Tips för långfärdscykling med mountainbike

Jag och min svåger ska cykla från Stockholm till Skåne i sommar (drygt 600 km). Garaget hemma är fullt av cyklar och jag kommer sannolikt inte få godkänt av hustrun att köpa en cykel till för detta ändamål 😉

Min De Rosa-racer tänker jag inte använda och inte heller någon av mina single speed/fixies. Då återstår en Scott Scale 940 (29-tummare, carbon, hardtail etc.)

Vi kommer säkert göra någon avstickare på grusväg, men mestadels blir det asfalt. Absolut ingen teknisk körning i skogen!

Hur ska jag tänka kring däck? Antar att det finns mer lättrullade däck för hårdare underlag? Bör jag kapa styret något för att få ner bredden en aning? Någon sa att det kunde vara vettigt.. Annat?

Tacksam för alla tips.
Richard

Jag och min svåger ska cykla från Stockholm till Skåne i sommar (drygt 600 km). Garaget hemma är fullt av cyklar och jag kommer sannolikt inte få godkänt av hustrun att köpa en cykel till för detta ändamål 😉

Min De Rosa-racer tänker jag inte använda och inte heller någon av mina single speed/fixies. Då återstår en Scott Scale 940 (29-tummare, carbon, hardtail etc.)

Vi kommer säkert göra någon avstickare på grusväg, men mestadels blir det asfalt. Absolut ingen teknisk körning i skogen!

Hur ska jag tänka kring däck? Antar att det finns mer lättrullade däck för hårdare underlag? Bör jag kapa styret något för att få ner bredden en aning? Någon sa att det kunde vara vettigt.. Annat?

Tacksam för alla tips.
Richard
Jag tror att de numera happykorrekta schwalbe g-one rs pro, möjligen alternativt thunder burt, är vad du söker.
Men fyffan för långfärdscykling på en mtb. IMHO.

Ja, ska skulle säga nåt som G-One RS, eller G-One R om det blir mycket grus.

Om du vill vara riktigt snabb är en tempobåge bra. Annars "inner"-barends. Tycker att cykla lång på slätt underlag på ett bred styre är mycket otrevligt. Inner-barends borde lösa det, men har själva aldrig provat.

Pirelli race str 40 mm slicks. Inte lika snabba som 35mm premium lvg-däck men betydligt okänsligare pga tjock kord o gummi. Klarar säkert grusåka också.

Jag och min svåger ska cykla från Stockholm till Skåne i sommar (drygt 600 km).
Vi är inte ute efter att slå hastighetsrekord, utan detta blir en tur med minst två övernattningar.
Hur vana är ni med att cykla tillsammans långa sträckor?
Drygt 200km/dag tre dagar i rad är långt även för vana cyklister på dedikerade långfärdscyklar.
Om ni har möjlighet kan det vara bra att cykla en träningshelg med tillräckligt långa distanser, packning och övernattning allt för att träna och få erfarenhet.

Däcksvalet är väl givet, Schwalbe g-one speed evo. Även om farten inte är viktig så har ett slicks trevligare och tystare rull än allt med mönster. Inga problem att cykla bredvid vägen med slicks så länge det inte är lerigt eller blöta rötter.

Annars skulle jag säga att ett så stort framdrev som möjligt är näst bästa uppgraderingen, finns billiga på Ali som säkert duger. Du kan spärra lättaste växeln på kasttetten för att slippa byta kedja.

Hur vana är ni med att cykla tillsammans långa sträckor?
Drygt 200km/dag tre dagar i rad är långt även för vana cyklister på dedikerade långfärdscyklar.
Om ni har möjlighet kan det vara bra att cykla en träningshelg med tillräckligt långa distanser, packning och övernattning allt för att träna och få erfarenhet.
Vi har kört Vätternrundan tillsammans. Typ. Jag bröt för första gången med 5 mil kvar... 😂😠

20 mil per dag i tre dar på asfalt på en hardtail med packning? Det är en regim för flagellanter och religiösa reningsbad. Köp eller låna nån vettig gravel istället, såna finns från 20k och uppåt.

Som sagts: 200 km asfalt flera dagar i sträck på MTB låter själadödande tråkigt och jobbigt. Kan du inte hyra en gravel? Eller sikta in er på landsväg istället, fina grusvägar kan ju funka med lvg-cykel.

Bilagor

• Scott-Scale-940-2025-29-Zoll-RH-0-cm-unisex-rot copy.webp
    Scott-Scale-940-2025-29-Zoll-RH-0-cm-unisex-rot copy.webp
    133.6 KB · Besök: 15
Det gäller att få till en bekväm sittställning som funkar för långa dagar, det är ju inte en MTB avsedd för. Testa i förväg. Troligtvis mer framåtlutad, med annorlunda styre & grepp och kanske längre styrstam. Lite smalare & slätare däck. Samt möjlighet att ta med väskor och de prylar som behövs för turen, är det kanske camping eller kreditkortstouring & hotel ...

Vår ursprungliga tanke var att hitta boende utmed vägen för att just slippa tält, sovsäck, liggunderlag etc. Nu lutar det mer åt att ändå packa med detta utifall man storknar utmed rutten och vägrar cykla en meter till...

Vår ursprungliga tanke var att hitta boende utmed vägen för att just slippa tält, sovsäck, liggunderlag etc. Nu lutar det mer åt att ändå packa med detta utifall man storknar utmed rutten och vägrar cykla en meter till...
Jag brukar toura vintertid med en MTB med dämpning fram och brett styre (och heldubbat) på asfaltsvägar. Jag brukar kunna ha 9 h cykeltid per dag utan att storkna. Jag upplever inga problem med sittställningen. Tycker även att det går bra med styret. Det är lite som lvg cykel. Tricket är att inte sitta stelt och krampaktigt hålla i styret.

Tacksam för alla tips.
Richard

Även om jag föredrar en bra HT med sk alt bars, i alla väder, så f*n vet om jag inte tycker du skall köra på en bra gravel istället.
Mest för att ni kommer tillbringa större delen på asfalt om ni nu inte skulle tillhöra kategorin självplågare...

Varför inte köra lätt(ast möjligt) med lvg och boka boende? 20 mil per dag är en hel del på mtb (och det kan bli några omysiga mil i slutet på dagen om man har packning med sig). Att klämma en 20-milsdag med packning är lite utmaning. Att vara tvungen att köra 20-milare... Inte lika kul. Säger inte att det inte går, men det gör ju inget om det är trevligt också. :)

Även om jag föredrar en bra HT med sk alt bars, i alla väder, så f*n vet om jag inte tycker du skall köra på en bra gravel istället.
Mest för att ni kommer tillbringa större delen på asfalt om ni nu inte skulle tillhöra kategorin självplågare...
Är det inte alltid självplågeri att cykla asfalt, oavsett cykel? Jag ser inte riktigt skillnaden bara för att det sitter ett annat styre på måste jag säga. Hjulbas och gaffelvinklar och sånt spelar ju ingen som helst roll på platt underlag, så länge sittställningen är ungefär likvärdig.

Det är inte så dumt med mtb ifall man gena någonstans med skogsväg eller undvika 2 + 1. Det finns många fina grusvägar i Sverige. Hastigheten är inget problem så länge man anpassar sträckan. MTB har dessutom fördelen med robusta hjul så mindre risk för haveri. Det brukar inte vara så många att tävla med längs vägarna så man brukar kunna njuta även om det inte går lika fort.

Är det inte alltid självplågeri att cykla asfalt, oavsett cykel? Jag ser inte riktigt skillnaden bara för att det sitter ett annat styre på måste jag säga. Hjulbas och gaffelvinklar och sånt spelar ju ingen som helst roll på platt underlag, så länge sittställningen är ungefär likvärdig.
😄 Jo, sant. Håller delvis med i ditt resonemang. Men att ett bockstyre ger flera valmöjligheter när det gäller sittställning kan vi nog vara överrens om. Bifogar en bild på en annan typ av självplågeri. Kanske sista för säsongen 😉

Bilagor

• IMG_20260526_185125837.webp
    IMG_20260526_185125837.webp
    442.1 KB · Besök: 14
Jag tror tricket är att vänja sig vid mtb på asfalt, då glömmer nog till slut hur mycket trevligare det är med en cykel anpassad för ändamålet. (Jag cyklade faktiskt Vätternrundan år 1996 på en cykel som gått EM och VM i downhill året innan, det gick helt ok tyckte jag då när jag var ung och flexibel i kroppen. Även om den tidens downhillcyklar troligen var närmare i geometrin en lvg än dagens xc-hojar är. Nu med dagens upprätta sadlerörsvinklar känns det väldigt avigt på väg tycker jag även om det förstås går att justera en del.)

Hänger lite på däckstorleken också, skulle jag vilja påstå.
Vanliga landsvägsdäck är inte lika breda som gravel eller mtb däck

Hänger lite på däckstorleken också, skulle jag vilja påstå.
Vanliga landsvägsdäck är inte lika breda som gravel eller mtb däck
Jojo, men nu ingick ju frågan om vilka däck som är lämpliga, så det förutsätter jag att man kan tänka sig att byta. Och då är det mest fälgbredden som begränsar (vilket troligen inte är nåt som helst problem på en ren XC-cykel).

Tillbaka
Topp