Tips om budgetprylar på Lidl

Argos

Aktiv medlem
Den orangeröda logotypen är förvillande lik JBL om man tittar slarvigt.

JBL-Tune-115-TWS-review-true-wireless-headset-rich-in.jpg

Senast ändrad:

Elhojtok

Aktiv medlem
Jag har detta sedan tidigare och är ganska nöjd men jag vetti-fan om jag hade hissat en20+kg elcykel på den
Det står visserligen "Maximal bärkraft: 30 kg" vilket innebär att det bör finnas en marginal på 5-10kg men jag skippar ändå att spänna fast sambons elcykel när den behövas fixas på.
Får man fråga varför? Det står ju uttryckligen att stället är lämpligt för elcyklar och det är TUV-testat osv.
Själv har jag använt Julas liknande ställ till min elcykel i över två år utan problem.
(Också max. 30 kg på den)

Valhalla_

Aktiv medlem
Är hörlurarna ett kap?

Jag har detta sedan tidigare och är ganska nöjd men jag vetti-fan om jag hade hissat en20+kg elcykel på den
Det står visserligen "Maximal bärkraft: 30 kg" vilket innebär att det bör finnas en marginal på 5-10kg men jag skippar ändå att spänna fast sambons elcykel när den behövas fixas på.
Äsch en 20+ kg downhillcykel samt 16 kg endurocykel och 20+kg elcykel har hängt i mitt lidl ställ hur mycket som helst. Har haft mitt ganska många år nu. Det håller

uandt

Aktiv medlem
Återkom gärna med ett omdöme när du hunnit testa!
Xaiomi är väl billig kinesisk skit där man kan lite på att man får ungefär vad man betalar för. JBL ägs av Samsung så där får man alltså Koreansk skit som kanske är bra, kanske är dålig....

Nästa vecka säljer de ett par Philips lurar som då nog är garanterad skit eftersom det ser ut som om man kan köpa dem på cdon för typ 200 spänn mindre. Däremot har de ett grenuttag med usb då.... hmm

Luzen

Aktiv medlem
Xaiomi är väl billig kinesisk skit där man kan lite på att man får ungefär vad man betalar för. JBL ägs av Samsung så där får man alltså Koreansk skit som kanske är bra, kanske är dålig....

Nästa vecka säljer de ett par Philips lurar som då nog är garanterad skit eftersom det ser ut som om man kan köpa dem på cdon för typ 200 spänn mindre. Däremot har de ett grenuttag med usb då.... hmm
Jag trodde JBL var Harman Kardon. Och Xiaomi är knappast skräp, har både robotdammsugare och smartphone därifrån och de är grymt bra.

Reivennob

Aktiv medlem
Jag köpte panniers (de med gummiduk kändes lättast att laga och mest fail safe), multiverktyget (har saknat kedjebrytaren i skogen), pumpen (för den var sååå lik min Lezyne), svetsspray, sol led-strålkastare, led-strålkastare, lim och linjaler och lite platsbakat. Jag besöker inte Lidl så ofta men när jag gör det brukar det bli en del. Hittade inte de laddbara batterierna eller lurarna men de kanske är inlåsta någonstans?

edit: köpte en slipmaskin också...

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Jag trodde JBL var Harman Kardon. Och Xiaomi är knappast skräp, har både robotdammsugare och smartphone därifrån och de är grymt bra.
Harman gruppen ägs av samsung sedan några år tillbaka och just JBL känns som en logga de bara slänger på lite allmänt skräp de hittar i lådorna. Köpte ett på trådade lurar från JBL som visserligen lät ok men som bokstavligen smulades sönder efter ett tag.

Observera att jag inte kallade Xaiomi för skräp utan för skit 😉. Jag har deras eltandborste som jag skulle klassa som bra skit. Jag tror att köper man deras lite dyrare lurar för några hundralappar mer så får man också bra skit. Samma skit fast för bara ett par hundralappar.... jag är skeptisk til att den är bra

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag köpte panniers (de med gummiduk kändes lättast att laga och mest fail safe), multiverktyget (har saknat kedjebrytaren i skogen), pumpen (för den var sååå lik min Lezyne), svetsspray, sol led-strålkastare, led-strålkastare, lim och linjaler och lite platsbakat. Jag besöker inte Lidl så ofta men när jag gör det brukar det bli en del. Hittade inte de laddbara batterierna eller lurarna men de kanske är inlåsta någonstans?

edit: köpte en slipmaskin också...
KÖpte pump,, pain au chocolate, Cote de beuf... kanske skulle köpt multiverktyget till sambon. jo men serru de hade batterierna på Lidl Barkarby, men de som IKEA har verkar stabilare enligt vad jag kommit fram till. kostar 30 spänn till dock. hutlöst!

Karl-Luis

Aktiv medlem
@Elhojtok @Valhalla_

haha, det är väl bara jag som är feg och rädd att mitt kära mekställ ska brytas på mitten.
Är du orolig för hållfastheten får man lätta på lädret isåfall, köpte lidls med idag och är grymt imponerad.
Jag har skruvat isär och satt ihop 4-5st cyklar med ett rör med ett gummi grepp på och skosnöre utan större klabb 😂👌

Pulver

Aktiv medlem
Återkom gärna med ett omdöme när du hunnit testa!

wPSoui8.jpg
wKrTjLm.jpg

xBRmUsr.jpg
UlNw68S.jpg

Som någon annan beskrev det - förvånansvärt bra :)

Det följer inte med någon laddare och det är givetvis micro-usb för laddning i den här prisklassen.

De är väldigt lätta - både fodral och hörlurar, man kan tro att det är "billigt skräp" när man håller i dem.

Men ljudkvaliteten är faktiskt riktigt bra! :)

Kan säkert vara lite svårt för en del att få dem att "sitta rätt" i öronen och hitta rätta storlek på "öron-musslorna", men när de väl sitter på plats är det bra ljud.

För priset skulle jag betrakta dem som ett fynd :)

Wiciman

Aktiv medlem
wPSoui8.jpg
wKrTjLm.jpg

xBRmUsr.jpg
UlNw68S.jpg

Det följer inte med någon laddare och det är givetvis micro-usb för laddning i den här prisklassen.

De är väldigt lätta - både fodral och hörlurar, man kan tro att det är "billigt skräp" när man håller i dem.

Kan säkert vara lite svårt för en del att få dem att "sitta rätt" i öronen och hitta rätta storlek på "öron-musslorna", men när de väl sitter på plats är det bra ljud.

låter bra. får nog slå till på ett par. var i butiken hittar man dem? bland längorna med övriga tillfälliga varor eller inlåsta någonstans?

wPSoui8.jpg
wKrTjLm.jpg

xBRmUsr.jpg
UlNw68S.jpg

Enbart pga vad du skrev så knallade jag iväg och köpte ett par. Måste verkligen instämma, fynd med tanke på priset.
Vansinnigt mycket bättre ljud än jag kunna föreställa mig för den lilla slanten.
Tack för tipset!

Flowingchris

Ny medlem
Förutom ett tjusigt mekställ köpte jag två ”Crivit mini bike pump”. Dock lyckas jag inte få in luft med någon av dem i mina prestaventiler. Förstår inte heller hur det skulle gå till iom att det inte finns något som trycker in ”pysventilen”.
Någon som är smartare än mig som kan förklara om det är jag eller Lidl som borde skärpa sig?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Var där idag, det fanns inga Xiaomi-grejjer kvar. Frågade personal. De fick bara in 4 st av varje :oops:, skumt. Men ok, då slapp jag fundera på om jag behövde de grejjerna. Blev lite annat istället.
(borr/kniv/stämjärn-slip, kurvlinjal, laseravståndsmätare, pump, superlim, lyse)

_3290029.jpg

Flowingchris

Ny medlem
Var där idag, det fanns inga Xiaomi-grejjer kvar. Frågade personal. De fick bara in 4 st av varje :oops:, skumt. Men ok, då slapp jag fundera på om jag behövde de grejjerna. Blev lite annat istället.
(borr/kniv/stämjärn-slip, kurvlinjal, laseravståndsmätare, pump, superlim, lyse)

Visa bilaga 478497
Då kanske du kan rapportera om din pump funkar som den ska 😊

d_anders

Aktiv medlem
Funkar den varken på Presta eller Schraeder? Jag har ett par ok pumpar redan så jag avstod köp. Hur byter man mellan ventilstandarderna, byter håll på slangen?

GurraG

Aktiv medlem
Förutom ett tjusigt mekställ köpte jag två ”Crivit mini bike pump”. Dock lyckas jag inte få in luft med någon av dem i mina prestaventiler. Förstår inte heller hur det skulle gå till iom att det inte finns något som trycker in ”pysventilen”.
Någon som är smartare än mig som kan förklara om det är jag eller Lidl som borde skärpa sig?
Tror du ska ändra något till någon=du. Det första man gör när man ska pumpa en slang/tubdäck med prestaventil är väl att trycka in käglan?

Senast ändrad:

Flowingchris

Ny medlem
Det visar sig att jag sedan tidig barndom alltid missförstått hur en cykelpump fungerar. Alltid tänkt att pumpen trycker in Presta-ventilen mekaniskt (och hade inbyggd backventil) men visar sig att det är tryckskillnaden som öppnar ventilen. Så det var helt enkelt bara att trycka på hårt och snabbt så kommer det in luft. Helt plötsligt vart dessa Lezyne kopior rena kapen.
@d_anders så den fungerar på både presta-, schrader- och bilventil, bara välja rätt ände som du säger.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kvaliten är bra. Känns ok. Ljusstyrkan känns också bra för storleken (8W är den). Men färgtemperaturen är lite kall, faller inte riktigt mig i smaken. Jämför med en annan billig arbetsbelysning från Jula, som är 10W, fast mycket större och klumpigare. Men den lyser behagligt.
Tyckte denna var kul som har vanliga batterier samt att den är smidig i storlek. Men ångrar nog att jag köpte den :( någon som vill ha. Gratis?

Hur känns lasermätaren?
Den känns väldigt bra. Vilken pryl! Den mäter upp till 50m med en noggranhet på +/- 1.5mm. Jag kontrollmätte en sträcka på några meter och det var exakt. Helgrym.

---

Sedan om någon undrar hur slipmaskinen känns så kan jag meddela att den känns rätt B :) den fungerar säkert men man får använda den försiktigt och inte går det att ställa knivbladsvinkeln heller, vilket hade varit lätt. Speciellt då de andra två hållarna går att justera. Hur tänkte de där? Men det är väl ett fast läge på "skandinavisk slipning", dvs en lagom vinkel :) sliptrissan är kanske lite liten för kniv också, lätt att det blir ojämt kan jag tänka. Men har inte provat den än så jag vet inte riktigt men det är iaf första intrycken av den.

Har andra Parktool-grejjer och de brukar kännas rätt ok. Brukar vara ett bra köp om man behöver nåt och inte använder så mycket.

Reivennob

Aktiv medlem
Jag rekommenderar inte slipmaskinen
Kvaliten är bra. Känns ok. Ljusstyrkan känns också bra för storleken (8W är den). Men färgtemperaturen är lite kall, faller inte riktigt mig i smaken. Jämför med en annan billig arbetsbelysning från Jula, som är 10W, fast mycket större och klumpigare. Men den lyser behagligt.
Tyckte denna var kul som har vanliga batterier samt att den är smidig i storlek. Men ångrar nog att jag köpte den :( någon som vill ha. Gratis?

Den känns väldigt bra. Vilken pryl! Den mäter upp till 50m med en noggranhet på +/- 1.5mm. Jag kontrollmätte en sträcka på några meter och det var exakt. Helgrym.

---

Sedan om någon undrar hur slipmaskinen känns så kan jag meddela att den känns rätt B :) den fungerar säkert men man får använda den försiktigt och inte går det att ställa knivbladsvinkeln heller, vilket hade varit lätt. Speciellt då de andra två hållarna går att justera. Hur tänkte de där? Men det är väl ett fast läge på "skandinavisk slipning", dvs en lagom vinkel :) sliptrissan är kanske lite liten för kniv också, lätt att det blir ojämt kan jag tänka. Men har inte provat den än så jag vet inte riktigt men det är iaf första intrycken av den.

Har andra Parktool-grejjer och de brukar kännas rätt ok. Brukar vara ett bra köp om man behöver nåt och inte använder så mycket.
Jag har testat slipmaskinen och den är riktigt otrevlig. Testade borrbit-slipen och knivslipen. Det känns som att hjulet är för litet, för snabbt och för grovkornigt. Men den går ju att använda som en liten bänkslip utan stöd om man vill och den går rätt tyst.
Slipade en gammal Hultafors med tjockt knivblad som jag hittade nedstucken i en gräsmatta en gång. Den var fantastisk slö innan och nu är den vass. Ful ojämn slipning men kniven är mer brukbar nu än innan. Säljer maskinen om någon vill ha den för en 100ing.

Elhojtok

Aktiv medlem
Jag rekommenderar inte slipmaskinen

Jag har testat slipmaskinen och den är riktigt otrevlig. Testade borrbit-slipen och knivslipen. Det känns som att hjulet är för litet, för snabbt och för grovkornigt. Men den går ju att använda som en liten bänkslip utan stöd om man vill och den går rätt tyst.
Slipade en gammal Hultafors med tjockt knivblad som jag hittade nedstucken i en gräsmatta en gång. Den var fantastisk slö innan och nu är den vass. Ful ojämn slipning men kniven är mer brukbar nu än innan. Säljer maskinen om någon vill ha den för en 100ing.
Jag lyckades förstöra två köksknivar med Lidls förbannade knivslip.
Däremot var tillbehöret för att slipa stämjärn och mejslar grymt. Mina gamla rejält sönderhackade stämjärn blev som nya!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer