Tack för alla hammocktips! Och Rolhe09, det var inte meningen att kapa din tråd, hoppas tipsen hjälper dig också i dina val. Och förlåt att jag skriver lite konstig svenska men jag bor inte så länge i Sverige :)
Tackar också för de vackra bilderna, mycket inspirerande!
nieves sa:
En riktig bra video kring uppsättningen av Hammock och tarp
hela hans serie är bra, fylld med info kring livet i skogen.
Ska kolla videon när det finns wifi och ett fullt mobilbatteri, tack!
Tror det blir nästa resa med en hammock, men bara om jag hittar en som är inte mycket tyngre/större än mitt lilla tält. Tältet väger bara 720gram med 35x10cm packsize så det skulle bli svårt.
Hade hoppas att med en hammock behöves inget liggunderlag men då får jag förmodligen vänta till våren kommer för höst/vinter är kanske för kallt utan liggunderlag. Har en Neoair xtherm, 430g och 20x10cm packsize så det är lätt att ta med, men kanske luftmadrass hjälper inte när man sover högt i luften. Xthermen är härligt varm (tror den har R5.7) men man värmer luften i madrassen med själva kroppen så då tappar man kanske mycket energi, eller pratar jag nu dum?
Och skulle det gå att bo i hammock i vintern? Min erfarenhet är att nästan allt fryser sönder (tältduk, stång, tråd), men det skulle ju vara jättefint att slippa gräva en yta för tältet i djup snö och mörkret och försöka slå pinnar i jävlafrusen mark.
Tänker nu också att det det inte skulle gå med hammock på en några veckor långresa. För ibland behöver jag duscha/tvätta kläder och ladda upp migsjälv så då bor jag en natt på en camping och jo, det kan ju vara liiiiite besvärligt att hänga upp hammocken mellan två husbilar. Jo, det skulle gå men tror inte ägaren skulle uppskatta :)
Vad jag egentligen är rädd för, eller rädd .. det är kanske ett för stort ord för känslan .. jag är liiite rädd att min kropp och då framförallt rumpan ska hänga helt fritt i djungeln, som bitfärdigt mat för vem som helst. Har ibland besök från grävling, räv, morrande vildsvin, stora arga älgar, renar (de är jättenyfikna), kor, får, getter (som tyckte om att äta fatdäck) och vill inte att de ska smaka på mig. Eller är det dum att säga och är jag bara en fegis som behöver en spark under rumpan?