Tips om budgetprylar på Lidl

Gick och köpte mig ett mekställ igår. Lidl vid Årstafältet (Stockholm).

Har velat ha ett ställ i flera år och nu har jag äntligen plats att förvara och ställa upp det så jag är supernöjd.

ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
Frankenstein's Bike sa:
emmer sa:
Luzen sa:
Någon som provat golvpumpen?
Funkar den ge tryck till racer också?
Är det samma som tidigare så: -Nej. Det är rena skiten.
Hej Emmer,
Nej, det år fortfarande inte samma pump som tidigare, dvs den du köpte för några år sedan och som krävde någon form av avancerad o-ringstransplantation. Det har inte varit samma pump någon av de sista 3-4 gångerna. Och, precis som påpekat (flera gånger tidigare), den nya pumpen är ok. Inte en SKS rennkpmressor el liknande, men en helt ok pump.
Vi ses väl här till höstkampanjen igen, och drar det här ett varv till? Det är ju mysigt med traditioner.
;-D
Du vet - det där är inte lätt att veta när den ser i stort sett lika dan ut ännu :-)
Man tycker ju att de borde ändrat något på utseendet (mer än foten/mätaren och färgen) när de gör om den från rena skiten till duglig (tydligen, jag tänker inte prova förrs utseendet skiljer).
Själv kör jag givetvis med en elektrisk, batteridriven pump. ;-)
Vi vet att du helst cyklar genom att titta på red bull tv .-)

emmer sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
Frankenstein's Bike sa:
emmer sa:
Luzen sa:
Hej Emmer,
Nej, det år fortfarande inte samma pump som tidigare, dvs den du köpte för några år sedan och som krävde någon form av avancerad o-ringstransplantation. Det har inte varit samma pump någon av de sista 3-4 gångerna. Och, precis som påpekat (flera gånger tidigare), den nya pumpen är ok. Inte en SKS rennkpmressor el liknande, men en helt ok pump.
Vi ses väl här till höstkampanjen igen, och drar det här ett varv till? Det är ju mysigt med traditioner.
;-D
Du vet - det där är inte lätt att veta när den ser i stort sett lika dan ut ännu :-)
Man tycker ju att de borde ändrat något på utseendet (mer än foten/mätaren och färgen) när de gör om den från rena skiten till duglig (tydligen, jag tänker inte prova förrs utseendet skiljer).

Nä.

Här i Halmstad så fanns det bara en smal och svart sadel (MTBmodellen alltså) kvar, jag knep den. Vita sadlar fanns några kvar - för mesar vars bockstyre aldrig blir smutsigt :).

Till min stora glädje så verkar den har precis samma profil som min favoritsadel som kom med en Scott hybrid för 12 år sedan. Scottsadel sitter sedan länge på min MTB, nu kanske bockastyrecykeln kan få en lika bra sadel?

Vikt på sadeln är för de intresserade är fö 350g. Hål i mitten verkar inte spara så mycket vikt!

/A

Vad är det som gör att så många upplever just den där sadeln så skön?
Borde finnas snarlika sadlar av andra märken som är likvärdiga om än lite dyrare och kanske lättare.

Någon som vet vilken bredd MTB sadlarna har?

Priset gör en hel del! 80kr får man inte många sadlar för, jag har varit inne på att test billiga sadlar för 4-500kr. Så det är värt för mig att testa eftersom skrytpriset är mindre viktigt.

/A

Senast ändrad:
Gick på hypen och köpte två sadlar förra året. Men jag tyckte att den var för mjuk. Så jag köpte Selle Italia SLR SuperFlow istället och är mycket nöjd.

Sambal Oelek sa:
Konkret sa:
Masjevel sa:
Vad är det som gör att så många upplever just den där sadeln så skön?
Borde finnas snarlika sadlar av andra märken som är likvärdiga om än lite dyrare och kanske lättare.

Någon som vet vilken bredd MTB sadlarna har?

Hypen gör den bekväm.
Du har provat sadeln själv då eller?

Jag har tittat på den på bauhaus. Den liknar ingen av sadlarna jag har. jag har ännu aldrig köpt en cykel med en sadel som inte fungerat för mig men jag tror att den här sadeln har mer likheter med en kärringcykelsadel ( inget ont om damtrallor här) och pga av bredden och utformning så känns det som att den är gjord för en väldigt upprätt sittställning. Inget för mig.

Du får gärna ha samma sadel på dina sju cyklar.

Förövrigt så kollade jag upp en sadel jag har i förrådet, 1988 och är i riktigt bra skick. Selle italia.

Konkret sa:
Sambal Oelek sa:
Konkret sa:
Hypen gör den bekväm.
Jag har tittat på den på bauhaus. Den liknar ingen av sadlarna jag har. jag har ännu aldrig köpt en cykel med en sadel som inte fungerat för mig men jag tror att den här sadeln har mer likheter med en kärringcykelsadel ( inget ont om damtrallor här) och pga av bredden och utformning så känns det som att den är gjord för en väldigt upprätt sittställning. Inget för mig.
ok, ja även den smala MTB-modellen ser rätt mycket mindre sportig ut än en vanlig sadel. Men skön ändå tycker jag. Har en på racern sedan över ett år tillbaka och gillar den, den innan gick ju sönder också så det var bra timing förra kampanjen.

20161005_165633.jpg

...även om de inte går sönder tycker jag det känns som de åldras lite, en jag haft i fem år eller så är en sådan "normalsadel", Selle Sportourer, med gel, den är inte alls lika skön nu som den brukar vara. Så det är dags att byta ut även om den kunde gått många år till.

Lustigt att du nämnde Bauhaus, var där idag och blev rätt förvånad när jag såg de där faktiskt, för 429 kronor!! Det som gjorde att jag såg dem däremot var en enormt bred sadel som fångade min uppmärksamhet. Det var liksom svårt att gå förbi cykelhyllan och missa den sadeln, kolla här, bredvid den bredaste Wittkopen:

20170329_193452.jpg

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
Konkret sa:
Sambal Oelek sa:
Konkret sa:
Hypen gör den bekväm.
ok, ja även den smala MTB-modellen ser rätt mycket mindre sportig ut än en vanlig sadel. Men skön ändå tycker jag. Har en på racern sedan över ett år tillbaka och gillar den, den innan gick ju sönder också så det var bra timing förra kampanjen.

...även om de inte går sönder tycker jag det känns som de åldras lite, en jag haft i fem år eller så är en sådan "normalsadel", Selle Sportourer, med gel, den är inte alls lika skön nu som den brukar vara. Så det är dags att byta ut även om den kunde gått många år till.

Lustigt att du nämnde Bauhaus, var där idag och blev rätt förvånad när jag såg de där faktiskt, för 429 kronor!! Det som gjorde att jag såg dem däremot var en enormt bred sadel som fångade min uppmärksamhet. Det var liksom svårt att gå förbi cykelhyllan och missa den sadeln, kolla här, bredvid den bredaste Wittkopen:

Minns inte om det var GoranS eller någon Håkan som tipsade om att dom fanns på bauhaus förra gången dom tog slut i Hypen.

Spanade då in den och dömde ut den. Köpte ett yxskaft istället.

geologen sa:
Aha, så Wittkop är ett riktigt märke? Trodde det var ett av Lidls oräkneliga mimikrymärken.

Wittkop är en anrik tysk sadeltillverkare med start 1898 som tillverkar allt från handgjorda lädersadlar a la "brooks"-style via kolfibersadlar till ortopediska Lidl-sadlar.

T.ex:

Bilagor

• w1.jpg
    w1.jpg
    12.8 KB · Besök: 53
  • w2.jpg
    w2.jpg
    32.3 KB · Besök: 49
  • w3.jpg
    w3.jpg
    107.9 KB · Besök: 55
  • w4.jpg
    w4.jpg
    22.5 KB · Besök: 58
  • w5.jpg
    w5.jpg
    28.4 KB · Besök: 59
  • w6.jpg
    w6.jpg
    10.8 KB · Besök: 55
  • w7.jpg
    w7.jpg
    23.5 KB · Besök: 52
  • w8.jpg
    w8.jpg
    38.4 KB · Besök: 54
  • w9.jpg
    w9.jpg
    12.2 KB · Besök: 54
Idag var första dagen det regnade sedan jag köpte cykelregnjackan. Kan bara konstatera att den funkade bra nu första ordentliga regnet. Gillar den hittils, bra med fickor också.

Hade tidigare trekkingjackan, den använde jag väldigt mycket, såpass att jag slet ut den, fast den hade funkat ett tag till om inte dragkedjan lagt av.

Den förra cykelregnjackan sög getpung dock. Riktigt kass. Ska kasta den.

ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
Frankenstein's Bike sa:
emmer sa:
Luzen sa:
Hej Emmer,
;-D

Nä.
Då får jag nog köpa en pump ändå. Hur många bar har ni lyckats få ur den?

Luzen sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
Frankenstein's Bike sa:
emmer sa:
Luzen sa:
Hej Emmer,
;-D
Nä.
Kan ju av uppenbara skäl bara tala för den gamla modellen som pallade 3,5 - 4 bar innan ombyggnad och 5 - 5,5 efter.
Den var liksom den till utseendet identiska (förutom ovan) nya pumpen ratead till 8 bar.

Köpte aldrig nåt mekställ när jag var inom under deras cykelkampanj men tänkte att det kan ju va bra att ha så chansade på att Lidl hade fler kvar & det fanns nog 6st i Kristianstad. Sjukt nöjd & tycker inte alls att benen som ändå sticker ut en bit var i vägen & för 349kr kan man nog inte få bättre grejor.

IMG_7378.JPG

Luzen sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
Frankenstein's Bike sa:
emmer sa:
Luzen sa:
Hej Emmer,
;-D

Nä.

@Luzen, nästa vecka kommer den till butikerna, har pumpat till 6.5 bar utan problem mer har jag inte haft behov av.

@Emmer, då vevar vi väl igång igen?

Övriga trevlig varor som ska säljas är mekstället och ekerreflexerna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp