Tips på bra backar i norrort

• Trådstartare Trådstartare dgn
  • Start datum Start datum

dgn

Ny medlem
Är det någon som har tips på bra backar för backträning i sundbyberg eller bromma?
Gärna några minuter långa så att man känner att det mustas i benen!
Landsväg eller MTB spelar ingen roll.

Tranebergsbron är inte helt tokig heller. Jävligt trist och kanske lite flack. Men det är faktiskt ganska lång och dryg. Fin utsikt också. :)

Förvisso inte i Bromma eller Sumpan, men väl i norrort. Dalkarlsbacken på gamla Enköpingsvägen mellan Stäket och Kungsängen.

PrinsValium skrev:
-------------------------------------------------------
> Stavabacken ner mot åkersberga, alla backars
> moder... Så jävla lång och så jävla seg.

Cyklade där i helgen av en händelse. Kan meddela att det rör sig om ca 40 höjdmeter på 1,7 km.

Det finns en annan sjysst backe där i krokarna också, men jag har inga siffror på den. Har för mig den var mycket värre än Stavabacken dock.

Ungefär här :

http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=lilla+garn

/Fredrik

Höglandsbacken med start från Alviksvägen är inte så lång, men brant som tusan. Vik av till vänster i den första korsningen och fortsätt upp för Nockebyvägen.
Annars kan du testa att ta dig upp från Abrahamsberg till Gustav III:s väg (till höger i den lilla rondellen) och fortsätta den upp till krönet - några hundra meter i alla fall.
Ett ytterligare tips är Sjöviksbacken som startar vid det nybyggda bostadsområdet nedanför Liljeholmsbron (till vänster från stan sett) och lutar brant uppför Årstaberg.

Ingen av backarna är tyvärr särskilt lång, om du vill ha det rekommenderar jag en flytt till sydligare breddgrader (eller möjligen Norge).

ft skrev:
> PrinsValium skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stavabacken ner mot åkersberga, alla backars
> > moder... Så jävla lång och så jävla seg.
>
> Cyklade där i helgen av en händelse. Kan meddela
> att det rör sig om ca 40 höjdmeter på 1,7 km.
>
> Det finns en annan sjysst backe där i krokarna
> också, men jag har inga siffror på den. Har för
> mig den var mycket värre än Stavabacken dock.
>
> Ungefär här :
>
> http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=lill
> a+garn
>
> /Fredrik

Den är fin Fredrik men om du fortsätter 1 km till mot Åkersberga kommer Hakungebacken, den är brantare ;)

//Källis

Hakungebacken det måste vara det jag kallar Malmbacken eller möjligen Malmbergsbacken sista uppför innan anstalten på väg mot Åkersberga.

Väsjöbacken i Sollentuna det är en skidbacke ca 80 höjdmeter från sjön till toppen Stavabacken är
rena barnleken jämmförelsevis.

rolen skrev:
> Väsjöbacken i Sollentuna det är en skidbacke ca
> 80 höjdmeter från sjön till toppen Stavabacken
> är
> rena barnleken jämmförelsevis.

Ja, Väsjöbacken är bra. Starta på Elljusspåret precis nere vid sjön. Cykla det "baklänges" upp till barnbacken, fortsätt uppför barnbacken, vidare förbi pistmaskinsgaraget och slutligen serpentivägen upp på baksidan (där 08XC brukade gå). Det tar flera minuter och är lagom brant för att man ska kunna cykla och inte bara trampa luft på lillklingan och största bak. 6-8 vändor uppför där och det känns att man har tränat.

cerberos skrev:
> Hakungebacken det måste vara det jag kallar
> Malmbacken eller möjligen Malmbergsbacken sista
> uppför innan anstalten på väg mot Åkersberga.

Hakungebacken ligger på andra sidan kullen...

2008-05-07_201044.jpg ht=725

//Källis

Ok, men Hakungebacken är ju en krympling jämfört med Malmbacken, jag räknar den knappt :)

Fast eftersom jag oftast startar från Åkersberga och cyklar norrut så klättrar jag upp för den flackare delen av båda :) Jag tycker personligen sträckan väster om Garnsviken är roligare att cykla söderut. Lite kurvigt och kuperat - roligt att cykla helt enkelt.

Tillbaka
Topp