Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Ok. Nu har jag torkat nipplar så att ni inte tror att jag har misshandlat dom med mutermaskin 😉

Har testat bada nipplar i tjock olja och det funkar betydligt bättre.
Borde kanske byta smörjmedel till nästa hjul. Hmmm.

Bilagor

• 20260515_164258.webp
    20260515_164258.webp
    126.7 KB · Besök: 24
Hjulbyggartråden
Lite svårt att se på bilderna, men det röda DT Swiss-verktyget är för fyrkantiga nippelhuvuden, det svarta är för squorx. Kan det vara som så att du har squorx-nipplar och har försökt använda fel sorts verktyg? Det skulle absolut förklara varför nippel-huvudena ser runddragna ut.

Hjulbyggartråden
Lite svårt att se på bilderna, men det röda DT Swiss-verktyget är för fyrkantiga nippelhuvuden, det svarta är för squorx. Kan det vara som så att du har squorx-nipplar och har försökt använda fel sorts verktyg? Det skulle absolut förklara varför nippel-huvudena ser runddragna ut.

Bilagor

• 20260515_173711.webp
    20260515_173711.webp
    107 KB · Besök: 5
  • Screenshot_20260515_173814_Gallery.webp
    Screenshot_20260515_173814_Gallery.webp
    90.8 KB · Besök: 3
Hjulbyggartråden
Jag fortsätter med mina spaningar. Har DT ens nipplar med fyrkantshuvuden som inte är "hidden"?

Jag tycker fortfarande slitaget på nippelhuvudet ser ut som ett verktyg som inte riktigt passar. Är du säker på att du har fått DT-nipplar med samma dimension som ditt verktyg? När du spände nipplarna med verktyget, runddrog du då nipplarna? Slitaget ser inte rimligt ut för det du beskriver....

Hjulbyggartråden
Jag fortsätter med mina spaningar. Har DT ens nipplar med fyrkantshuvuden som inte är "hidden"?

Jag tycker fortfarande slitaget på nippelhuvudet ser ut som ett verktyg som inte riktigt passar. Är du säker på att du har fått DT-nipplar med samma dimension som ditt verktyg? När du spände nipplarna med verktyget, runddrog du då nipplarna? Slitaget ser inte rimligt ut för det du beskriver....
Har du sett bilden?
Har jag fått Sapim?

Bilagor

• Screenshot_20260516_095120_Chrome.webp
    Screenshot_20260516_095120_Chrome.webp
    53.7 KB · Besök: 9
Hjulbyggartråden
Har du sett bilden?
Har jag fått Sapim?
Enligt denna bild har du beställt Squorx, men bilden du postade tidigare var inte en bild på Squorx utan på nipplar med fyrkantiga huvuden.

Om bilden du tidigare postade på dina nipplar stämmer skulle jag gissa att du har fått Sapim-nipplar till dina Sapim-ekrar, de har nipplar med fyrkantiga huvuden (Double square polyax verkar de heta). Har DT:s verktyg samma dimension som dina Sapim-nipplar?

Hjulbyggartråden
Enligt denna bild har du beställt Squorx, men bilden du postade tidigare var inte en bild på Squorx utan på nipplar med fyrkantiga huvuden.

Om bilden du tidigare postade på dina nipplar stämmer skulle jag gissa att du har fått Sapim-nipplar till dina Sapim-ekrar, de har nipplar med fyrkantiga huvuden (Double square polyax verkar de heta). Har DT:s verktyg samma dimension som dina Sapim-nipplar?
Exakt samma.

Hjulbyggartråden
Har du sett bilden?
Har jag fått Sapim?
Jag tror det är dags att du berättar lite mer om det ska gå att göra någon bedömning av vad som gått fel.
Var har du handlat materialen?
Och kanske viktigare, vad följer du för instruktioner?
Har DT:s verktyg samma dimension som dina Sapim-nipplar?
Jag har använt Sapims nipplar med DT-swiss röda t-handtag, de sitter som pitten i Greta (y)

Hjulbyggartråden
Jag tror det är dags att du berättar lite mer om det ska gå att göra någon bedömning av vad som gått fel.

Jag har använt Sapims nipplar med DT-swiss röda t-handtag, de sitter som pitten i Greta

Jag har använt Sapims nipplar med DT-swiss röda t-handtag, de sitter som pitten i Greta (y)
Jag tror att jag använde för tjock fett. Byte ut skadade nipplar och byggde färdigt.

Hjulbyggartråden
Hoppas det gick bättre då. Det ska ju vara kul att bygga, rikta och laga hjul.
Jag brukar använda kedjeolja (finishlines gröna) som jag fyller upp i en liten kopp och sen stryker på ekerns gängor med en tandpetare.
Cylel ska tvättas och provköras ikväll. 😉
Jag skrev till Whell Parts om nipplar. Jag vill byta ut de till DT Swiss torx.

Bilagor

• 20260516_104839.webp
    20260516_104839.webp
    585 KB · Besök: 7
Hjulbyggartråden
Hoppas det gick bättre då. Det ska ju vara kul att bygga, rikta och laga hjul.
Jag brukar använda kedjeolja (finishlines gröna) som jag fyller upp i en liten kopp och sen stryker på ekerns gängor med en tandpetare.
har man sapims nipplar är de försmorda. verkar vara någon sorts vax??

skall man smörja själv föredrar jag något som är tunnflytande och som torkar in efter hjulbygget, t ex skärvätska eller (host) wd40

Hjulbyggartråden
Använder också Finishlines gröna, från början mest för att det var det som fanns hemma. Smörjer både gängorna på ekrarna och runt nipplarna innan jag börjar spänna upp hjulet. Det funkar bra, även om det säkert finns massor av goda skäl till varför man ska göra på något annat sätt :)

Hjulbyggartråden
Försöker hitta squorx men ingen har på lager. Väntar på mail från Wheel Parts och funderar om jag inte ska använda nipplar jag hade i mina syncros Silverton.
Sexkant m5.

Bilagor

• 20260516_164025.webp
    20260516_164025.webp
    137.7 KB · Besök: 2
  • 20260516_163946.webp
    20260516_163946.webp
    115.5 KB · Besök: 2
Hjulbyggartråden
Använder också Finishlines gröna, från början mest för att det var det som fanns hemma. Smörjer både gängorna på ekrarna och runt nipplarna innan jag börjar spänna upp hjulet. Det funkar bra, även om det säkert finns massor av goda skäl till varför man ska göra på något annat sätt :)

Jag brukar lägga en liten klick fett på ekergängorna. Det blir då väldigt lätt att bygga upp spänning i ekrarna utan att ekern roterar med. Jag inbillar mig också att det är lättare att justera ekrarna i efterhand, men det har jag inte behövt göra så det återstår att se. Att smörja anläggningsytan för nipplarna låter som något jag ska lägga till i rutinen. Det kan åtminstone inte skada.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp