Tips om spår runt Nyköping...

Så för ett tag sedan blev man bosatt utanför Nyköping, närmare bestämt Oxelösund. Oxelösund är tydligen en stad, bara så ni vet.
Anyway, från att varit bortskämd med spår i Stockholm och med Fornstigen som "hemmaspår" så är avsaknaden av spår i dessa trakter total. Ett stort mörker sträcker ut sig mellan Norrköping och Stockholm (Ok, Trosa, ni har visst ett spår eller två) i Trailforks och vad du nu önskar använda för app.
Har jag flyttat till -60 talet? Dvs innan MTB ens uppfanns? Två städer (diskutabelt dock) 13km ifrån varandra helt omslutna av "natur" och inte ett enda MTB-spår? Eller har Sörmlänningar inte fattat att det finns trevliga stig-delnings appar som man kan ha i sin mobiler, de så kallade smart phones:en? Kanske är det -00 talet jag flyttat till, innan apparnas tid och genomslag.
Hur som haver så vore det trevligt med ett tips om ett trevligt spår i dessa uppenbarligen öde skogar. Om det nu finns, börjar tvivla...

Passerar inte Sörmlandsleden i närheten någon krok? Leta vandringsleder annars, eller ge dig ut i skogen på riktigt istället för att leta på Internet. ;)

Senast ändrad:
Vilken fantastisk idé att be om tips om stigar genom att första håna och förolämpa oss som bor i Nyköping/Oxelösund.
Jag har cyklat MTB i området i 13 år och kan troligen stigarna bättre än de flesta. När någon bemöter mig med dålig attityd behåller jag kunskapen för mig själv.

Musashi. Jag bor själv här sedan ett par år tillbaka nu och har inte bidragit med något i någon app. Jag är ledsen att du inte förstod det ironiska/sarkastiska i texten, antar att du lämnar dina skjortor på kemtvätt. (det var också ett skämt)
Jag menar inte att bemöta någon med dålig attityd, om du har uppfattat det så är jag ledsen för det. Men medge att det ligger något i det skrivet mellan raderna ovan.

Senast ändrad:
Ibland är det svårt att se skogen för alla träd. Jag cyklade själv för första gången i Nyköpingstrakten i somras, det gick ganska bra internetresearcha stigar utan hjälp av trailforks.

Senast ändrad:
Visst fanns det väl något i Enstaberga, Svalsta eller däromkring? Sök lite här, jag tror det skrevs om det för något år sedan eller så, men jag kör lvg så jag har inte provat det.

Oxelösund blev stad 1950 om jag inte minns fel..... ; )

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Visst fanns det väl något i Enstaberga, Svalsta eller däromkring? Sök lite här, jag tror det skrevs om det för något år sedan eller så, men jag kör lvg så jag har inte provat det.

Oxelösund blev stad 1950 om jag inte minns fel..... ; )

Mvh Ulf S.

Japp, jag bor i en stad :-)
Ja, det verkar finnas en del gamla trådar om det. Får lägga mer tid på det sömnlösa nätter :-)

Har inte cyklat där än, men femöre i Oxelösund ska visst ha fina stigar. Milspåret i Ryssbergen är bra också. En favorit är att följa sörmlandsleden västerut från Nyköpings centrum och fortsätta till söra och ännu längre om man vill. Strax utanför Nyköping i Sjösa finns en 8 km slinga som är suverän också. Mvh Danne.

Tack Daniel. Jag brukar springa Varvet runt på Femöre, Sörmlandsleden är riktigt fin på väst och syd sidan. Lite kort bara, hela vervet runt är bara ca:9km och då är halva asfalt och grus. Sjösa har jag läst att fler nämner, när du siger att den är suverän, ja, då måste jag prova :-)
Kul att du nämner att en favorit är att köra mot Söra, jag talade med grannen idag och han nämnde att "det brukar cyklas lite" bakom Pålljungshage, då vet jag var han menade nu :)

Tillbaka
Topp