klämde och kände på en Rove i stål idag. Får för mig att den skulle passa mig bra. Ni ska ha tack för alla tips, jag lär mig hela tiden.

Ska du välja stål av religösa skäl ska den väl komma från ett seröst stålmärke. Inte något opportunt bjävs från dyra plastcykeltillverkare.

Jag har både en Genesis och en Soma. De gör fina cyklar.

Fjärdebrunn sa:
Ska du välja stål av religösa skäl ska den väl komma från ett seröst stålmärke. Inte något opportunt bjävs från dyra plastcykeltillverkare.

Jag har både en Genesis och en Soma. De gör fina cyklar.

Eller om man ska vara helt ärlig, stålhojjar ska byggas för hand av en rambyggare, jag tänker Baum, English, Feather, Sinner osv.

Velade som du förra våren/sommaren, var grymt sugen på en seqouia men landade tillslut på en Kona Rove och är helnöjd. jobbpendling med dubb och skärmar nu och förhoppning om längre turer fram emot våren.

EchoDelta sa:
Velade som du förra våren/sommaren, var grymt sugen på en seqouia men landade tillslut på en Kona Rove och är helnöjd. jobbpendling med dubb och skärmar nu och förhoppning om längre turer fram emot våren.
Japp det är så jag tänker mig. Kanske tur att det är fattigjanuari nu. Det dämpar spontanköp.

TMG sa:
Beställde precis en croix de fer 20. Så bidde det...
Lite sent kanske, men ändå.....

Tidningen Tour testade i nr 8-2017 Genesis Croix de Fer 30 tillsammans med fem andra liknande cyklar.
Här kan du läs mer, liksom beställa hela testet och läsa det själv: http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/test-2017-sechs-gravelbikes-unter-2000-euro/a44740.html
Men kort sammanfattat tyckte de om den bekväma uppräta sittställningen liksom alla fästen på ramen, men sämre om den höga vikten; ram(strl: L): 2364g / gaffel: 1290g
testcykeln kom dessutom med ovanligt dåliga däck, åtminstone enl dem; Clement X'Plor USH 700x35c. Däck är viktiga, men det är lätt att byta till bättre.

/Håkan

Ser ju ut att vara bra stackhöjd osv i storlek large.
Vilka skärmar blir det?

Jag har börjat kolla på "liknande" och föll för fairlights koncept med två storlekar "per storlek".

Tillbaka
Topp