Tiokrans istället för niokrans kassett?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Cyklare_

Medlem
Så jag har tänkt beställa en kassett med kedja, rear derailleur och allt sånt till drivkedjan i min fatbike. Nu den som redan sitter där nu är en niospeed kassett, rear derailleur och kedja.

Kan jag utan problem bara byta till en tiospeed-drivkedja eller kommer det att medföra några problem för mig?

Den jag vill ha är tiospeed nämligen. Men har inte bytt till en större förr så jag vet inte om det kan ge problem som jag inte räknat med.

Varför vill du ha en tiodelad kassett till din niodelade drivlina?

Frihjulskroppen kan ta en tiodelad kassett, så du kan byta drivlina helt och hållet. En niodelad bakväxel (för MTB) klarar inte av en tiodelad kassett - om jag inte minns fel - så du kommer behöva byta reglage, bakväxel och kassett.

Ja precis. Har som jag skrev tänkt byta hela grejen. Också bakväxel. Men då är det inga problem då. Fint.

Vill ha en 11-50 kassett bak. Och enda jag hittade var tiodelad om jag skulle få alla grejer som passade med varandra.

(Du skrev iofs inte att du tänkte byta reglage. Men ok.)

Mycket skrik för lite ull, så käringen som klippte grisen. Att du inte bygger en kassett själv istället? Det finns ju lösa drev osv. Verkar lite galet att byta en fungerande (?) drivlina för att få en annan utväxling.

En lättare och billigare lösning kan vara att gå ned i storlek på framdrev. Visserligen kommer maxfarten gå ned, men det kanske inte spelar superstor roll på en fatty.

En lättare och billigare lösning kan vara att gå ned i storlek på framdrev. Visserligen kommer maxfarten gå ned, men det kanske inte spelar superstor roll på en fatty.
Tanken är att också sätta på ett nytt stort framdrev med typ 46-50t. Så att toppfarten blir stor också på minsta kuggen bak men fin torque på den stora bak också.

Har egentligen inte satt på kedja eller rear derailleur på cykel så tanken är att bygga nytt. Enda som är på nu är niodelad kassett bak. Var bara lite osäker på om jag kunde gå på tiodelad på samma cykel. Eftersom många andra grejer på cykel måste passa fint med varandra. Men då vet jag tack.

Du kan köra tiodelat på samma hjul som du har niodelat på idag, men du måste byta kassett, växelförare och växelreglage.

Din utväxlingsplan låter dock helt tokig. Jag som cykeltränad och ganska stark cyklar med 36 fram och 11-51 bak (51-drev är ett jäkla hittepå...) på stigcykel med lättrullade däck. Visst kanske det någon enstaka gång går för fort på grus eller asfalt, men i princip är det inget problem. På en fatbike är det lämpligt med 30- eller 32-klinga fram med en "modern" kassett. Många kör mindre än så skulle jag tro. 46-50-klinga är helt oanvändbart och det finns absolut noll mening med att sätta på något sådant på en fatbike. Antingen har du fel cykel eller så har du fel bild av hur du kommer använda cykeln, så tänk igenom det ett par gånger innan du börjar ösa pengar på något som inte kommer bli bra i slutänden. Jag och många andra har själv gjort sådana missar så du är i gott sällskap skulle jag säga!?

Du kan köra tiodelat på samma hjul som du har niodelat på idag, men du måste byta kassett, växelförare och växelreglage.

Din utväxlingsplan låter dock helt tokig. Jag som cykeltränad och ganska stark cyklar med 36 fram och 11-51 bak (51-drev är ett jäkla hittepå...) på stigcykel med lättrullade däck. Visst kanske det någon enstaka gång går för fort på grus eller asfalt, men i princip är det inget problem. På en fatbike är det lämpligt med 30- eller 32-klinga fram med en "modern" kassett. Många kör mindre än så skulle jag tro. 46-50-klinga är helt oanvändbart och det finns absolut noll mening med att sätta på något sådant på en fatbike. Antingen har du fel cykel eller så har du fel bild av hur du kommer använda cykeln, så tänk igenom det ett par gånger innan du börjar ösa pengar på något som inte kommer bli bra i slutänden. Jag och många andra har själv gjort sådana missar så du är i gott sällskap skulle jag säga!?
Jag ska ha en mid drive elmotor på den. Så har inte tänkt använda for träning eller nåt sånt.

Anledningen till stor frontring fram är att skapa stor toppfart. Men hyfsad torque på stora kuggen bak sedan då jag ska upp backar m m.

Anledningen till att jag la tråden här i cykelforumet var att frågan handlade om huruvida det går att byta eller inte och inte något som handlade om eldelarna på cykeln.

Jag ska ha en mid drive elmotor på den. Så har inte tänkt använda for träning eller nåt sånt.

Anledningen till stor frontring fram är att skapa stor toppfart. Men hyfsad torque på stora kuggen bak sedan då jag ska upp backar m m.

Anledningen till att jag la tråden här i cykelforumet var att frågan handlade om huruvida det går att byta eller inte och inte något som handlade om eldelarna på cykeln.
Tänker du rulla iväg med högre fart än 25 kmh med hjälp av en elmotor har du plötsligt en elmoped med registrerings- och försäkringsplikt. Men det är du väl medveten om?

Tänker du rulla iväg med högre fart än 25 kmh med hjälp av en elmotor har du plötsligt en elmoped med registrerings- och försäkringsplikt. Men det är du väl medveten om?
Nu är det visserligen helt off topic. Men ja, det är jag medveten om..

Det är klart du ska köra 10s om inget är köpt utom en 9s kassett.
Definitivt inte bygga en en 9s kassett som sen ändå inte funkar med 9s växel.

M6000, M5120 eller nåt sånt bara att handla.
Sen tror jag 50T kan bli lite nervöst med 7-800 watt så jag hade nog köpt en bättre motorcykel istället för att dreva en kass

Det är klart du ska köra 10s om inget är köpt utom en 9s kassett.
Det finns alltså också andra fördelar med att köra tio framför nio? Har ingen direkt koll på vad det gör med cykeln bortsett från att det verkar finnas ett större band av olika modeller med tior.
M6000, M5120 eller nåt sånt bara att handla.

Mm intressant. Du tänker hela drivlinan i en sån eller? M6000 eller M5120?

Senast ändrad:
Om du ska köra 10 växlat med eldrift kan du kika på shimanos 10-delade "Linkglide". Dessa är gjord för elcyklar, så lite kraftigare byggt.

Om du ska köra 10 växlat med eldrift kan du kika på shimanos 10-delade "Linkglide". Dessa är gjord för elcyklar, så lite kraftigare byggt.
Mm ser ut att finnas en del intressant i Linkglide ja. Hittar inget i den storleksordningen 11-50t men är
liknande som jag letar efter. Största Linkglide kassetten tiodelad jag hittar är 11-43. Dock finner jag 11-50 för 11-delad. Och då jag nu ändå är igång kanske jag lika gärna kan slå på en elva ? Eller borde jag nöja mig med tian av en eller annan grund?

En starkare drivlina för mid drive motor, likt linkglide, letar jag efter. Kedjorna och kassetterna blir så snabbt utslitna. Enda trista att de starkare ofta blir upp mot 4 gånger priset. Men håller kanske tre gånger tiden.
Men linkglide kanske kan vara bra grejer ja.

Senast ändrad:
Där finns både 10 och 11 delat till bra pris. Om du inte har ett vevparti så finns detta:

Jag tror att det är det billigaste du kommer undan. Linkglide hade nog varit bra men då får du gå upp lite i pris. På bike-components kostar 10 delar linkglide (kassett+växelförare+växelreglage+kedja) 155 euro. 11 delat ca. 300

..och att du skall ha erforderligt körkort och absolut inte får köra på cykelbana med den där.
Vad pratar du om? Ingen har skrivit något om att cykla, köra eller färdas med, eller på något, i en viss fart överhuvudtaget. Vi pratar om niodelade vs tiodelade drivkedjor och vad som kan vara bra material om det slits mycket på drivkedjan.

Där finns både 10 och 11 delat till bra pris. Om du inte har ett vevparti så finns detta:

Jag tror att det är det billigaste du kommer undan. Linkglide hade nog varit bra men då får du gå upp lite i pris. På bike-components kostar 10 delar linkglide (kassett+växelförare+växelreglage+kedja) 155 euro. 11 delat ca. 300
Intressant. Hittade en tiodelad linkglide 11-50 där faktiskt.

Ser ut att vara en bra sajt den där. Kända för bra priser och utbud jämfört med svenska butiker?

Senast ändrad:
Det här är ett cykelforum, vi cyklar här. Så det är lite jobbigt med de som bygger motorcyklar av sina cyklar. Det får oss som cyklar att framstå i dålig dager. Och det är rätt tydligt att du kommer bygga en motorcykel.

Det här är ett cykelforum, vi cyklar här. Så det är lite jobbigt med de som bygger motorcyklar av sina cyklar. Det får oss som cyklar att framstå i dålig dager. Och det är rätt tydligt att du kommer bygga en motorcykel.
Nu orkar jag inte upprepa mig mer. Se ovan. Jag pratar om drivkedjor och har fått bra hjälp av de cykelfolk som kan de grejerna. Det här med motorcyklar som du yrar om är inne i ditt eget huvud. Om du vill prata om motorcyklar kan du dra till en annan tråd. Det finns gott om trådar att klaga och gnälla i om man är den typen av person.

Nu orkar jag inte upprepa mig mer. Se ovan. Jag pratar om drivkedjor och har fått bra hjälp av de cykelfolk som kan de grejerna. Det här med motorcyklar som du yrar om är inne i ditt eget huvud. Om du vill prata om motorcyklar kan du dra till en annan tråd. Det finns gott om trådar att klaga och gnälla i om man är den typen av person.
Det är ganska tydligt att du också pratar om motorcyklar. Inget som vi på cykelforumet vill se varken i naturen eller på cykelbanor.

Ser ut att vara en bra sajt den där. Kända för bra priser och utbud jämfört med svenska butiker?
Tyskarna är generellt bättre priser än i sverige framförallt när euron är svagare. Personligen gillar jag bike-components då dem har enligt mig överlägset bäst hemsida och bra utbud men dem är ofta lite dyrare än t.ex. bike-discount och bike24. Oftast lönar det sig att kolla alla tre då det ofta kan skilja så mycket i pris att det lönar sig även med de extra fraktkostnaderna.

Äntligen ännu en dåligt konstruerad motorcykel att dela cykelbanan med! Skönt, som någon annan sa, att föraren också har en sån härlig attityd. Hoppas det faller redan i byggprocessen..

tycker ni är lite ogina här. ponerat att 'cykeln' är laglig tycker jag ts upplägg är relevant. med assistens kommer lägre kadens, och behov av högre utväxling redan för att ligga bekvämt kring 25 kmh.

standard på dessa 'cyklar' är annars att de mest används på minsta drevet bak, vilket sliter ut drivlinan på nolltid.

behovet av antal växlar är dock lägre, och att gå upp från robusta och billliga 9 vxl är ett feltänk. snarare isf bättre gå ner till 8. räkna oavsett med att slitdelar kommer gå åt.

tycker ni är lite ogina här. ponerat att 'cykeln' är laglig tycker jag ts upplägg är relevant. med assistens kommer lägre kadens, och behov av högre utväxling redan för att ligga bekvämt kring 25 kmh.
Någon säger mig att TS inte har för avsikt att ligga bekvämt kring 25 km/h.

standard på dessa 'cyklar' är annars att de mest används på minsta drevet bak, vilket sliter ut drivlinan på nolltid.

behovet av antal växlar är dock lägre, och att gå upp från robusta och billliga 9 vxl är ett feltänk. snarare isf bättre gå ner till 8. räkna oavsett med att slitdelar kommer gå åt.

43 i kadens för 25 km/h då med 11-50.

Det

Precis

Har tittat på Linkglide efter tipset från Freddye. Enda nackdelen verkar vara att de enbart kommer i 10 till 12-delade drivlinor. Men inte 9 eller under.

Tanken är att också sätta på ett nytt stort framdrev med typ 46-50t. Så att toppfarten blir stor också på minsta kuggen bak men fin torque på den stora bak också.

Har egentligen inte satt på kedja eller rear derailleur på cykel så tanken är att bygga nytt. Enda som är på nu är niodelad kassett bak. Var bara lite osäker på om jag kunde gå på tiodelad på samma cykel. Eftersom många andra grejer på cykel måste passa fint med varandra. Men då vet jag tack.
Får det verkligen plats ett så stort drev utan att det tar i kedjestaget?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp