tips på cykel verktygslåda (hemmabruk)??

och om pris är en faktor så finns det ju bra mycket billigare än parktool:

Jag har diverse från Park Tools, Cyclus, Pro, Icetoolz, BBB och Biltema mm. Det enda verktyg jag blivit riktigt sur på och slängt är Biltemas vevpartiavdragare för fyrkantsaxel/Octalink. Den sög.

Jag har köpt denna, den är inte så dum:
Är detta värt 700kr ( med rabatt)mot Clas lådan, jag ser att man få med tången,men är inte riktig säker på att bedöma helheten , det får bra kritik på Tuben iallafall.

Bara jag som känner att den kompletta-super-duper-lådan inte används utan istället använder man lösa verktyg? Vet inte när jag använda verktygen som ingick i min låda senast.

Mitt råd är att köra på basic verktyg, som typ, insexnyckelsats, torxnyckelsats, kedjetång, kabeltång, kassetavtagare, kedjepiska.

Vill du kliva upp ett steg och börja byta vev- & styrlager kan du komplettera med de verktygen.

Är detta värt 700kr ( med rabatt)mot Clas lådan, jag ser att man få med tången,men är inte riktig säker på att bedöma helheten , det får bra kritik på Tuben iallafall.
På ali-prylar får du väl räkna med moms plus Postnords straffavgift oxå, så den där landar väl nånstans 8-900kr.

OM man har en modern cykel och inte skall renovera retrosaker så skulle jag vilja påstå att efter en snabb överslagsräkning att det knappt är så att de verktygen man verkligen behöver kommer upp i 800 om de köps löst. I lådan får du med några bonusverktyg men inte de verktyg som är viktiga, dvs bra insex och torx. Det är dessa man använder absolut mest.

Edit, såg att insex och några usla torx (ser usla ut i alla fall) också följde med. Har man vissa standardverktyg redan så får man väl såklart ganska mycket av det man kommer att behöva i lådan. Sen kommer man oavsett vad ändå behöva komplettera.

Senast ändrad:
Bara jag som känner att den kompletta-super-duper-lådan inte används utan istället använder man lösa verktyg? Vet inte när jag använda verktygen som ingick i min låda senast.

Mitt råd är att köra på basic verktyg, som typ, insexnyckelsats, torxnyckelsats, kedjetång, kabeltång, kassetavtagare, kedjepiska.

Vill du kliva upp ett steg och börja byta vev- & styrlager kan du komplettera med de verktygen.
jag hade tänk och meka mest med cykeln i hemmet, i garaget har jag fullt med vertyg och annat för min hobby, så att ha allt i en verktygslåda verkar vettig, sedan är ju så klart kommer jag någonsin använda prylarna, hittils har jag fixat cykel med insexnycklar och en 15mm fast nyckel .

Jag har en sån här låda.
https://www.chainreactioncycles.com/lifeline-bike-tool-kit-18-piece/rp-prod40997

Den har inte svikit mig än och då har jag nog använt det mesta, bytt vevlager, kassett osv. Om man vill göra mer avancerade saker än så fattas det troligtvis massor av verktyg. Ser ut att motsvara den från Clas.
Skulle hellre köpt detta från Chainreaction som innehåller mer eller mindre identiska verktyg för ett par hundringar mindre.

OM man har en modern cykel och inte skall renovera retrosaker så skulle jag vilja påstå att efter en snabb överslagsräkning att det knappt är så att de verktygen man verkligen behöver kommer upp i 800 om de köps löst. Då får du med några bonusverktyg men inte de verktyg som är viktiga, dvs bra insex och torx. Det är dessa man använder absolut mest.

Edit, såg att insex och några usla torx (ser usla ut i alla fall) också följde med. Har man vissa standardverktyg redan så får man väl ganska mycket av det man kommer att behöva i det här kitet. Sen kommer man oavsett vad ändå behöva komplettera
Inte om du tänkt serva framgafflar och dämpare, byta lager, lufta bromsar. Då kommer du landa på en bra bit över 800, även om du har typ standardgrejer, typ en fulldämpad hoj med lite olika lagerdimensioner, Fox-dämpare/gaffel, Shimano-bromsar osv. Utöver detta bör du ju ha basic verktyg som kedjebrytare, något att demontera kassetten med (kedjepiska eller de nyare av tångmodell) osv. Men värst är nog priserna på t.ex. specialverktygen från Fox.

Skulle hellre köpt detta från Chainreaction som innehåller mer eller mindre identiska verktyg för ett par hundringar mindre.
hmm , den blir väl dyrare med moms och avgifter?

edit. verkar som det är med moms men utan frakt på 109kr.Totalt ca 660 kr.

Senast redigerad av en moderator:
Inte om du tänkt serva framgafflar och dämpare, byta lager, lufta bromsar. Då kommer du landa på en bra bit över 800, även om du har typ standardgrejer, typ en fulldämpad hoj med lite olika lagerdimensioner, Fox-dämpare/gaffel, Shimano-bromsar osv. Utöver detta bör du ju ha basic verktyg som kedjebrytare, något att demontera kassetten med (kedjepiska eller de nyare av tångmodell) osv. Men värst är nog priserna på t.ex. specialverktygen från Fox.
Nu menade jag ju de verktyg som fanns i lådan från ali-express. Men visst, även de blir såklart dyrare än 800 men inte så farligt.

Som några ovan skriver hade jag köpt lösa verktyg så jag får det jag verkligen behöver och som passar min cykel. Har du kolfiber cykel tycker jag du ska skaffa en momentnyckel, annars löser man det mesta med ett bra sett med insektsnycklar. Kedjebrytare och verktyg för att byta kassett behövs men annars så byter man ju inte lager och vajrar ofta. Se till att köpa bra produkter för att tvätta och underhålla (smörja) cykeln ofta så blir slitaget betydligt mindre också.

Att köpa verktyg styckvis efter personligt behov av god kvalitet med märken som t.ex. Wera, Bondhus, Knipex, Sandvik, Park Tool, m.fl. och sen köpa en tom låda av god kvalitet (cederträ haha) :giggle: och lägga allt i är kanske dyrare initialt jämfört med att köpa med tveksam kvalitet från lågpristillverkare, men kan löna sig i längden om man tänker sig vilja kunna ha samma verktyg om 10-20 år. Har personlig erfarenhet av billiga verktyg som slits snabbt.

Hellre slit och återanvänd, än slit och släng.

kanske bättre att köpa verktyg när behovet uppstår, jag är väl inne i ett köpstim, det är lätt att bli uttråkad under pandemin.
Man kommer hela tiden behöva nya verktyg om man skall göra en del jobb själv. Prio är bra insex och torx, lite smaksak vad man gillar, jag gillar de med tre uddar eller t-skaft. Dessa använder man mer eller mindre hela tiden. Eventuellt köper man ett billigt momentnyckel-kit om man meckar mycket.

Sen är det ju väldigt få verktyg man behöver för dagligt underhåll och justering. Av det som ligger i lådan så är det kanske kedjetång (saknas i CRC låda men kostar 90 om du nu behöver komma upp i fri frakt) som kan vara bra. Det är ju nästan det första man byter, men man klarar sig utan också.

Kedjebrytare behövs vid kedjebyte och sen är det väl kasettverktyg och kedjepiska som kommer behövas någon gång. Däckavtagare och prylar till tubeless är ju saker jag använder mer än t.ex. vevlager-verktyg. Likaså tryckmätare.

Att köpa verktyg styckvis efter personligt behov av god kvalitet med märken som t.ex. Wera, Bondhus, Knipex, Sandvik, Park Tool, m.fl. och sen köpa en tom låda av god kvalitet (cederträ haha) :giggle: och lägga allt i är kanske dyrare initialt jämfört med att köpa med tveksam kvalitet från lågpristillverkare, men kan löna sig i längden om man tänker sig vilja kunna ha samma verktyg om 10-20 år. Har personlig erfarenhet av billiga verktyg som slits snabbt.

Hellre slit och återanvänd, än slit och släng.
jag har inget behov av nått som håller i 20 år!

Man kommer hela tiden behöva nya verktyg om man skall göra en del jobb själv. Prio är bra insex och torx, lite smaksak vad man gillar, jag gillar de med tre uddar eller t-skaft. Dessa använder man mer eller mindre hela tiden. Eventuellt köper man ett billigt momentnyckel-kit om man meckar mycket.

Sen är det ju väldigt få verktyg man behöver för dagligt underhåll och justering. Av det som ligger i lådan så är det kanske kedjetång (saknas i CRC låda men kostar 90 om du nu behöver komma upp i fri frakt) som kan vara bra. Det är ju nästan det första man byter, men man klarar sig utan också.

Kedjebrytare behövs vid kedjebyte och sen är det väl kasettverktyg och kedjepiska som kommer behövas någon gång. Däckavtagare och prylar till tubeless är ju saker jag använder mer än t.ex. vevlager-verktyg. Likaså tryckmätare.
Blir ju samma pris då som för den på Ali, båda är väl Kina grejer !?

Det ser ut som att clas ohlsons kit som länkades ovan och kostar 450 har samma innehåll som den från CRC jag köpt (som jag förvisso köpte kraftigt rabatterad för några år sen, typ 300).

Så är det enklare cykelmek borde den från Clas vara rimlig att köpa, förutsatt att du inte behöver fler verktyg.

jag hade tänk och meka mest med cykeln i hemmet, i garaget har jag fullt med vertyg och annat för min hobby, så att ha allt i en verktygslåda verkar vettig, sedan är ju så klart kommer jag någonsin använda prylarna, hittils har jag fixat cykel med insexnycklar och en 15mm fast nyckel .
Mitt råd är plocka ihop verktyg i lösvikt och lägga de i en verktygslåda som du har för cykel-mek i hemmet :)

Mitt råd är plocka ihop verktyg i lösvikt och lägga de i en verktygslåda som du har för cykel-mek i hemmet :)
det är väl mest det att jag gärna ser att lådan är anpassad efter verktygen , annars blir ju det bara huller om buller ,kan ju nästa lika gärna lägga grejerna i en icakasse då .

Det ser ut som att clas ohlsons kit som länkades ovan och kostar 450 har samma innehåll som den från CRC jag köpt (som jag förvisso köpte kraftigt rabatterad för några år sen, typ 300).

Så är det enklare cykelmek borde den från Clas vara rimlig att köpa, förutsatt att du inte behöver fler verktyg.
Lådan från classe växer, kanske man kan fynda den på nån rea.

det är väl mest det att jag gärna ser att lådan är anpassad efter verktygen , annars blir ju det bara huller om buller ,kan ju nästa lika gärna lägga grejerna i en icakasse då .
dessa väl anpassade lådor fungerar ända tills du behöver ett enda verktyg som saknas. Då får det inte plats i lådan och då har du en låda och ett verktyg du försöker sätta fast på utsidan med en gummisnodd och så blir du förbannad på att det lossnar och trasslar.
Det ser jättefint och ordningsamt ut på produktbilden, men funkar inte i praktiken.
Köp de verktyg du behöver och en låda som finns lite att växa i, eftersom man konstant upptäcker verktyg man saknar och kompletterar med.

Det finns många bra tomma verktygslådor med välorganiserade fack och innerlådor att köpa. Både dyra och billiga.

Här några exempel från Jula.

Och från Clas Ohlson.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp