Tips om budgetprylar på Lidl

Tror Makita och en del andra "rätt bra" märken riskerar att förlora sin historiska status då de har ett så stort spann på sina prylar. Säljer man kap- och gersågar för allt mellan 2 500 och 14 500 SEK (enligt snabb googling) så är det lite svårt att sätta en enkel stämpel på vad det är för nivå på det märket. Jag har en del prylar från dem som håller väldigt hög klass och andra som nog inte är mycket bättre än det som Lidl säljer.
Blev lite nyfiken på vilka det är av Makitas maskiner man skall undvika (Lidl-kvaliteten)?

Köpte en makita gräsklippare. Funkade utmärkt tre gånger (om än något överraskande törstig på bensin) men fjärde klippningen dog den bara. Vevstaken hade gått rakt av. Iofs inte makitas fel, det var en b&s-motor som finns på miljoner klippare men makita borde kanske hålla sig till det man är bra på istället för att branda andra produkter.

Denna var inte så dum… Fick den av grannen när han fick höra att jag skaffat ny kaffemaskin när den gamla Juramaskinen gjort sitt.

Bilagor

• 3C589444-A2A0-4994-AF41-467612A409D1.jpeg
    3C589444-A2A0-4994-AF41-467612A409D1.jpeg
    82.4 KB · Besök: 131
Blev lite nyfiken på vilka det är av Makitas maskiner man skall undvika (Lidl-kvaliteten)?
Först för att hålla mig till tråden måste jag först tipsa om senaste tidens favorit i deras glassortiment. Köp enlitersbyttorna med pistage och mörk choklad. En del brunt och två delar grönt på tallriken brukar bli kanon. Varför de slutat med sin ben&jerry-kopia strawberry cheescake, som var bättre än originalet, förstår jag dock inte.

Till Makita och det jag själv testat sensate åren.
Undvik deras billigare kapsågar om man vill finsnickra och ha precision. Deras dyrare (t ex LS1019L och LS1019L) är riktigt bra. De billiga funkar säkert om man vill bygga altan och liknande lite mer oprecisa jobb, fast visst är de rätt rackiga.

Bara köpa batteriverktyg märkta BL (för borstlös). Deras billigaste skruvdragare med borstar är väldigt lätta att plåga livet ur om man tar i lite.

De har en smidig liten batteridriven excenterslip (DBO 180) som är just liten och smidig. Som slipmaskin kan man säga att den är skonsam mot materialet som den slipar, om man vill vara snäll.

Övriga saker som jag använder är helt enkelt bra. Om de är bättre eller sämre än andra i samma prisklass vet jag inte då jag inte jämfört, fast jag blir lite varm i själen när jag använder sänksågen eller kexmaskinen då de är väldigt trevliga och känns gedigna.

Först för att hålla mig till tråden måste jag först tipsa om senaste tidens favorit i deras glassortiment. Köp enlitersbyttorna med pistage och mörk choklad. En del brunt och två delar grönt på tallriken brukar bli kanon. Varför de slutat med sin ben&jerry-kopia strawberry cheescake, som var bättre än originalet, förstår jag dock inte.

Till Makita och det jag själv testat sensate åren.
Undvik deras billigare kapsågar om man vill finsnickra och ha precision. Deras dyrare (t ex LS1019L och LS1019L) är riktigt bra. De billiga funkar säkert om man vill bygga altan och liknande lite mer oprecisa jobb, fast visst är de rätt rackiga.

Bara köpa batteriverktyg märkta BL (för borstlös). Deras billigaste skruvdragare med borstar är väldigt lätta att plåga livet ur om man tar i lite.

De har en smidig liten batteridriven excenterslip (DBO 180) som är just liten och smidig. Som slipmaskin kan man säga att den är skonsam mot materialet som den slipar, om man vill vara snäll.

Övriga saker som jag använder är helt enkelt bra. Om de är bättre eller sämre än andra i samma prisklass vet jag inte då jag inte jämfört, fast jag blir lite varm i själen när jag använder sänksågen eller kexmaskinen då de är väldigt trevliga och känns gedigna.
Pratar vi om glass eller hasch?

Tappade fotfästet i en rulltrappa och fick tillfälle att nyttja lilla första hjälpen-paket från Lidl. Tyvärr tidsbrist och smällde på ett stort plåster över ögonbrynet där jag lyckats köra in cykelns styrstam. Fanns annars mer lämpliga tillbehör. Snålt med tvättlappar. Prisvärt för mindre skador, kompakt och väl förpackat. 5/10.

Tappade fotfästet i en rulltrappa och fick tillfälle att nyttja lilla första hjälpen-paket från Lidl. Tyvärr tidsbrist och smällde på ett stort plåster över ögonbrynet där jag lyckats köra in cykelns styrstam. Fanns annars mer lämpliga tillbehör. Snålt med tvättlappar. Prisvärt för mindre skador, kompakt och väl förpackat. 5/10.
Cyklar du i rulltrappor?

Cyklar du i rulltrappor?
Bar cykeln uppför. Tog ett för kort steg och hamnade på kanten på trappsteget. Gled ner tillbaka med foten. Föll framåt samtidigt som cykelns framdäck tog i rulltrappan något steg upp och mitt ansikte hamnade i nivå med styret. Väldigt glad att det inte var tänderna eller ögat som tog smällen.

Lätt att vara tankspridd och jäktad vid 5-tiden på morgonen, nästan framme vid mitt pendeltåg.

Skulle tro att om rulltrappan är avstängd är det säkrare att bära cykeln med styret neråt istället. Eller ta hissen...

*redigering: såg efter hemkomst att kitet innehöll plåster med dinosauriemotiv och höjer betyget till 6/10.

Senast ändrad:
Kan vara farligt i rulltrappor med cykel.

men här är en how to guide
Kan man cykla "trackstand:ar" man i rulltrappor. Kan man inte göra det är man ingen cyklist.

/Vann And The Revolutions stå-still-på-cykel-tävling efter ca 8 öl mot diverse cykelbud när de hade något slags cykelorienteringstävling på Söder häromåret.

Tror att det kanske var jag som tipsade om Lidls glass men vill bara påminna om den. Den är grymt bra. Nu har de sedan en tid bytt namn på den från Gelatelli till Bon Gelati. Men vad jag kan känna så är det exakt samma glass. Minst sagt prisvärd.

Tror att det kanske var jag som tipsade om Lidls glass men vill bara påminna om den. Den är grymt bra. Nu har de sedan en tid bytt namn på den från Gelatelli till Bon Gelati. Men vad jag kan känna så är det exakt samma glass. Minst sagt prisvärd.
Prisvärd är även deras Magnum-"kopior" minst lika goda och man får en hel låda för priset av en Magnum. =)

glassen på lidl är en av deras bättre tillgångar.

toppat av att det tidvis finns byttor med kling-glass från mariestad; värd en omväg. vill man gå all in på den glassen beställer man dock en diné-tårta på willys..
8413BFCC-F8FE-4050-8B30-1A71C53F35C4.png

Senast ändrad:
Sanslöst bra termoglas. Jag har dom med öra. Bättre än mina motsvarande från Bodum

Bilagor

• 08FC9836-E923-4C3E-B539-C26BE7BA4D7D.png
    08FC9836-E923-4C3E-B539-C26BE7BA4D7D.png
    391.1 KB · Besök: 243
Omslagspapper med Cars (hittat på Lidl Farsta C, 19 Kr för 10m x 70cm). Kommer gå hem fint hos sonen.

Bilagor

• F24E53C0-8C37-407D-9809-CA04C060978F.jpeg
    F24E53C0-8C37-407D-9809-CA04C060978F.jpeg
    1,014.4 KB · Besök: 105
Även jag har en Ultimate Speed-laddare från Lidl som jag är nöjd med.
Men den är iofs inte särskilt flitigt använd, bara toppat upp batteriet på bilen som står på landet ett par ggr, men det funkade iofs bra och helt utan problem, även vid kyla.

Farsans Ctek gav upp efter 10 år (inte använd mycket), jag köpte då en Ultimate Speed åt honom som har funkat minst lika bra i ett par år nu. Utifrån det ser jag liten anledning att betala 4-5 ggr så mycket för den billigaste Ctek-laddaren (som dessutom är klenare än Ultimate Speed laddaren). Ctek var innovativa när de kom för 15-20 år sedan och denna typ av ”smarta” laddare inte fanns, men nu är det en standardprodukt.

Farsans Ctek gav upp efter 10 år (inte använd mycket), jag köpte då en Ultimate Speed åt honom som har funkat minst lika bra i ett par år nu. Utifrån det ser jag liten anledning att betala 4-5 ggr så mycket för den billigaste Ctek-laddaren (som dessutom är klenare än Ultimate Speed laddaren). Ctek var innovativa när de kom för 15-20 år sedan och denna typ av ”smarta” laddare inte fanns, men nu är det en standardprodukt.
Kanske blir en tripp till Lidl, får fixa till en kontakt bara, har en hona under motorhuven uppe vid vindrutan, följde med CTEKen.

Tillbaka
Topp