Tips billigt tvättmedel till era funktionskläder

Peadalisten

Ny medlem
Har sen ett par år tillbaks köpt Nikwax Tech Wash för mina plastjackor&byxor som ju är vind/vatten skyddande i olika mängd.
Emellanåt även använt deras impregnering TX directsom man kör efter tvätt i tvättmaskinen.

Priset för tvättmedlet brukar ligga på 115 +/-10:- för 0.3L

Upptäckte idag att CRC säljer dessa för 48:- samt 1L förpackning för cirkus 125:-
Impregneringen TX direct ligger på 168:- för 1L

Köpes lite cykelprylar har man snabbt sparat in för transporten!

EDIT:

länk http://www.chainreactioncycles.com/Brands.aspx?BrandID=833

Senast redigerad av en moderator:
Utan att kunne belägga det med en Tour test har jag av flera av varandra oberoende källor blivit informerad om att vanliga tvättmedel innehåller parfym och alltså per definition innehåller en liten mängd av det man inte vill ha från skjöljmedlet så det hjälper alltså inte att bara tvätta med tvättmedel och skippa skjöljmedlet. Parfymen sätter igen membranen i funktionskläder typ GoreTex och liknande så det är vad jag förstår denna typ av kläder, membran, som är känsliga för vanliga tvättmedel. Softshell och "Craft" underställ är däremot vad jag förstår inte känsliga då de per definition inte är vattentäta och således inte har ett membran som kan sättas igen. Jag har använt något amerikanskt tvättmedel som finns på Naturkompainet och enligt flaskan inte innehåller något annat än tvål och vatten och garanterat inte ska lämna någon som helst residu på kläderna. Detta faktum ska vara testat av något oberonende laboratorium någonstans i USA, inte Tour klass med andra ord men bättre än inget antar jag.

Då borde man väl kunna vicka vanlig såpa i maskinen istället?

Men jag har aldrig märkt något problem. Numer har jag aldrig sköljmedel när jag tvättar, sambon verkade allergisk. Funkar lika bra ändå, även om kläderna faktiskt är lite mindre gosiga när man tar på dem.

Jag kör allt i 60 grader + sköljmedel. Har inte märkt försämrad funktion. Brukar ha Icas flytande tvättmedel.

Tillbaka
Topp