Tips på cykel för nybörjare?

Stormpanzer

Medlem
Tjena! Är intresserad av att skaffa en cykel då min väldigt gammal cykel har gått i pansion, men då jag inte har nån kunskap alls om cyklar så kände jag att de kan va bra att fråga er. Jag är en kille på 190 som väger en del ( 130kg) och älskar att cykla, brukarde cykla mycket längst landsvägen där jag bor, är inte direkt världens rikaste man så skulle inte vilja punga ut jätte mycket pengar men endå vilja ha en cykel som endå håller ett tag. Tänkt mig runt 5-6 tusen i summa? Som sagt har ingen aning om vad som är bra för mig, så tö kte kika om ni har några tips? Behövs mer info är jag mer än gärna villig att de det :)

PS tittade på stadium på deras cyklar och hittade en som jag funderade på, men blev lite osäker när jag läste runt lite på webben

Vilka årstider och väder vill du cykla? Underlag?

Hur länge cykeln håller har mycket att göra med hur man underhåller den. Det är realistiskt för en vanlig dödlig med cykelintresse att göra allt underhåll och alla reparationer själv, men många väljer ofta att lämna in cykeln till mekaniker för reparationer och sånt, vilket kostar. Det går inte att komma ifrån. Men åtminstone det vanliga underhållet bör man ju ta sig tid och lära sig, och ha lite koll på vad man ska titta på och tänka på med cykeln. Då håller den längre, och cykelglädjen blir större med en cykel som fungerar som det är tänkt år efter år.

Bor uppe i Jämtland så är mest under vår och sommaren jag cyklar, endast när vädret godkänner det, e inte ute och cyklar i regn eller bör de är lerigt, har även inne fråd åt cykeln så kommer inte vara med om mycket fukt och likande

Jag tror att det är en vettig cykel för pengarna. Ingen dålig fjädergaffel och oki komponenter. Glöm inte att väldigt många här köper hjul för bra mycket mer än vad den cykeln kostar så finns en något skev uppfattning ibland många användare kanske.

Jag tror att det där är en vettig kandidat för ändamålet. Givetvis finns det bättre cyklar, men det är en annan sak.

Tillbaka
Topp