Tips om AM 29er

Stream

Aktiv medlem
Tips om AM 29er
Tips om All Mountain 29ers emottages tacksamt. Alltså mer än 100mm fjädringsväg och flackare vinklar än på röven i vädret-cyklar.

Tips om AM 29er
Commencal släpper en Meta 29er:
http://www.pinkbike.com/news/Commencal-Meta-Platform-Eurobike-2011.html

The Meta 29's 68-degree head angle is slack for 29er-specific geometry, but in keeping with its purpose.
Känns tokigt slackt för min del men det kanske är vettigt?

p4pb7107406.jpg

Tips om AM 29er
Nu vet jag inte om det var enbart heldämpat det frågades om, men jag kör en HT 29:er som åtminstone enligt säljtexten är en AM, nämligen Banshee Paradox.

Gjord för 120 mm gaffel och med hyfsat flacka vinklar (69 grader fram). Korta kedjestag också...

Tips om AM 29er
Just därifrån köpte jag min, vilket funkade fint. Det enda tråkiga är att lacken på Mythic-varianten är betydligt tråkigare än på den som säljs som Banshee.

120 mm Reba och dubbelklinga fram (i praktiken används bara ena) är precis min setup. Funkar bra i östra delen av landet i alla fall...

Tips om AM 29er
Väcker liv i denna tråd igen. Hittade denna ram Salsa Horsethief som ser intressant ut. De skriver att den har långt ETT 618 mm för en medium och 638 mm för en Large borde ju innebära att jag som är 186 cm kan köra på en mediumram med en kort korrekt styrstam. Dock verkar kedjestagen vara i längsta laget 460 mm.

http://salsacycles.com/bikes/horsethief/

bikes_horsethief-500pxx361.jpg

Tips om AM 29er
Transition Covert 29 ser mumma ut.
Banshee Prime verkar riktigt intressant, finns en som rullar i Sthlm nu...
Cube Stereo 29 har snabbt fått bra rykte, riktigt dyr dock.
Det mummlas om en Yeti SB95 i carbongfiber till sommaren.
Specialized släpper förhoppningsvis sin Enduro 29 snart.
Niner har sin Rip RDO i carbon kommande till våren.
Orange har en rätt flack och intressant sak på prototypstadiet, får se om den kommer.

Tips om AM 29er
Covert ser väldigt trevlig ut, likaså förra årets Bandit.
Skulle vara kul och se Bansheen. Den har ju en till led jämfört med dom flesta andra.
Jaså Cube har dåligt rykte, bra och veta, tack.

Tips om AM 29er
Tjo Mr West, angående Enduro 29 så har det ju dykt upp en hel del bilder och den tävlades i Finale, så jag hoppas du har fel. Den är riktigt lockande ur mitt perspektiv...

Fredro, du måste ha missläst mig, den är ju rätt hyllad...

Tips om AM 29er
Tobias/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjo Mr West, angående Enduro 29 så har det ju
> dykt upp en hel del bilder och den tävlades i
> Finale, så jag hoppas du har fel. Den är riktigt
> lockande ur mitt perspektiv...

De bilder jag kan hitta ser snarare ut att visa en "vanlig" Enduro 26 fast i liten ramstorlek tycker jag. Notera att vevlagercentrum knappt är lägre än navcentrum. En 29er med den geon lär..suga. Länka gärna om du hittat ngn bättre spybild än vad google ger dock!

Stumpyn har kedjestag på 455. Med 165mm slag lär den siffran bli runt 465. Varför vill du ha det?

Tips om AM 29er
Jag är lite inne på en Transition Bandit 29, med 130mm gaffel.
SC Tallboy LT ser också intressant ut.
Jag väntar på pris på B29 från Behindbars. Jag har även försökt komma i kontakt med Häggs om pris på SC dom har SC 2012 i webshopen men inga 2013...

Tips om AM 29er
Freeskier skrev:
> Jag är lite inne på en Transition Bandit 29, med
> 130mm gaffel.

Den där ser jäkligt fin ut, hade gärna provat en sån. Notera att den blivit 120 till i år, dvs förra modellen var marginellt mer AM och denna marginellt mer "trail".

Tips om AM 29er
Westman skrev:
> Freeskier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är lite inne på en Transition Bandit 29,
> med
> > 130mm gaffel.
>
> Den där ser jäkligt fin ut, hade gärna provat
> en sån. Notera att den blivit 120 till i år, dvs
> förra modellen var marginellt mer AM och denna
> marginellt mer "trail".

Ja, det var därför jag specifikt skrev ut med 130mm gaffel, finns som option att uppgradera till FOX 34 130mm och Reverb-stolpe. Men jag håller med, Banditen klassar inte riktigt in som AM.

Tips om AM 29er
Har en SC Tallboy LTa. Cykel funkar finfint som AM-hoj, kørde en vecka i Verbier med den. De andra på den resan körde betydligt grövre cyklar, men jag kände inte att jag blev hindrad av cykeln. Det enda var när det blev riktigt mycket tighta switchbacks, då blev det tungt i kombination med dålig teknik...
Tips om du satsar på Tallboy LT. Köp med FOX 34, jag har RS Rev och upplever den som för flexig fram-bak. Dämpningen är det inget fel på alls, men flexet stör i kombination med den riktigt styva ramen.
Kör med dubbel eller enkelring och bash, cykeln är låg så det är lätt att slå i annars.
Alu eller kolfiber upplever jag mest som en viktfråga, har testat båda och upplevde ingen annan skillnad.

Tips om AM 29er
Tips om AM 29er
Tjo. Detta är helt klart en storhjuling:
full_Screen_Shot_2012_10_20_at_3.25.27_PM_111587.jpg

Jag tror inte att Spec är så inkompetenta att de inte kan få till det runt vevlagret och med kedjestagslängden. BTW så har Lenzsport fått till 7 tums slag och 17.3 kedjestag utan större problem, så omöjligt är det inte. Dessutom kommer XX1 förändra lite hur man får till röran runt vevlagret framöver tror jag faktiskt...

Tips om AM 29er
Tobias/Frost skrev:
> Fredro, du måste ha missläst mig, den är ju
> rätt hyllad...

Ja det gjorde jag. Klantisch. Cube är on. Hade lite för många trådfönster uppe.
I en annan tråd var det en som fått byta Cube ramar som inte höll.
Jobbigt att det är så svårt att få prova såna som cyklar man vill ha.

Tips om AM 29er
Tobias/Frost skrev:
> Tjo. Detta är helt klart en storhjuling:
> http://p.vitalmtb.com/photos/stories/2012/10/20/fu
> ll_Screen_Shot_2012_10_20_at_3.25.27_PM_111587.jpg
> ?1350768368
>

Bättre bild! Fast jag tror fortf det kan vara en 650b.

> Jag tror inte att Spec är så inkompetenta att de
> inte kan få till det runt vevlagret och med
> kedjestagslängden. BTW så har Lenzsport fått
> till 7 tums slag och 17.3 kedjestag utan större
> problem, så omöjligt är det inte. Dessutom
> kommer XX1 förändra lite hur man får till
> röran runt vevlagret framöver tror jag
> faktiskt...

Mycket bra poäng. Om sadelröret böjs går det att knixa en del..

Tips om AM 29er
Tillbaka
Topp