Tips på cykellås

Simjatov

Ny medlem
Tips på cykellås
Jag har köpt mig en ny cross som jag tänker använda som pendelcykel och behöver tips på lås.
Vilket godkänt lås är bäst?
Jag är inte intresserad av lås som sitter fast på cykeln.

/Hans

Tips på cykellås
Abus steeloflex som jag alltid har förlitat mig på är toppen. MEN med tving och bågfil åtar jag mig numera att få upp det på en fiskvart.

Tips på cykellås
Har ingen aning om det är bra, men jag kör med ett abus futura64 på pendelcykeln.
Det är någotsånär litet och lätt, låser på båda sidor av bygeln, är tillräckligt stort för att man brukar kunna hitta något att låsa runt men tillräckligt tajt för att när man har gjort det finns det inte mycket bygel kvar att få in en domkraft i.
Dock är jag inte uppdaterad när det gäller lås och har ingen aning om låsets säkerhetsstatus...

Tips på cykellås
Mitt tips: köp inte för dyrt.. kolla biltema och CO och köp något i 2-300kr klassen. Dessa ger precis samma skydd som "märkeslåsen", dvs. skyddar mot de vanliga pundarverktygen. Kombinera gärna två lås, t.ex. ett bygellås och ett vajerlås - detta kan verka avskräckande på tjyven. Och förvara cykeln i lägenheten på kvällar och nätter.

Tips på cykellås
pavement skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt tips: köp inte för dyrt.. kolla biltema och
> CO och köp något i 2-300kr klassen. Dessa ger
> precis samma skydd som "märkeslåsen", dvs.
> skyddar mot de vanliga pundarverktygen. Kombinera
> gärna två lås, t.ex. ett bygellås och ett
> vajerlås - detta kan verka avskräckande på
> tjyven. Och förvara cykeln i lägenheten på
> kvällar och nätter.

De ger säkert tillräckligt skydd men jag är tveksam till om de alltid har samma stålkvalitet
och samma kvalitet på låshusen som de dyrare modellerna hos de större tillverkare. Sedan beror det ju lite på vilken cykel det rör sig om ifall det är oundare man ska skydda sig mot.

Själv kör jag med ett Steeloflex på cykeln och Granit-X bygellås som jag lämnat på jobbet. Ett bygellås bör inte vara stort utan sitta ganska "tajt" för att försvåra för domkraft. En kompis som låst fast en barnvagn med Granit-X bygellås och tappat bort nyckeln fick stå i 10 minuter med en vinkelkap innan han fick upp den och det lät ganska illa. Billigare lås kan man ofta bara bryta upp med en reservdomkraft.

Tips på cykellås
Jag vet inte, men det känns som att det är väldigt sällan man hör om personer som har blivit av med sin väl fastlåsta cykel. Med väl fastlåst menar jag ett bra cykellås som går genom ramen och ett föremål som ej går att ta med sig. De flesta stöld historier här handlar om cyklar som stått låsta men ej fastlåsta i källarförråd, verandor och utanför restauranger.
Gör det svårt för tjuven, man kan aldrig göra det omöjligt. Rätt lås, rätt plats (synligt) och rätt tid (lämna inte cyklen på stan över natt bara för att du har ett lås för 1000 kr)
Skrämmer mitt gula Kryptonitlås bort fler tjuvar en ett tvåhundrakronors från biltema? Ja, jag tror det och det räcker som motivering för mig att lägga lite extra på låset. Hatar att inte kunna använda den cykel jag vill bara för stöld risken och släpar hellre på tunga lås.

-Åke

Tips på cykellås
Johan A skrev:
> Att kunna ha det i bakfickan tycker jag är
> överlägset. Att behöva släpa med sig en
> ryggsäck bara för ett lås känns ju sådär..

Jag har ändå alltid ryggsäck när jag pendlar.

Tips på cykellås
Jag kör med ett klass 3 hänglås och en klass 2 låskätting (som inte går att klippa med bultsax).
ls.JPG ht=655

Kapat i lagom längd för att ha runt midjan när det cyklas, notera den extra länken vid hänglåset, så man har lite extra längd att ta av om man har mycket kläder på sig.
Jag föredrar att helt enkelt trä på andra änden av kättingen på hänglåset, istället för att trä ena läöken genom den andra och sätta låset som stopp eftersom man då måste haka loss låset..

Den kan dock göra rätt ont att falla på om det tar illa. Och det är väl inte direkt billigt heller.
Men det är oerhört skönt att cykla med det runt midjan och smidigt att låsa fast cykeln runt det mesta.
Är det hemskt blött så kan man givetvis transportera låset på andra sätt också.

Bilden är tagen idag och låset börjar väl vara 1.5 år gammalt ungefär så mycket slitage är det inte.
Körde samma koncept tidigare men med vekare lås (som blev uppklippt :( )

Senast redigerad av en moderator:
Tips på cykellås
geologen skrev:
> Jag har ändå alltid ryggsäck när jag pendlar.

Jag med men jag pendlar inte alltid när jag cyklar.

Tips på cykellås
Johan A skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har ändå alltid ryggsäck när jag
> pendlar.
>
> Jag med men jag pendlar inte alltid när jag
> cyklar.

Nä, men när jag inte pendelcyklar (dvs jag träningscyklar) har jag inget behov av att låsa cykeln, så det hela löser sig automagiskt! :D

Tips på cykellås
lleberg skrev:
> Jag kör med ett klass 3 hänglås och en klass 2
> låskätting (som inte går att klippa med
> bultsax).
>
> Kapat i lagom längd...........

Hmmmm, kapat, är det inte det som är problemet

Tips på cykellås
geologen skrev:
> Biltemas värsting fick tydligen bra betyg i ett
> test.

Vilket? Länk?

Tips på cykellås
geologen skrev:
> Nä, men när jag inte pendelcyklar (dvs jag
> träningscyklar) har jag inget behov av att låsa
> cykeln, så det hela löser sig automagiskt! :D

I see... Om man aldrig hojar in till stan bara för att ta en bit mat eller så ser jag inte heller något behov av att ha ett litet lås.. :o)

Tips på cykellås
72 (fd Björn72) skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Biltemas värsting fick tydligen bra betyg i
> ett
> > test.
>
> Vilket? Länk?

"tydligen"?, "ett test"?
Du brukar ju klanka på HåkanC så ofta och så slänger du dig själv med floskler likt dessa.
Inga som helst källhänvisningar, utan det så bör man ta dina åsikter som just vad de är:
Personliga åsikter utan någon som helst substans...

Tips på cykellås
Johan A skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Nä, men när jag inte pendelcyklar (dvs jag
> > träningscyklar) har jag inget behov av att
> låsa
> > cykeln, så det hela löser sig automagiskt! :D
>
> I see... Om man aldrig hojar in till stan bara
> för att ta en bit mat eller så ser jag inte
> heller något behov av att ha ett litet lås.. :o)

Ok, det klassar jag som pendelcykling, som väl kanske egentligen bör benämnas transportcykling. Då har jag alltid ryggsäck.

Tips på cykellås
Earlslick skrev:
> 72 (fd Björn72) skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Biltemas värsting fick tydligen bra betyg i
> > ett
> > > test.
> >
> > Vilket? Länk?
>
> "tydligen"?, "ett test"?
> Du brukar ju klanka på HåkanC så ofta och så
> slänger du dig själv med floskler likt dessa.
> Inga som helst källhänvisningar, utan det så
> bör man ta dina åsikter som just vad de är:
> Personliga åsikter utan någon som helst
> substans...

Ta det lugnt så du inte exploderar. Jag kan inte vara på happy varje sekund för att tillgodose alla önskemål. Här är länken till testet:
http://www.smartson.se/index.aspx?id=41349

Tips på cykellås
geologen skrev:
> Ok, det klassar jag som pendelcykling, som väl
> kanske egentligen bör benämnas transportcykling.
> Då har jag alltid ryggsäck.

Ehhh... Det borde jag nog ha fattat.. Är nog lite trött ikväll :o)

Tips på cykellås
geologen skrev:

> > 72 (fd Björn72) skrev:
-----------------------------------------------------
> > > geologen skrev:

> > > -----
> > > > Biltemas värsting fick tydligen bra betyg
> i
> > > ett
> > > > test.
> > >
> > > Vilket? Länk?

Här är länken till testet:
> http://www.smartson.se/index.aspx?id=41349

Härligt, tackar
Edit: konkurrensen var ju inte direkt mördande, men starkt ändå, Go Biltema då!

Tips på cykellås
72 (fd Björn72) skrev:
> lleberg skrev:
> -----
> > Jag kör med ett klass 3 hänglås och en klass
> 2
> > låskätting (som inte går att klippa med
> > bultsax).
> >
> > Kapat i lagom längd...........
>
> Hmmmm, kapat, är det inte det som är problemet

Jo men allt går att kapa.
Sätt rätt skiva på en vinkelslip och man kapa i princip alla material.

Men kättingen var seg att kapa med rondell den också.. men jag tror helt enkelt att om en cykeltjuv har rondell så går det inte att göra nått åt saken mer än att inte utsätta sig för risken..

Köper man en kätting och inte har möjlighet att kapa själv (bågfil går men det tar tiiiid ;) ) så går det säkert att gå till random smidesverkstad och be dom kapa den åt en, märk ut vilken länk det är som ska kapas tydligt bara. :)

Tips på cykellås
saxmax skrev:
> ni som påstår att dom billiga låsen från
> biltema skulle hålla samma klass som dyrare
> märkes låsen är ju helt ute och cyklar

Nä, jag är inte ute och cyklar. Jag har luftrörskatarr.

Tips på cykellås
Jag har ett lås som alltid är på jobbet så jag slipper att släpa på det. Då spelar storleken ingen roll.
köp ett stort fint lås, gärna ett med kombinationslås, så du slipper glömma nyckeln

Hemma behöver jag inget lås.

Tips på cykellås
Jag kör med tre lås - ett riktigt tungt bygellås som jag lämnar på jobbets cykelställ, ett lite mindre bygellås som jag lämnar i cykelrummet hemma och ett slanglås jag har i ryggsäcken som jag använder om jag gör snabba äranden på stan (fast slanglåset ska bytas ut mot ett mini bygellås likannde det som Johan A länkade till.

Tips på cykellås
Johan A skrev:
> >
> Har även ett Abus Granit X-Plus eller vad det
> heter men det går ju inte att släpa med sig, då
> får man ju trycka i 2bar extra i däcken för att
> inte få genomslagspunka.

Kör just med ett sånt Abus. Det är värt vikten, visst det är jobbigt att släpa på men vill känna mig trygg med att ha cykeln kvar när jag ska hem igen. Kombinerar det men en tjock Abus vajer genom framhjulet och in i X-plus som jag låser genom bakhjul o bakgaffeln och som grädden på moset har jag låsbara hjulmuttrar och då en riktigt bra kvalité och inte någon där man ska ha "infemnyckel" till. Dom tillverkas i 2000 olika varianter alltså själva hjulmuttern helt omöjlig att få upp utan specialverktyget.
http://www.pinheadcomponents.com/index.php?option=com_content&view=article&id=35&Itemid=56&lang=en

Tips på cykellås
saxmax skrev:
> ni som påstår att dom billiga låsen från
> biltema skulle hålla samma klass som dyrare
> märkes låsen är ju helt ute och cyklar

Det lite spännande i sammanhanget är att det inte är så långt från sanningen att billiga lås är bättre. Så här är det. Låset håller sämre kvalité. Alltså, sladdrigare passning av nyckel i låscylinder, och enklare att dyrka. Nu sällan ett problem, varför det ignoreras.
Även inte helt sällan billigare material val och sämre finish på produkten, inte sant? Mekaniskt fungerar de likadant, principen är densamma. Men ett bygellås öppnas med bultsax, vinkelslip, eller domkraft. Vinkelslip låter, så den faller oftast bort i bebott område. Bultsax fungerar inte på många dyra lås, dels för att bygeln är för grov, men även för att stålet i bygeln är väldigt hårt. Och så är bultsaxen en ganska stor och klumpig sak. Domkraft är tyst, hyfsat diskret, och går fort, om man har fått lite övning. Dyra bygellås har hårt stål i bygeln för att stå emot klipp-verktyg, vilket gör dem spröda. När man ökar trycket till dess bristningsgräns spricker bygeln vid låskolven, och låset är "upplåst". Tillverkare har insett detta och stoppat en del mjukare skrot i själva kolvmekaniken så att det ska tillåta lite deformering för att dra ut på tiden innan låset är besegrat.
Billigare lås har mjukare stål i bygeln. När man applicerar kraft med domkraften deformeras bygeln på ett helt annat sätt än en dyrare modell. Det gör att det tar längre tid att nå den kraft som behövs för att besegra låset.

Jag vet ingen cykeltjuv som springer runt med bågfil, eller avbitare. Kraftavbitare, visst.
Iofs får jag väll erkänna att som cyklist har jag inte så många cykeltjuvar kvar i vänskapskretsen... Erkänner dock att en av de mest intressanta människor jag känt var en tokig pundare från Stockholm som livnärt sig på andras cyklar. En kuf, ofta inte ens trevlig, men intressant, och mycket märklig.
B!

Tips på cykellås
Efter nojan då min stolthet en Nishiki XC7 stals har jag nu samlat mig och köpt nya lås från England. Kryptonite M18 samt Pragmasis Protector 13mm kedja. Två uppsättningar har jag av detta paket och nu kommer jag bara att ställa cykeln där folk passerar förbi hela tiden. Hemma har jag alla cyklarna inlåsta. Låsen kostade 63£ hos Amazon.uk med frakt blev mitt pris lite över 700 kr/styck. Kedjorna kostade runt 40£ olika pris för två olika längder men då man tog ordentligt betalt för frakten, över 40£, blev kostnaden ca 650 kr/styck dvs. obetydligt lägre än för låsen. Bifogar en jämförbild på mitt gamla och nya lås. Dessutom använder jag även en två meter låswire till framhjulet.

Bilagor

• abuskryptonite.JPG
    abuskryptonite.JPG
    35.5 KB · Besök: 86
Tips på cykellås
Hade ett Kryptonitlås som hade blivit dränkt så att låsmekaniken kärvade ihop.
(Hoppar över detaljerna).
Iaf så provade jag diverse oanade kombinationer av verktyg och våld (som nämns i tråden) för att se vad det höll för. Och den korta historien är att det överlevde det mesta så jag fick avsluta med en snabb och välljudande rondell serenad. Med rondellen tog det inte många sekunder innan låset var besegrat, men som sagt... det är inte ljudlöst.

Personligen så nöjer jag mig med ett bygellås och om jag känner mig lite paranoid så fläskar jag kanske på med en vire genom framhjulet...... men det var längesedan nu.

// Jonas - Bor ute i skogen ;)

Tips på cykellås
Håller på att fundera vilka abus lås jag ska fixa till pendlarhojen.

Två lås är tanken, de behöver inte vara likadana.

Har kikat på dessa

http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...0212162&select=0104b01&artikel=4003318214271#

Granit Futura 64
ett lightweight för att fästa framhjulet i ramen.

Sen antingen ett
http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...50212162&select=0104b11&artikel=4003318551604
Abus Bordo folding lock Granit X-Plus 6500
eller

http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...50212162&select=0104b01&artikel=4003318229756
Granit X-Plus 54

Tankar på det?
Är deras ihopfällbara lika säkra som granit eller motsvarande u-lås? De har samma säkerhetsklass. Kommer det funka med denna kombo? cykeln måste ju låsas fast i något också. Just nu kör jag på en kedja från Clas ohlson som har försäkringsklass 3 vars uppgift är att gå igenom bakhjul + ram sen vidare till något fast objekt och sen tillbaka.

Men något säker mig att ett abus lås kommer vara säkrare än ett no-name lås. Men detta kanske bara är lyckad PR från deras sida.

Behöver jag tre lås? ett för framhjulet in i ram, ett i bakhjul ram, sen ett för att förankra cykeln? dvs om jag frångår kedja som har fördelen att räcka till två av dessa uppgifter.

Tillbaka
Topp