Tips och hjälp - 26a eller 29a?

Det är säkert möjligt att det går att hitta en position på en 29a som funkar bra. Men man ska nog vara på det klara med att det är svårare och då ofta en kompromiss mellan många saker. Det säljs ju t.ex. 29or som i minsta storlekarna kommer med ett ordentligt tåöverlapp. Det måste suga något fruktansvärt om man ska cykla teknisk stig.

Som alla redan konstaterat så får man ju "högst" specad hoj för pengen om man väljer REA 26" eller ev beg 26". Detta på grund av att 26:orna är så otroligt heta på marknaden ;-)

Och vikten ja! Visst skiljer den, 26 vs 29! Är det en väsentlig skillnad för en vanlig, dödlig motionär? Hur många minuter kapar jag på Finnmarksturen med den viktbesparingen?

Det tråkigaste men bästa tipset är väl fortfarande att låna lite olika hojar och testa vad som känns bäst för dig!

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är säkert möjligt att det går att hitta en
> position på en 29a som funkar bra. Men man ska
> nog vara på det klara med att det är svårare
> och då ofta en kompromiss mellan många saker.
> Det säljs ju t.ex. 29or som i minsta storlekarna
> kommer med ett ordentligt tåöverlapp. Det måste
> suga något fruktansvärt om man ska cykla teknisk
> stig.

Du låter skeptisk, liksom i dina tidigare inlägg i den här tråden. Som sagt, man behöver kolla upp lite mer men det är inte på något sätt omöjligt. Ett tips kan ju vara att fråga folk med erfarenhet om att vara liten och köra på ramar med stora hjul, och därmed få klart för sig vilka som funkar.

Jag är 173 och kör en Niner SIR9 storlek medium med 60 mm styrstam. Har en ganska upprätt sittposition på den, har övervägt att byta till en längre styrstam.

Specialized Camber 29 storlek small fungerar också fint.

Har provkört en On-one Inbred 29:a i small. Den var för liten för mig men annars var det en fin ram. Inget tåöverlapp som störde.

Soma Juice 29 storlek small har jag kört vid något tillfälle, fungerar bra.

Andra kortisar kan väl fylla på med vad som fungerar för dem.

Det går säkert att få till något som funkar, speciellt om man inte prioriterar att komma lågt i fronten. Bara man är medveten om svårigheterna och väljer utefter de krav man har. Det lär däremot kräva lite större kunskaper. Jag kan själv inte tillräckligt för att veta hur man får till det bäst.

landen skrev:
> Mitt tips är att testa en 29:a innan du köper en
> 29:a!

För att alla 29or är lika, eller vad? Visst är det att föredra att prova cykeln man ska köpa men om man tänker till lite och tar lite goda råd, som härifrån happy så är det inte nödvändigt.

Jag köpte ny cykel i vintras efter att min gamla trotjänare spruckit.
Jag funderade också kring vilken hjulstorlek jag skulle välja. Argumenten från tråden känner jag igen; jag är 170cm kort, gillar stök osv..
Till slut struntade jag i parametern hjulstorlek och valde cykel efter hur jag trodde att den skulle bete sig och fylla mitt syfte. Jag tror att både små och stora hjul har sina fördelar och nackdelar. Och dessutom är jag övertygad om att olika design av ramar gör mer skillnad i egenskaper än hjulstorleken.

Det slutade med att jag köpte en cykel med stora hjul och lite kortare slag, relativt det haft innan och det jag jämförde med.
För mig är det helrätt! Efter 6 år på samma stigcykel är det inte så konstigt att jag har behövt lite tid att vänja mig och hitta rätt i inställningarna på den nya, men nu har jag kört en del på den, bla 12 timmars-turen jag skrivit en RR på och jag älskar B29an.
Jag upplever att de stora hjulen hjälper till framför allt när det blir stökigt och långsamt. Tack vare hyffsat korta kedjestag blir den trots sin relativt flacka gaffelvinkel (68) inte lång och trög.
En sak som däremot är MYCKET svårare är att göra manuals och att bunnyhoppa. Tack vare de stora hjulen rullar jag istället över en del, men det kommer nog kräva mer cykling innan jag vänjer mig.
En annan sak är standover. Jag har svårt att stå över cykeln, men det är ju bara ett problem när jag står still och den är ju tänkt att cykla på ;)

Hur lätt man kan lyfta framhjulet är ju starkt kopplat till kedjestagslängden. Jag upplever inte att min med 430mm kedjestag är trögare att lyfta framhjulet på än de 26:or jag tidigare har haft!

Min första 29:a hade dock väsentligt längre kedjestag och denna kändes en aning trögare att lyfta framhjulet på men framför allt lite segare i spårbyten. Man lyfter över framhjulet men bakhjulet går ändå på hindret pga den längre hjulbasen. Detta upplever jag inte alls numera.

Freeskier skrev:
> Jag köpte ny cykel i vintras efter att min gamla
> trotjänare spruckit.

Vilken cykel, så vi kan få lite koll på ramar som funkar för kortvuxna?

Eller borde vi i stället fokusera på de som inte funkar?

oxr skrev:
> Freeskier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag köpte ny cykel i vintras efter att min
> gamla
> > trotjänare spruckit.
>
> Vilken cykel, så vi kan få lite koll på ramar
> som funkar för kortvuxna?
>
> Eller borde vi i stället fokusera på de som inte
> funkar?

Jag köpte en Transition Bandit 29 som ersättning för en Comencal Meta5 av första generationen.

Tänkt användningsområde är typ: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2151193 och mina gamla hemmastigar i Hellas.
Jag gillar stök, gillar inte grus och när det blir för lättcyklat lika mycket men sliter gärna lite för att få åka utför.

Tillbaka
Topp