Tips på cykelväskor, tält och sovsäckar.

rolhe09

Medlem
Jag tänkte cykla lite 2-5 dagars turer till våren och är i färd med att titta runt på saker jag behöver. Det blir inga extrema turer på något sätt så grejerna behöver vara lämpade för svensk vår/sommar.

Här ni tips på saker ni använt som varit bra?

Tråkigt svar kanske men kör Ortlieb-väskor. Lite dyra men klarar alla väder. Ett bra isolerat liggunderlag är nog så viktigt som en varm sovsäck. Kylan kommer underifrån. Jag har ett Sea to Summit Comfort Plus som jag är väldigt nöjd med. Tält skulle jag satsa på ett relativt litet, men som ändå har stor yta invändigt. Det är bra med ett litet tält om du tänkt frilansa, då det kan vara svårt att hitta fina plana ytor i skogen ibland. Men se till att välja ett tält som rymmer dina väskor också. Jag har ett billigt Kina-tält. Naturehike Cloud Up2 som är perfekt för mig.

Jag köpte topeak-väskor. Funkade jättebra och rymde det jag behövde för en 5-dagars.

Bilagor

• 162B5CBF-18E4-494A-B850-ABA295421D5B.jpeg
    162B5CBF-18E4-494A-B850-ABA295421D5B.jpeg
    491.9 KB · Besök: 757
Jag har kört med mitt Hilleberg Akto i åtta år helt fantastiskt (Lite trångt). Men nu ska jag sälja det/byta ut det mot ett Black Diamond Distance för att kunna ha med mig en unge ut.

Rekomenderar BD Distance eller MSR Hubba.

Black diamond är sjukt lätt och kompakt men kräver stavar, tror att stavarna är tredelade och får plats utanpå sadelväskan.

Jag tycker att hammock är smidigare än tält för den här typen av resor. Finns det bara träd så går det att få upp varsomhelst och man kan välja platser som är fina snarare än platser som är platta. Hammock kombineras gärna med en så kallad quilt, samt en underquilt.

Aron sa:
Jag tycker att hammock är smidigare än tält för den här typen av resor. Finns det bara träd så går det att få upp varsomhelst och man kan välja platser som är fina snarare än platser som är platta. Hammock kombineras gärna med en så kallad quilt, samt en underquilt.

Hur är det i praktiken att sova i hammock? Är rädd att man blir ”böjd” och lite hopklämd när man belastar den med sin vikt (tänk vanlig hängmatta). Eller spänner man den så hårt att man ändå sover ganska platt?

n3wton sa:
Aron sa:

Hur är det i praktiken att sova i hammock? Är rädd att man blir ”böjd” och lite hopklämd när man belastar den med sin vikt (tänk vanlig hängmatta). Eller spänner man den så hårt att man ändå sover ganska platt?
Hammock har jag aldrig lyckats sova ens hyfsat i tyvärr. Gillar idéen i övrigt och har testat olika varianter, även med extra fästpunkter dör ökad stabilitet etc. Men jag kanske är en prinsessa på ärten....

Jag har med en tarp och tält. Tarpen är bra att ha om det blir dåligt väder samt funkar fint som skydd under tältet om det är lite geggigt. Mitt snugpak ionosphere har rymlig påse så tarpen får plats utan problem.

När det gäller vikt på tält så tycker jag att det är mer viktigt när man vandrar än cyklar. Cykeln är ju svintung och bänglig oavsett om tältet väger 1 eller 2 kilo. Viktigast är ju att tältet får plats på cykeln. Jag köpte ett bredare styre för att få plats med full frontloader och tält mellan dropsen. Så mät och provlasta några gånger innan resan.

Lejon sa:
n3wton sa:
Aron sa:

Hammock har jag aldrig lyckats sova ens hyfsat i tyvärr. Gillar idéen i övrigt och har testat olika varianter, även med extra fästpunkter dör ökad stabilitet etc. Men jag kanske är en prinsessa på ärten....

Jag sover gott var som helst och hur som helst, men just att vara inklämd, böjd och ”fastkilad” känns som ett problem. Gillar tanken väldigt mycket i övrigt pga lätt uppsättning och lätt packning.

n3wton sa:

Tricket är att man sover på snedden. Om man tänker sig en rak linje mellan fästpunkterna och sover med huvud och fötter längs med denna så blir det klar banankänsla. Det man gör är i stället att lägga sig med fötter och huvud förskjutet 25-30 grader. Då rätas underlaget ut. Det blir inte 100% platt, men närapå. Hopklämd blir man inte alls. Det är lite som att sova i en kokong, men det är inget som trycker ihop kroppen. Även om man sover "trångt" så är det en betydligt öppnare känsla än i tält. Detta då man bara har myggnät och tarp över sig. Fina nätter så har jag låtit ena sidan av tarpen vara öppen som en markis för att kunna se utsikten. I år har jag hittills sovit ungefär 10 nätter i hammock samt 10 i tält. Jag tycker att bekvämligheten är likvärdig, förutsatt att jag hittar en riktigt bra och platt tältplats. I hammocken är "underlaget" alltid den samma, det innebär att den trumfar en halvdan tältplats. Hammocken är framförallt betydligt smidigare och öppnar upp för ofantligt många fler sovplatser.

Lite inspiration från Jämtland.

Utsikten när jag hängde hammocken.
IMG_4194kopia.jpg

När jag vaknade
IMG_2221kopia.jpg

Vid den sjön hade jag aldrig fått upp tältet, ens i dagsljus.

Sovsäck Sea to summit Tk I ligger jag i just i detta nu. Väldigt bra. Inte haft min nya sovsäck så länge men den är grym.

Liggerunderlag däremot Exped Synmat UL 9 LW Har jag använt några år och det är nog den bästa investeringen i friluftsliv jag gjort på länge. Sover som en kung och lätt och litet är det.

Kul tråd som får en att vilja ge sig ut!

Jag har ännu inte vågat mig på hammock, men gillar idén skarpt.

Bor i tält HB Akto, eller om för utrymme för fler (nytt för i år) Helsport Reinsfjell Superlight 2. Det sista är extremt lätt för utrymmet det ger, klurar på att ha det till nästa solovandring i fjällen. Sover på första generationens Thermarest neoair, helt galen kvalité, som nytt efter minst 15 års användning. Sover i Western Mountaneerings Ultralite den är också 15+, men nu börjar dunet dela sig lite...

Jag är supernöjd med thermarest neoair. Väldigt kompakt och jag gillar att ha kanalerna på bredden snarare än längden.

Jag har ett hillebergtält som klarat nätter av åskregn och orkanvindar
utan en droppe på insidan.

Har också åkt med bara sovsäckspåse och sovit under bar himmel. Det har sin charm om än trevligare vid fint väder.

Värt att ha en sommarsovsäck som blir riktigt liten.

Henessy Hammock med dubbel botten för liggunderlag (bubble bed). https://hennessyhammock.com/products/jungle-expedition-zip
Tree huggers (bilbälten typ) karbinhakar och stålringar för snabbaste upphängningen

Snakeskins för snabb nedmontering och förhindrar regnvatten att rinna längs linan.
Som tidigare sagt så kan man ligga nästan plan i den då den är asymetrisk. Ovandelen består av ett myggnät så viker man upp regnskyddet så har man full utsikt.
Tror min väger runt 2.3 kg inkl allt.

Ps. Tänk på att köpa via UK för att undvika tull, moms mm.

Senast ändrad:
Någon som har erfarenhet av kombinationen bivacksäck och tarp?

Kombon blir ju lätt med liten packvolym. Borde ge tillräckligt med skydd vid inte allt för dåligt väder och plats för matlagning etc. Men hur är det med kondens i bivacksäck?

Olas sa:
Någon som har erfarenhet av kombinationen bivacksäck och tarp?

Kombon blir ju lätt med liten packvolym. Borde ge tillräckligt med skydd vid inte allt för dåligt väder och plats för matlagning etc. Men hur är det med kondens i bivacksäck?

Det blir alltid kondens i bivacksäck men hur mycket beror på vilken säck, hur mycket utetemperaturen skiftar samt hur mycket din kroppstemperatur varierar. Eftersom det alltid blir kondens så är valet av sovsäck viktigt och hur du ska använda utrustningen. Dunsovsäckar har mindre packvolym men suger upp kondensen mer än syntetsäckar, ska du sova enstaka nätter eller har tid att vädra/torka utrustningen så funkar det med dun annars skulle jag valt en syntetsäck. Nya bättre dunsäckar har hydrofobiskt dun men det hjälper inte hur mycket som helst.

Sen ser jag inte behovet av att ha en bivaksäck om man sover under en tarp. Skulle vara isf vara att inte behöva ha liggunderlaget (om man kör uppblåsbart) direkt mot marken men det finns andra skydd för det, skulle hellre ta den packvolymen till att ta med ett myggnät.

Här är en bra grupp för lätt packning. Den har växt lite väl fort på senaste så det dyker upp en del icke fjäderlätt tyvärr, men testa sökfunktionen.
https://www.facebook.com/groups/536277049900951/

Vidare är det här en bra site för referensvikter på utrustning:
https://backpackinglight.se/

Mina två cent vad gäller tält är att Hilleberg är jättebra - på kalfjället. Som bikepackare/cykeltourare utsätts man ju sällan för samma typ av väder och för mindre pengar får du ett både lättare och mer ändamålsenligt tält/system. Jag är helt för idén att packa så lätt det går även på cykel.

Ett tips är att utgå från en lätt (under 500g) sommarsovsäck och bygga upp ett modulärt system med sovsäcksöverdrag och sidenlakan. På så sätt kan du lätt anpassa packvolymen efter omständigheterna.

Jag sover bekvämt naken i en säck specad för 16 °C ned till 10 °C med ett överdrag. Med sidenlakan tar jag ned samma säck till kanske 5 °C. Med underställ på blir det lite till. Är jag helt säker på att nattemperaturen kommer vara hög nog tar jag inte med mig det jag inte behöver.

Sidenlakan kan vara bra att ha i övrigt om man vill ta en hotell/vandrarhemsnatt och ställets egna lakan ligger lite lägre på fräschhetsskalan.

Funderar ofta att provtesta en hammock för det ser ju jätteäventyrligt ut, och jag älskar idén att bo varsomhelst (bara om det finns träd). Undrar bara vad man gör med väskor, skor, mat (vill inte gärna mata djur) och sånt? Och när det är skitväder och man behöver kissa i natt, går det att pinka i en flaska eller nåt utan att ramla ut eller får en blöt sovsäck? Undrar också om det är kallare på riktig kalla nätter? Jo, jag vet nästan ingenting om hammocks :)

Har själv ofta cirka 2kg sovgrejer med mig (tält + tarp + sovsäck + liggunderlag) men packvolym är för mig viktigare än vikt. Vill inte ha en cykel packat som en åsna, det cyklar för jävligt och då är man även begränsat till asfalt eller lätta grusvägar och då är världen ju mycket mindre.

Är nu på långresan (tror det är nu 6 veckor) med mitt lilla TN tält, 3x3m DD tarp, NH sovsäck och Xtherm liggunderlag. Det är bara att sovsäcken är för kallt nu i norska fjällen (det fryser) så jag ångrade att jag inte tog med mig min mycket varmare WM som är bara 200g tyngre. Men jo, så kan livet vara om man är liiite envis :)

Yonna sa:
Funderar ofta att provtesta en hammock för det ser ju jätteäventyrligt ut, och jag älskar idén att bo varsomhelst (bara om det finns träd). Undrar bara vad man gör med väskor, skor, mat (vill inte gärna mata djur) och sånt? Och när det är skitväder och man behöver kissa i natt, går det att pinka i en flaska eller nåt utan att ramla ut eller får en blöt sovsäck? Undrar också om det är kallare på riktig kalla nätter? Jo, jag vet nästan ingenting om hammocks :)

Har själv ofta cirka 2kg sovgrejer med mig (tält + tarp + sovsäck + liggunderlag) men packvolym är för mig viktigare än vikt. Vill inte ha en cykel packat som en åsna, det cyklar för jävligt och då är man även begränsat till asfalt eller lätta grusvägar och då är världen ju mycket mindre.

Är nu på långresan (tror det är nu 6 veckor) med mitt lilla TN tält, 3x3m DD tarp, NH sovsäck och Xtherm liggunderlag. Det är bara att sovsäcken är för kallt nu i norska fjällen (det fryser) så jag ångrade att jag inte tog med mig min mycket varmare WM som är bara 200g tyngre. Men jo, så kan livet vara om man är liiite envis :)
Toabesök är det som tvingar mig ur hammocken, ofta behövs det inte men har man firat till lite kan det bli ett par ggr.
För prylar har jag dragit en dubbel paracord till tarpen/regnskyddet, satt små karbinhakar på glidknut (?) med tunn bungycord. Då kan jag lätt flytta prylarna i sidled längs tarplinan.

En riktig bra video kring uppsättningen av Hammock och tarp
hela hans serie är bra, fylld med info kring livet i skogen.

Senast ändrad:
Sålde mitt svindyra hilleberg tält till förmån för ett hängmatts kit.
Tältet var både litet och lätt(ca 1,5kg)
Men jag trivdes aldrig i det

Hennessey hammock's expedition zip använder jag nu.
Packvolym och vikt hamnar på runt samma som tält och tillbehör,men jag sover bättre,det kostade runt hälften så många pengar, och i värsta fall kan jag lägga ut den på marken som bivybag och krypa ihop nån natt.

Gällande bekvämlighet i hammock:

Det finns gathered end-hammockar och sedan bridge-hammockar; de förstnämnda är tyg som är ihopdraget i ändarna (vilket gör att hammocken formar sig runt en) medan de sistnämnda har så kallade "spreader bars" som gör att hammocken fortsätter hålla en rektangulär form. De blir också lite tyngre.

Jag vakade en natt i en budgethammock (gathered end), köpte en premiumhammock för längre personer (Blackbird XLC, gathered end) och vakade två nätter till. Sen gav jag upp gathered end och köpte en bridge-hammock. Då sov jag gott. Och hade mer utsikt, eftersom man inte ... eh ... ligger som en korv i ett korvbröd, utan som en korv på en tallrik.

YMMV, kanske är jag känslig eller så hade jag hängt upp dem fel tre gånger i rad (problemet för mig var att knäleden överflexade och gav upphov till värk).

Denna hammock trivs jag med.
https://www.warbonnetoutdoors.com/product/ridgerunner-hammock/

Gällande tält vs. hammock:

Objektivt har de olika fördelar beroende på mark, träd och väder. Subjektivt är hammock någonstans kring 50–100 % mysigare.

dogday sa:
problemet för mig var att knäleden överflexade och gav upphov till värk

Jag hade också det problemet när jag sov första natten i hängmatta. Efter det stoppar jag in lämpliga kläder eller anndra prylar under knäna. Då slipper jag överflexet och att knäna gör lite ont.

Lasse sa:
dogday sa:
problemet för mig var att knäleden överflexade och gav upphov till värk

Jag hade också det problemet när jag sov första natten i hängmatta. Efter det stoppar jag in lämpliga kläder eller anndra prylar under knäna. Då slipper jag överflexet och att knäna gör lite ont.

Man kan också prova att kana ned lite med rumpan så att fötterna hamnar "högre" än huvudet. Då blir vinkeln mellan höft och fot rakare. För mig räcker det för att jag ska sova bekvämt.

Yonna sa:
Undrar bara vad man gör med väskor, skor, mat (vill inte gärna mata djur) och sånt?

Grejerna står ganska väl skyddade under tarpen. Många tar med sig en sopsäck eller liknande för att stoppa ryggsäcken/väskorna i under natten. Mindre saker hänger man från "ridgeline" (borde kanske heta nocklina på svenska?), antingen i en krok eller i någon form av förvaringspåse. De mer exklusiva modellerna har ofta förvaringsfack i ändarna och/eller som små hyllor på sidan.
Det går också att hänga saker från hammocklinorna, på utsidan av hängmattan, så har jag hängt ryggsäcken ibland. Det kan ju vara ett alternativ om du vill förvara mat säkert för möss och andra smådjur.
Jag tycker att det knepigaste har varit att hitta ett bra sätt att förvara skorna. Efter den natten jag ställde dem i ett fästingbo så är jag lagom sugen på att ha dem ståendes på marken i södra Sverige... Enklast är antagligen att knyta ihop dem och hänga dem över nocklinan.

Yonna sa:
Och när det är skitväder och man behöver kissa i natt, går det att pinka i en flaska eller nåt utan att ramla ut eller får en blöt sovsäck?

Hela hammocken hänger ju under en tarp. Du kan alltså hoppa ur, göra det du behöver och klättra tillbaks in igen utan att bli blöt. Ska du sova flera nätter på samma ställe så är det kanske inte så fräscht, och är det fint väder kan man ju kosta på sig att gå undan litegran. Men är det busväder så har nöden ingen lag.

Yonna sa:
Undrar också om det är kallare på riktig kalla nätter?

Hammocken är mer välventilerad än nordiska tältmodeller. Här finns inget innertält, utan bara ett myggnät. Den största skillnaden är dock under kroppen. I en hammock cirkulerar vinden hela tiden under dig. Det kan alltså aldrig uppstå någon stillastående, isolerande luftlager. Undertill blir det alltså kallare än i ett tält. Jag har en underquilt, det är ett slags duntäcke som hänger under hängmattan. En annan variant är att använda ett liggunderlag, antingen direkt i hammocken eller att ha en dubbelbottnad hammock där man kan skjuta in liggunderlaget mellan tyglagren.

Min kallaste natt hitintills var ca 6 grader, men med en hel del vind då jag sov precis i trädgränsen. Då var jag varm och go hela natten och hade inget behov av underställ eller liknande.

Yonna sa:
Har själv ofta cirka 2kg sovgrejer med mig (tält + tarp + sovsäck + liggunderlag) men packvolym är för mig viktigare än vikt.

När jag räknade på det så tyckte jag att packvolym och vikt blev rätt likvärdig mellan hängmatta och tält, i alla fall så länge man spenderar likvärdiga pengar.

AG_2019.06.08_CanonEOS5DMarkIV_200284.jpg

Tack för alla hammocktips! Och Rolhe09, det var inte meningen att kapa din tråd, hoppas tipsen hjälper dig också i dina val. Och förlåt att jag skriver lite konstig svenska men jag bor inte så länge i Sverige :)

Tackar också för de vackra bilderna, mycket inspirerande!

nieves sa:
En riktig bra video kring uppsättningen av Hammock och tarp
hela hans serie är bra, fylld med info kring livet i skogen.
Ska kolla videon när det finns wifi och ett fullt mobilbatteri, tack!

Tror det blir nästa resa med en hammock, men bara om jag hittar en som är inte mycket tyngre/större än mitt lilla tält. Tältet väger bara 720gram med 35x10cm packsize så det skulle bli svårt.
Hade hoppas att med en hammock behöves inget liggunderlag men då får jag förmodligen vänta till våren kommer för höst/vinter är kanske för kallt utan liggunderlag. Har en Neoair xtherm, 430g och 20x10cm packsize så det är lätt att ta med, men kanske luftmadrass hjälper inte när man sover högt i luften. Xthermen är härligt varm (tror den har R5.7) men man värmer luften i madrassen med själva kroppen så då tappar man kanske mycket energi, eller pratar jag nu dum?

Och skulle det gå att bo i hammock i vintern? Min erfarenhet är att nästan allt fryser sönder (tältduk, stång, tråd), men det skulle ju vara jättefint att slippa gräva en yta för tältet i djup snö och mörkret och försöka slå pinnar i jävlafrusen mark.

Tänker nu också att det det inte skulle gå med hammock på en några veckor långresa. För ibland behöver jag duscha/tvätta kläder och ladda upp migsjälv så då bor jag en natt på en camping och jo, det kan ju vara liiiiite besvärligt att hänga upp hammocken mellan två husbilar. Jo, det skulle gå men tror inte ägaren skulle uppskatta :)

Vad jag egentligen är rädd för, eller rädd .. det är kanske ett för stort ord för känslan .. jag är liiite rädd att min kropp och då framförallt rumpan ska hänga helt fritt i djungeln, som bitfärdigt mat för vem som helst. Har ibland besök från grävling, räv, morrande vildsvin, stora arga älgar, renar (de är jättenyfikna), kor, får, getter (som tyckte om att äta fatdäck) och vill inte att de ska smaka på mig. Eller är det dum att säga och är jag bara en fegis som behöver en spark under rumpan?

Jag kör på Thermarest x-lite liggunderlägg som fler tipsat om. Riktigt skönt tycker jag, möjligen något smalt ifall du vrider dig mycket i sömnen. Om du vänder och vrider på dig mycket så har jag hört rekommendationer om ett liggunderlag från Nemo Equipment, men det blir ju lite tyngre förstås.

För sovsäck eller quilt så kan jag rekommendera polska cumulus. De har riktigt prisvärda sovsäckar/quilts med bra kvalitetsdun. Dunet är certifierat för att inte vara "live-plockat". Jag köpte deras sovsäck Liteline 300 förra året och är fantastiskt nöjd. Klarar ner till ca 0°C och väger 600 g. De har en del ännu extremare (ur lättviktssynpunkt) modeller samt quilts men denna tycker jag är bra ur komfort kontra vikt. Det går att konfigurera ganska mycket, förlänga/korta ner, typ av tyg (vikt eller slitstyrka), olika tyg på olika ställen (t.ex. i fotändan som kommer emot tältduk) osv. Jag valde med hygrofobiskt dun (impregnerat) så att det inte är lika fuktkänsligt. Vill du sova i hängmatta så har dem bra grejer för det, både topquilts och underquilts samt hängmattor (deras hängmattor vet jag dock inte så mycket om).
http://sleepingbags-cumulus.eu

Vad gäller tält så beror det ju lite på olika faktorer. Hur bekvämt vill du ha det, vilket väder ska du vara ute i, kommer det vara mygg/insekter osv. Sen är frågan om du ska vara själv eller ej, är man två kan man kosta på något lite bekvämare och dela packningen.
Tarps och enkla sovsäcksöverdrag är lättvikt, men sen kanske man kan behöva myggnät i vissa fall osv. Lätta tält finns det ett antal av.
Jag har inget tält i dagsläget utan har kört sovsäcksöverdrag samt tarp men är inne på att köpa ett tält. För min del lutar det åt ett tält som kan ta två personer men som är bekvämt, har två ingångar, mångsidigt (lite inne på kupoltält/fristående eller semi-fristående) osv. Men som ändå inte är alltför tungt.
Om det är intressant med den typen av tält så kolla in Nemo Dragonfly 2p (finns även Hornet om man vill vara mer extrem men deras 2-manna variant sägs vara tight), Big Agnes Copper Spur, Big Agnes Tiger Wall 2 (semi-fristående), Big Agnes Fly creek. Dessa tälten går att köra utan ytterduk, så kan man ligga och titta på sjärnorna men ändå vara skyddade från mygg (men är å andra sidan inte så kul att resa i blåst och regn...). Se även recensioner av tälten på http://outdoorgearlab.com
Speciellt Fly Creek:en verkar rätt populär bland cykelfolk (de andra är också omtyckta, Dragonfly-tältet verkar ganska nytt så lite begränsat med recensioner än så länge).

Äsch jag tål kapade trådar:) kul med med mycket bra tips. Jag uppskattar tipsen för jag är ju grön på området. Visst har man sovit i tält på camping och liknande men det är ju inte riktigt samma sak. Då är ju både vikt och storleken på packat tält ointressant

Yonna sa:
Hade hoppas att med en hammock behöves inget liggunderlag men då får jag förmodligen vänta till våren kommer för höst/vinter är kanske för kallt utan liggunderlag. Har en Neoair xtherm, 430g och 20x10cm packsize så det är lätt att ta med, men kanske luftmadrass hjälper inte när man sover högt i luften. Xthermen är härligt varm (tror den har R5.7) men man värmer luften i madrassen med själva kroppen så då tappar man kanske mycket energi, eller pratar jag nu dum?

Och skulle det gå att bo i hammock i vintern? Min erfarenhet är att nästan allt fryser sönder (tältduk, stång, tråd), men det skulle ju vara jättefint att slippa gräva en yta för tältet i djup snö och mörkret och försöka slå pinnar i jävlafrusen mark.

Jag tror det måste vara väldigt varma nätter (18+ kanske?) för att det ska gå att sova utan någon form av isolering under sig. Vinden kyler och kroppstyngden pressar ihop materialen så att man inte får någon isolering alls mellan sig (mer specifikt rumpan) och den. En kompis skallrade tänder genom en natt utan underlag vid +9 och jag fick trots tjock underquilt komplettera med liggunderlag under rumpan vid +2 eftersom jag hade små glipor i underquilten.

Det går dock bra på vinter (åtminstone Stockholmsvarianten!) med rätt utrustning. Den här natten mätte jag till -2 under tarpen (den kom upp efter fotot; här ser man dock tydligt hur en underquilt funkar). Sov varmt men dåligt pga tidigare nämnd överflex (tack Lasse samt Aron för lösningar, nu är det som sagt löst via ny hammock men bra för andra att veta!).

IMG_0053.jpg

För TS kan jag förresten rekommendera Vaude Aqua Back som möjligen billigare alternativ till Ortlieb-väskor. Har inte använt mina mer än 5 nätter men nöjd med dem och läst positiva recensioner av långbrukare.

Senast ändrad:
Vägde min setup lite snabbt,
Matta,med inbyggt myggnät,tarp och upphängning, +stuff sacks 1,36 kg

Som topquilt = täcke kör jag en salewa sovsäck(komfort temp +4c)
Den har tagit mig till ca -5 med underställ på.
Underquilt har jag inte haft råd att skaffa,har byggt en egen av arméns patienttäcke No1,och lite bungylina.
Varm o go oxå den till ca -5 men den är stor packad,och rätt tung.

Finns riktigt fina DIY projekt på Google bla gemeni.
http://leiavoia.net/pages/hammock/geminiquilt.html
Siktar på att sy mig en sån en vacker dag.
Hammockforums.net har mer info än jag orkat ta mig igenom =p

Oj, jag har missat några svar, förlåt att jag svarar så sent!

dogday sa:
Yonna sa:

Jag tror det måste vara väldigt varma nätter (18+ kanske?) för att det ska gå att sova utan någon form av isolering under sig. Vinden kyler och kroppstyngden pressar ihop materialen så att man inte får någon isolering alls mellan sig (mer specifikt rumpan) och den. En kompis skallrade tänder genom en natt utan underlag vid +9 och jag fick trots tjock underquilt komplettera med liggunderlag under rumpan vid +2 eftersom jag hade små glipor i underquilten.

Det går dock bra på vinter (åtminstone Stockholmsvarianten!) med rätt utrustning. Den här natten mätte jag till -2 under tarpen (den kom upp efter fotot; här ser man dock tydligt hur en underquilt funkar). Sov varmt men dåligt pga tidigare nämnd överflex (tack Lasse samt Aron för lösningar, nu är det som sagt löst via ny hammock men bra för andra att veta!).
Tältar mestadels i Dalarna och högre upp i Sverige så det är kallt i vintern. Kanske en hammock är då inte så bra idé. Men kan förstås först testa i trädgården (bor i skogen) och om jag fryser är det bara att springa snabbt till min varma säng :)
Tack för svaret och vackert bild!

Samplingserendipity sa:
Vägde min setup lite snabbt,
Matta,med inbyggt myggnät,tarp och upphängning, +stuff sacks 1,36 kg

Som topquilt = täcke kör jag en salewa sovsäck(komfort temp +4c)
Den har tagit mig till ca -5 med underställ på.
Underquilt har jag inte haft råd att skaffa,har byggt en egen av arméns patienttäcke No1,och lite bungylina.
Varm o go oxå den till ca -5 men den är stor packad,och rätt tung.

Finns riktigt fina DIY projekt på Google bla gemeni.
http://leiavoia.net/pages/hammock/geminiquilt.html
Siktar på att sy mig en sån en vacker dag.
Hammockforums.net har mer info än jag orkat ta mig igenom =p
Tack för tipsen och länken! Det finns mycket att läsa (och sy).

Ska starta en egen tråd om det är dags för en hammock, underquilt osv då får Rolhe09 sin tråd tillbaka :)

rolhe09 sa:
Jag tänkte cykla lite 2-5 dagars turer till våren och är i färd med att titta runt på saker jag behöver. Det blir inga extrema turer på något sätt så grejerna behöver vara lämpade för svensk vår/sommar.

Här ni tips på saker ni använt som varit bra?

Smart att leta prylar i god tid, du har bra möjligheter att hitta bra saker på rea. Här kommer några enkla tips men de behöver inte passa dig. Dina behov, önskemål och budget behöver inte vara samma som mina.

Tält: Tarptent Double Rainbow kan vara en utgångspunkt. 2 personer, två absider (en uppskattad "lyx"), 1.2 kg. Har du möjlighet köpa det i Usa så kostar det $300.

Sovsäck: I min värld är en dunsäck med en komforttemperatur lite under nollan (-5) den första säcken man borde skaffa. Jag tror du hittar en på 800-900 gram för 2000 kronor om du har tålamod. Då är man redo för stora delar av året i sydsverige och sommaren i fjällen. Den blir onödigt varm vid vissa tillfällen men då är den bara 1-2 hekton för tung. En isolerande krage har jag som önskemål. Dunsäckar hör till de mest långlivade friluftsprylarna, köper man en vettig är det inte konstigt om den används 20 år. Exempel: Alpkit Pipedream 400. Syntetsäckar ser jag som en nischprodukt för den som vet vad den behöver.

Liggunderlag: På cykel är de skönt att spara packvolym så titta efter uppblåsbara med isolering. Jag hade valt Thermarest Neoair XLite eller XTherm men det finns säkert fler som är bra, kanske Exped Synmat UL. Liggunderlag är dyra, lägg en prisbevakning på Prisjakt på de alternativ du är intresserad av.

Om du orkar kan det vara värt att prenumerera på friluftbutikernas reklammejl. Ibland ger de en också en hyfsad välkomstrabatt (~20% tror jag att jag har sett) till nya prenumeranter.

Har just invigt min nya brännare. Kovea Spider. Grymt bra faktiskt. Man viker ihop den så den blir platt och får plats ovanpå 230g gasflaskan inuti kärlet.

IMG_20190915_074947.jpg

/edit: bild på hoppackad:
_1010164.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp