saxmax skrev:
-------------------------------------------------------
> ni som påstår att dom billiga låsen från
> biltema skulle hålla samma klass som dyrare
> märkes låsen är ju helt ute och cyklar
Det lite spännande i sammanhanget är att det inte är så långt från sanningen att billiga lås är bättre. Så här är det. Låset håller sämre kvalité. Alltså, sladdrigare passning av nyckel i låscylinder, och enklare att dyrka. Nu sällan ett problem, varför det ignoreras.
Även inte helt sällan billigare material val och sämre finish på produkten, inte sant? Mekaniskt fungerar de likadant, principen är densamma. Men ett bygellås öppnas med bultsax, vinkelslip, eller domkraft. Vinkelslip låter, så den faller oftast bort i bebott område. Bultsax fungerar inte på många dyra lås, dels för att bygeln är för grov, men även för att stålet i bygeln är väldigt hårt. Och så är bultsaxen en ganska stor och klumpig sak. Domkraft är tyst, hyfsat diskret, och går fort, om man har fått lite övning. Dyra bygellås har hårt stål i bygeln för att stå emot klipp-verktyg, vilket gör dem spröda. När man ökar trycket till dess bristningsgräns spricker bygeln vid låskolven, och låset är "upplåst". Tillverkare har insett detta och stoppat en del mjukare skrot i själva kolvmekaniken så att det ska tillåta lite deformering för att dra ut på tiden innan låset är besegrat.
Billigare lås har mjukare stål i bygeln. När man applicerar kraft med domkraften deformeras bygeln på ett helt annat sätt än en dyrare modell. Det gör att det tar längre tid att nå den kraft som behövs för att besegra låset.
Jag vet ingen cykeltjuv som springer runt med bågfil, eller avbitare. Kraftavbitare, visst.
Iofs får jag väll erkänna att som cyklist har jag inte så många cykeltjuvar kvar i vänskapskretsen... Erkänner dock att en av de mest intressanta människor jag känt var en tokig pundare från Stockholm som livnärt sig på andras cyklar. En kuf, ofta inte ens trevlig, men intressant, och mycket märklig.
B!