Tips på bra däck för pendling

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum
Kört flera år på Compass Barlow Pass. Heter Rene Herse nu. Lättaste och snabbaste pendlarsulor jag kört. Har slang. Ingen punka. Ganska dyra dock.
Nyligen bytt till Challenge Strada Bianca 36. Inte lagt så många mil ännu. Verkar lovande.
IMG_1365.JPG

ja har man plats går man ju idag gärna upp i dimension. uppfattar dem dock som rätt feta för sin märkning 28 mm,

och de känns sas förtroendeingivande i streetmiljö, alltså inte som något som man hjälpligt tar sig fram på innan man eventuellt kommer ut på landsväg.

iaf ett prisvärt alternativ att slita på, cirka 25 euro.
Jag fick in 28 mm bak men fram blev 28:or för högt för den gamla stålgaffeln, så det fick bli 25 mm fram.
200728_01s.jpg

Kört flera år på Compass Barlow Pass. Heter Rene Herse nu. Lättaste och snabbaste pendlarsulor jag kört. Har slang. Ingen punka. Ganska dyra dock.
Även jag är en nöjd användare av Jan Heines René Herse däck, och även mina är så gamla att de heter Compass, de är riktigt bra på både asfalt, grus och även makadam.
dsc_0976-jpg.499655

Ännu ingen punka på dem (bilden är från -20)

Nyligen bytt till Challenge Strada Bianca 36. Inte lagt så många mil ännu. Verkar lovande.
När mitt Compass bakdäck började se slitet ut våren -21 bytte jag det till ett Challenge Strada Bianca Pro, när jag beställde fanns det väldigt få däck i lager att välja på så jag fick ta vad som fanns.
Även Challenge-däcket har en riktigt bra känsla när man cyklar, både grus och asfalt. Men redan efter 1-2 mån fick jag en punka på Challenge-däcket!
Challenge-däcket är helt platt i kartongen vilket åtminstone enl mig är en sämre typ av konstruktion.
Eller åtminstone en konstruktion som gör dem känsligare för att skäras sönder på både sidoväggar och slitbana eftersom utsidan av däcket spänns ut (onödigt mkt) monterat och pumpat.

För den som själv vill prova René Herse-däck säljs de inom EU av bla
Daily Bread Cycles, men vilka som finns i lager eller när de får alla dimensioner i lager har jag ingen aning om.

På "vinterhjulen" har jag Panaracer GravelKing SK Plus allt för att minimera risken för punka under mörka och kalla årstiden, ännu ingen punka på dem. Men heller inte samma "känsla" som i de andra, bättre o snabbare(?) däcken.

Även jag är en nöjd användare av Jan Heines René Herse däck, och även mina är så gamla att de heter Compass, de är riktigt bra på både asfalt, grus och även makadam.
dsc_0976-jpg.499655

Ännu ingen punka på dem (bilden är från -20)

När mitt Compass bakdäck började se slitet ut våren -21 bytte jag det till ett Challenge Strada Bianca Pro, när jag beställde fanns det väldigt få däck i lager att välja på så jag fick ta vad som fanns.
Även Challenge-däcket har en riktigt bra känsla när man cyklar, både grus och asfalt. Men redan efter 1-2 mån fick jag en punka på Challenge-däcket!
Challenge-däcket är helt platt i kartongen vilket åtminstone enl mig är en sämre typ av konstruktion.
Eller åtminstone en konstruktion som gör dem känsligare för att skäras sönder på både sidoväggar och slitbana eftersom utsidan av däcket spänns ut (onödigt mkt) monterat och pumpat.

För den som själv vill prova René Herse-däck säljs de inom EU av bla
Daily Bread Cycles, men vilka som finns i lager eller när de får alla dimensioner i lager har jag ingen aning om.

På "vinterhjulen" har jag Panaracer GravelKing SK Plus allt för att minimera risken för punka under mörka och kalla årstiden, ännu ingen punka på dem. Men heller inte samma "känsla" som i de andra, bättre o snabbare(?) däcken.
Jo rene herse verkar grymma helt klart när man läser på lite. Ok så du ttcker det räcker med de panaracer du nämnde som vinterdäck? Aldrig dubb?

Har du testat att köra dina GP Urban 35 slanglöst, kollat hur täta däcken är? Jag kommer förstås att testa själv när det blir vår, men orkar inte kränga av dubbdäcken bara för att stilla min nyfikenhet.
Var inne på samma tankegångar själv. Höll på o klicka hem ett par för vårens äventyr men vem kör ens med slang nu år 2022 som värsta dinosaurien. Alternativ skulle kunna vara typ gravelking tlc i 35 men dom har typ halva punkaskyddet enligt BRR.

Jag pendlade en del i höstas på GP5000 32 mm. Gick fint fast jag kände mig låst till asfalt så återgå till grusvänligare däck. Hade GK SS 38mm förra året men ska prova GK SS 43 mm i vår istället. Tror det kommer gå minst lika fort som GP5000 men med högre komfort och möjlighet att köra på alla underlag.
I vinter har jag kört Marathon Winter 240 dubb 40 mm både.
Allt med slang.

Jo rene herse verkar grymma helt klart när man läser på lite.
+1
Men de är dyra
Ok så du ttcker det räcker med de panaracer du nämnde som vinterdäck? Aldrig dubb?
Jag missade att skriva att det inte är ngn pendlarcykel och så här års rullar den mest på sopsaltade cykelbanor
Men baserat på min erfarenhet skulle jag ALDRIG välja Challenge Strada Bianca Pro som pendlardäck
Troligen inte heller René Herse utan extra punkaskydd (Endurance-modeller), men det beror förstås på var man pendlar.
Om priset är viktigt (för vem är det inte viktigt?) skulle jag troligen därför inte välja René Herse Endurance-däck utan istället "originalet": Panaracer GravelKing SS Plus (det är ju Panaracer som tillverkar René Herse-däcken)
Men som jag skrev beror det förstås på var man pendlar,
jag har även fler cyklar och flera hjul till de flesta av dem.

+1
Men de är dyra

Jag missade att skriva att det inte är ngn pendlarcykel och så här års rullar den mest på sopsaltade cykelbanor
Men baserat på min erfarenhet skulle jag ALDRIG välja Challenge Strada Bianca Pro som pendlardäck
Troligen inte heller René Herse utan extra punkaskydd (Endurance-modeller), men det beror förstås på var man pendlar.
Om priset är viktigt (för vem är det inte viktigt?) skulle jag troligen därför inte välja René Herse Endurance-däck utan istället "originalet": Panaracer GravelKing SS Plus (det är ju Panaracer som tillverkar René Herse-däcken)
Men som jag skrev beror det förstås på var man pendlar,
jag har även fler cyklar och flera hjul till de flesta av dem.
Tack för bra tips! Priset skiter jag i när det kommer till däck. Det är en så pass viktig del i hur kul/effektiv/säker cyklingen blir. Däremot sätter jag ingen prestige i det. Visar recensioner/åsikter att ett asbilligt däck från biltema är jättebra så testar jag gärna det så att säga. Panaracern såg ju också väldigt bra ut - ska kolla upp det tack!

Ur minnets grumliga djup dök plötsligt Vittoria Voyager Hyper upp. Jag har ingen egen erfarenhet av detta däck men minns att det hissades av många för några år sedan. Hur är det, har det försvunnit från marknaden?

/Martin

Ur minnets grumliga djup dök plötsligt Vittoria Voyager Hyper upp. Jag har ingen egen erfarenhet av detta däck men minns att det hissades av många för några år sedan. Hur är det, har det försvunnit från marknaden?

/Martin
Jo jag har kollat på dem men de verkar inte tillverkas längre. Verkar inte ha varit så bra sett från punkteringsskydd

Tack alla för väldigt bra förslag och synpunkter! Det står nu mellan Continental grand prix urban och Panaracer gravelking slick. Den sistnämnda kommer ju i 38c och 120 tpi vilket starkt talar för den. Urban har mindre rullmotstånd och bättre punkteringsskydd men blir inte bredare än 35c. Jag antar att urbans komfort kommer att vara sämre också men det är väl iofs inte hela världen. Klurigt!

Kommer att köra Rubino pro i vår. Har kört gp4000/5000 länge utan problem, men under det senaste året har jag råkat ut för både sprickor med efterföljande punktering och trasiga sidoväggar. Säkerligen bara tillfälligheter, men nu har det gått troll i det.

Priset skiter jag i när det kommer till däck.
Ja men dåså. Challenge Strada Bianca Pro Handmade TLR är både starkt och snabbt enligt BRR. Ett av få däck som fått 5/5. Ditt för 700 spänn styck ungefär. Kolla att det är Handmade också och inte vanliga Pro.

Ja men dåså. Challenge Strada Bianca Pro Handmade TLR är både starkt och snabbt enligt BRR. Ett av få däck som fått 5/5. Ditt för 700 spänn styck ungefär. Kolla att det är Handmade också och inte vanliga Pro.

Det tar aldrig slut ;) Tack!

Pirelli Cinturato Velo TLR kanske kan vara ett alternativ? finns upp til 35mm.
Kör dem själv under vinterhalvåret här i skåne på min lvg (26mm).

Tack alla för väldigt bra förslag och synpunkter! Det står nu mellan Continental grand prix urban och Panaracer gravelking slick. Den sistnämnda kommer ju i 38c och 120 tpi vilket starkt talar för den. Urban har mindre rullmotstånd och bättre punkteringsskydd men blir inte bredare än 35c. Jag antar att urbans komfort kommer att vara sämre också men det är väl iofs inte hela världen. Klurigt!
Vad du än gör basera INTE ditt val på på just rullmotståndsdelen av testerna hos https://www.bicyclerollingresistance.com
Han testar på ett alldeles för onaturligt underlag för att just skillnader mellan olika däck skall vara ens något så när likadana på riktiga vägar.
En liten (endast 77cm) rund aluminiumbelagd trumma
mavic-yksion-pro-ust-2018-1-xs.jpg

Däremot är hans mätningar av vikt, bredd och punkaskydd mkt mer verklighetsförankrade.

Ett perspektiv (iofs av en "part i målet", men ändå intressant) finns här
"It’s clear that the drum test disadvantages a supple tire – the stiffer tire performs much better"

Vad du än gör basera INTE ditt val på på just rullmotståndsdelen av testerna hos https://www.bicyclerollingresistance.com
Han testar på ett alldeles för onaturligt underlag för att just skillnader mellan olika däck skall vara ens något så när likadana på riktiga vägar.

Däremot är hans mätningar av vikt, bredd och punkaskydd mkt mer verklighetsförankrade.

"It’s clear that the drum test disadvantages a supple tire – the stiffer tire performs much better"
Nej jag håller med. Det ger en bra fingervisning men inte hela sanningen. Ett uselt grepp och tunga däck väger inte upp att de är bra på metalltrumman liksom.

Pirelli Cinturato Velo TLR kanske kan vara ett alternativ? finns upp til 35mm.
Kör dem själv under vinterhalvåret här i skåne på min lvg (26mm).

Bra förslag! Känns väldigt likt continental gp urban. Lite nojjig att sådana typer av breda landsvägsdäck inte blir så följsamma? Kan tänka mig att de är super på din typ av cykel

Blir det inte

Ämnet är väldigt intressant tycker jag. Att det finns problem med att testa som bicyclerollingresistance gör är helt klart men jag tycker ändå att de data som fås fram ger vägledning om rullmotståndet. Jag gillar Jan Heines inställning till cykling, den är inspirerande, men ibland överdriver han lite som i artikeln du länkade till och han har inte helt rätt i allt det han skriver där..

jag tycker ändå att de data som fås fram ger vägledning om rullmotståndet.
Nja, det är stor risk att det det ger en överskattning av resultaten. Som jag skrev ovan: Jarno, liksom många andra, testar på ett onaturligt sätt, en rund trumma med endast 77cm diameter, och inte minst viktigt, en rund trumma med ett onaturligt underlag

https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test

De senaste åren är det flera som har testat däck på vanliga vägar, eller åtminstone på vanlig asfalt.
Resultatet blir då ofta annorlunda jämfört med tester på onaturligt underlag tex så minskar inte rullmotståndet asymptotiskt med ökande tryck
graph2.jpg

Från: http://www.trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/
Ur texten: "110 is the highest pressure you want under the most perfect imaginable conditions, with asphalt that hasn’t even been driven on yet. It starts dropping quickly from that. "
....
"But then they’ll actually try it at 90 or even 85 psi, and they come back and say that they are having much better results."
...
"Poertner now consistently runs his tires at 70 psi"

Det finns de som testar på mer realistiskt underlag än Jarno och som inte är Jan Heine
tour-test-rig-600x401.jpg

Läs mer själv här.

Nja, det är stor risk att det det ger en överskattning av resultaten. Som jag skrev ovan: Jarno, liksom många andra, testar på ett onaturligt sätt, en rund trumma med endast 77cm diameter, och inte minst viktigt, en rund trumma med ett onaturligt underlag

https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test

De senaste åren är det flera som har testat däck på vanliga vägar, eller åtminstone på vanlig asfalt.
Resultatet blir då ofta annorlunda jämfört med tester på onaturligt underlag tex så minskar inte rullmotståndet asymptotiskt med ökande tryck
graph2.jpg

Från: http://www.trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/
Ur texten: "110 is the highest pressure you want under the most perfect imaginable conditions, with asphalt that hasn’t even been driven on yet. It starts dropping quickly from that. "
....
"But then they’ll actually try it at 90 or even 85 psi, and they come back and say that they are having much better results."
...
"Poertner now consistently runs his tires at 70 psi"

Det finns de som testar på mer realistiskt underlag än Jarno och som inte är Jan Heine
tour-test-rig-600x401.jpg

Läs mer själv här.
Det där känner man nästan i cykeln. Snabba lättrullade mtb-däck rullar klart lättare än CX däck på samma cykel om underlaget är rätt/fel. Skön känsla när man har ett lite bredare däck med rätt lufttryck som flyter över bözet.

Jag gissar att framför allt små hårda föremål innebär mindre problem för ett bredare och mjukare däck som kan böjas över på ett naturligare sätt.

Sändningen med Josh Poertner från Silca är väl värd att lyssna på för dem som inte gjort det (av någon anledning funkade inte länken?). Där finns en del intressant att hämta, inte minst hur däckstrycket påverka rullmotståndet vid olika underlag (diagrammet ovan).

Men det gör inte bicyclerollingresistance tester meningslösa, de ger inte ett absolut tal på rullmotståndet som går att överföra direkt till verkliga förhållanden men de ger en möjlighet att jämföra olika däck.

Tidningen Tours test är faktiskt betydligt mera problematiskt, de testar däcken vid väldigt låg hastighet, nästan stillastående, det känns väldigt osäkert om de förluster, rullmotstånd, som uppstår då är överförbart till högre hastighet. Sen är det endast ett underlag, det finns många olika typer.

Men det gör inte bicyclerollingresistance tester meningslösa, de ger inte ett absolut tal på rullmotståndet som går att överföra direkt till verkliga förhållanden men de ger en möjlighet att jämföra olika däck.
Nja, eftersom skillnaden mellan däck är annorlunda i test på Jarnos onaturliga underlag och verkligheten så är det möjligtvis en jämförelse som är värd ngt för den som inte skall använda sina däck i den verklighet åtminstone jag cyklar i.
Tidningen Tours test är faktiskt betydligt mera problematiskt
Nej, åtminstone inte jmf med Jarnos
Sen är det endast ett underlag, det finns många
Nej, det stämmer inte

Vill även kommentera användandet av en trumma som "vägunderlag". Det är helt rätt som Jan Heine skriver att det inte är idealiskt och att det ger en ökad deformation av däcket jämfört med en plan vägyta men slutsatsen han drar att det gynnar däck med tjocka sidor är fel, ökad deformation gynnar rimligen däck med tunna däcksidor som kan deformeras med små förluster (som de däck han säljer) och inte tvärtom.

Rent krasst tror jag att det är svårt att testa för att få alla svar då det är många parametrar som påverkar och att rita femdimentionella grafer är knepigt...

Hastighet, belastning, lufttryck, temperatur, fälgbredd, ojämnhet på underlaget.... Har jag missat något parameter som påverkar markant förutom slang, TL, slitage på däcket, om cykeln är fjädrad, ofjädrad vikt.....

Vi får nog acceptera att mätningar alltid kommer att vara bristfälliga.

Nja, eftersom skillnaden mellan däck är annorlunda i test på Jarnos onaturliga underlag och verkligheten så är det möjligtvis en jämförelse som är värd ngt för den som inte skall använda sina däck i den verklighet åtminstone jag cyklar i.
Inte om man med andra test på verkliga vägar kan visa att det finns en bra koppling mellan det rullmotstånd man får ute på väg och det labförsöken ger. Vad jag sett tycker jag det verkar stämma ganska bra, de däck som kommer i topp där rullar lätt också på väg.

Det här med däckstryck och rullmotstånd på olika vägtyper är ju något man själv ganska enkelt kan göra test på, jag planerar göra det själv lite längre fram i vår och sommar :)

Inte om man med andra test på verkliga vägar kan visa att det finns en bra koppling mellan det rullmotstånd man får ute på väg och det labförsöken ger. Vad jag sett tycker jag det verkar stämma ganska bra, de däck som kommer i topp där rullar lätt också på väg.
Hur många däck har du provat? Hur avgör du vad som är objektiva och subjektiva upplevelser?

Vem bryr sig, därtill? Det är mycket härligare att cykla på däck som upplevs snabba men rullar dåligt än att cykla på däck som upplevs tröga men rullar snabbt. Men vilka däck som gör vad är åtminstone inte jag intresserad av att noggrant testa, utan jag går helt enkelt på de däck som känns bra.

Hur många däck har du provat? Hur avgör du vad som är objektiva och subjektiva upplevelser?

Vem bryr sig, därtill? Det är mycket härligare att cykla på däck som upplevs snabba men rullar dåligt än att cykla på däck som upplevs tröga men rullar snabbt. Men vilka däck som gör vad är åtminstone inte jag intresserad av att noggrant testa, utan jag går helt enkelt på de däck som känns bra.
Jag bryr mig och jag tror många andra gör det också, annars hade det inte funnits ett så stort intresse. Lättrullande däck är det som gör vägcykling roligt om man frågar mig.

Jag bryr mig och jag tror många andra gör det också, annars hade det inte funnits ett så stort intresse. Lättrullande däck är det som gör vägcykling roligt om man frågar mig.
Men om du kör på högkvalitativa däck kommer ju skillnaderna vara marginella i hastighet över en längre sträcka, medan känslan sitter i hela vägen. Mitt svar tidigare syftade till vilken vikt du la vid testet som vissa menade inte var riktigt översättningsbart till verkliga förhållanden. Jag förmodar att du inte testat så många av de däck som hamnar i topp i dessa tester, och att du därför drar för hastiga slutsatser kring vilka däck som faktiskt rullar bra i verkligheten.

Men om du kör på högkvalitativa däck kommer ju skillnaderna vara marginella i hastighet över en längre sträcka, medan känslan sitter i hela vägen. Mitt svar tidigare syftade till vilken vikt du la vid testet som vissa menade inte var riktigt översättningsbart till verkliga förhållanden. Jag förmodar att du inte testat så många av de däck som hamnar i topp i dessa tester, och att du därför drar för hastiga slutsatser kring vilka däck som faktiskt rullar bra i verkligheten.
Så var det ju inte riktigt. Bicyclerollinresistance test förkastades i princip helt ovan och var "bara användbart för de som cyklar på ståltrumma" vilket jag tycker är att gå alldeles för långt och det på lösa grunder, den uppfattning jag har fått är att deras resultat även om de inte ger ett absolut värde på rullmotståndet kan användas som en grund för att jämföra mellan olika däck för att välja ett däck som rullar lätt på väg. Det är nog också den allmänna tolkningen av testerna.

Så var det ju inte riktigt. Bicyclerollinresistance test förkastades i princip helt ovan och var "bara användbart för de som cyklar på ståltrumma" vilket jag tycker är att gå alldeles för långt och det på lösa grunder, den uppfattning jag har fått är att deras resultat även om det inte ger ett absolut värde på rullmotståndet kan användas som en grund för att jämföra mellan olika däck för att välja ett däck som rullar lätt på väg. Det är nog också den allmänna tolkningen av testerna.
Jo, förmodligen ligger väl sanningen lite mitt emellan som vanligt kanske.

Jag förmodar att du inte testat så många av de däck som hamnar i topp i dessa tester, och att du därför drar för hastiga slutsatser kring vilka däck som faktiskt rullar bra i verkligheten.
Har jag skrivit att jag själv testat många av dessa däck? Då har du läst fel, jag har bar kört på några få av dem, men det har gjorts andra tester som det skrivits om, man kan se vilka däck proffsen kör på osv. och jag har fått uppfattningen att det stämmer relativt bra med det Bicyclerollingrestance publicerat, åtminstone har inte labtesterna varit helt uppåt väggarna när det gäller att jämföra mellan olika fabrikat.

Tänkte lite mer på frågan "Vem bryr sig egentligen?" och jag tycker just det med utvecklingen som skett när det gäller cykeldäck, med bredare och mera lättrullande däck, nog varit det allra största inom cykel under det senaste årtiondet.

Och här har Jan Heine varit en av dem som gått i bräschen, gillar för övrigt allmänt hans cykelfilosofi :)

Har jag skrivit att jag själv testat många av dessa däck? Då har du läst fel, jag har bar kört på några få av dem, men det har gjorts andra tester som det skrivits om, man kan se vilka däck proffsen kör på osv. och jag har fått uppfattningen att det stämmer relativt bra med det Bicyclerollingrestance publicerat, åtminstone har inte labtesterna varit helt uppåt väggarna när det gäller att jämföra mellan olika fabrikat.
Nej, det har du inte gjort. Jag läste lite för hastigt och har missat en del inlägg uppenbarligen, och min kommentar var riktad mot meningen "Vad jag sett tycker jag det verkar stämma ganska bra, de däck som kommer i topp där rullar lätt också på väg", vilket jag tolkade som att du skrev att du provat att faktiskt testa hur de med lägst rullmotstånd rullade i verkligheten. Förhastat - ursäkta för detta!

Jag har inget ytterligare att tillägga i diskussionen!

Tänkte lite mer på frågan "Vem bryr sig egentligen?" och jag tycker just det med utvecklingen som skett när det gäller cykeldäck, med bredare och mera lättrullande däck, nog varit det allra största inom cykel under det senaste årtiondet.
Instämmer! Idag är 28-däck standard och vem kommer ens på tanken att cykla med tub på racer liksom?? Jag gillar utveckling!

(NU har jag inget ytterligare att tillägga...)

Instämmer! Idag är 28-däck standard och vem kommer ens på tanken att cykla med tub på racer liksom?? Jag gillar utveckling!

(NU har jag inget ytterligare att tillägga...)
En hel del av proffsen kör faktiskt fortfarande på tubdäck, satt just och kollade in listan över däck som användes i senaste TdF.

Tillbaka
Topp