Tips på billiga bra hjul

Tips på billiga bra hjul
Bla Maxxis skriver att deras nya stig och endurodäck är optimerade för fälgar med minst 30 mm innerbredd. Jag har sådana däck på 24 mm fälgar och de fungerar bra, men jag har råkat ut för "burpning" på framdäcket utan genomslag. Bredare fälgar skall minska risken för "burpning". Alternativet är förstås att öka lufttrycket i däcket, men då blir det studsigare.

Om nya hjul skall inhandlas till en stigcykel eller enduro verkar det dumt att gå på smalare än 30 mm innerbredd.

Tips på billiga bra hjul
landen sa:
Att köpa sakerna separat brukar bli väldigt mycket dyrare, jag bad Actionsport att inte montera ihop ett hjulpar och endast skicka alla delar då jag ville bygga själv, men de fick inte göra så enligt något avtal fick jag som svar.

Det gick bra när jag beställde därifrån för några månader sedan. Sparade 20 euro på ett hjulpar.

Tips på billiga bra hjul
ejma sa:
Bla Maxxis skriver att deras nya stig och endurodäck är optimerade för fälgar med minst 30 mm innerbredd. Jag har sådana däck på 24 mm fälgar och de fungerar bra, men jag har råkat ut för "burpning" på framdäcket utan genomslag. Bredare fälgar skall minska risken för "burpning". Alternativet är förstås att öka lufttrycket i däcket, men då blir det studsigare.

Om nya hjul skall inhandlas till en stigcykel eller enduro verkar det dumt att gå på smalare än 30 mm innerbredd.

Ja de nya generationens däck är väl annorlunda pga bredare fälgar.

Tips på billiga bra hjul
Sixten Fors sa:
MatteXC sa:
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
För mtb-däck är ungefär halva däckbredden lagom som fälgbredd

Varför är det så?

Undrar också det, har cyklat MTB i 20 år och aldrig märkt av några problem med 19mm innermått och 2,4" i både 26, 27.5 och 29.

Jag kanske inte är tillräckligt premium för att märka av skillnaden?
.....
Att du inte värdesätter dessa egenskaper är en annan sak.

Jag letar just nu 27.5 hjul med lämplig fälgbredd för 2,8" däck, tar gärna tips på prisvärda ("billiga") hjul med den udda kombinationen 15x100 framaxel och 12x148 bakaxel :)

Så om jag värdesätter dessa egenskaper kan jag själv uttala mig om när jag testat, just nu säger jag bara att jag inte märker något negativt med dagens konfiguration, kanske blir jag helt konverterad (har hänt förr)

Senast ändrad:
Tips på billiga bra hjul
MatteXC sa:
Jag letar just nu 27.5 hjul med lämplig fälgbredd för 2,8" däck, tar gärna tips på prisvärda ("billiga") hjul med den udda kombinationen 15x100 framaxel och 12x148 bakaxel :)
Din vikt? Typ av cykling? HG eller xD body?

Har räknat lite på några alternativ med 35 mm fälg till 70 mm däck:

XT M8010 nav + DT M542 fälg + 2.0/1.8 mm ekrar = 2070 gram / 3000 kr.
XT M8010 nav + DT XM521 fälg + 2.0/1.8 mm ekrar = 2040 gram / 3400 kr.

DT 350 SP IS HG nav + DT M542 fälg + 2.0/1.8 mm ekrar = 1950 gram / 4120 kr.
DT 350 SP IS HG nav + DT XM521 fälg + 2.0/1.8 mm ekrar = 1920 gram / 4520 kr.

DT 350 SP IS xD nav + DT M542 fälg + 2.0/1.8 mm ekrar = 1925 gram / 4370 kr.
DT 350 SP IS xD nav + DT XM521 fälg + 2.0/1.8 mm ekrar = 1895 gram / 4770 kr.

Vill du istället ha 40 mm XM551 fälg lägg till 100 gram / 350 kr på alla alternativ ovan med XM521.

Vikt och pris utan tape, ventiler, arbete.

Senast ändrad:
Tips på billiga bra hjul
mellan 77 kg med utrustning, lite tuffare trailkörning ("enduro"), HG.

Tack för tipsen, fastnade redan för första alternativet, var hittade du de grejerna?

Tips på billiga bra hjul
MatteXC sa:
mellan 77 kg med utrustning, lite tuffare trailkörning ("enduro"), HG.
Tack för tipsen, fastnade redan för första alternativet, var hittade du de grejerna?
Överallt, t.ex. Bike24. Observera att ekerlängd nedan inte är exakt uträknad.
Hjul_M542.png

Hjul_XM521.png

Tips på billiga bra hjul
DT-naven är grymt fina annars :) fel body på bild dock, lägg till 24 gram (?) för HG-body

Bilagor

• 171203_Nav100.jpg
    171203_Nav100.jpg
    55.7 KB · Besök: 119
  • DT350_12x148_xD.jpg
    DT350_12x148_xD.jpg
    56.8 KB · Besök: 82
Tips på billiga bra hjul
Tips på billiga bra hjul
Dr Gugge sa:
På tal om wheelproject, är det någon som faktiskt handlat därifrån?
//Kristoffer
Jag har beställt hjul från dem. Men de kunde inte få fram rätt modell av end-caps inom rimlig tid så det blev till att avboka ordern. Jag fick iaf tillbaka pengarna utan knussel.

Tips på billiga bra hjul
Nu har jag äntligen kommit till skott och beställt hjul.
Blev ett par DT M1900 med 30mm innerbredd, Maxxis DHF II 2.4 fram och Aggressor 2.3 bak. Ska bli spännande att prova när isen försvinner och det börjar torka upp.
Tänkte nog beställa en offset bushing till dämparen framöver också för att kompensera lite för att vevlagret hamnar lite högre med 29" hjul.

Tack Sixten och alla andra för svar och åsikter.

Tips på billiga bra hjul
Boost eller inte?
305 EUR / 1985 g DT M1900 Spline 30 är 200 gram lättare för samma pris, typ https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=238672 samt https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=238675

307 EUR / ca 1840 gram från http://www.wheelproject.com/index.php?route=product/product&path=129&product_id=502
Novatec är ok om non-boost, välj inte Novatec Boost då de är tunga baknav.
WP.png

379 EUR / ca 1770 gram från http://www.wheelproject.com/index.php?route=product/product&path=129&product_id=194
Välj DT 350 SP IS (INTE CENTERLOCK SOM ÄR TUNGA). Boost och non-boost väger lika lite. xD är lättare än HG, välj xD som du har 11 spd på cykeln oavsett om det är Shimano eller Sram bakvxl. Sram 10-42T kassett är lättare än Shimano/Sunrace 11-46T.
WP2.png

Tips på billiga bra hjul
bålstamatte sa:
Nu har du du beställt hjul, men såg dessa. Är själv på jakt efter några billiga 29or med ca 30mm fälg. Lite tunga kanske! http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/nukeproof-neutron-mtb-wheelset/rp-prod160742
Eller de som tipsades om tidigare
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/nukeproof-horizon-mtb-wheelset/rp-prod160730
Något att ha tro?
Matte

Jag tittade på dem också men det blev inte så stor skillnad i pris med xd-body samt att M1900 hjulen är lite lättare.

Tillbaka
Topp