Yonna sa:
Tompot sa:
Ja, det stämmer att man får använda Speed Pedelec på vissa cykelbanor i Holland. Max 30 km/h i tätort eller 40 km/h utanför tätort.
Bantypen kallas bromfietspad och reglerna i helhet finns här:
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...twoord/welke-regels-gelden-voor-speed-pedelec
Nejnej igen, du får läsa lite bättre. Det finns CYKELbanor och MOPEDcykelbanor; 'cykelbanor' är för cyklister och 'mopedcykelbanor' för mopedåkare plus cyklister. En pedelec är en moped så den får inte köra på cykelbanor. Du länkade alltså till MOPEDcykelbanor :)
Har ingen lust att leta efter svenska/engelska länkar så slänger i Rijksoverheids länk på holländska.
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...twoord/welke-regels-gelden-voor-speed-pedelec För dem som inte kan språket; två olika vägmärken för två olika cykel/mopedbanor, och på den första får man inte köra moped:
Den här konversationen blir bara mer och mer förvirrad.
Jag refererar till sidan hos Rijksoverheid och du påstår att jag har fel, samt ber mig läsa på samma sida som jag länkade till ursprungligen?
Yonna sa:
Det är helt klar att elcykels och pedelecs hastighet är orsaken till att antalet olyckor ökar. Läs dig mer om ämnet och du vet. Och nej, antalet olyckor ökar inte för att det finns äldre människor som har aldrig cyklat tidigare, du pratar ju om Holland, ett land var ett barn lär sig cykla innan han lär sig gå ;) Elcykeln och pedelecs är mycket populär, och antalet elcyklister under 65år har ökat explosivt medan däremot antalet 65+ har minskat.
Du pratar om antalet cyklister medans graferna du länkar till pratar om andelen. Det är inte samma sak.
Det är inte heller alls klart att det är hastigheten som orsakar olyckorna. Det finns ingen tillgänglig statistik som säger så.
Du som gillar Nederländerna får lite läsning här.
Enligt nederländska polisen så är inte olyckor med elcyklar vanligare än trampcyklar.
"According to police registration, in 2014 there were 15 fatalities among cyclists on a pedelec or speed-pedelec, and 118 fatalities among cyclists on a regular, non-powered bicycle. Statistics Netherlands data indicates that in 2014 12% of the total bicycle distance was travelled on a pedelec. At an equal crash rate we would have expected 16 fatalities among pedelec riders in 2014; the number was 15. Proportionately, therefore, in 2014 the number of fatalities among pedelec riders was not higher than the number of fatalities on regular bicycles. "
Och det är alltså när gamla människor försöker kliva på cykeln som de misslyckas och dör.
Innan de ens fått upp farten.. så på ett sätt kan man säga att du har rätt i att det är hastigheten som är problemet, den är så låg att cykeln trillar omkull.
"Most crashes with pedelecs occur when the rider mounts and begins to ride (gaining speed) and – in particular – when the rider dismounts (Davidse et al, 2014). This mainly involves keeping balance: pedelecs are both faster and heavier than regular bicycles. Furthermore, pedelec riders older than 50 years of age appear to be more frequently involved in crashes that occur while overtaking than cyclists on regular bicycles in the same age group (Davidse et al., 2014)."
Inte heller är hastigheten på elcyklar generellt så mycket högre att det är den katastrof du målar upp det som.
"Most cyclists on a pedelec travel at an average speed of 17 km/h. On a regular bicycle the average speed is 15 km/h (Vlakveld et al., 2015). A speed pedelec travels at an average speed of 29 km/h on the cycle path and of 32 km/h on the roadway of a 50 km/h road"
https://www.swov.nl/en/facts-figures/factsheet/pedelecs-and-speed-pedelecs
Yonna sa:
Min slutsats är tyvärr helt rätt: elcykeln tränger bort cykeln. Det hjälper inte att säga att det är bra för ekonomin eller att det är konsument som gör detta.
Jag når inte fram riktigt här känner jag.
Folk vill ha elcyklar. Att du inte vill det är tråkigt för dig, men väldigt många håller inte med dig.
Hela 47 % av holländarna vill gärna använda elcykel som transportmedel till arbetet.
https://cykelkanalen.se/1-av-6-svenskar-kan-tanka-sig-att-elcykla-till-arbetet/
Varför vill du tvinga folk att cykla utan elassistans?
Yonna sa:
Tompot sa:
Yonna sa:
Bilen är förstås fortfarande kvar för ingen skulle byta en bil mot en elcykel (dum att jämföra två jätte olika fordon).
Inte heller detta stämmer.
Jo, det stämmer tyvärr också. Flertal undersökningar visar att elcykeln får folk att lämna CYKELN hemma och att dem inte alls sälja bilen. Och, som jag sa tidigare, så är det i Holland, ett land var man är van att cykla (finns mer cyklar än invånare så det säger nog). Men många har nu en elcykel isf en cykel så folk blir som sagt fetare, latare och ohälsosammare. Inte så svårt att förstår, eller hur?
Jag tror mig veta att ingen använder både cykel, elcykel och bil till arbetet samtidigt. De flesta använder bara ett transportslag åt gången.
Alltså - de som använder elcykel till arbetsresor låter bilen stå hemma. Elcykeln ersätter i detta fall en bilresa.
Att bilen står hemma och inte säljs förstår jag inte varför du gör till ett problem. Genom att folk väljer elcykeln framför bilen så får de positiva hälsoeffekter, bättre ekonomi, bidrar till mindre trängsel och bättre miljö. Man behöver inte sälja bilen också för att dessa effekter ska uppstå.
Att de lämnar även den vanliga trampckykeln hemma tyder på att de faktiskt använt bilen till arbetsresor tidigare, inte cykeln. Trampcykel är alltså så oattraktiv som pendlingsfordon att man inte använder den till pendling. Elcykeln är däremot så attraktiv för pendling att folk ställer bilen. Och fortsätter med att inte använda sin trampcykel.
Så därför ökar försäljningen av elcyklar. För att folk vill ha dem.
Yonna sa:
Som sagt: elcykel och pedelec ger stora problem, att det finns fortfarande folk som nekar de där problemen och bara efterapar elcykelslobbys slogan är ju trist. Och då nämner jag ännu inte inte el-mtb. Vet inte hur det är i Sverige men i några länder är man inte så glad med den i naturen, och om man vill källor för detta får man googla gärna googla själv :)
Jo jag börjar inse att trots att du "inte har något emot elcyklar" så anser du att de är ett enormt samhällsproblem.
Det gör inte jag. Jag är mer oroad över miljöfrågor, försämrad folkhälsa, ojämlikhet och dålig utbildning.