Tips på Däck som "släpper" lera bra.

dans

Aktiv medlem
Nu har regnperioden börjat här igen, och det blir mycket lera som fastnar i däcken.
Leran är av mycket klibbigare typ än den svenska, och i kombination med "växtdelar" fastnar den väldigt och mycket.
Fästet är förstår också viktigt, men det blir ju ändå noll när hela däcket är en rund lerklump.
Bäst är förstås helt släta däck, då fastnar inget alls ;)

Så kan man säga vilken typ av däck (mönster) som "släpper" lera bättre än andra ?

Senast ändrad:
Jag tror det bara e att prova då det verkar gälla lokala lerhål ;)
Utöver att det är extra kladdig lera, hur djupa är lerhålen? Vissa lerdäck är ganska smala men har långa dubbar medans andra däck som fungerar bra i lera är breda och med ett öppet mönster.

Köpte Michelin Hot 2'5 och den har underbar snörensning. Alltså det fastnar ingen snö i stort sett i mönstret medans vissa polare har hela däcket fullt :)

Det är ju skillnad på lera och lera, det är väl när det börjar torka upp som leran brukar vara som smetigast. Får man inte upp någon fart så spelar det knappt roll vilket mönster man har.

Wet Scream, Muddy Mary eller Swamp Thing brukar väl annars vara tips i DH sammanhang, är nog inte så roliga på platten.

glest mönstrade däck som t.ex. Schwalbe Rocket Ron eller Continental X-King borde väl rimligtvis passa bäst för detta ändamål?

Mitt framdäck, Conti MK 2,4 samlar inte så mycket lera. Glest mönster med ganska långa dubbar. Jag har aldrig problem med det iaf, därmot avföring, det smetar sig fast överallt.

KONAmi skrev:
-------------------------------------------------------
> glest mönstrade däck som t.ex. Schwalbe Rocket
> Ron eller Continental X-King borde väl rimligtvis
> passa bäst för detta ändamål?

Njäe, de däcken har för låga dubbar för att rensa lera, tycker de både sätter igen och greppar dåligt i lera.

WTB Stout och Kenda Excavator är bra val om man vill ha rejäla kleggrensare. Men då rullar det tungt också. En kompromiss kan vara Conti Mountain King 2 2.4".

jag kör med nobby nic EVO 2.1 under lersäsongen, funkar kanoners. Väger dessutom bara 480 gram styck (lättare än mina raceking :o )

X-king funkar bra för mig. Men dubbarna är i kortaste laget för riktig geggakörning. Sen å andra sidan så är det sällan konstant geggigt på mina rundor.

När jag körde mina Rocket Ron i lera (häst stigar) så kleggade däcken ihop ganska så najs...

Då såg det ut såhär...
40681_1576804262742_1314669205_3212599_6260968_n.jpg

39006_1576805862782_1314669205_3212628_7643013_n.jpg

Så här brukar mitt Michelin Hot se ut vid snöcykling. Titta på däcken i bakgrunden det har betydligt mer snö i mönstret.

417563_3262778971056_1314669205_4978004_1723188404_n.jpg

Tillbaka
Topp