Tips på billiga bra hjul

Vizual54

Aktiv medlem
Tips på billiga bra hjul
Tänkte köpa ett par 29" hjul till min Stumpjumper 6fattie för att testa hur det känns. Vill inte lägga ut allt för mycket på hjulen då jag inte vet hur mycket jag kommer använda dem.
Vilken innerbredd ska jag leta efter? Kommer antagligen hamna någon Maxxis 2.4 combo på dem.
Dessa ligger i rätt prisklass:
https://www.bike-discount.de/en/buy...-two-29-30mm-cl-sram-xd-boost-wheelset-672657

Men finns det bättre för samma peng eller lika bra och billigare? Det är alltså 29" boost hjul med 6 hole disk och XD body som eftersöks.

Tips på billiga bra hjul
Jag köpte ett par DT swiss E1900 spline på bike24 för typ 2800 paret till min odämpade mtb. har ingen aning om hur de står sig mot andra hjul i vikt/styrka. för min del har de funkat felfritt trots mer än ett genomslag, fortfarande raka och fina.

Dock är det centerlock fast det följer med adaptrar.

EDIT: kör 2.3:or på mina, 2.4:or borde funka.

Senast ändrad:
Tips på billiga bra hjul
Samma frågeställning som TS av samma anledning. Kikat lite på Hopes fälgar framförallt eftersom deras nav ska vara väldigt bra (om man vill bygga vidare sedan). Har likadana nav på originalfälgarna och de låter gött, tycker dock kullagren verkar vara av lite halvtaskig kvalité...

https://www.bike24.com/p2166787.html Dock! 23mm innerbredd?! 30 som de TS länkar känner jag är mer rimligt 2018. Samtidigt lär jag antagligen köra max 2.4 på dessa eftersom jag har plusfälgarna.

Tips på billiga bra hjul
Vizual54 sa:
Tänkte köpa ett par 29" hjul till min Stumpjumper 6fattie för att testa hur det känns. Vill inte lägga ut allt för mycket på hjulen då jag inte vet hur mycket jag kommer använda dem.
Vilken innerbredd ska jag leta efter? Kommer antagligen hamna någon Maxxis 2.4 combo på dem.
https://www.bike-discount.de/en/buy...-two-29-30mm-cl-sram-xd-boost-wheelset-672657

Men finns det bättre för samma peng eller lika bra och billigare? Det är alltså 29" boost hjul med 6 hole disk och XD body som eftersöks.
30 mm blir bra. DT M1900 Spline 30 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=238675 är bra hjul, DT M502 fälg https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=235360 och DT 370 3-pawl nav.

Mycket bättre än beg smalhjul ovan (Shimano XT 20 mm , Spez Roval 21 mm) som passar utmärk till en pendlargravelcykel.

Vill du ha aningen lättare hjul med samma fälg men DT 350 18T ratchet nav är det M1700 Spline 30 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=238469 som gäller

Senast ändrad:
Tips på billiga bra hjul

Bilagor

• WP_Boost.png
    WP_Boost.png
    30.8 KB · Besök: 162
Tips på billiga bra hjul
Sixten Fors sa:
Vizual54 sa:

Mycket bättre än beg smalhjul ovan (Shimano XT 20 mm , Spez Roval 21 mm) som passar utmärk till en pendlargravelcykel.

Måste understryka att det är din åsikt då du mest verkar tycka efter excelark.

Alternativt är du en produkt skapad av industrin. "måste" byta efter vad tillverkarna säger år efter år.

Tips på billiga bra hjul
AX3L sa:
Sixten Fors sa:
20 mm fälg till 60 mm däck (2.4") suger fett. Det är inte förhandlingsbart.
Är å andra sidan inte 30mm lite gränsfall till för brett för 2.3-2.4 däck?
För mtb-däck är ungefär halva däckbredden lagom som fälgbredd, alltså 50-55 mm däck på 25 mm fälg, 56-63 mm på 30 mm fälg.

För lvgdäck med 19-32 mm bredd är lagom fälgbredd ca 2/3 av däcket.
Alltså 19 mm däck på 13 mm fälg
21 på 14
23 på 15
25 på 17
28 på 19
32 på 20
35 på 22

Tips på billiga bra hjul
NickPick sa:
Alternativt är du en produkt skapad av industrin. "måste" byta efter vad tillverkarna säger år efter år.
Industrin ligger efter marknaden i detta fall. Bredare fälgar (inte för breda, rätt bredd!) efterfrågas av cyklisten i större utsträckning än vad industrin levererar. Billiga cyklar säljs fortfarande med fel hjul. Dyrare cyklar säljs med rätt hjul. Trots att fälgen kostar lika mycket att köpa oavsett bredd.

Gissa om de som säljer smalhjulen ovan gör det för att ersätta dem med smalare eller bredare hjul? :)

Tips på billiga bra hjul
Sixten Fors sa:
21 på 14
23 på 15
25 på 17
28 på 19
32 på 20
35 på 22

Aj fan!
Jag har i åratal kört 25 mm på 14 fälgar på min (numera) fulräser.
Conti 4000osv även på nya 21 fälgar. Gör ca 1 mm skillnad på mätt däckbredd.
Men jag har överlevd. Har faktiskt haft både roligt och cyklat såväl slättland som berg.
Ska jag skämmas eller är jag bara en dålig människa då?

Tips på billiga bra hjul
Pfaff sa:
Aj fan!
Men jag har överlevd. Har faktiskt haft både roligt och cyklat såväl slättland som berg.
Ingetdera.

Går du från 14 till 21 mm fälg blir samma däck 2,3 mm bredare. Givet att båda fälgarna har lika höga kanter. Lägre kanter = bredare däck, högre kanter = smalare däck. 1,5 mm skillnad i höjd på kanten gör 1 mm skillnad i däckets bredd.

Det går förstås bra att cykla med gamla hjul, men när man köper nya hjul är det dumt att köpa nya gamla hjul då de är lika dyra som nya moderna hjul.

Tips på billiga bra hjul
Pfaff sa:
Sixten Fors sa:
21 på 14
23 på 15
25 på 17
28 på 19
32 på 20
35 på 22

Aj fan!

Det mest happykorrekta borde vara att skämmas, men du kanske kan le för dig själv när ingen ser?

Tips på billiga bra hjul
Sixten Fors sa:
Pfaff sa:
Aj fan!
Ingetdera.

Går du från 14 till 21 mm fälg blir samma däck 2,3 mm bredare. Givet att båda fälgarna har lika höga kanter. Lägre kanter = bredare däck, högre kanter = smalare däck. 1,5 mm skillnad i höjd på kanten gör 1 mm skillnad i däckets bredd.

Det går förstås bra att cykla med gamla hjul, men när man köper nya hjul är det dumt att köpa nya gamla hjul då de är lika dyra som nya moderna hjul.

Om kartan inte stämmer med landskapet är det kartan som är korrekt, förstår jag ;-)

Jag följer Johan Skånes råd o ler lite. I mjugg. Ursäkta.

Tips på billiga bra hjul
Pfaff sa:
Om kartan inte stämmer med landskapet är det kartan som är korrekt, förstår jag ;-)
Där har du nog förstått fel, det är landskapet som stämmer, kartan är bara en representation av verkligheten.

Däremot är det ganska enkel matte att ca 7 mm ökad omkrets ger ca 2,3 mm ökad diameter. Om däcket själv får välja strävar det efter att vara runt. Ett så tunt däck som GP4K med 0,55 mm sidoväggar och 2½ x 110 tpi cord orkar inte vara annat än runt när det är pumpat till säg > 4 bar.

Att däcket ändå är ca 2,4 mm högre än vad det är brett beror på att det är ca 2,4 mm slitbana/gummi på utsidan av däcket.

Tips på billiga bra hjul
Nu tänker jag inte gå ut i verkstan o byta däck på smalfälgen där det sitter 4 seasons fn, ta bilder på däck o skjutmått baffatt visa att kartan inte stämmer med landskapet - men jag har gjort det tidigare. Jämfört, alltså.
Vackra teorier förvisso men kanske inte allmängiltiga. Eller så har Conti ojämn produktion. Inget ska uteslutas!

Tips på billiga bra hjul
Tack för alla tips!
Inget av de beggade hjulen är tyvärr intressant då det är Shimano body och CL på ena och inte boost på andra. Dock håller jag utkik på köp och sälj.

Lutar starkt åt DT Swiss M1900 hjulen. Men blir lite osäker på om jag ska gå på 25mm eller 30 i bredd. Om man skulle vilja gå ner lite i bredd på däcken framåt sommaren. Fast det är ju fränt med breda däck + att man får snygga ben.

Tips på billiga bra hjul
Vizual54 sa:
Tack för alla tips!
Inget av de beggade hjulen är tyvärr intressant då det är Shimano body och CL på ena och inte boost på andra. Dock håller jag utkik på köp och sälj.

Lutar starkt åt DT Swiss M1900 hjulen. Men blir lite osäker på om jag ska gå på 25mm eller 30 i bredd. Om man skulle vilja gå ner lite i bredd på däcken framåt sommaren. Fast det är ju fränt med breda däck + att man får snygga ben.

Hur långt ned kan du gå på dina plusfälgar med bibehållen okej geometri? Hur breda är dom? Vissa plusfälgar är väl bara 30 nånting?

Tips på billiga bra hjul
Att byta upp mig till bredare fälgar (29 mm innermått) är nog den bästa uppgraderingen jag gjort. Körde förra säsongen med 2,3" däck på de fälgarna (XC)...

Tips på billiga bra hjul
Vizual54 sa:
Lutar starkt åt DT Swiss M1900 hjulen. Men blir lite osäker på om jag ska gå på 25mm eller 30 i bredd. Om man skulle vilja gå ner lite i bredd på däcken framåt sommaren.
Jag använder Rocket Ron 2.25", Nobby Nic 2.35", X-King 2.4" och Der Kaiser 2.4" på mina XM481 30 mm fälgar. Alla däck sitter perfekt och mäter ca 58-61 mm.

Går man ner till 25 mm fälg och smalare däck mäter de istället 50-54 mm vilket jag inte ser som någon fördel för min cykling.

Tips på billiga bra hjul
AddeKvark sa:
Att byta upp mig till bredare fälgar (29 mm innermått) är nog den bästa uppgraderingen jag gjort. Körde förra säsongen med 2,3" däck på de fälgarna (XC)...

+1
Otrolig skillnad när jag bytte från sun XC2 till Flow EX, visst går det att köra på 19mm fälgar precis som det går att köra helstelt med 21 växlar och kantibromsar .

/T

Tips på billiga bra hjul
MatteXC sa:
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
För mtb-däck är ungefär halva däckbredden lagom som fälgbredd

Varför är det så?

Undrar också det, har cyklat MTB i 20 år och aldrig märkt av några problem med 19mm innermått och 2,4" i både 26, 27.5 och 29.

Jag kanske inte är tillräckligt premium för att märka av skillnaden?
Jag har också cyklat mtb 25 år på 17-18 mm då det inte fanns alternativ. Nu finns det, liksom att antalet olika tillgänglig dimensioner på däck har ökat.

Jag tror visst att du märker stor skillnad på 3 mm extra bredd på däcket, den större volym på samma däck som möjliggör lägre tryck, högre komfort/grepp/stabilitet, färre genomslag etc. Man slipper köpa ett 0,1-0,2" bredare däck som väger 50-150 gram mer än det smalare då det däck man redan har blir bredare av sig självt liksom.

Att du inte värdesätter dessa egenskaper är en annan sak.

Tips på billiga bra hjul
MatteXC sa:
Så här säger Maxxis, deras kunskap inom området borde väl vara acceptabel även på Happy?

http://reviews.mtbr.com/can-you-run-maxxis-wide-trail-tires-on-regular-rims

Mtbr: Should you stick with a classic tire or is a Maxxis WT tire a better option?

To answer that question, Mtbr reached out to Bobby Brown, who runs marketing for Maxxis in the U.S.

Bobby Brown: We recommend moving to a Maxxis WT (wide trail) tire when you are running 30mm or wider internal width rims for the optimal tire profile.

# # #

Killen är förstås helt opartisk och har inget som helst att vinna på att dissa alla "gamla" däck och marknadsföra sina nya däck... Eller? :)

Tips på billiga bra hjul
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
För mtb-däck är ungefär halva däckbredden lagom som fälgbredd

Varför är det så?
Resonerar...

Troligtvis för att 45-55% fälgbredd räcker för att få ut större volym och bättre egenskaper som komfort/grepp/stabilitet (i både fälgen och däcket), bra styregenskaper och mindre risk för punka. Utan att fälgen blir så bred att den lätt skadas från sidan av stenar i terrängen. Som jämförelse är en 17 mm fälg 28% av ett 60 mm däck, och 20 mm fälg 33% av 60 mm däck. Vilket förstås är helknasigt och fel.

Ingen verkar ifrågasätta att bilar och motorcyklar utrustas med fälgar som är anpassade i bredd till de däck som används.

Bilagor

• mcdäck.png
    mcdäck.png
    12.9 KB · Besök: 949
Tips på billiga bra hjul
Sixten Fors sa:
Ingen verkar ifrågasätta att bilar och motorcyklar utrustas med fälgar som är anpassade i bredd till de däck som används.
Jo, men de är konstruerade för det och ändå går det gå upp/ner en halvtum utan problem. Detta trots att de är 45/50/60/70/72 procent av bredden höga och inte 100 (eller 120) procent av bredden höga som cykeldäck.
Nu är det nog de i det sixtinska residenset hemsvängda siffrorna 1/2 resp 2/3 som folk undar över.
Det är ju alltjämt ISO 5775 som tillverkarna har att förhålla sig till.
lu.jpg

Tips på billiga bra hjul
tmalm sa:
AddeKvark sa:
+1
Otrolig skillnad när jag bytte från sun XC2 till Flow EX, visst går det att köra på 19mm fälgar precis som det går att köra helstelt med 21 växlar och kantibromsar .
/T
+1
Min 2012 års Scale 900 som då kostade ca 25000 kr levererades med 17 mm hjul (DT Swiss XR39) vilket är helt sinnessjukt, det blev en helt annan cykel med 30 mm hjul och samma 2,25" däck. En total revolution. Bästa uppgraderingen.

Tips på billiga bra hjul
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Jo, men de är konstruerade för det och ändå går det gå upp/ner en halvtum utan problem. Detta trots att de är 45/50/60/70/72 procent av bredden höga och inte 100 (eller 120) procent av bredden höga som cykeldäck.
Nu är det nog de i det sixtinska residenset hemsvängda siffrorna 1/2 resp 2/3 som folk undar över.
Det är ju alltjämt ISO 5775 som tillverkarna har att förhålla sig till.

Om du kollar högst upp i tabellen av MC-däck är det motocrossdäck med 100% profilhöjd och fälgbredd 50-70% av däckbredd.

ISO 5775 tabellen är totalt daterad och tar endast hänsyn till vad som är trafiksäkert/farligt. När tabellen gjordes fanns inga bredare fälgar att köpa, därför ser den ut som den gör. En helt meningslös referens år 2018.

Tips på billiga bra hjul
För att lämna den halvnördiga diskussionen kring bredder... I de här prisklasserna, är det bättre att köpa ett färdigt set än att köpa allt separat? Givet att man lämnar in för bygget (ca 400 per fälg) till en bra byggare, blir det generellt sett bättre eller billigare än färdiga set?

Tips på billiga bra hjul
AX3L sa:
För att lämna den halvnördiga diskussionen kring bredder... I de här prisklasserna, är det bättre att köpa ett färdigt set än att köpa allt separat? Givet att man lämnar in för bygget (ca 400 per fälg) till en bra byggare, blir det generellt sett bättre eller billigare än färdiga set?

Att köpa sakerna separat brukar bli väldigt mycket dyrare, jag bad Actionsport att inte montera ihop ett hjulpar och endast skicka alla delar då jag ville bygga själv, men de fick inte göra så enligt något avtal fick jag som svar.

Tänker att det är bättre att lämna in hjulen för en snabb översyn när man kört någon vecka, bör inte kosta så mycket.

Tips på billiga bra hjul
landen sa:
AX3L sa:

Att köpa sakerna separat brukar bli väldigt mycket dyrare, jag bad Actionsport att inte montera ihop ett hjulpar och endast skicka alla delar då jag ville bygga själv, men de fick inte göra så enligt något avtal fick jag som svar.

Tänker att det är bättre att lämna in hjulen för en snabb översyn när man kört någon vecka, bör inte kosta så mycket.

Misstänkte nästan det! Lite som med cyklar, att köpa ram och komponenter löst blir nästan alltid betydligt dyrare för samma spec. Och som du säger, en efterkontroll är nog bättre än ett par handbyggda hjul.

Tips på billiga bra hjul
Beror lite på vilka delar man bygger med. Har byggt fyra hjulset med XM481 fälgen och lite olika nav (M8000, Hope Pro4, två med DT350 SP) och lite olika ekrar.

Jämför man med färdiga hjul från DT måste man upp till XM1501 Spline 30 Boost https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=186237 för att få XM481 fälgen, då med DT 240s SP nav och ett hjulset kostar 860 EUR.

Om jag bygger själv XM481 fälg och DT350 SP IS xD Boost nav som jag uppgraderat till 36T ratchet anser jag att naven är nog så bra som 240s och just aningen tyngre (+15 g fram och +20 g bak), men betydligt billigare. Delarna kostade 540 EUR, vilket är 320 EUR billigare än XM1501 hjulset. Samt i nivå med vad färdiga M1700 Spline 30 hjul kostar, dessa har då en billigare/tyngre M502 fälg (+50 gram/st) och DT350 SP naven har standard 18T ratchet. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=238469

Tillbaka
Topp