Tips Mtb/Hybrid?

Myyslii

Medlem
Tips Mtb/Hybrid?
Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag ska leta efter för sorts cykel/märke till mina ändamål.
(Sålde precis min gravel då den inte uppfyllde mina behov.)
Vill ha en cykel som jag kan ha till vardagspendling och som kan hänga med framförallt grabben en sväng in i skogen och ut på grusvägarna.
Prisklass upp till 10000 tänkte jag.
Är 169
Vad för cykel/vilket märke söker jag? ?

Tack på förhand

Senast ändrad:
Tips Mtb/Hybrid?
Håller med, det låter som det är en gravel du söker :-) Vad var det som inte passade med den?

En gravel fungerar bra till pendling pga sittställning för snabb cykling som på en racer och bekväm att köra på dåliga cykelbanor. Fungerar också utmärkt på grusvägar och enklare stig. Med rätt däck och teknik är det många som kör en gravel på stökig stig som jag själv inte klarar på mtb.

Ska du ha en mtb som fungerar bättre i skogen så blir det inte roligt på pendlingen.

Kanske möjligen en helstel mtb av valfritt märke med lättrullade däck skulle funka? T ex:

Tips Mtb/Hybrid?
Gravel är så himla överskattat. Helt korkat med det krökta styret när man ska hjälpa barnen eller svänga undan för tanter med hund i flexikoppel. Gravel är en cykel för gubbar som behöver en ursäkt för att stanna på vägen istället för att cykla in i skogen. Ska man inte ligga och tok köra på släta grusvägar med kantvind är en gravel inte lika bra som en mtb för trådstartaren.

Tips Mtb/Hybrid?
En Cube Hyde med sitt extremt breda växelregister 3x9 (48/36/26T fram) är kanske något som skulle kunna fungera till alla spretande ändamål som beskrivs? Pris strax under 8000 kr.

Och så kan man byta ut däcken till ett par fina Continental Race King Protection 29x2.2" så blir det en cykel som funkar till "allt" och rullar bra i skog, på grusväg och på asfalt.

Tips Mtb/Hybrid?
Finns endast en (1) kvar till lager hos Bike24 i storlek S 50 som passar till dina 169 cm.

Tips Mtb/Hybrid?
Bootzippern är ett bra alternativ (men just nu förmodligen för dyr om du köper via PlanetX), det är min allt-i-allo hoj som jag drar hundkärra med, har barnsits på ibland, pendlar till jobbet med, och sen kör nån längre 4-5 timmars grusrunda med. Beroende på däck är den lite flytande på spektrumet mellan gravel och MTB, kör nu med Gravelking 2.1 tum och då är den inte helt även ute på asfalt, men fortfarande inte vad jag skulle klassificera som snabb. Alltså, gå hårt in i n+1 eller lev med en kompromiss. Jag skulle nog också tittat på en XC med lättrullade graveldäck.

Bonicon-Bootzipper650bXL-81-GravelkingSK-30.04.21.jpg

Tips Mtb/Hybrid?
Vill man ha traktorutväxling på vardagspendlingen är Bootzippern ett givet val.
Ja, du har rätt, det här med 1x12 är nog bara en fluga där trippelklinga fram kommer starkt. Men, ironi åsido, Cube Hyde som du länkade verkar fin, med hydrauliska skivbromsar, flatbar, och till ett överkomligt pris. Kanske med lite roligare däck som uppgradering perfekt för TS, men där måste vi nu få veta varför graveln inte funkade för att kunna ge kvalificerade råd. När Bootzippern kom upp gav jag min input, eftersom den är vad jag har mest erfarenhet av, med allt från traktorpendling på tråkiga billiga MTB-däck, till hyfsad snabb skogsvägsraket med komponenter som uppgraderats bortom en 10000kr spec.

Tips Mtb/Hybrid?
Tack för så många svar! Det hade jag inte väntat mig.
Anledningen till att jag inte tyckte att den var optimal för mig är för att den var så otroligt stötig på grus, lite svår manövrerad vid vissa tillfällen, går absolut INTE att cykla på de stigar jag vill i skogen, bockstyret faller inte riktig i min smak heller. Sittpositionen på den jag hade kändes inte helt bra för mig heller tyvärr.
Jag kanske inte ska cykla alls haha? Nej men skämt å sido kändes den fel för mig.

Tips Mtb/Hybrid?
Tror att en ht som du sitter bra på, har översyn över barnen, händerna där bromsarna är och rullar hyffsat lätt passar dig. Det viktiga är att storleken är rätt, sadeln är skön och komponenterna fungerar. I den prisklassen måste man göra kompromisser.

Tips Mtb/Hybrid?
En mtb som funkar på skogsstigar som en gravel absolut inte klarar blir för mig på tok för trög att pendla med till jobbet.

Men andra här tycker att det fungerar utmärkt så det kanske är rätt för dig.

Tips Mtb/Hybrid?
Tror att en ht som du sitter bra på, har översyn över barnen, händerna där bromsarna är och rullar hyffsat lätt passar dig. Det viktiga är att storleken är rätt, sadeln är skön och komponenterna fungerar. I den prisklassen måste man göra kompromisser.
Jag förstår att man kommer få kompromissa lite men är inte ute efter en värsting heller. Kanske kommer senare i livet om man får lite blodad tand?

Tips Mtb/Hybrid?
När Bootzippern kom upp gav jag min input
Absolut, helt okej! Det med traktorutväxling var inte menat som ett hånfullt inlägg från mig, även om det kanske kunde uppfattas så. Men lite svårt för alla oss att veta vilken hastighet som önskas kunna hålla på asfalten respektive i skogen.

Tips Mtb/Hybrid?
"Jag har testat en gravel. Det var inte min kopp te. Vad finns det för alternativ?"
"Du behöver visst en gravel." :)

För kort pendling och skogscykling fungerar en ht alldeles utmärkt, anser jag.

Tips Mtb/Hybrid?
Körde en ca 4 mils runda på blandat underlag igår på en av mina gamla stål xc 26". Gick ju utmärkt förutom att jag märker att åren börjar ta ut sin rätt så det gäller handpositionen.

Har ett riserstyre med måttlig backsweep och vinkeln man får på händerna är inte bra i längden. Fick lägga upp tummarna på styret när terrängen medgav det.

Inga barends (riserstyre!) men det hade nog hjälpt annars. Är van vid lvg där jag ligger 80% i hoodsen, 15 i bocken och resten på raka delen. Får aldrig ont i händer/tummar då.

På en annan av mina gamla stål xc har jag helt sonika satt ett klassiskt gubbstyre. Mycket skönt vid solskenscykling med familjen men lite för mkt backsweep när terrängen börjar bli bökig.

Söker nu efter en kompromiss mellan gubbstyre och klassiskt rakt mtb- styre till båda mina xc 26"-or. Får även ge lite rise så man kan njuta av vyerna.

Tror att styret är viktigt att tänka på då det gäller TS behov.

Tips Mtb/Hybrid?
Söker nu efter en kompromiss mellan gubbstyre och klassiskt rakt mtb- styre till båda mina xc 26"-or. Får även ge lite rise så man kan njuta av vyerna.
Såna finns. Jag har testat Onones Fleegle och Mary bar på pendlar/långcyklarna. Jag är skolad med rätt raka styren så det känns annorlunda (men inte obekvämt) med mer sweep. För aktiv körning känns de dock inte lika bra.
Tror att styret är viktigt att tänka på då det gäller TS behov.
Absolut. Ska man ge bra tips så är det bra att lyssna på TS's behov. Och bockstyret verkade inte vara uppskattat.

Tips Mtb/Hybrid?
Kan du utveckla det? Jag har nämligen aldrig upplevt de problemen.
Jag pendlar varje dag 18km enkel resa till jobbet på en cx. Den fungerar utmärkt att ligga i motvinden där det är glest med medtrafikanter. Så fort jag kommer in i stan eller ut på lite mer obanad terräng så saknar jag min ht som jag tränar på. Jag vet att det finns de som cyklar väldigt fort på cyklar med krökta styren i ganska svår terräng. Har blivit fråncyklad av svenska mästaren i cx på stig jag hade svårt att hålla farten öppe med en fs. Men när gubbar som bara cyklat på landsväg ska ut med en helstel med krökt styre och föreslå till alla nybörjare att det är rätt cykel för dom? Jag har sett för många krascher både inne i stan och på stigar som orsakats av att en osäker cyklist måste flytta greppet på styret för att kunna bromsa.

Tips Mtb/Hybrid?
Såna finns. Jag har testat Onones Fleegle och Mary bar på pendlar/långcyklarna. Jag är skolad med rätt raka styren så det känns annorlunda (men inte obekvämt) med mer sweep. För aktiv körning känns de dock inte lika bra.

Absolut. Ska man ge bra tips så är det bra att lyssna på TS's behov. Och bockstyret verkade inte vara uppskattat.
Ett sådant?
Verkar dock inte ge ngt rise då det är avsett för:
"naturally high front end"

Tips Mtb/Hybrid?
Mary baren verkar ha ordentlig backsweep

Tips Mtb/Hybrid?
Jag pendlar varje dag 18km enkel resa till jobbet på en cx. Den fungerar utmärkt att ligga i motvinden där det är glest med medtrafikanter. Så fort jag kommer in i stan eller ut på lite mer obanad terräng så saknar jag min ht som jag tränar på. Jag vet att det finns de som cyklar väldigt fort på cyklar med krökta styren i ganska svår terräng. Har blivit fråncyklad av svenska mästaren i cx på stig jag hade svårt att hålla farten öppe med en fs. Men när gubbar som bara cyklat på landsväg ska ut med en helstel med krökt styre och föreslå till alla nybörjare att det är rätt cykel för dom? Jag har sett för många krascher både inne i stan och på stigar som orsakats av att en osäker cyklist måste flytta greppet på styret för att kunna bromsa.

Det måste vara världens äldsta myt att man har sämre kontroll med bockstyre. Tänk bort bocken och du har barends med broms och växel i. Allt sitter dessutom ergonomiskt så att man slipper paja handlederna.

Vill man inte ha av religösa skäl så visst, men att påstå att det är farligt och svårt att kontrollera är inte fakta.

Tips Mtb/Hybrid?
Det måste vara världens äldsta myt att man har sämre kontroll med bockstyre. Tänk bort bocken och du har barends med broms och växel i. Allt sitter dessutom ergonomiskt så att man slipper paja handlederna.

Vill man inte ha av religösa skäl så visst, men att påstå att det är farligt och svårt att kontrollera är inte fakta.
Eller tänk så här: Hur ser en motorcross ut?

Jag har definitivt bättre kontroll på den raka delen, men det är betydligt bekvämare att hålla i hoodsen, mera naturligt.
Sen kan man ju naturligtvis träna upp färdigheten så man kör lika bra i hoodsen eller på barendsen.

Senast ändrad:
Tips Mtb/Hybrid?
16205617496415130975731447461092.jpg

Så här ser "gubbstyret" ut på en av mina gamla stålhästar. Hur mkt backsweep kan det vara? 35 grader? Vet inte riktigt hur man mäter.

Tips Mtb/Hybrid?
Ett sådant?
Verkar dock inte ge ngt rise då det är avsett för:
"naturally high front end"
Det stämmer. Fleegle är "platt", så eventuellt rise får fixas med en annan stam. Och handpositionen hamnar inte längre bak jmf med ett rakt styre. Maryn är inte platt på samma sätt och får lite rise. Och handpositionen hamnar längre bak jmf ett rakt styre. Föredrar definitivt Maryn, så vill du testa ett Fleegle (25,8) går det att ordna.

Tips Mtb/Hybrid?

Fast på ett rakt styre med barends har du en högre tyngdpunkt. Jag som knappt når ner i bocken kan inte röra mig, och därmed inte kontrollera min position på cykeln (vilket jag använder vid aktiv cykling), lika smidigt som om jag sitter högre upp. Med ett bredare styre känns det också betydligt enklare att räta upp släpp/sladdar än med ett smalt styre. Så "myten" är nåt jag (empiriskt/subjektivt) definitivt upplever som sann.

Tips Mtb/Hybrid?
Jag har sett för många krascher både inne i stan och på stigar som orsakats av att en osäker cyklist måste flytta greppet på styret för att kunna bromsa.
Tänk vad olika det kan vara. Har pendlat till Stockholms city i 20 år. Kanske sett fem krascher och aldrig någon som kunnat konstaterats vara pga av byte av handposition. Man kommer ju åt bromsarna från både hoodsen och bocken.
Damer med hund i flexikoppel påverkar nog cyklister med rakt styre på samma sätt som om man har bock.
Vad var problemet med att hjälpa barnen när man har bockstyre?

Tips Mtb/Hybrid?

Snarare helt det motsatta. Att det inte skulle vara någon som helst skillnad på rakt och bockstyre. Måste vara religösa skäl som gör att man försöker tvinga på nybörjare bocktyre och sen ifrågasätta honom när han upplever det som det inte är för han.

Tips Mtb/Hybrid?
Snarare helt det motsatta. Att det inte skulle vara någon som helst skillnad på rakt och bockstyre. Måste vara religösa skäl som gör att man försöker tvinga på nybörjare bocktyre och sen ifrågasätta honom när han upplever det som det inte är för han.

Tycker inte att det är värt att måla in sig i hörn när det gäller en så simpel fråga som cykelstyre. Man kan ju konstatera att folk upplever detta olika och vad jag vet har man inte lyckats bevisa att den ena styrtypen objektivt sett är bättre än den andra.

Låter dock som att TS testat och förkastat bockstyre. Kanske bör denne då testa runt lite andra modeller. Kan ju hända att det ändå slutar med ett bockstyre när alla erfarenheter vägts in.

Tips Mtb/Hybrid?
Bockstyre är ju ofta minst ca 20 cm smalare än ett hybrid/mtb-styre vilket ofta glöms bort i debatten. Angående stabilitet vid enhandsmanövrering i låg fart m.m.

Tips Mtb/Hybrid?
En sak jag lärt mig genom erfarenhet och sedan fått bekräftat på nätet, är (det egentligen lätt förutsägbara) fenomenet att ju mer backsweep man har, ju längre bakåt i förhållande till styrlagercentrum hamnar händerna. Detta gör att styrningen blir nervös och måste kompenseras med längre styrstam.

Tillbaka
Topp