Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Jag har tänkt tillbringa två till tre veckor i september vid Gardasjön för cykling, surf och klättering. Jag tar gärna emot tips om allt tänkbart, cykelleder, cykelhyra, boende, surf, klättring m m.
Jag bodde vid en enkel camping inne i Riva, Massor med cyklister. windsurfing uthyrning
inne på campingen i direkt anslutning till sjön. Upp till Arco, som är klättercentrum, är det inte långt alls från Riva.
I riva finns minst två bra cykeluthyrningar (mot torbole).
Cykling finns i massor, de bästa kartorna o tur beskrivningarna jag såg var på tyska, men det
Kanske finns översatt till engelska oxå?
Åtminstone ett klättercenter finns i Arco, där finns förare om du inte hittat innan.
Lista på hotell från google.
Ja, vad skall man säga...Ett otroligt fint område med alla möjliga typer av cykling även om "tekniska mördardownhillrepor" är mest dominerande. Och uppför naturligtvis. Jag har varit där många gånger och har fortfarande bara sett 10% av området.
Terrängen som dominerar cyklingen är stenar i varierande storlekar vilket gör att man måste vara på helspänn hela tiden. Det är inte alls fel med längre fjädringsväg och skivbromsar om man säger så. Det kan också vara lite problematiskt att hitta rätt leder så därför är lite research nödvändigt. Hör också med lokala cykelhandlare, de brukar vara mycket hjälpsamma med kartor etc.
I mitt tycke är norra delen av Gardasjön bäst, mest variation där och cykelmetropolen Arco ligger där. Trevlig liten stad med många bikers. Där finns också utgångspunkten för många leder av varierande svårighetsgrad.
Jag har varit på enn rätt schyst nöjesfält som heter gardaland, och det borde väl ligga i närheten. tror att nån italienska som vi var där med sa att det var döpt efter "den" sjön påväg upp för förstabacken i bergochdalbanan :)
Rekommenderas!
Jag var där i April / Maj när tyska BIKE festivalen o mässan pågår. Vädret var kanon,
nästan väl varmt för cykling.
Kommer inte ihåg namnet på campingen, Men det ligger två brevid varandra den ena är utan
köksmöjligheter och därmed billigare.
Jag bodde på den andra (infart vid pizzerian) och den var riktigt bra. Fräscha duschar
och tvättmöjligheter.
Jag hade också svårt att hitta rätt på leder första dagarna , men teamade upp med
sjukgymnasten för tyska snowboard landslaget av alla människor och fick bra guidning.
Åtminstone under festivalen är det lätt att hitta folk att hoja med. Som gammal DH
wannabe var jag helstokad på att få hänga med H-ball (Greg Herbold) på pizzerian.
Håller med om att Norra delen är bäst att stanna vid , ( även om det verkade vara fler
fotomodeller på sjöns södra sida vid Simione, fast det är väl skit samma om man är svettig cyklist
utan ferrari och pengar)
"talking about music is like fishing about architecture" - återigen Zappa
Låter riktigt bra.
Tror jag skippar festivalen för att komma senare när europasemestern är över.
Finns det möjlighet att hyra bil på plats i antingen Arco eller Riva? Låter rätt segt att köra bil 209 mil (+65 mil eftersom jag bor i Åre).
Ja, det finns det men om jag minns rätt så är biluthyrning rätt dyrt i Italien. Men helt klart en fördel att ha en bil tillgänglig för transport om du vill åka runt lite. Å andra sidan är det inga avstånd i detta området och man kan tex. lätt ta sig tvärs över sjön med färjor (som tar cyklar). Och håller du dig enbart i norra delarna behöver du egentligen ingen bil.
Faktiskt mest på kvällarna som vi använde bilen men då får man avstå från vino rosso förstås...
pewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Å andra sidan är det
> inga avstånd i detta området och man kan tex. lätt
> ta sig tvärs över sjön med färjor (som tar
> cyklar). Och håller du dig enbart i norra delarna
> behöver du egentligen ingen bil.
Precis, o det är i norr den fina cyklingen finns, i söder är det slätt och varmt o odlat överallt.
Vi använde egentligen bara bilen när vi åkte på Passo Nota. Och även den rutten hade man sannolikt kunnat göra utan bil om man är lite morgonpigg.