Tipps på skydd

Mountainbear

Ny medlem
Tipps på skydd
Hej

Skulle vilja ha tipps på armbågs och knäskydd när man kör stig/enduro. Vad kör ni med? Jag skulle vilja ha smidiga och lätta.
Just nu kör jag bara med hjälm och det lär jag väl få ångra snart ;)

Tipps på skydd
Dainese Trail Skins knä och armbågsskydd. Har kört andra, men trail skins är smidiga, bekväma och ger skapligt skydd. Inga DH/enduro skydd dock.

Tipps på skydd
Svala och smidiga för knän är tex IXS flow. Vill du ha nått som skyddar bättre så gillar jag knäskydd typ Nukeproof critical armour eller Fox Racing Launch Pro Knee men såna blir betydligt varmare. När det gäller armbågar köp nått billigt hårt som går ner på underarmarna en bit de skyddar bra och sitter oftast bra på platts och är svalast med bara enkla remmar.

Tipps på skydd
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Dainese Trail Skins knä och armbågsskydd. Har
> kört andra, men trail skins är smidiga, bekväma
> och ger skapligt skydd. Inga DH/enduro skydd dock.

Intrycket jag fått av att klämma på dem var måttligt förtroendeingivande. Skrubbsår ja. Smällar nej. Det är smällar jag vill skydda mot för skrubbsår läker. Typ.

Jag kör också IXS Flow. Inte heller enormt kraftiga men känns stabilare än Trail skins. Jag har provvurpat ett gäng gånger och de gör sitt jobb och glider inte på benet. Mina är utslitna nu efter två år och jag kommer förmodligen köpa nya likadana, allt annat som ser vettigt ut kostar ju typ det dubbla.

Tipps på skydd
Tack för svaren. Ska kolla upp dessa ni uppger. viktigt är ju att man trivs med dem och att de är smidiga. De behöver inte skydda för dh men ska gärna klara en vurpa bland sten och rötter.

Använder ni ryggplatta ?

Tipps på skydd
Mountainbear skrev:
> Tack för svaren. Ska kolla upp dessa ni uppger.
> viktigt är ju att man trivs med dem och att de
> är smidiga. De behöver inte skydda för dh men
> ska gärna klara en vurpa bland sten och rötter.
>
>
> Använder ni ryggplatta ?

Nä, men vattenrygga med platta. Har ju ändå alltid den på när jag cyklar mtb.

Tipps på skydd
Ryggsäck med ryggplatta är nog det som de flesta använder. Har en Evoc fr Enduro som jag gillar skarpt. Bra fack för pryttlar, lagom stor (16 liter, funkar både för träningsrundan och dagsturer) och sitter bra på platts utan att störa.

Tipps på skydd
POC VDP 2.0 knäskydd och POC air armbågs. Knäskydden är kanske lite overkill, men så fanns inte air när jag köpte dom. De är rejäla men ibland tenderar tyget att skära in lite i knävecken på mig. Inget allvarligt dock, blir ingen rodnad efteråt.

Tipps på skydd
Poc ser fina ut men är ju ganska dyra.
Ixs flow ser intressanta ut måste jag säga. Ska försöka Lista ut storleken bara.
Perfekt att det finns ryggplatta i camelbacken, ska försöka hitta någon som man kan packa sina reservdelar i oxå. :)

Tipps på skydd
cokratex skrev:
> Troy Lee 5450 är riktigt sköna! Finns även i
> kort version 5400. Inga justeringar så måste
> vara rätt storlek.

Japp. Jättesköna om de passar. Tyvärr töjer de sig en liten liten aning, tillräckligt för att mina inte skulle passa perfekt längre efter nåt år.

Tillbaka
Topp